Dnes si naservírujte vajíčka! Aké množstvo je ideál v príjme tukov?

13.10.2017

Existuje viacero dôvodov, pre ktoré sú vajcia výnimočnou potravinou a nemali by vám v strave chýbať.

Druhý októbrový piatok sa už od roku 1996 každý rok oslavuje Svetový deň vajec.

Druhý októbrový piatok sa už od roku 1996 každý rok oslavuje Svetový deň vajec.Autor: Shutterstock.com

Obsahujú veľa cenných živín ako bielkoviny, vitamíny skupiny B, vitamín A, E, K, D, ale aj vápnik, železo, zinok, horčík, fosfor a lecitín.

Minuli sa vám vajíčka? Poznáme rovnako hodnotné náhrady do vašich jedál

Zvyšujú cholesterol?

Kedysi sa neodporúčalo ľuďom konzumovať príliš veľa vajíčok z dôvodu ich vyššieho obsahu cholesterolu. Súčasné štúdie ukazujú, že hlavným problémom je konzumácia potravín s vysokou hladinou nasýtených tukov a transmastných kyselín. Táto strava má väčší vplyv na zvýšenie hladiny cholesterolu v krvi ako konzumácia vajec. Cholesterol zvyšuje najmä konzumácia vysmážaných a fritovaných pokrmov, polotovarov z margarínov.

Tri do týždňa

Energetická hodnota 50-gramového slepačieho vajca je približne 76 kalórií. Podobné množstvo má aj prepeličie vajce. 75-gramové kačacie alebo husacie vajce má 135 kalórií.

Odporúčam konzumovať 2 – 3 vajcia do týždňa. Z preventívneho hľadiska je potrebné znížiť príjem ostatných živočíšnych potravín, ktoré majú vyšší obsah cholesterolu. Pozor si musia dať aj alergici, pretože vajíčka patria k najvýznamnejším potravinovým alergénom. U detí je vaječný bielok spolu s bielkovinami kravského mlieka najčastejším alergénom, preto do prvého roka dieťaťu vaječný bielok nepodávame, žĺtok môžeme podávať od 6. mesiaca,“ radí odborníčka na výživu MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.


 Zdroj: Shutterstock.com 

Zásobáreň bielkovín

Bielkovina z vajca má komplexné zloženie všetkých dôležitých aminokyselín. „Je považovaná za tzv. referenčnú bielkovinu, čo znamená, že je vzorom pre posudzovanie biologickej hodnoty bielkovín z iných potravinových zdrojov – mäsa, mlieka, strukovín,“ hovorí lekárka. Vysoká je aj stráviteľnosť vaječných bielkovín.

Zdravé tuky

Vajcia majú vysokú výživovú hodnotu vďaka vysokému množstvu nenasýtených mastných kyselín. Zo zdravotného hľadiska dôležitý pomer nasýtených a nenasýtených mastných kyselín je priaznivejší ako u mnohých iných živočíšnych tukov.


 Zdroj: Shutterstock.com 

„Prítomné polynenasýtené omega-3 mastné kyseliny umožňujú vychytávanie „zlého“ cholesterolu z krvi a významne znižujú riziko tvorby krvných zrazenín. Prítomný lecitín je bohatý na cholín a ten hrá významnú úlohu pri prenose cholesterolu krvou. Pomáha upravovať hladinu cholesterolu a podporuje premenu tukov na energiu," hovorí o benefitoch lekárka. Ak ste dnes ešte nemali ani jedno, dnes si dajte aj dve!

Bude vás zaujímať:

V tomto článku sa zaoberáme Alergia ...viac Cholesterol ...viac
Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Vianočné dobroty kradnú zubom belosť. Urobte si v ústach veľké upratovanie

Vianočné dobroty kradnú zubom belosť. Urobte si v ústach veľké upratovanie

dnes
Víno, punč, káva, čaj, čokoláda a ďalšie prehrešky dávajú zubom zabrať. Tiež ste si to všimli? Čítať viac
 
Zázraky sa dejú! Laserová operácia očí sa s časopisom Zdravie stala prekvapením pod stromček

Zázraky sa dejú! Laserová operácia očí sa s časopisom Zdravie stala prekvapením pod stromček

včera
V novembri sme vyhlásili súťaž o bezbolestnú operáciu očí. Do redakcie nám prišlo toľko mailov s túžbou vyhrať ju pre seba alebo pre... Čítať viac
 
Prežila najdesivejšiu noc! Mozog sa s modelkou Kendall Jenner nepekne zahral

Prežila najdesivejšiu noc! Mozog sa s modelkou Kendall Jenner nepekne zahral

včera
Nevlastná sestra Kardashianiek, mladučká Kendall, zažila stav, ktorý poznajú mnohí a nechcú, aby sa ešte niekedy opakoval. Počuli... Čítať viac
 
6 najlepších odporúčaní, ako zabojovať proti stresu

6 najlepších odporúčaní, ako zabojovať proti stresu

13.12.2017
Ste dlhodobo v strese a začína sa to odzrkadľovať aj na vašom zdraví? Zvoľnite tempo, zhlboka dýchajte a nepodliehajte panike. Čítať viac
 
Meditáciou k zdraviu tela i ducha? Vedci pre ňou varujú!

Meditáciou k zdraviu tela i ducha? Vedci pre ňou varujú!

11.12.2017
Aj príjemné veci škodia, ak si neuvedomíte všetky riziká. Toto by ste o meditácii nepovedali! Čítať viac
 
 

wanda.sk