Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Ako by ste vyzerali ako alkoholik? Zistíte to z vašej fotky!

Ako by ste vyzerali ako alkoholik? Zistíte to z vašej fotky!

29.10.2014
Závislosť od alkoholu ešte nikomu na kráse nepridala. Chcete vedieť, ako by ste vyzerali vy? Stačí jedna fotka a dozviete sa to! Čítať viac
 
Hovädzie, bravčové, kuracie... Prečo by ste mali jesť mäso?

Hovädzie, bravčové, kuracie... Prečo by ste mali jesť mäso?

27.10.2014
Ak potrebujete doplniť vitamín B, nesiahajte po tabletkách z lekárne, ale po mäse. Jeho nedostatok sa prejavuje aj únavou a malátnosťou.... Čítať viac
 
Tekuté zlato: Poradíme vám, ako si vybrať najzdravší med

Tekuté zlato: Poradíme vám, ako si vybrať najzdravší med

25.10.2014
Tisíce rokov používajú ľudia med nielen ako sladidlo, ale aj ako liečivo. Oprávnene: má blahodarné účinky a jeho chuť je skutočne výborná.... Čítať viac
 
Telo potrebuje sacharidy: 5 jasných signálov, že ich máte málo

Telo potrebuje sacharidy: 5 jasných signálov, že ich máte málo

23.10.2014
Sacharidy sú pre telo zdrojom energie a preto nie je správne, aby ste sa im úplne vyhýbali. Inak sa vám organizmus nepekne odplatí. Čítať viac
 
Ročne zjeme až 3 kilá hmyzu. V ktorých potravinách je ho najviac?

Ročne zjeme až 3 kilá hmyzu. V ktorých potravinách je ho najviac?

21.10.2014
Vravíte, že by ste nikdy neokoštovali grilované potkany alebo fritované šváby? Nuž je vysoko pravdepodobné, že ste ich už aj ochutnali,... Čítať viac