predplatne
 

Hlad, chuť na sladké a únava? Jednoduchou rovnicou zistíte, koľko bielkovín vám chýba

27.04.2018

Obsah proteínov v strave by si nemali striehnuť iba športovci. Potrebujete ich, aby ste dokázali fungovať plní energie, bez pocitu, že vám stále niečo chýba.

Snažíte sa schudnúť a trápite sa bez výsledku? Vieme prečo.

Snažíte sa schudnúť a trápite sa bez výsledku? Vieme prečo. Autor: Shutterstock.com

Práve bielkoviny sú hneď po vode druhou najdôležitejšou zložkou organizmu. Ak ich telu nedávame v strave, vynahradí si ich inak a dá vám najavo, že mu niečo chýba. Najčastejším prejavom deficitu je zvýšený pocit hladu a silná chuť na sladké.

7 príznakov, ktorým vás telo upozorní na nedostatok bielkovín 

Ako si ich príjem ustrážiť?

Bielkoviny si pre optimálny príjem priložte ku každému jedlu, alebo ich začleňte do jedálnička minimálne 4x denne. Jednoznačne neplatí, že 100 g mäsa nám poskytne 100 g bielkovín! Aké množstvo jedla to predstavuje?

Denne by ste mali prijať 10 až 15% bielkovín denne, pri redukčnej diéte až 25% z celkového množstva stravy. Oveľa jednoduchší je však prepočet podľa váhy - na každý kilogram telesnej hmotnosti by ste mali zjesť aspoň gram bielkoviny. Ak teda máte 70 kíl, mali by ste prijať minimálne 70 gramov bielkovín.

Slasť z jedla a pocity viny. Odborníčka o zlyhaniach v snahe schudnúť 

Kde všade ich hľadať?

V hlavnom jedle by mal mať dospelý človek asi 20 gramov bielkovín. „Táto hmotnosť zodpovedá približne 80 gramom pečeného kuracieho mäsa, 4 vajíčkam natvrdo, 500 gramovému jogurtu alebo viac než jednému baleniu šunky,“ hovorí dietologička a odborníčka na výživu PhDr. Karolína Hlavatá.

Skúste svoj jedálny lístok upraviť pomocou tabuľky:

Bielkoviny v potravinách živočíšneho pôvodu

Druh potraviny

Obsah bielkovín (100 g)

Eidam 30 % t.v.s.

27

Cottage syr

13

Jogurt

4-5

Mäso, ryby

(15) 20-23

Mozzarella

17

Olomoucké syrečky

29

Párky

14

Parmezán

36

Šunka najvyššej kvality

17

Tvrdý tvaroh

28

Vajcia

11

Proteíny sa nachádzajú najmä v mäse a vajíčkach, no dobré sú aj ich rastlinné zdroje ako orechy a strukoviny.

FOTO: 8 NAJ zdrojov bielkovín. Pre svaly, zdravý zrak aj mozog 

Bielkoviny v potravinách rastlinného pôvodu


Zdroj foto v texte: Shutterstock.com

Druh potraviny

Obsah bielkovín (100 g)

Brokolica

4,4

Celozrnné pečivo

9-10

Šošovica (v suchom stave)

27

Fazuľa (v suchom stave)

23,5

Hrach (v suchom stave)

23,7

Hrášok zelený

6,5

Mandle

17,5

Múka bezlepková

3,7

Múka celozrnná

12

Múka hladká

11

Múka kukuričná

7,5

Múka ryžová

7

Pšeničné klíčky

27

Ryže natural

7,5

Tofu

15,5 – 16,5

Proteínové bomby: Táto zelenina dokáže premeniť tuk na svaly

Nestíhate? ►Plán B

Samozrejme je lepšie, ak si plnohodnotnú výživu v raňajkách zostavíte a pripravíte si ich sami, no je dobré mať aj plán B, aby ste ani počas dní, kedy ráno nestíhate, neboli o energiu z bielkovín ukrátení. Na trhu sú proteínové tyčinky a ovsené kaše vhodné pre rýchlu záchranu. Kombinujú rastlinnú bielkovinu (18 %) a populárne superpotraviny ako sú napríklad chia semiačka.

Ak nemáte v kuchyni týchto 7 potravín, nejete zdravo. Niektoré vás prekvapia

Na dlho vás zasýtia, preto vo všeobecnosti platí, že potraviny s vyšším obsahom bielkovín sú omnoho lepšou voľbou, než tie bohaté na cukry ako je sladké pečivo či keksík, po ktorom sa čoskoro opäť objaví hlad. Pozorne si však pri ich výbere čítajte etikety so zložením, obsahom cukrov a tukov.

Čítajte: Test šokoval: Rastlinná strava je na tom stále horšie. Pribúda v nej sacharidov!  

Autor: TS, Beata Ditte
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Poznáte psiu dušu? Väčšina si myslí presný opak, než je skutočná psia realita

Poznáte psiu dušu? Väčšina si myslí presný opak, než je skutočná psia realita

dnes
Milujete psov a hladkali by ste všetkých, ktorých stretnete? Naučte sa 5 zásad pre prvý kontakt, ktoré rešpektujú psiu dušu. Aj pes... Čítať viac
 
Vyrazili ste medzi ľudí? Posilnite si imunitu a doprajte si správne vitamíny

Vyrazili ste medzi ľudí? Posilnite si imunitu a doprajte si správne vitamíny

včera
Po dlhšom čase sa mnohí z nás vracajú do väčších kolektívov. Pomôžte organizmu aj tým, že si posilníte imunitu. Silu jej dodá nielen... Čítať viac
 
Nechty ako detektor zdravia. Prezradia aj pokročilé štádium rakoviny, vidíte toto?

Nechty ako detektor zdravia. Prezradia aj pokročilé štádium rakoviny, vidíte toto?

29.05.2020
Tvar, farba i okolie nechtu oznamuje, čo sa deje vnútri tela. Často sa príznaky ochorení na nechtoch objavia ako prvé. Čítať viac
 
Ste unavení a priberáte? TÝCHTO 7 signálov hlasí problémy so štítnou žľazou

Ste unavení a priberáte? TÝCHTO 7 signálov hlasí problémy so štítnou žľazou

28.05.2020
Poruchy štítnej žľazy málokedy rozpoznáte podľa jednoznačných príznakov. Všímajte si preto všetky, ktoré ju môžu signalizovať.... Čítať viac
 
Lektor Jozef Mihališin: Muži sú v kríze. Spoločnosť i rodiny vedú páni s psychikou chlapcov

Lektor Jozef Mihališin: Muži sú v kríze. Spoločnosť i rodiny vedú páni s psychikou chlapcov

27.05.2020
Vytvorili sme svet, ktorý sa zrúti ako domček z karát, ak sa stane to, čo sa stalo, hovorí o pandémii Jozef Mihališin (39). Mužov po celom... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Hlad, chuť na sladké a únava? Jednoduchou rovnicou zistíte, koľko bielkovín vám chýba
TS
Beata Ditte