Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Posilnite sa proti virózam: Skúste zdravé tipy od Mirky Partlovej

Posilnite sa proti virózam: Skúste zdravé tipy od Mirky Partlovej

včera
A je to tu! Prvé nádchy, prvé prechladnutia, kašeľ, viróza. Ak práve ležíte pod perinou a potíte sa, možno vám pomôžeme v našich tipoch... Čítať viac
 
Hodujte s hokkaido: Oranžová tekvica dobre chutí aj lieči

Hodujte s hokkaido: Oranžová tekvica dobre chutí aj lieči

29.09.2014
Vy ste ju ešte nevyskúšali? Robíte veľkú chybu. „Oranžová bomba“ – teda tekvica s exotickým názvom hokaido je plná vitamínov a ďalších... Čítať viac
 
5 dôvodov na zmenu zdravotnej poisťovne

5 dôvodov na zmenu zdravotnej poisťovne

29.09.2014
Union ZP chráni vaše zdravie a prináša vám výhodné zľavy. Čítať viac
 
Nechcené vedľajšie účinky: Po týchto bylinkách sa budete potiť!

Nechcené vedľajšie účinky: Po týchto bylinkách sa budete potiť!

27.09.2014
Topíte nadbytočné kilá v bylinkových čajoch alebo nimi zapíjate následky stresu? Potom je jasné, prečo sa toľko potíte. Čítať viac
 
Chia, ľanové, tekvicové... Ako jesť semiačka, aby vám prospeli?

Chia, ľanové, tekvicové... Ako jesť semiačka, aby vám prospeli?

24.09.2014
Semiačka sú nielen vďačnými zaháňačmi nudy a hladu. Dodajú vám množstvo minerálov aj vitamínov. Len ich musíte správne upraviť. Ako... Čítať viac