predplatne
 

Je mrkva pre oči najlepšia? Odborníčka na výživu prezradí, čo im chutí oveľa viac

01.12.2019

Prečo sa oplatí mať na tanier potraviny z ovsa a jačmeňa? A ktorý nápoj poteší váš zrak? Jedna potravina očiam nestačí.

Jedli ste od detstva mrkvu, aby ste mali zdravé oči? Potrebujú oveľa viac.

Jedli ste od detstva mrkvu, aby ste mali zdravé oči? Potrebujú oveľa viac.Autor: Shutterstock

Celé generácie počúvajú o tom, ako sa oplatí chrumkať mrkvu, lebo budete mať zdravé oči. Táto chutná zelenina obsahuje oranžové i červené farbivá, čo sú vlastné provitamíny vitamínov skupiny A, vitamíny skupiny B, vitamíny C a E, takže je určite zaujímavou potravinou pre nervový systém, teda aj sietnicu, jej povesť je však trochu prehnaná. 

Môžu za to letci

Jej povesť sa vraj datuje od druhej svetovej vojny. „Anglickí letci, podporovaní vtedy čerstvo objaveným nočným videním, zasahovali až zázračne nemecké ciele,“ objasňuje internistka a odborníčka na výživu Kateřina Cajthamlová. „V záujme utajenia technického vynálezu tvrdili, že lepšie vidia v noci vďaka nadmernej konzumácii mrkvy. Ide teda o jednu z najrozšírenejších zdravotných poloprávd o vplyve potravy na zázračnú funkciu orgánu.“ Očiam prospieva široká škála potravín.

Trápi vás syndróm suchého oka? Koľkokrát musíte žmurknúť?

Radšej luteín

Podľa odborníčky ide dobrý zrak ruka v ruke s celkovým zdravotným stavom. Vyžaduje si dobrú kondíciu ciev i nervového systému. Z hľadiska sietnice je dôležitý najmä dostatok žltého pigmentu zeaxantínu v mieste najostrejšieho videnia, v takzvanej žltej škvrne. „Zexantín patrí medzi xantofyly, kyslíkaté karotenoidy, ktoré sú rozpustné v tukoch. Najznámejší je luteín. Nájdete ho najmä v kapuste, špenáte i vo vaječných žĺtkoch,“ vysvetľuje internistka. „Červené xantofyly zase nájdete v paprike, papáji, prípadne v zelených riasach. Nervovému systému, ktorý úzko súvisí so zdravými očami, prospejú najmä vitamíny skupiny B a vitamín C.“ Pravidelne si servírujte najmä vlašské orechy, strukoviny, banány, zemiaky, ale i listovú zeleninu, papriku, citrusy. Nezabúdajte ani na slnečnicové semená alebo klasické šípky.

Nemusia vás bolieť! 5 tipov ako si udržať zdravé kolená

Pomôžu aj minerály

Na tanieri sa pravidelne oplatí mať aj potraviny z ovsa a jačmeňa. Betaglukány, ktoré obsahujú, pomáhajú metabolizmu cukrov i správnej funkcii ciev, čo je pre oči veľmi dôležité. „Z minerálov sa oplatí udržať stabilnú hladinu sodíka, draslíka, horčíka a vápnika. Ich správne pomery v krvi pomáhajú udržať dobré prekrvenie sietnice, zároveň napomáhajú správne funkcie očných svalov,“ vymenováva pozitíva zdravej a pestrej stravy Kateřina Cajthamlová. V jedálnom lístku by vám nemali chýbať ani jogurty, tvrdé syry, mlieko, tvaroh ani sušené ovocie. Vaše oči sa určite potešia, keď si pripravíte rybu, ku ktorej si naservírujte zeleninový šalát posypaný orechmi. Bonusom môže byť vajíčko natvrdo a zákuskom banány.

Ako správne chudnúť? Oplatí sa škrtnúť cukry? Odpovie odborník na výživu

Voda a čaj

Netreba zabúdať ani na pitný režim. Hoci priamo nesúvisí so syndrómom suchého oka, prispieva k celkovej hydratácii i k zlepšeniu krvného obehu. Stále platí, že ideálna je čistá voda. „Dobrému krvnému obehu v mozgu i sietnici prospieva zelený čaj. Obsahuje totiž antioxidanty,“ pridáva tipy na pitný režim odborníčka. Vylúhovaný zelený čaj nemusíte hneď vyhodiť. Môžete si ho dať do plátenného vrecúška a vychladnuté priložiť na viečka. Tento obklad prospeje unaveným očiam po prebdenej noci. Na hýrenie však zabudnite. Rovnako ako zvyšku mozgu, ani zraku neprospieva alkohol a metanol. Nepoteší ho ani väčšie množstvo kofeínu a sladených nápojov.

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Cievy ...viac Jačmeň ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Mladí, pozor. Vek nehrá rolu, mŕtvicu a infarkt riskujete už teraz, ak máte tento zvyk

Mladí, pozor. Vek nehrá rolu, mŕtvicu a infarkt riskujete už teraz, ak máte tento zvyk

dnes
Načo sa vopred stresovať, keď kľúčové zmeny môžete spraviť už dnes. Ako ste na tom so svojim cholesterolom? Čítať viac
 
Rozoznáte chrípku od nádchy? Ktorá môže udrieť do hodiny od stretu s vírusom?

Rozoznáte chrípku od nádchy? Ktorá môže udrieť do hodiny od stretu s vírusom?

včera
Jedna sa ohlási, druhá vás prekvapí nečakane. Stačí, keď na vás niekto zakašle v autobuse či v kancelárii a do pár hodín môžete s boľavým... Čítať viac
 
Jozef Sabovčík: Operácia chrbtice mi nedovolila pricestovať do Bratislavy

Jozef Sabovčík: Operácia chrbtice mi nedovolila pricestovať do Bratislavy

08.12.2019
Jozef Sabovčík (55) končí krasokorčuliarsku kariéru. Kým ho opakované zranenia kolena nevyhnali od vrcholového športu, získal... Čítať viac
 
Máte odhad na ľudí alebo sa mýlite? Rovnako ako sa mýlia vo vás?

Máte odhad na ľudí alebo sa mýlite? Rovnako ako sa mýlia vo vás?

07.12.2019
Predstavte si, že spoznáte nového človeka a ten sa k vám správa nanajvýš priateľsky. Vy si však jeho milé správanie môžete vysvetliť... Čítať viac
 
Lyžiari, budete prekvapení. S helmou ste zraniteľnejší ako bez nej. Traumatológia vysvetľujú, prečo

Lyžiari, budete prekvapení. S helmou ste zraniteľnejší ako bez nej. Traumatológia vysvetľujú, prečo

06.12.2019
Lyžiarske helmy, ktorých nosenie sa v posledných rokoch začína považovať na lyžiarskych svahoch už takmer za povinnosť, sú síce veľmi... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Je mrkva pre oči najlepšia? Odborníčka na výživu prezradí, čo im chutí oveľa viac
Katarína Posluchová