predplatne
 

Mlieko zahlieňuje! 10 najväčších mýtov o jedle

21.08.2012

Počuli ste už mnoho zaručene overených právd? Presvedčte sa, či máte správne informácie. Kupujete svojim potomkom celozrnné pečivo alebo nízkotučné jogurty a myslíte si, že robíte to najlepšie pre ich zdravie?

Ktoré jedlo je pre vás to najlepšie a ktoré najzdravšie?

Ktoré jedlo je pre vás to najlepšie a ktoré najzdravšie?Autor: Profimedia.sk

Ak má dieťa chuť len na istý druh potraviny, niečo v jeho výžive a organizme chýba.
Nie. Rôzne chute dospelých aj detí sa zvykli vysvetľovať tým, že organizmu chýba nejaká zložka potravy. Ak máme chuť na mlieko, chýba nám napríklad vápnik. Táto hypotéza sa nepotvrdila. Funguje to len u niektorých zvierat. U človeka zohráva úlohu obľúbenosť potravín – vyberá si chute, ktoré mu lahodia.

Nízkotučnými potravinami predídeme obezite detí.
Nie. Nízkotučné potraviny sa v detskom veku neodporúčajú. Ruka v ruke s tukmi sa do organizmu dostávajú aj vitamíny v nich rozpustné. Pri nízkotučnej strave môžu v organizme dieťaťa chýbať vitamíny A, D, E a K. Tuk je základná zložka potravy a ľudský organizmus ho v istom množstve potrebuje.

Sladkosti sú potrebným zdrojom energie.
Nie. Energiu môže dieťa získať z hodnotnejších potravín, ako je celozrnné pečivo, z ktorého sa sacharidy uvoľňujú postupne. V podobe sladkostí sa do organizmu dostanú len prázdne kalórie, ktoré nie sú sprevádzané dostatočným príjmom vlákniny, vitamínov a minerálnych látok. Ak si dieťa žiada sladkosti, niekedy je lepšie neodopierať ich. Inak sa môže stať, že jeho túžba po nich sa znásobí a začne konzumovať sladkosti tajne. Odporúčané množstvo je napríklad tridsaťgramová čokoládová tyčinka, vo väčšine prípadov však deti prijímajú sladkostí viac.

Celozrnné pečivo je nevhodné pre detský organizmus.
Nie. Celozrnné pečivo obsahuje vlákninu, ktorú by detský organizmus mal prijímať, no nie v nadmernom množstve. V opačnom prípade tráviaca sústava pracuje príliš rýchlo a dôležité živiny sa nestihnú vstrebať. Pri malých deťoch sa preto odporúča striedať biele a celozrnné pečivo. Nie je úplne dobré vylúčiť celozrnné pečivo z jedálneho lístka, pretože dieťa si má na jeho konzumáciu zvyknúť čo najskôr.

Mlieko zahlieňuje.
Nie. Je to mýtus, ktorý žiaden seriózny výskum nepotvrdil. Zdravý detský organizmus mlieko nezahlieňuje, naopak, prospieva mu, pretože obsahuje prepotrebný vápnik. Nie je preň záťažou, bez problémov ho strávi. Deti so zdravotnými problémami, najmä v dôsledku alergie na túto potravinu alebo neznášanlivosti mliečneho cukru, intolerancie laktózy, majú po konzumácii mlieka a mliečnych výrobkov ťažkosti, preto sa z ich stravy vylučujú.

Detská strava môže byť obohatená o probiotiká.

Áno. Ako doplnok detskej výživy sú probiotiká bezpečné. Tým, že tieto mikroorganizmy navodzujú rovnováhu v tráviacej sústave, pre zdravého človeka sú prínosom. Pri poruchách imunitného systému je však potrebné ich užívanie konzultovať s lekárom, pretože vedia narobiť viac zla ako dobra. Môžu podporiť rast škodlivých baktérií.

Malé deti by nemali konzumovať med.

Áno. Pri mede by mali byť rodičia opatrní. Nielen preto, že môže vyvolať alergickú reakciu. V mede sa môžu nachádzať baktérie Clostridium botulinum a ich spóry, ktoré môžu zapríčiniť u dojčiat a malých detí životu nebezpečný botulizmus. Z tohto dôvodu sa nemá dieťatku do konca prvého roku života podávať včelí med. Odporúča sa zaradiť ho do jedálneho lístka deťom, ktoré netrpia alergiou až po druhom roku života.

