Zdravie   Životný štýl   2012   06

Betakarotén uľahčuje život alergikom na slnko

04.07.2012

Chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.

Čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu.Autor: Profimedia.sk

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom. Pozor by si však mali dávať diabetici.

Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Zdravie

Ďalšie články z tejto sekcie

Choroby ovplyvňujú manželské spolužitie: Skončí sa to vaše rozvodom?

Choroby ovplyvňujú manželské spolužitie: Skončí sa to vaše rozvodom?

včera
Pri vstupe do manželstva si sľubujete, že spolu budete nielen v zdraví, ale aj v chorobe. Realita je však často odlišná. Čítať viac
 
Vo víne nájdete nielen pravdu: Jedinečný antioxidant vás môže ochrániť

Vo víne nájdete nielen pravdu: Jedinečný antioxidant vás môže ochrániť

25.03.2015
Francúzi nie sú zvlášť striedmi v konzumácii tukov. Bežne konzumujú veľmi tučné syry, pitie vína patrí priamo k národnému charakteru,... Čítať viac
 
Zdravé firmy na Slovensku: Len oddýchnutý zamestnanec podá najlepší výkon

Zdravé firmy na Slovensku: Len oddýchnutý zamestnanec podá najlepší výkon

24.03.2015
Vyše polovica Európanov sa domnieva, že pracovný stres je v ich zamestnaní bežný. Štvrtina ho pociťuje, odkedy vstúpi do práce, dokedy... Čítať viac
 
Emma si vypila a keď sa prebudila, uvidela tú hrôzu: Čo to má s prstami?

Emma si vypila a keď sa prebudila, uvidela tú hrôzu: Čo to má s prstami?

24.03.2015
Mladá Austrálčanka trávila december v kanadskom meste Price Albert. V dobrej nálade si vybehla v noci zafajčiť a zablúdila. Naľahko,... Čítať viac
 
Odolajte pokušeniam hostín: Aj s chorými črevami si môžete užiť dobré jedlo

Odolajte pokušeniam hostín: Aj s chorými črevami si môžete užiť dobré jedlo

23.03.2015
Dodržiavať diétu, ktorá je šetrná k vášmu organizmu býva niekedy ťažké. Pri rôznych slávnostných príležitostiach je dodržanie predsavzatí... Čítať viac
 
 

wanda.sk