predplatne
 

Koľko vlákniny treba denne zjesť, aby vám naozaj chránila zdravie? A kde ju nájdete?

26.09.2019

Vedci pátrali celých 40 rokov, aby zistili, aké množstvo skonzumovanej vlákniny denne nás dokáže ochrániť pred chronickými chorobami a predčasnou smrťou. A zistili to.

K najvýdatnejším zdrojon vlákniny patrí čierna fazuľa, ale tiež hnedá ryža či zelenina ako taká.

K najvýdatnejším zdrojon vlákniny patrí čierna fazuľa, ale tiež hnedá ryža či zelenina ako taká.Autor: Shutterstock

Štyri najčastejšie civilizačné choroby, teda tie, ktoré nezískate infekciou ale najmä svojim životným štýlom, sú srdcovo-cievne choroby, rakovina, cukrovka a chronické ochorenie dýchacích ciest. Odborníci už dlho opakujú, že práve pred nimi vás môže významne ochrániť, ak budete jesť dostatok vlákniny. Dlho sa však skúmalo, čo presne znamená „dostatok“. Obrovská štúdia, na ktorej sa podieľali desiatky vedcov, konečne zistila odpoveď. 

Vaše chúťky signalizujú, čo chýba vášmu telu. Je to vážne?

Málo vlákniny, veľa chorôb

Výsledkom analýz, ktoré dohromady trvali 40 rokov, podieľalo sa na nich vyše 4600 odborníkov a sledovali 135 miliónov osoborokov, je zistenie, že na prevenciu chorôb ako sú koronárne srdcové ochorenie, kardiovaskulárne ochorenie, mozgová príhoda, cukrovka 2. typu, rakovina hrubého čreva a množstvo rakovín spojených s obezitou, ako je rakovina prsníka, rakovina krčka maternice, rakovina pažeráka a rakovina prostaty, je dôležité zjesť denne 25 až 29 gramov vlákniny, prípadne ešte viac. Podľa štatistík zje priemerný Slovák len asi polovicu tohto odporúčaného množstva

6 potravín, ktoré sa tvária zdravo, no skôr vám uškodia

Veľa vlákniny, viac zdravia a menej kíl

Výskum zistil, že u tých, ktorí konzumovali najviac vlákniny, bolo o 15–30% menej pravdepodobné, že predčasne zomrú na nejakú civilizačnú chorobu v porovnaní s tými, ktorí jedli najmenej vlákniny.

Konzumácia potravín bohatých na vlákninu znamenala napríklad o 16–24% nižší výskyt koronárnych srdcových chorôb, mozgovej príhody, cukrovky 2. typu a rakoviny hrubého čreva.

Bonusom konzumácie vlákniny je nižšia hmotnosť, teda ľahšia cesta k štíhlosti.  

Ryža je top potravina sveta. Tieto VIDEOrecepty zachutia vám i deťom

Najviac vlákniny nájdete v týchto potravinách

Najbohatšie na vlákninu sú tieto potraviny – celozrnné, najmä ovsené vločky, hnedá ryža, strukoviny, najmä šošovica, čierna fazuľa, hrach, cícer, ovocie, najmä maliny, hrušky, avokádo, zelenina, napríklad artičoky, semená, najmä ľanové a orechy, najmä mandle

VIDEO: Zdravé a chutné ovsené sušienky? Stačia vám tieto 4 ingrediencie

V tomto článku sa zaoberáme Diabetes (cukrovka) ...viac
Autor: Martina Palovčíková
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Z nedostatku spánku sa vám zmenší mozog a myseľ zostarne rýchlejšie

Z nedostatku spánku sa vám zmenší mozog a myseľ zostarne rýchlejšie

dnes
Mávate občas pocit, že spánok je strata času, za ktorý by ste mohli veľa zažiť a skúsiť? A čo hovoríte na to, že dlhodobý nedostatok spánku... Čítať viac
 
Miro Jaroš: Kúpil som si najtvrdší matrac aký mali a chrbát ma nebolí

Miro Jaroš: Kúpil som si najtvrdší matrac aký mali a chrbát ma nebolí

včera
Deťmi milovaný spevák Miro Jaroš (41) sa o tom, že raz bude mať problémy s chrbticou, dozvedel od detskej lekárky. Lieči sa hlavne pohybom.... Čítať viac
 
Čakáte, že sa vám bude dariť? Máte pravdu! Ako si nastaviť myslenie na úspech?

Čakáte, že sa vám bude dariť? Máte pravdu! Ako si nastaviť myslenie na úspech?

09.11.2019
Ak vám niekto predpovie úspech alebo zlyhanie, bude mať pravdu, ak mu uveríte. Stane sa tak z jednoduchého dôvodu. Čítať viac
 
Hádate sa? Kedy sa okamžite rozísť a ktoré problémy sa oplatí riešiť?

Hádate sa? Kedy sa okamžite rozísť a ktoré problémy sa oplatí riešiť?

08.11.2019
Rozchádzate sa a opätovne dávate dokopy? Pochybujete občas, či má zmysel ďalej to ťahať spolu? Spoznajte signály, kedy by ste mali... Čítať viac
 
Sú lieky pri prechladnutí naozaj zbytočné? Vedci v tom majú jasno

Sú lieky pri prechladnutí naozaj zbytočné? Vedci v tom majú jasno

07.11.2019
Správa britských lekárov mnohých príliš nepoteší. Odborníci prišli k prekvapujúcemu záveru ohľadom bežného prechladnutia. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Koľko vlákniny treba denne zjesť, aby vám naozaj chránila zdravie? A kde ju nájdete?
Martina Palovčíková