Malí športovci môžu prijímať výživové doplnky s obsahom proteínov.
Nie.
Pestrá strava pokryje potrebné množstvo bielkovín. Naše deti ich prijímajú dostatok, dokonca viac, ako je ich odporúčaná dávka. Pre detský vek navyše nie sú vhodné silové športy, pri ktorých sa intenzívne buduje svalová hmota.

Alternatívne spôsoby stravovania sú vhodné aj pre deti.
Nie. Väčšina pediatrov a gastroenterológov tieto spôsoby stravovania detí neodporúča. Prax ukazuje, že aj vo vegetariánstve, ktoré je najčastejšou formou alternatívnej výživy detí, sa často robia chyby. Ich dôsledkom sú zdravotné problémy. Čím je dieťa mladšie, tým je väčšie riziko, že v jeho organizme budú chýbať dôležité živiny – pri vylúčení mäsa železo a bielkoviny, pri vylúčení mlieka vápnik. Ak chceme dieťaťu zostaviť vyváženú vegetariánsku stravu, treba vedieť, v akých rastlinných potravinách sa živiny dôležité pre detský organizmus nachádzajú. Keď sa už rodičia rozhodnú pre vegetariánsky spôsob výživy potomkov, mali by sa pravidelne radiť s odborníkmi. Pri iných alternatívnych formách je riziko ešte väčšie. Nevhodná je oddelená strava, v zahraničí boli dokonca evidované úmrtia, ktoré spôsobila podvýživa pri prísnej makrobiotickej strave.

Tínedžerom vegánom nestačí vápnik získaný z rastlinnej potravy.
Áno.
Získať vápnik z nemliečnych potravín je zložité. Len rastlinné potraviny nedokážu pokryť množstvo vápnika, ktoré potrebuje organizmus dospievajúcich vo zvýšenom množstve. Jeho nedostatok v detstve a počas dospievania sa môže prejaviť už v strednom veku osteoporózou. Do stravy ho treba dopĺňať vo forme potravín obohatených o vápnik alebo prostredníctvom výživových doplnkov.

Autor: Zdravie
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Kruhy pod očami nie su len prejavom únavy. Ktoré vážne ochoreniami signalizujú?

Kruhy pod očami nie su len prejavom únavy. Ktoré vážne ochoreniami signalizujú?

dnes
Raz za čas potrápia každého z nás. Kruhy pod očami sú dôsledkom prebdetej noci, otázku genetiky, veku, no môžu nás varovať pred aj vážne... Čítať viac
 
Mladí, pozor. Vek nehrá rolu, mŕtvicu a infarkt riskujete už teraz, ak máte tento zvyk

Mladí, pozor. Vek nehrá rolu, mŕtvicu a infarkt riskujete už teraz, ak máte tento zvyk

včera
Načo sa vopred stresovať, keď kľúčové zmeny môžete spraviť už dnes. Ako ste na tom so svojim cholesterolom? Čítať viac
 
Rozoznáte chrípku od nádchy? Ktorá môže udrieť do hodiny od stretu s vírusom?

Rozoznáte chrípku od nádchy? Ktorá môže udrieť do hodiny od stretu s vírusom?

09.12.2019
Jedna sa ohlási, druhá vás prekvapí nečakane. Stačí, keď na vás niekto zakašle v autobuse či v kancelárii a do pár hodín môžete s boľavým... Čítať viac
 
Jozef Sabovčík: Operácia chrbtice mi nedovolila pricestovať do Bratislavy

Jozef Sabovčík: Operácia chrbtice mi nedovolila pricestovať do Bratislavy

08.12.2019
Jozef Sabovčík (55) končí krasokorčuliarsku kariéru. Kým ho opakované zranenia kolena nevyhnali od vrcholového športu, získal... Čítať viac
 
Máte odhad na ľudí alebo sa mýlite? Rovnako ako sa mýlia vo vás?

Máte odhad na ľudí alebo sa mýlite? Rovnako ako sa mýlia vo vás?

07.12.2019
Predstavte si, že spoznáte nového človeka a ten sa k vám správa nanajvýš priateľsky. Vy si však jeho milé správanie môžete vysvetliť... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Mlieko zahlieňuje! 10 najväčších mýtov o jedle
Zdravie