Zdravie   Relax

Toto je 9 najväčších zlodejov spánku: Oberajú vás o sex a nútia priberať!

28.02.2016

Súčasné deti spia o hodinu menej než ich rovesníci spred sto rokov. A zle na tom nie sú iba deti.

Modré svetlo z mobilu tlmí produkciu spánkových hormónov.

Modré svetlo z mobilu tlmí produkciu spánkových hormónov.Autor: Shutterstock.com

Zabúdame, že dobrý nočný spánok je ohromne dôležitý pre našu náladu, zásobu energie a celkové zdravie. To, ako sa vyspíte, závisí hlavne od toho, čo počas dňa robíte, čo jete a pijete a v akom ste duševnom rozpoložení. Najmä tesne pred vkĺznutím do postele. „Ak trpíte nespavosťou alebo inými poruchami spánku, je to často práve v dôsledku aktivít pred spaním,“ hovorí psychiater Michael Grandner z Pensylvánskej univerzity. Chcete sa vyspať doružova? Môžete!

1. Ach, tie esemesky

Americká organizácia National Sleep Foundation zistila, že približne desať percent detí vo veku trinásť až osemnásť rokov zobudia v noci telefonáty, esemesky alebo e-maily. Ak to nechcete zažívať aj vy, vypnite na mobile zvuk. Budík si tým nestíšite.

2. S tabletom v posteli

Z viacerých výskumov vyplýva, že používanie elektronických zariadení pred spaním môže narúšať spánok. Do postele si neberte tablety, smartfóny a nepozerajte ani televíziu. Najmenej hodinu pred odchodom do ríše snov sa vyvarujte akejkoľvek technológie vyžarujúcej svetlo. „Modré svetlo z elektronických zariadení bráni produkcii melatonínu, ktorý pomáha telu zaspávať,“ hovorí americký doktor Robert Rosenberg, špecializujúci sa na poruchy spánku.

3. Lieky v zlom čase

Ak denne užívate lieky alebo výživové doplnky a máte problémy so spánkom, spýtajte sa lekára, či vás o spánok neoberajú práve ony. „Vplyv môže byť malý, ale niektoré lieky vás držia v bdelom stave aj hodiny po ich užití,“ konštatuje Dr. Grandner v časopise Health. Napríklad antidepresíva môžu mať silné účinky na spánok a niektoré lieky proti bolesti zvyčajne podráždia žalúdok a tým narušia spánok.

4. Káva po večeri

Šálka kávy obsahuje osemdesiat až stodvadsať miligramov kofeínu. Pravda je taká, že kofeín môže ostať v tele až dvanásť hodín. Pre niektorých teda nie je vhodná ani káva k obedu. A čo je ešte prekvapujúcejšie? Nevinná nie je ani bezkofeínová káva. V roku 2007 časopis Consumer Reports informoval, že v niektorých bezkofeínových vzorkách sa našlo do dvadsať miligramov kofeínu.

5. Nie je čaj ako čaj

Podľa doktora Grandnera bylinkové čaje kofeín neobsahujú, na rozdiel od čiernych, zelených a aj bielych čajov. Ak však ponoríte čajové vrecúško do pohára horúcej vody, rýchlo ho vyberiete, vložíte do inej šálky a znova zalejete, väčšina kofeínu sa uvoľní hneď na začiatku lúhovacieho procesu.

6. Ľstivá čokoláda

Ďalším zdrojom kofeínu je čokoláda, najmä tmavá s vysokým obsahom kakaa. „Ľudia si možno neuvedomujú, že po čokoládovej alebo kávovej zmrzline ešte dlho oka nezažmúria. Ak sú teda citliví na kofeín,“ hovorí Dr. Grandner. Tabuľka mliečnej čokolády zvyčajne nemá viac ako desať miligramov kofeínu, ale niektoré druhy tmavej obsahujú až tridsaťjeden miligramov – ako plechovka koly. V čokoláde je aj stimulant teobromín, ktorý zintenzívňuje nespavosť.

Z bieleho sexu priberáte najviac! Skeny mozgu odhalili, prečo je to tak

7. Večer nepracujte!

Výskum Michiganskej štátnej univerzity ukázal, že ľudia používajúci smartfóny na pracovné účely po deviatej večer bývajú na druhý deň unavenejší a ťažšie sa sústredia.

8. Keď láka klobása

Vyvarujte sa večer štipľavých a mastných jedál, pretože vyvolávajú reflux – návrat potravy zmiešanej so žalúdočnou kyselinou do pažeráka. Večerajte najmenej dve hodiny pred spaním a hlad zalejte nanajvýš pohárom mlieka.

9. Ohnivá voda

Po alkohole sa vám možno drieme, ale keď ho telo v spánku odbúrava, skracuje sa fáza zaisťujúca psychickú regeneráciu. Preto sa budíte unavení.

Keď sa nevyspíte:

  • ste depresívnejší,
  • strácate chuť na sex,
  • starne vám rýchlejšie koža,
  • ste tučnejší,
  • žijete kratšie,
  • máte slabšiu imunitu.
Spánok

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: ZDRAVIE Špeciál/ Ľubo JUHANIAK

Ďalšie články z tejto sekcie

RECEPTY: Je vám zima? Zaviňte sa do deky a zahryznite do závinu

RECEPTY: Je vám zima? Zaviňte sa do deky a zahryznite do závinu

dnes
Na slano, na sladko, narýchlo? Na záviny sa namotáte. Upiekla ich pre vás finalistka Masterchef Michaela Králiková. Čítať viac
 
Killfies majú na svedomí čoraz viac mŕtvych. Tiež riskujete pre záľubu?

Killfies majú na svedomí čoraz viac mŕtvych. Tiež riskujete pre záľubu?

včera
Spravíte čokoľvek, aby ste sa mohli na sociálnej sieti pochváliť originálnym záberom? Ak ste našli záľubu v zabijáckych selfíčkach,... Čítať viac
 
Novinka pre verných čitateľov časopisu Zdravie: Hráte o 114 skvelých cien!

Novinka pre verných čitateľov časopisu Zdravie: Hráte o 114 skvelých cien!

01.12.2016
V novembri sme si pre našich verných čitateľov pripravili skvelú novinku.  Čítať viac
 
SÚŤAŽ: Proti aftám vhodnou pastou. Vyhrajte posilu pre zdravú ústnu dutinu

SÚŤAŽ: Proti aftám vhodnou pastou. Vyhrajte posilu pre zdravú ústnu dutinu

29.11.2016
Zapálené a hnisavé afty bolia. Objaviť sa môžu pri strese, oslabenej imunite, ale aj pri mechanickom poškodení sliznice v ústach.... Čítať viac
 
Tréning na chladnom vzduchu: Ako byť v pohybe a neochorieť?

Tréning na chladnom vzduchu: Ako byť v pohybe a neochorieť?

27.11.2016
Pohybu na vzduchu sa neoplatí vzdať ani na jeseň. Stále je pre imunitu lepšie hýbať sa v chladnejšom počasí, ako vysedávať vo vykúrenej... Čítať viac
 
 

wanda.sk