Strava proti únave: Vybuduje armádu červených krviniek

20.11.2017

Málo červených krviniek zapríčiňuje, že vaše telo sa veľa narobí, aby zabezpečilo bunkám dostatok kyslíka. Vieme, ako zmeniť stravovanie a čo okrem jedla porazí vyčerpanosť.

Zvýšiť počet červených krviniek sa dá viacerými spôsobmi. Ak všetky zlyhajú, mali by ste zveriť do rúk lekára.

Zvýšiť počet červených krviniek sa dá viacerými spôsobmi. Ak všetky zlyhajú, mali by ste zveriť do rúk lekára.Autor: Profimedia.sk

Zaspávate po voľne v práci? Super tipy, ako vyhrať nad únavou 

Červené krvinky v tele cirkulujú v priemere 115 dní. Potom sa dostanú do pečene, kde sa rozložia a živiny z nich putujú späť do buniek. Tvoria sa v kostnej dreni. Ak však telo nedostáva zo stravy dostatok živín, môžu sa tvoriť zdeformované alebo vydržia príliš krátko na to, aby sa stihli vytvoriť nové. Dôsledkom môže byť anémia, inak nazývaná aj chudokrvnosť. Ak sa nelieči, môže viesť k mnohým komplikáciám a až životohrozujúcim stavom.

Prejavy nedostatku červených krviniek

Pri anémii, alebo nedostatku červených krviniek, môžete podla internetového časopisu Medical News Today pociťovať niektoré z nasledujúcich symptómov:

  • únava,
  • závraty,
  • dýchavičnosť,
  • nepravidelný srdcový rytmus.

► Rakovina mladých: Únava a zväčšené mandle na zozname nejasných príznakov 

Ako sa stravovať

To, že máte málo červených krviniek býva často dôsledok zlého zloženia stravy. Pestrá, vyvážená strava je pritom najjednoduchším spôsobom, ako tento problém odstrániť. Pri nedostatku červených krviniek je typický nedostatok týchto zložiek stravy:

Železo
Dostatok železa vám zabezpečia nasledujúce potraviny:

Foto: Lýdia Czakó 

  • mäkkýše, ako sú ustrice, mušle a lastúry,
  • špenát,
  • obohatené obilniny,
  • jablková šťava,
  • tuniak,
  • hovädzie mäso,
  • tofu,
  • kuracia pečeň,
  • biela fazuľa,
  • šošovica.

Vitamín B12
Tento vitamín je nevyhnutný pre správne fungovanie mozgu a na vytváranie červených krviniek. Pri jeho nedostatku sa často tvoria krvinky, ktoré nie sú dostatočne zrelé. To spôsobuje takzvanú megaloblastickú anémiu.

V strave je vitamín B12 viazaný na bielkoviny. Obsahuje ho hlavne červené mäso, ryby a morské plody, ako aj mlieko a mliečne výrobky. Jeho obsah býva preto veľmi nízky vo vegánskej strave, vegáni si preto musia dávať veľký pozor, aby ho prijímali dostatok.

7 príznakov, ktorým vás telo upozorní na nedostatok bielkovín 

Vitamín B9
Vitamín B9 je tiež známy ako kyselina listová. Je nevyhnutný pre správne fungovanie nervového systému a nadobličkových žliaz a pomáha vytvárať nové bunky v tele. U ľudí s nízkymi hladinami vitamínu B9 sa tiež môže vyvinúť anémia. 

  • šošovica,
  • cícer,
  • špargľa,
  • špenát,
  • obohatené chleby a obilniny.

 Vyznáte sa v béčkach? Vitamínov B je hneď niekoľko 

Vitamín C
Aj keď vitamín C priamy vplyv na červené krvinky nemá, je veľmi dôležitý. Pomáha telu absorbovať viac železa a železo pomáha zvyšovať počet červených krviniek:

Čítajte: 
► 
Vitamín C a zinok: Bomba proti chrípke? Len to neprežeňte!
 TOP prírodné zdroje vitamínu C a zinku: Chrípke nedajú šancu

Foto: anza

  • kivi,
  • sladká červená paprika,
  • jahody,
  • pomaranče,
  • grepový džús,
  • jablká,
  • šípky,
  • černice.

Čítajte ► ​Poznáte zlaté ovocie Inkov? Vitamínom C tromfli aj citróny! 

M
Ak v tele nie je dostatok medi, pre telo môže byť ťažké absorbovať železo. Pri nedostatku železa je zas ťažké pre červené krvinky prežiť. Meď sa nachádza v týchto potravinách:

  • hovädzia pečeň,
  • mäkkýše, ako sú ustrice a kraby,
  • kešu,
  • slnečnicové a sezamové semienka,
  • šošovica,
  • sója,
  • špargľa,
  • červená repa,
  • kel.

