Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Najčastejšie mýty o jedle: Rozoznajte fakty od výmyslov

Najčastejšie mýty o jedle: Rozoznajte fakty od výmyslov

dnes
Zahlieňuje mlieko? Je margarín umelý tuk? Sú sladidlá karcinogénne? Otázok a takisto aj odpovedí o pozitívnom či negatívnom vplyve... Čítať viac
 
Imunitný systém môžete ovládať vôľou: Naučíme vás to

Imunitný systém môžete ovládať vôľou: Naučíme vás to

včera
Doteraz sa predpokladalo, že vrodený imunitný systém nie je možné ovplyvňovať vôľou. Táto štúdia však dokazuje, že prepojenie imunity... Čítať viac
 
Ako byť fit aj pri práci na zmeny? Takto vyzerá vzorový jedálniček

Ako byť fit aj pri práci na zmeny? Takto vyzerá vzorový jedálniček

24.11.2014
Ten, kto pracuje v zmenovej prevádzke vie, aké ťažké je zachovať si ideálnu váhu a stravovať sa podľa zásad zdravej výživy. Ak dodržíte... Čítať viac
 
Vhodnou stravou si posilníte imunitu a vyhnete sa chrípke

Vhodnou stravou si posilníte imunitu a vyhnete sa chrípke

23.11.2014
Ak chcete, aby sa vám chrípka vyhla oblúkom či bola slabšia, snažte sa zjesť denne aspoň jednu porciu mrkvy alebo ananásu. Čítať viac
 
Čerstvé kurčatá môžu obsahovať campylobacter: Čo vám hrozí?

Čerstvé kurčatá môžu obsahovať campylobacter: Čo vám hrozí?

21.11.2014
Campylobacter spôsobuje závažné žalúdočné problémy a zvracanie. Najčastejšie sa nachádza v surovom kuracom mäse. Čítať viac