predplatne
 
Zdravie   Životný štýl   2012   03

Raňajky nadovšetko, dajte si bielkoviny, sacharidy a uhľohydráty

22.03.2012

Áno, stále platí, že ráno sa treba najesť, a tiež je pravda, že práve toto jedlo môže byť aj kalorickejšie. Ak však raňajkujete krátko po tom, ako ste vstali z postele, dajte si radšej niečo ľahšie.

To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus!

To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus!Autor: Profimedia.sk

Kým siahnete po výdatných raňajkách anglickej kuchyne, ako je praženica so slaninkou či párky, zamyslite sa nad svojím denným režimom a spôsobom života. Bohaté menu vymysleli anglickí farmári, ktorí vstávali na svitaní a ešte pred tým, ako sadli k stolu, obetovali hodinu až dve ťažším hospodárskym prácam. Ak aj vy pred raňajkami fyzicky pracujete, môže ich napodobniť.

Ak však patríte k väčšine, ktorá raňajkuje krátko po tom, ako vstala z postele, dajte si radšej niečo ľahšie. Naštartujete svoj metabolizmus bez toho, aby ste ihneď zaťažili celý organizmus. MUDr. Peter Minárik, gastroenterológ-obezitológ: „To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus, ale súčasť každodennej správnej životosprávy moderného človeka. Otázka však je, čo si predstavujeme pod pojmom poriadne raňajky. Určite to nie sú klasické anglické raňajky s upraženými vajcami a slaninou.“

TREBA ZAČAŤ OVOCÍM?

Opačný extrém. Teória, podľa ktorej čisto ovocné raňajky pozitívne ovplyvňujú zdravie a pomáhajú udržiavať štíhlu líniu, či dokonca chudnúť, nebola nikdy vedecky podložená. Naopak, väčšina ovocia nie je dosť bohatá na také zloženie cukrov, aké ľudské telo potrebuje po noci bez jedla. Ovocie nás perfektne zásobí vlákninou a vitamínmi, ale ráno sa treba zásobiť aj uhľohydrátmi, najlepšie z celozrnných obilninových výrobkov. Vláknina z ovocia síce zaplní hladný žalúdok, ale cukry nám dodajú energiu potrebnú na celé dopoludnie.

MUDr. Peter Minárik: „Raňajky majú byť dostatočne sýte a primerane kalorické podľa veku, pohlavia, hmotnosti i životného štýlu. Zásadne nemajú obsahovať iba ovocie a už vôbec nie iba zeleninu, no nemajú byť ani čisto cereálne. Dôležité je dostatočné množstvo ľahko stráviteľných bielkovín. Tie nás zasýtia zo všetkých troch základných živín najdlhšie. Nezabúdajme na nízkotučné mlieko, nízkotučné jogurty a menej tučné syry alebo chudú šunku. Pre vegetariánov ostanú namiesto šunky výrobky zo strukovín a zo sóje. Sacharidy majú byť v podobe celozrnných pekárenských výrobkov.“

Autor: Zdravie

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Neviete si zapamätať tváre? Zrejme máte prozopagnóziu

Neviete si zapamätať tváre? Zrejme máte prozopagnóziu

dnes
Ak si nepamätáte tváre, ale ľudí ľahšie rozoznáte po hlase či vďaka gestám a oblečeniu, zrejme máte v mozgu chybu. Tak ako každý päťdesiaty.... Čítať viac
 
Chcete zastaviť bolesť chrbta tabletkou? Môže sa vám to vypomstiť

Chcete zastaviť bolesť chrbta tabletkou? Môže sa vám to vypomstiť

dnes
Kedy ste si dali naposledy niečo proti bolesti chrbta, zubov alebo kŕčom v bruchu? Na to, aby ste si zničili dôležité orgány, stačí oveľa... Čítať viac
 
Večerný ANTISTRES za 10 minút: Pocítite úľavu a nebude vás bolieť ani hlava

Večerný ANTISTRES za 10 minút: Pocítite úľavu a nebude vás bolieť ani hlava

včera
Napätie sa podpíše pod držanie tela. Všimli ste si, že podvedome ťaháte ramená vpred? Ak sa neuvoľníte, môžete skončiť s bolesťami... Čítať viac
 
Tento orgán si práve teraz žiada viac pozornosti! Potom vás už bude poslúchať celý rok

Tento orgán si práve teraz žiada viac pozornosti! Potom vás už bude poslúchať celý rok

včera
Ak sa v marci budete trochu viac sústrediť na istý tráviaci orgán a na to, ako mu ulahodiť, mal by dobre pracovať a poslúchať po celý zvyšok... Čítať viac
 
Stúpa? 7 rád lekárov, ako si znížiť tlak aj bez liekov

Stúpa? 7 rád lekárov, ako si znížiť tlak aj bez liekov

20.03.2019
Vyšší či dokonca vysoký tlak si vôbec nemusíme uvedomovať, no na naše zdravie má nedozierne dopady. Negatívne. Ako ho znížiť bez liekov?... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Raňajky nadovšetko, dajte si bielkoviny, sacharidy a uhľohydráty
Zdravie