Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

5 zdravých aktivít, ktorými si zväčšíte nielen svaly, ale aj mozog

5 zdravých aktivít, ktorými si zväčšíte nielen svaly, ale aj mozog

včera
Fyzická aktivita môže zväčšiť sivú hmotu v mozgu, najmä oblasti, ktoré prispievajú k rovnováhe a koordinácii. Čítať viac
 
Príroda je plná životobudičov. Vyčistia vaše telo a zbavia kašľa či zápchy

Príroda je plná životobudičov. Vyčistia vaše telo a zbavia kašľa či zápchy

23.04.2015
Jarné byliny majú schopnosť vrátiť energiu, o ktorú ste v zime prišli. Nazbierate si ich počas slnečného dňa. Čítať viac
 
Ráno robí deň: 6 posteľových cvikov, ktoré vás zaručene rozhýbu

Ráno robí deň: 6 posteľových cvikov, ktoré vás zaručene rozhýbu

22.04.2015
Odmietate letný čas alebo vás trápi kolísavý krvný tlak? Skúste si zacvičiť ešte predtým, než vyskočíte ráno z postele. Čítať viac
 
Dnes je Deň Zeme. Buďte ekologickí a ušetrite s našimi tipmi

Dnes je Deň Zeme. Buďte ekologickí a ušetrite s našimi tipmi

22.04.2015
Aj Zem si zaslúži svoj deň. O to viac pri súčasných štatistikách, ktoré deklarujú stúpajúce čísla reflektujúce neekologický životný... Čítať viac
 
Cestovanie s chronickou chorobou: 11 tipov, ako si ho uľahčíte

Cestovanie s chronickou chorobou: 11 tipov, ako si ho uľahčíte

20.04.2015
Časy, keď dlhodobé, chronické ochorenie znamenalo úplné znemožnenie cestovania, sú snáď za nami. V súčasnosti, by ste sa nemali báť... Čítať viac
 
 

wanda.sk