Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Jesť či nejesť? Sú ryby naozaj zdravé, alebo plné ťažkých jedov?

Jesť či nejesť? Sú ryby naozaj zdravé, alebo plné ťažkých jedov?

dnes
Sú ryby naozaj zdravé, alebo v skutočnosti plné olova? Čítať viac
 
Zdravé pečenie: Vymeníte cukor, múku, tuk a dobrá chuť zostane

Zdravé pečenie: Vymeníte cukor, múku, tuk a dobrá chuť zostane

dnes
Chcete voňavé sladké tradičné Vianoce, ale bez výčitiek svedomia a predčasnej cukrovky? Nehádžte obľúbené recepty do koša. Upravte... Čítať viac
 
Aj na Vianoce sa dá mlsať zdravšie: Vyskúšajte 4 recepty osobnej trénerky

Aj na Vianoce sa dá mlsať zdravšie: Vyskúšajte 4 recepty osobnej trénerky

20.12.2014
Tvrdenie, že zdravé, nemôže byť chutné, nie je pravda. Vyskúšajte recepty na sladké zdravé koláčiky. Uspokojíte svoje chúťky bez... Čítať viac
 
Ako sa staráte o svoj sluch? 5 najväčších mýtov o hygiene uší

Ako sa staráte o svoj sluch? 5 najväčších mýtov o hygiene uší

19.12.2014
Na rôzne problémy a ochorenia existuje množstvo prírodných liečiv, či babských rád. Niektoré sú len povery a mnohé z nich sú účinné.... Čítať viac
 
Rakovinu môže spôsobiť aj boľavý zub. Čo ovplyvní astmu, či neplodnosť?

Rakovinu môže spôsobiť aj boľavý zub. Čo ovplyvní astmu, či neplodnosť?

17.12.2014
Stále rozmýšľate, prečo práve vy máte astmu, prekonali ste dva infarkty, alebo si neviete spomenúť na meno bratrancovej manželky?... Čítať viac