Sútaž s mediskin
 
 
Zdravie   Relax

Toto je 9 najväčších zlodejov spánku: Oberajú vás o sex a nútia priberať!

28.02.2016

Súčasné deti spia o hodinu menej než ich rovesníci spred sto rokov. A zle na tom nie sú iba deti.

Modré svetlo z mobilu tlmí produkciu spánkových hormónov.

Modré svetlo z mobilu tlmí produkciu spánkových hormónov.Autor: Shutterstock.com

Anketa o zdraví slovákov

Zabúdame, že dobrý nočný spánok je ohromne dôležitý pre našu náladu, zásobu energie a celkové zdravie. To, ako sa vyspíte, závisí hlavne od toho, čo počas dňa robíte, čo jete a pijete a v akom ste duševnom rozpoložení. Najmä tesne pred vkĺznutím do postele. „Ak trpíte nespavosťou alebo inými poruchami spánku, je to často práve v dôsledku aktivít pred spaním,“ hovorí psychiater Michael Grandner z Pensylvánskej univerzity. Chcete sa vyspať doružova? Môžete!

1. Ach, tie esemesky

Americká organizácia National Sleep Foundation zistila, že približne desať percent detí vo veku trinásť až osemnásť rokov zobudia v noci telefonáty, esemesky alebo e-maily. Ak to nechcete zažívať aj vy, vypnite na mobile zvuk. Budík si tým nestíšite.

2. S tabletom v posteli

Z viacerých výskumov vyplýva, že používanie elektronických zariadení pred spaním môže narúšať spánok. Do postele si neberte tablety, smartfóny a nepozerajte ani televíziu. Najmenej hodinu pred odchodom do ríše snov sa vyvarujte akejkoľvek technológie vyžarujúcej svetlo. „Modré svetlo z elektronických zariadení bráni produkcii melatonínu, ktorý pomáha telu zaspávať,“ hovorí americký doktor Robert Rosenberg, špecializujúci sa na poruchy spánku.

3. Lieky v zlom čase

Ak denne užívate lieky alebo výživové doplnky a máte problémy so spánkom, spýtajte sa lekára, či vás o spánok neoberajú práve ony. „Vplyv môže byť malý, ale niektoré lieky vás držia v bdelom stave aj hodiny po ich užití,“ konštatuje Dr. Grandner v časopise Health. Napríklad antidepresíva môžu mať silné účinky na spánok a niektoré lieky proti bolesti zvyčajne podráždia žalúdok a tým narušia spánok.

4. Káva po večeri

Šálka kávy obsahuje osemdesiat až stodvadsať miligramov kofeínu. Pravda je taká, že kofeín môže ostať v tele až dvanásť hodín. Pre niektorých teda nie je vhodná ani káva k obedu. A čo je ešte prekvapujúcejšie? Nevinná nie je ani bezkofeínová káva. V roku 2007 časopis Consumer Reports informoval, že v niektorých bezkofeínových vzorkách sa našlo do dvadsať miligramov kofeínu.

5. Nie je čaj ako čaj

Podľa doktora Grandnera bylinkové čaje kofeín neobsahujú, na rozdiel od čiernych, zelených a aj bielych čajov. Ak však ponoríte čajové vrecúško do pohára horúcej vody, rýchlo ho vyberiete, vložíte do inej šálky a znova zalejete, väčšina kofeínu sa uvoľní hneď na začiatku lúhovacieho procesu.

6. Ľstivá čokoláda

Ďalším zdrojom kofeínu je čokoláda, najmä tmavá s vysokým obsahom kakaa. „Ľudia si možno neuvedomujú, že po čokoládovej alebo kávovej zmrzline ešte dlho oka nezažmúria. Ak sú teda citliví na kofeín,“ hovorí Dr. Grandner. Tabuľka mliečnej čokolády zvyčajne nemá viac ako desať miligramov kofeínu, ale niektoré druhy tmavej obsahujú až tridsaťjeden miligramov – ako plechovka koly. V čokoláde je aj stimulant teobromín, ktorý zintenzívňuje nespavosť.

Z bieleho sexu priberáte najviac! Skeny mozgu odhalili, prečo je to tak

7. Večer nepracujte!

Výskum Michiganskej štátnej univerzity ukázal, že ľudia používajúci smartfóny na pracovné účely po deviatej večer bývajú na druhý deň unavenejší a ťažšie sa sústredia.

8. Keď láka klobása

Vyvarujte sa večer štipľavých a mastných jedál, pretože vyvolávajú reflux – návrat potravy zmiešanej so žalúdočnou kyselinou do pažeráka. Večerajte najmenej dve hodiny pred spaním a hlad zalejte nanajvýš pohárom mlieka.

9. Ohnivá voda

Po alkohole sa vám možno drieme, ale keď ho telo v spánku odbúrava, skracuje sa fáza zaisťujúca psychickú regeneráciu. Preto sa budíte unavení.

Keď sa nevyspíte:

  • ste depresívnejší,
  • strácate chuť na sex,
  • starne vám rýchlejšie koža,
  • ste tučnejší,
  • žijete kratšie,
  • máte slabšiu imunitu.
Spánok

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: ZDRAVIE Špeciál/ Ľubo JUHANIAK

Ďalšie články z tejto sekcie

Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať

Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať

dnes
Neviete, aký rozdiel je medzi balančným a kompenzačným cvičením? Zistite, kedy ich máte zaradiť do tréningového programu. Čítať viac
 
Tipy pre jeseň v kancelárii: Útulný priestor zvýši pracovný výkon

Tipy pre jeseň v kancelárii: Útulný priestor zvýši pracovný výkon

včera
Jeseň prináša babie leto, pestré farby, ale aj pochmúrne počasie a depresívnu náladu. Zariaďte si kanceláriu tak, aby ste pracovali... Čítať viac
 
Ešte ste sa nezapojili do ANKETY Zdravia? Neváhajte, odmeníme vás!

Ešte ste sa nezapojili do ANKETY Zdravia? Neváhajte, odmeníme vás!

27.09.2016
Vaše zdravie nám nie je ľahostajné, preto sa vás časopis Zdravie a portál iZdravie.sk rozhodli vyspovedať. Odmena vás samozrejme... Čítať viac
 
Ťažko sa vám dnes vstávalo? Nedivte sa, pre TOTO sú pondelkové rána kruté!

Ťažko sa vám dnes vstávalo? Nedivte sa, pre TOTO sú pondelkové rána kruté!

26.09.2016
Ak je niekto, kto v prvý deň týždňa, najmä v sychravé a tmavé ráno, vyskočí z postele ako rybička, nech zdvihne ruku. Nechuť vstať v v pondelok... Čítať viac
 
Sladká vôňa raňajok. Vyskúšajte RECEPTY na zdravé müsli dobroty

Sladká vôňa raňajok. Vyskúšajte RECEPTY na zdravé müsli dobroty

24.09.2016
Domáce müsli tyčinky majú toľko výhod, že ak si ich raz upečiete, v obchode si ich už nekúpite. Vydržia vám niekoľko dní, obsahujú iba... Čítať viac
 
 

wanda.sk