Vitamín A
Retinol, všeobecne známy ako vitamín A, zvyšuje počet červených krviniek podobným spôsobom ako meď. Pomáha bunkám absorbovať železo, ktoré potrebujú na to, aby boli v dobrej kondícii. Foto: Matej Jankovič

Potraviny bohaté na vitamín A:

  • hovädzia pečeň,
  • sladké zemiaky,
  • mrkva,
  • olej z tresčej pečene,
  • tmavozelené druhy listovej zeleniny, ako sú kel a špenát,
  • niektoré druhy ovocia, ako sú cukrový melón a mango,
  • tekvica.

 TIP: S tekvicou sa chudne raz-dva. Vyskúšajte toto fantastické jedlo
► Mrkvový krém s pomarančom a zázvorom
► RECEPT na elixír pre imunitu: Fantastická cviklová nátierka 

Pohár vínka?

1. Už ste zrejme niekedy počuli skvelú radu, že červené víno je dobré na krvinky. Pravda je taká, že nadmerná konzumácia alkoholu počet krviniek naopak znižuje. U žien nadmerné množstvo predstavuje viac ako jeden alkoholický nápoj denne a u mužov viac ako dva.

2. Okrem toho sa počet červených krviniek dokáže znížiť aj nedostatok fyzickej aktivity. Keď sa človek hýbe, zvyšuje sa potreba kyslíku a tým aj červených krviniek. Pri primeranom pohybe aj strave má kostná dreň ideálne podmienky na produkciu krviniek.

Keď úprava životného štýlu nestačí

Nie vždy úprava stravy a viac pohybu stačí na to, aby sa hladina červených krviniek dostala do normálu. Presnejšiu príčinu, prečo nie je počet krviniek optimálny, dokáže určiť lekár a podľa nej stanoví aj liečbu. V ojedinelých prípadoch býva potrebná aj transfúzia krvi.

  1. Počet červených krviniek môže negatívne ovplyvniť mnoho ochorení ako sú napríklad podvýživa, ochorenie obličiek, či zlyhanie kostnej drene.
  2. Menej červených krviniek býva aj počas tehotenstva alebo pri prílišnej hydratácii.
  3. Dehydratácia, či fajčenie môže ich počet zas neúmerne zvýšiť, čo so sebou tiež prináša mnohé zdravotné riziká.
Anémia
V tomto článku sa zaoberáme Únava ...viac
Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Meditáciou k zdraviu tela i ducha? Vedci pre ňou varujú!

Meditáciou k zdraviu tela i ducha? Vedci pre ňou varujú!

11.12.2017
Aj príjemné veci škodia, ak si neuvedomíte všetky riziká. Toto by ste o meditácii nepovedali! Čítať viac
 
Skrytý zápal nešetril ani celebrity. Ktoré zaplatili najvyššiu cenu?

Skrytý zápal nešetril ani celebrity. Ktoré zaplatili najvyššiu cenu?

10.12.2017
Najväčšou hrozbou skrytých zápalov je ich vzplanutie a rozšírenie sa do celého tela. Otrava krvi neušetrila ani viaceré známe osobnosti.... Čítať viac
 
Neviete si zvyknúť na nové okuliare? V tomto môže byť chyba

Neviete si zvyknúť na nové okuliare? V tomto môže byť chyba

09.12.2017
„Mnohé optiky spolupracujú s lacnými čínskymi výrobcami skiel. Z praxe vieme, že v týchto prípadoch sú reklamácie početné a ľudia... Čítať viac
 
Biorytmus môžete ovplyvniť: Na ktorý deň v týždni naplánovať ťažké úlohy?

Biorytmus môžete ovplyvniť: Na ktorý deň v týždni naplánovať ťažké úlohy?

08.12.2017
Prečo sme ráno o deviatej najaktívnejší, o tretej popoludní prichádza útlm a o ôsmej večer máme najvyšší tlak krvi? Čítať viac
 
Zažltli vám zuby? Okrem potravín za ne môže aj chyba, o ktorej netušíte

Zažltli vám zuby? Okrem potravín za ne môže aj chyba, o ktorej netušíte

07.12.2017
Vekom zuby sivejú, žltnú alebo na nich pribúdajú fľaky. Darmo si niekoľkokrát za deň drhnete pastou na bielenie, keď ich potom vystavujete... Čítať viac
 
 

wanda.sk