Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Blond vlasy a slabá imunita: Aj to patrí k 10 rizikovým javom rakoviny kože

Blond vlasy a slabá imunita: Aj to patrí k 10 rizikovým javom rakoviny kože

dnes
Iba tretina zhubných melanómov vzniká z pigmentového znamienka a aj to najčastejšie na miestach chronického dráždenia. Väčšina... Čítať viac
 
Pod e-papučou: Šikovné vecičky už dávno nepomáhajú, robia nás protivnejšími

Pod e-papučou: Šikovné vecičky už dávno nepomáhajú, robia nás protivnejšími

včera
Čas, ktorý trávime s modernými technológiami, je ohromujúci. Aj vy ste dnes presurfovali celý deň? Čítať viac
 
Ženy verzus muži: Takto na vás účinkujú alkoholické drinky

Ženy verzus muži: Takto na vás účinkujú alkoholické drinky

24.06.2016
Veľká opica, pocit viny a ukrutná bolesť hlavy. Podľa priateľov vám alkohol "udrel do hlavy" akosi prirýchlo, a to ste pritom vypili... Čítať viac
 
Hnojivo z kuchyne. Odpad je plný vitamínového dopingu pre rastliny

Hnojivo z kuchyne. Odpad je plný vitamínového dopingu pre rastliny

23.06.2016
Bohatú úrodu môžete vo vašej záhrade získať aj vďaka tomu, že ako hnojivo použijete bežný kuchynský odpad. Čo najlepšie „chutí“ zelenine... Čítať viac
 
Nie je jedno, ako dovolenku strávite: 8 letných tipov pre zdravé zažívanie

Nie je jedno, ako dovolenku strávite: 8 letných tipov pre zdravé zažívanie

22.06.2016
Aj s chronickými zápalovými ochoreniami čriev môžete mať v ďalekej cudzine trávenie pod kontrolou. Treba však myslieť na zopár preventívnych... Čítať viac
 
 

wanda.sk