predplatne
 

Je mrkva pre oči najlepšia? Odborníčka na výživu prezradí, čo im chutí oveľa viac

01.12.2019

Prečo sa oplatí mať na tanier potraviny z ovsa a jačmeňa? A ktorý nápoj poteší váš zrak? Jedna potravina očiam nestačí.

Jedli ste od detstva mrkvu, aby ste mali zdravé oči? Potrebujú oveľa viac.

Jedli ste od detstva mrkvu, aby ste mali zdravé oči? Potrebujú oveľa viac.Autor: Shutterstock

Celé generácie počúvajú o tom, ako sa oplatí chrumkať mrkvu, lebo budete mať zdravé oči. Táto chutná zelenina obsahuje oranžové i červené farbivá, čo sú vlastné provitamíny vitamínov skupiny A, vitamíny skupiny B, vitamíny C a E, takže je určite zaujímavou potravinou pre nervový systém, teda aj sietnicu, jej povesť je však trochu prehnaná. 

Môžu za to letci

Jej povesť sa vraj datuje od druhej svetovej vojny. „Anglickí letci, podporovaní vtedy čerstvo objaveným nočným videním, zasahovali až zázračne nemecké ciele,“ objasňuje internistka a odborníčka na výživu Kateřina Cajthamlová. „V záujme utajenia technického vynálezu tvrdili, že lepšie vidia v noci vďaka nadmernej konzumácii mrkvy. Ide teda o jednu z najrozšírenejších zdravotných poloprávd o vplyve potravy na zázračnú funkciu orgánu.“ Očiam prospieva široká škála potravín.

Trápi vás syndróm suchého oka? Koľkokrát musíte žmurknúť?

Radšej luteín

Podľa odborníčky ide dobrý zrak ruka v ruke s celkovým zdravotným stavom. Vyžaduje si dobrú kondíciu ciev i nervového systému. Z hľadiska sietnice je dôležitý najmä dostatok žltého pigmentu zeaxantínu v mieste najostrejšieho videnia, v takzvanej žltej škvrne. „Zexantín patrí medzi xantofyly, kyslíkaté karotenoidy, ktoré sú rozpustné v tukoch. Najznámejší je luteín. Nájdete ho najmä v kapuste, špenáte i vo vaječných žĺtkoch,“ vysvetľuje internistka. „Červené xantofyly zase nájdete v paprike, papáji, prípadne v zelených riasach. Nervovému systému, ktorý úzko súvisí so zdravými očami, prospejú najmä vitamíny skupiny B a vitamín C.“ Pravidelne si servírujte najmä vlašské orechy, strukoviny, banány, zemiaky, ale i listovú zeleninu, papriku, citrusy. Nezabúdajte ani na slnečnicové semená alebo klasické šípky.

Nemusia vás bolieť! 5 tipov ako si udržať zdravé kolená

Pomôžu aj minerály

Na tanieri sa pravidelne oplatí mať aj potraviny z ovsa a jačmeňa. Betaglukány, ktoré obsahujú, pomáhajú metabolizmu cukrov i správnej funkcii ciev, čo je pre oči veľmi dôležité. „Z minerálov sa oplatí udržať stabilnú hladinu sodíka, draslíka, horčíka a vápnika. Ich správne pomery v krvi pomáhajú udržať dobré prekrvenie sietnice, zároveň napomáhajú správne funkcie očných svalov,“ vymenováva pozitíva zdravej a pestrej stravy Kateřina Cajthamlová. V jedálnom lístku by vám nemali chýbať ani jogurty, tvrdé syry, mlieko, tvaroh ani sušené ovocie. Vaše oči sa určite potešia, keď si pripravíte rybu, ku ktorej si naservírujte zeleninový šalát posypaný orechmi. Bonusom môže byť vajíčko natvrdo a zákuskom banány.

Ako správne chudnúť? Oplatí sa škrtnúť cukry? Odpovie odborník na výživu

Voda a čaj

Netreba zabúdať ani na pitný režim. Hoci priamo nesúvisí so syndrómom suchého oka, prispieva k celkovej hydratácii i k zlepšeniu krvného obehu. Stále platí, že ideálna je čistá voda. „Dobrému krvnému obehu v mozgu i sietnici prospieva zelený čaj. Obsahuje totiž antioxidanty,“ pridáva tipy na pitný režim odborníčka. Vylúhovaný zelený čaj nemusíte hneď vyhodiť. Môžete si ho dať do plátenného vrecúška a vychladnuté priložiť na viečka. Tento obklad prospeje unaveným očiam po prebdenej noci. Na hýrenie však zabudnite. Rovnako ako zvyšku mozgu, ani zraku neprospieva alkohol a metanol. Nepoteší ho ani väčšie množstvo kofeínu a sladených nápojov.

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Cievy ...viac Jačmeň ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Konzumujete vlastné alebo susedove ponožky? Väčšina z nás ani netuší, čo činí

Konzumujete vlastné alebo susedove ponožky? Väčšina z nás ani netuší, čo činí

23.01.2020
Vedci ale zistili, že až tretinu plastového odpadu v oceánoch tvoria mikrovlákna vypustené z našich práčok. Všetci môžeme veľmi jednoducho... Čítať viac
 
8 nejasných príznakov zlyhávania obličiek. Ani kritické si nevšimnete

8 nejasných príznakov zlyhávania obličiek. Ani kritické si nevšimnete

23.01.2020
Prvé dve štádiá zlyhávania obličiek nemajú žiadne príznaky. Ak si ich všimnete, ste už v treťom. No najhoršia je piata fáza. Čítať viac
 
Ste nafúknutí? Pomôžu vám bylinky i koreniny. Viete, ktoré?

Ste nafúknutí? Pomôžu vám bylinky i koreniny. Viete, ktoré?

23.01.2020
Brucho ako balón vám môže pokaziť celé deň. Nie je to len estetický problém. Nadúvanie môžu sprevádzať aj bolestivé kŕče. Čítať viac
 
Prečo vás naozaj svrbí zadok? TÝCHTO 6 príčin neignorujte

Prečo vás naozaj svrbí zadok? TÝCHTO 6 príčin neignorujte

22.01.2020
Je to snáď najhoršia časť tela, ktorá vás môže svrbieť. Určite o tom nebudete chcieť rozprávať s každým, a utekať s takou „hlúposťou“... Čítať viac
 
NAJ 10 zdravých tipov pre rok 2020. Vášmu životu vdýchnu novú energiu

NAJ 10 zdravých tipov pre rok 2020. Vášmu životu vdýchnu novú energiu

21.01.2020
Chcete byť zdravší a mať energiu aj na rozdávanie? Na štart pozitívnych zmien neexistuje lepší čas ako začiatok roka. Nasledujúce... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Je mrkva pre oči najlepšia? Odborníčka na výživu prezradí, čo im chutí oveľa viac
Katarína Posluchová