Aj päť centimetrov vody môže byť pre dieťa smrteľných

04.07.2009

"Malé dieťa sa dokáže utopiť aj v päť centimetrov hlbokej vode," uviedol Samuel Hruškovic z Rescue teamu Slovakia.

Na Slovensku sa podľa neho ročne utopí okolo 150 osôb, z toho asi 20 detí a mladistvých. 

"Najbezpečnejšími plochami na kúpanie sú tie, kde je prítomná vodná záchranná služba, kde zaobstarávajú bezpečnosť školení profesionáli," zdôraznil záchranár s tým, že najnebezpečnejšie sú rieky s tečúcou vodou a prudké zrázy na neznámych vodných plochách. Podľa Hruškovica pätina úmrtí detí a detských úrazov vzniká práve pri vode.  Hlavným dôvodom je skutočnosť, že deti sa na vodných plochách akéhokoľvek typu kúpu cez letné prázdniny bez dozoru rodičov.
 
Samé k vode? Nie!
"Rozhodne by som deti samy k vode nepúšťal, lebo aj keď je dieťa dobrý plavec, často nedokáže svojou mentalitou správne odhadnúť sily a úlohu môže zohrať napríklad kŕč alebo krátkodobá indispozícia," upozornil. 

"Je potrebné plávať a kúpať sa len na plochách vyhradených na tento účel a dôsledne rešpektovať zákazy kúpania," zhodnotil. Zároveň upozornil, že dospelí ani mladiství by pre hrozbu závažných poranení krčnej chrbtice nikdy nemali skákať do neznámej vody, ale ani do známej a mútnej vody, pretože sa v nej môže vyskytnúť hodený, padnutý alebo doplavený predmet. 

Aj vdýchnutie pár kvapiek vody môže zabiť
K utopeniu podľa neho netreba veľa a už aj vdýchnutie pár kvapiek vody môže privodiť silný spazmus dýchacích ciest, ktorý spôsobí udusenie. Zásady bezpečného plávania a kúpania však podľa Hruškovica platia rovnako pre nižšie, ako aj vyššie vekové ročníky. 

Na čo treba dávať pozor
Po konzumácii jedla je vhodné pred vstupom do vody dopriať si aspoň hodinovú prestávku. Pred plávaním sa nesmie požívať alkohol, ktorý na Slovensku spôsobuje najvyšší počet utopení. Hruškovic dodal, že človek by nemal do vody vstupovať unavený a skákať do nej rozhorúčený. 

"Odporúčame skôr postupné schladzovanie organizmu pomalým vstupom do vody." Ani skúsení plavci by podľa odborníka nemali preceňovať svoje schopnosti. "Popri brehu sa dá plávať rovnaká vzdialenosť ako k stredu jazera. V prípade krízy stačí len pár temp a máme zem pod nohami," ilustroval. Vo vode by mali byť aspoň dvaja plavci spolu, pričom je dôležité neplávať v blízkosti plavidiel alebo v priestoroch plavebných dráh. "Pri blížiacej sa búrke je potrebné vodnú plochu urýchlene opustiť, pretože hlava plavca na tejto ploche ako voľnom priestranstve je najbližším predmetom pre úder blesku," upozornil. 

Platí to aj v prípade windsurfingu alebo vodného bicykla. V záujme stopercentnej bezpečnosti musia mať všetky deti aj menej skúsení plavci pri používaní vodných bicyklov a plavidiel pevne zapnuté záchranné vesty. 

"Pred vstupom dieťaťa do vody je vhodné, aby dospelá osoba skontrolovala pôdorys dna vodnej plochy, pretože strmé zrázy a náhle prepady do hlbokej vody môžu u detí vyvolať paniku," konštatoval. 

Pre prípad nehody treba mať podľa záchranára vždy pri vodnej ploche poruke nafúknuté detské koleso, matrac alebo iný nadnášajúci predmet s priviazaným motúzom v dĺžke cca tri metre. Pre bežného človeka je vždy bezpečnejšie použiť nepriamu záchranu ako záchranárske postupy, ktoré môžu ohroziť jeho život a pre laika bez fyzickej kondície a dostatočných skúseností sú vždy rizikom. Záchrana topiaceho je náročný a nebezpečný postup. V sladkej vode sa záchranár nemusí zdržiavať snahou dostať vodu z pľúc a na rozdiel od záchranárskych prístupov v minulosti môže hneď začať s oživovaním.

More má svoje riziká 
"Pri slanej vode je hydrostatická vztlaková sila väčšia, takže aj človek, ktorý pláva v mori je nadľahčovaný a môže preceniť svoje schopnosti a v prípade nehody je aj pre záchranára manipulácia s topiacim sa ľahšia," spresnil. "Netreba však zabúdať na odliv, kedy je zákaz kúpania a treba myslieť na rôzne podmorské prúdy, ktoré môžu byť veľmi nebezpečné," varoval Hruškovic.
 
Pri mori odporučil kúpanie na plážach určených len pre verejnosť a dodržiavanie priestoru vymedzeného bójami. Upozornil tiež na nebezpečnosť veľkých vĺn pre deti a neskúsených plavcov.

Autor: TASR, Ilustračné foto

Ďalšie články z tejto sekcie

Tiež ste kuchynskú soľ vymenili za zdravšiu? Ešte si to premyslite!

Tiež ste kuchynskú soľ vymenili za zdravšiu? Ešte si to premyslite!

dnes
Na starú dobrú klasiku ste zanevreli predčasne. Možno práve preto ste stále takí unavení a jar je v tom úplne nevinne. Čítať viac
 
5 telesných pachov, ktoré by ste nemali nikdy ignorovať!

5 telesných pachov, ktoré by ste nemali nikdy ignorovať!

včera
Nie je smrad ako smrad. Ak sa vám zdá, že sa niektoré vaše telesné pachy zmenili alebo zintenzívneli, mali by ste spozornieť. Príčinou... Čítať viac
 
Štartujeme PITNÝ PLÁN pre zdravší deň. Pridáte sa?

Štartujeme PITNÝ PLÁN pre zdravší deň. Pridáte sa?

včera
Nemusíte každý deň vypiť tri litre vody, ani s pitným režimom to netreba preháňať. No ak ho podceníte, budete unavení a bez nápadov.... Čítať viac
 
Zhrešili ste? Zázračná bylinka vyplaví toxíny a zlepší trávenie

Zhrešili ste? Zázračná bylinka vyplaví toxíny a zlepší trávenie

27.03.2017
Možno ju poznáte ako bodliak, pestrec mariánsky alebo ostropestrec. Ak ste pochybili v životospráve, táto rastlinka je doslova reštartérom... Čítať viac
 
FOTO: Z hviezdneho neba k bolestiam. Slávnych dohnali pod nôž zničené kolená

FOTO: Z hviezdneho neba k bolestiam. Slávnych dohnali pod nôž zničené kolená

25.03.2017
Ako najmenej chránené a súčasne anatomicky najkomplikovanejšie kĺby trpia pri úrazoch najväčšmi. Svoje o tom vedia aj športovci,... Čítať viac
 
 

wanda.sk