Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Je behanie v zime zdravé? Odborníci vám poradia, na čo nezabudnúť

Je behanie v zime zdravé? Odborníci vám poradia, na čo nezabudnúť

30.01.2015
Diétne plány máme rozbehnuté a tí najväčšmi odhodlaní pridali k šalátom aj tenisky. Český obezitológ Zlatko Marinov však tvrdí: Teraz... Čítať viac
 
Očista hrubého čreva vám posilní zdravie: Zbavíte sa migrény, či akné

Očista hrubého čreva vám posilní zdravie: Zbavíte sa migrény, či akné

28.01.2015
Zdravé fungovanie hrubého čreva býva často podceňované, pritom jeho zanesenie môže spôsobiť vážne zdravotné problémy. Zbavte sa... Čítať viac
 
Homeopatiká na zimnú depku: Superliek či ťahák na peniaze?

Homeopatiká na zimnú depku: Superliek či ťahák na peniaze?

27.01.2015
Zisťovali sme, aké môžu byť riziká užívania homeopatík na depresiu. Čítať viac
 
Ste závislí od kávy? Kávičkovanie vraj máme v génoch, tvrdia odborníci

Ste závislí od kávy? Kávičkovanie vraj máme v génoch, tvrdia odborníci

26.01.2015
Horkú lásku máte v génoch. Odtiaľ ju len tak ľahko nevysťahujete. Čítať viac
 
Plesajte zdravo: Alkohol si môžete dopriať aj bez nepríjemných následkov

Plesajte zdravo: Alkohol si môžete dopriať aj bez nepríjemných následkov

23.01.2015
Po každom alkoholovom záťahu vám odumrú v mozgu desaťtisíce buniek, ktoré sa nedajú nijako nahradiť. Čítať viac