Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Pilates vás dostane do formy: Aké sú hlavné zákonitosti?

Pilates vás dostane do formy: Aké sú hlavné zákonitosti?

30.08.2015
Ak ho objavíte skôr, ako začnete mať problémy s chrbtom, môžete im predísť. Čítať viac
 
Ako vám pomôže acidobázická rovnováha?

Ako vám pomôže acidobázická rovnováha?

27.08.2015
Veľa ľudí dnes trpí zdravotnými ťažkosťami, ktoré klasická medicína nedokáže uspokojivo vysvetliť. Medzi takéto problémy patria... Čítať viac
 
Pozor na nebezpečnú alergiu: Na farbenie vlasov doplatila aj Abby z NCIS

Pozor na nebezpečnú alergiu: Na farbenie vlasov doplatila aj Abby z NCIS

26.08.2015
Varovanie, že farby na vlasy treba najprv otestovať na predlaktí, by ste nemali prehliadať. Ináč vám môže opuchnúť celá tvár, môžete... Čítať viac
 
S bruškom na dovolenke: Kedy môžu tehuľky šantiť v mori?

S bruškom na dovolenke: Kedy môžu tehuľky šantiť v mori?

24.08.2015
Slaná voda pôsobí dezinfekčne – hovorí gynekológ. Je však v poriadku, keď sa tehotné hádžu do vĺn, ako to predvádza modelka Elisabetta... Čítať viac
 
Zvládate raňajky po ceste do práce? Nerobte to, lebo priberiete

Zvládate raňajky po ceste do práce? Nerobte to, lebo priberiete

21.08.2015
Ak jete popritom, ako sa niekam ponáhľate, vaše telo si ešte bude pýtať. Je to oveľa nezdravšie ako jesť pri pozeraní televízie či počas... Čítať viac
 
 

wanda.sk