predplatne
 
Zdravie   Deti

Televízor a zdravie dieťaťa: Kedy mu môžu rozprávky uškodiť?

24.12.2015

Televízor svojim deťom v najútlejšom veku púšťa tretina slovenských rodičov. Skôr ako pustíte deťom rozprávku, prečítajte si, čo s nimi narobí.

Škodoradostné rozprávky budujú u detí sklony k agresivite, tvrdia odborníci.

Škodoradostné rozprávky budujú u detí sklony k agresivite, tvrdia odborníci.Autor: profimedia.sk

Jedna z najväčších výhrad odborníkov na duševné zdravie a odporcov televízorov v rodinách s malými deťmi je nahrádzanie ľudskej vravy neosobnou komunikáciou z prístroja. Matky, ktoré s deťmi čítajú knihy alebo sa hrajú s hračkami, s nimi totiž preukázateľne komunikujú podstatne viac ako tie, ktoré s nimi pozerajú televízor. Zistili to vedci z Ohio State University na vzorke sedemdesiatich troch párov matiek a detí od šestnásť mesiacov do šesť rokov. A keďže vzájomným zhováraním sa s najbližšími má dieťa sociálne rásť, s domácnosťami ožiarenými televízormi to vyzerá prinajhoršom bledo.

Lákavá svietiaca obrazovka

Druhou najčastejšou výhradou je ohrozenie vývinu nervového systému detí s následkom poruchy pozornosti až hyperaktivity. Výskumníci z Washingtonu sa obávajú, že veľmi malé deti vystavované programom s náhlymi zmenami a množstvom dejových zvratov sú neskôr náchylné na poruchy koncentrácie. Vedúci štúdie Dimitri Christakis upozorňuje na takto vyvolanú prestimulovanosť krehkej detskej psychiky. Hlavná hrozba je, že neprirodzená plošná stimulácia môže vyústiť do toho, že myseľ malého dieťaťa ju začne považovať za normálnu. Takto sa skutočný život stane pre dieťa neuspokojivým a v sociálnych kontaktoch tak ostane neohrabanejšie.

Dobré pohyblivé obrázky

To, v čom televízor oproti iným spoločným činnostiam detí s rodičmi zaostáva, sa však podľa iných odborníkov dá rovnako využiť aj v ich prospech. „Keď sa matka a dieťa zameriavajú na rovnaký objekt – či už je to kniha, hračka, alebo televízna šou –, majú reakcie matky významný vplyv na detské chápanie a vnímanie seba samého,“ hodnotí socializačný potenciál televízie detská psychologička Mgr. Mária Tóthová-Šimčáková. Podľa nej je dieťa od narodenia súčasťou rodiny a prirodzene sa chce zúčastňovať aj na spoločenskej udalosti, ako je sledovanie televízie. Odborníčka si myslí, že vhodný program dokáže podporiť výchovné úsilie rodičov. Okrem sociálneho vývinu vidí psychologička prospešnosť obrazovky i v možnosti rozvíjať citlivosť a empatiu – keď malý divák máva na postavičky, vyjadruje svoje pocity a kopíruje tie, ktoré vidí. No ak vidí niečo, čo by nemalo…

Bambuľka áno, Leví kráľ nie

Najohrozenejšou skupinou podľa washingtonského tímu vedcov na čele s Dimitrim Christakisom sú deti mladšie než tri roky vystavené programom s násilným obsahom. A ten sa na ne valí aj z na pohľad nevinnej kreslenej snímky. Vedci v štúdií porovnávali vyše päťsto detí vo veku do päť rokov, ich reakcie a neskoršie prejavy po zhliadnutí rôznych programov: náučnej Sezamovej ulice či Medvedíka Pu, zábavných Flinstonovcov a násilného Levieho kráľa.

Hoci všetky programy sa vysielali ako detské, deťom do troch rokov Leví kráľ škodil. Aj rozprávky ako Tom a Jerry či Počkaj, zajac, produkované na škodoradosti a ustavičnej odplate, prispievajú k agresívnym sklonom a k väčšej zhovievavosti k nej. Preto psychologička Tóthová-Šimčáková odporúča výlučne vzdelávacie relácie typu Bambuľka. „Pre deti sú zaujímavé a vhodné príbehy, rozprávky, pesničkové programy. Nenápadne sa dozvedia o novom svete okolo seba, pri bežných činnostiach, ako je jedenie, kúpanie, ošetrovanie, si berú príklady správania, získajú nové poznatky, učia sa tolerancii, zodpovednosti, slušnému správaniu či zdravému životnému štýlu,“ prízvukuje.

Čítajte aj: Ako spoznať psychické poruchy u detí? Tieto signály berte vážne!

Záťaž na mozog a zmysly

Obsah však nie je všetko, dôležitá je aj forma. Tvorcovia rozprávok v záujme zvýšenia atraktivity deja doň často „nasekajú“ mnoho veľmi rýchlo sa meniacich vizuálnych scén a obrazov sprevádzaných hlasným zvukom. Aj to počas citlivého obdobia malých detí výrazne ovplyvňuje mozog. Okrem porúch pozornosti tak dostávajú zabrať i zmysly.

