Dnes si naservírujte vajíčka! Aké množstvo je ideál v príjme tukov?

13.10.2017

Existuje viacero dôvodov, pre ktoré sú vajcia výnimočnou potravinou a nemali by vám v strave chýbať.

Druhý októbrový piatok sa už od roku 1996 každý rok oslavuje Svetový deň vajec.

Druhý októbrový piatok sa už od roku 1996 každý rok oslavuje Svetový deň vajec.Autor: Shutterstock.com

Obsahujú veľa cenných živín ako bielkoviny, vitamíny skupiny B, vitamín A, E, K, D, ale aj vápnik, železo, zinok, horčík, fosfor a lecitín.

Minuli sa vám vajíčka? Poznáme rovnako hodnotné náhrady do vašich jedál

Zvyšujú cholesterol?

Kedysi sa neodporúčalo ľuďom konzumovať príliš veľa vajíčok z dôvodu ich vyššieho obsahu cholesterolu. Súčasné štúdie ukazujú, že hlavným problémom je konzumácia potravín s vysokou hladinou nasýtených tukov a transmastných kyselín. Táto strava má väčší vplyv na zvýšenie hladiny cholesterolu v krvi ako konzumácia vajec. Cholesterol zvyšuje najmä konzumácia vysmážaných a fritovaných pokrmov, polotovarov z margarínov.

Tri do týždňa

Energetická hodnota 50-gramového slepačieho vajca je približne 76 kalórií. Podobné množstvo má aj prepeličie vajce. 75-gramové kačacie alebo husacie vajce má 135 kalórií.

Odporúčam konzumovať 2 – 3 vajcia do týždňa. Z preventívneho hľadiska je potrebné znížiť príjem ostatných živočíšnych potravín, ktoré majú vyšší obsah cholesterolu. Pozor si musia dať aj alergici, pretože vajíčka patria k najvýznamnejším potravinovým alergénom. U detí je vaječný bielok spolu s bielkovinami kravského mlieka najčastejším alergénom, preto do prvého roka dieťaťu vaječný bielok nepodávame, žĺtok môžeme podávať od 6. mesiaca,“ radí odborníčka na výživu MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.


 Zdroj: Shutterstock.com 

Zásobáreň bielkovín

Bielkovina z vajca má komplexné zloženie všetkých dôležitých aminokyselín. „Je považovaná za tzv. referenčnú bielkovinu, čo znamená, že je vzorom pre posudzovanie biologickej hodnoty bielkovín z iných potravinových zdrojov – mäsa, mlieka, strukovín,“ hovorí lekárka. Vysoká je aj stráviteľnosť vaječných bielkovín.

Zdravé tuky

Vajcia majú vysokú výživovú hodnotu vďaka vysokému množstvu nenasýtených mastných kyselín. Zo zdravotného hľadiska dôležitý pomer nasýtených a nenasýtených mastných kyselín je priaznivejší ako u mnohých iných živočíšnych tukov.


 Zdroj: Shutterstock.com 

„Prítomné polynenasýtené omega-3 mastné kyseliny umožňujú vychytávanie „zlého“ cholesterolu z krvi a významne znižujú riziko tvorby krvných zrazenín. Prítomný lecitín je bohatý na cholín a ten hrá významnú úlohu pri prenose cholesterolu krvou. Pomáha upravovať hladinu cholesterolu a podporuje premenu tukov na energiu," hovorí o benefitoch lekárka. Ak ste dnes ešte nemali ani jedno, dnes si dajte aj dve!

Bude vás zaujímať:

V tomto článku sa zaoberáme Alergia ...viac Cholesterol ...viac
Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Alergickí na kovy? Potrápia vás potraviny aj kozmetika

Alergickí na kovy? Potrápia vás potraviny aj kozmetika

dnes
Ak sa vás žihľavka netýka, ešte nemáte vyhrané. Môže si vás nájsť alergia. Najčastejší kontaktný alergén, nikel, na vás číha v šperkoch,... Čítať viac
 
5 rastliniek proti elektrosmogu. Vyčistia vzduch a zvýšia sústredenosť

5 rastliniek proti elektrosmogu. Vyčistia vzduch a zvýšia sústredenosť

včera
Látky v ovzduší interiérov, hlavne v novozriadených, môžu škodiť vášmu zdraviu. Formaldehyd a elektrosmog vylučujú hlavne počítače,... Čítať viac
 
Tichý zabijak kostí dlho nebolí a pacientov pribúda: 5 krokov, aby vás nedostal

Tichý zabijak kostí dlho nebolí a pacientov pribúda: 5 krokov, aby vás nedostal

včera
Veľa ľudí si neuvedomuje, že osteoporóza je nebezpečná práve preto, že nebolí. Venujeme jej pozornosť až vtedy, keď utrpíme zlomeninu.... Čítať viac
 
Robo Mikla: Otvorený rozhovor o démonoch z minulosti. Mal som šťastie!

Robo Mikla: Otvorený rozhovor o démonoch z minulosti. Mal som šťastie!

včera
Zabávame sa na tom, koľko toho kto vypil, tľapkáme ho po pleci, aby si ešte dal, že bude zábava. Fičia opité vtipy východniarov. Prečo... Čítať viac
 
Práca a zmeny v biorytme: Potreba spánku je u každého iná. Koľko vám stačí?

Práca a zmeny v biorytme: Potreba spánku je u každého iná. Koľko vám stačí?

19.10.2017
Na duševné a telesné funkcie, ale aj na výkonnosť človeka vplýva jeho biorytmus. Tento proces prebieha u každého a je príčinou... Čítať viac
 
 

wanda.sk