Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Otravy z potravy: 8 najväčších mýtov o jedoch na tanieri

Otravy z potravy: 8 najväčších mýtov o jedoch na tanieri

dnes
Otráviť sa môžete zo zelených zemiakov, z mladej fazuľky, mandlí alebo plesnivého chleba. Skutočne? Čítať viac
 
Ktorá práca ničí chrbát? 12 najrizikovejších povolaní

Ktorá práca ničí chrbát? 12 najrizikovejších povolaní

včera
Prichádzate domov uťahaní z práce a k tomu vás ešte bolí chrbát? Zrejme aj vy máte profesiu, ktorá ničí chrbticu! Čo s tým? Čítať viac
 
Zostatkový alkohol je zradný: Kedy ešte nafúkate?

Zostatkový alkohol je zradný: Kedy ešte nafúkate?

20.04.2014
Ak si po prehýrenom večeri sadnete ráno za volant, riskujete veľa. Spánok, mastná klobása, silná káva ani studená sprcha vaše triezvenie... Čítať viac
 
Zdravie závisí aj od nábytku: Viete, čím je natretý?

Zdravie závisí aj od nábytku: Viete, čím je natretý?

19.04.2014
Kvalitný drevený nábytok ešte nemusí byť záruka, že bývate ekologicky. Dôležitý je aj jeho povrchový náter. Bio tu neznamená drahší.... Čítať viac
 
Spánok pre zdravie: Ktorá poloha je pre vás najlepšia?

Spánok pre zdravie: Ktorá poloha je pre vás najlepšia?

17.04.2014
Viete, v ktorej polohe zaťažujete srdce a v ktorej ušetríte na plastickom chirurgovi? Čítať viac