Kedy sa mať na pozore?

Ak napríklad dieťa sedí pred televízorom ohromene a strnulo a zdá sa zatiahnuté do deja, môže to byť signál, že jeho zmyslové centrá majú s dvojrozmerným blikajúcim cirkusom riadny problém. „Čím častejšie sledovali televíziu deti mladšie než tri roky, tým väčšia bola pravdepodobnosť, že vo veku sedem rokov budú mať problémy s pozornosťou. Konkrétne, za každú hodinu sledovania televízie u detí mladších než tri roky, ich šance, že budú mať problémy s pozornosťou v siedmich rokoch, stúpli o desať percent,“ konštatuje zistenia svojho výskumného tímu Christakis.

A kedy je telka okej?

  • Primeraný obsah – do troch rokov iba vzdelávací charakter stimulujúci komunikačné zručnosti a rozvoj zmyslov.
  • Primeraná forma – pomalé animácie rešpektujúce proces postupného zvyšovania detskej citlivosti na vnímané objekty sprevádzané jemnou hudbou.
  • Primeraný čas – do dvoch rokov ideálne vôbec, do roka maximálne dvakrát po pätnásť minút, do troch rokov najviac dvakrát po polhodine.
  • Kontrolovaný program – rodičia majú prehľad o programovej ponuke.
  • Aktívna spoluúčasť rodiča s dieťaťom počas spoločného sledovania.

Ako to vidia odborníci?

Mgr. Mária Tóthová-Šimčáková, detská psychologička
Ak strávi pri televízii primeranú polhodinku, ešte lepšie rozdelenú len na malé sekvencie párminútových príbehov v primeranom tempe, je to v poriadku. Horšie je, ak čas strávený pri televízii supluje čas, ktorý mohlo dieťa stráviť s rodičom pri knihách či pri hračkách a tento čas už neskôr počas dňa nedostane.
MUDr. Petra Senéšiová, oftalmologička
Z očného hľadiska nie je pozeranie televízie pre oči dieťaťa škodlivé. Rizikom je len únava očí, keďže dieťa pri zaujatom sledovaní menej žmurká a oko rýchlejšie osychá. Výsledkom môže byť rezanie a začervenanie očí. Dôležitá je, samozrejme, aj vzdialenosť od televízora, ktorá niekedy aj pomôže odhaliť refrakčnú chybu. Dieťaťu do dvoch rokov života by som neodporúčala pozerať televízor vôbec, u starších, ako dobrý spoločník vo vzdelávaní, môže byť pustený nie viac než dve až tri hodiny. Iné pravidlá, samozrejme, platia pre rodičov detí s očnými chorobami a chybami.

Čítajte: Najčastejšie poruchy zraku u detí. Ako ich včas rozpoznať?

Autor: ZDRAVIE/ Dáša BALOGOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Nebezpečný vírus útočí, úplne vynuluje imunitný systém. A nie je to korona!

Nebezpečný vírus útočí, úplne vynuluje imunitný systém. A nie je to korona!

09.02.2020
Ak dostanete túto chorobu, akoby ste sa znova narodili. Vedci prekvapili správou, že váš imunitný systém vyhladí na úroveň čerstvého... Čítať viac
 
Odborníčka radí: Ktoré športy sú pre dieťa NAJ a prečo by rodič nemal chodiť na tréningy?

Odborníčka radí: Ktoré športy sú pre dieťa NAJ a prečo by rodič nemal chodiť na tréningy?

09.02.2020
Pre deti v predškolskom veku je najdôležitejšia pohybová pestrosť a vzor rodiča. Tak si vybudujú vzťah k športu a bez problémov v ňom... Čítať viac
 
Tyčinky nie! Pediatrička vysvetlí, prečo sú pri hygiene detí veľkou chybou

Tyčinky nie! Pediatrička vysvetlí, prečo sú pri hygiene detí veľkou chybou

08.02.2020
Máte zvyk čistiť dieťaťu ušká, aby mu v ňom neuviazli baktérie a vírusy? Radšej to nerobte. Čítať viac
 
Čo vám nikto nepovedal: 5 zvláštností, ktorými vás bábo prekvapí. Neľakajte sa!

Čo vám nikto nepovedal: 5 zvláštností, ktorými vás bábo prekvapí. Neľakajte sa!

07.02.2020
Myslíte, že o bábätkách ste sa už dozvedeli a prečítali si všetko? Kým sa ich telíčko dovyvíja a prispôsobí novému prostrediu, neraz... Čítať viac
 
Aj nádcha môže byť zradná! 5 najväčších chýb, ktoré robia rodičia pri podávaní liekov

Aj nádcha môže byť zradná! 5 najväčších chýb, ktoré robia rodičia pri podávaní liekov

04.02.2020
Nie sú to len neškodné sirupy a tabletky. Čítajte príbalové letáky a dvakrát zvážte, či dieťa liek naozaj potrebuje. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Televízor a zdravie dieťaťa: Kedy mu môžu rozprávky uškodiť?
ZDRAVIE/ Dáša BALOGOVÁ