predplatne
 

Milovníci arašidového masla pozor: Toto s ním nikdy nerobte! Taká chyba!

27.12.2019

Keď arašidové maslo otvoríte, môžete natrafiť na vrstvu oleja usadeného na jeho povrchu. Čo s ňou urobíte? A viete si vybrať naozaj zdravé arašidové maslo? 

2 polievkové lyžice arašidového masla obsahujú približne 3 gramy vlákniny a 7 gramov bielkovín.

2 polievkové lyžice arašidového masla obsahujú približne 3 gramy vlákniny a 7 gramov bielkovín. Autor: Shutterstock

Prvé čo väčšine napadne, je zbaviť sa ho, a tak ho vylejete s dobrým pocitom, že ste si ušetrili kalórie. No aj tak premýšľate, či tam naozaj má byť a nekúpili ste si nekvalitný produkt? 

Naopak! 

Nutriční odborníci radia olej na povrchu dôkladne premiešať s arašidovou hmotou. Po prvé pre to, že ide o mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú prospešnými zdravými tukmi.  A po druhé aj z praktického hľadiska. Pekne krémové sa vám bude lepšie rozotierať aj na krehkej hrianke. Je naozaj zdravé? 2 polievkové lyžice arašidového masla obsahujú približne 3 gramy vlákniny a 7 gramov bielkovín. No jeho najcennejšou zložkou je kyselina olejová patriaca k spomínaným mononenasýtencom.

4 RECEPTY na vianočné koláčiky: Bez múky, bez cukru, bez lepku, bez pečenia

Slováci, oleje povinne!

Rozsiahly výskum na 90 000 respondentoch ukázal, že zmena stravy, v ktorej nahradíte potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov, rafinovaných cukrov a stužených tukov práve rastlinnými zdrojmi týchto mastných kyselín, výrazne znižuje riziko ochorení srdca a ciev. Práve tie sú na Slovensku najčastejším vinníkom úmrtí. 

Za týmto zložitým pomenovaním je úplne jednoduchá chémia. Takzvané mononenasýtené mastné kyseliny môžete nájsť hlavne v olivovom oleji, v avokáde a orieškoch rôzneho druhu. V  týchto potravinách je ich zdrojom kyselina olejová. Pri pravidelnej konzumácii a v rozumnom množstve majú presne opačný efekt ako nezdravé tuky.

6 najzdravších druhov orieškov. Stačí tento trik a budú ešte lepšie!

Podľa štúdie z roku 2018 publikovanej v odbornom časopise lekárskej výživy (The American Journal of Clinical Nutrition), je to pre schopnosť regulovať hladinu tuku a znížiť zlý cholesterol. Tieto druhy rastlinných tukov obsahujú aj ďalšie prospešné látky ako vitamín E a vláknina. Zlepšujú funkciu ciev, znižujú krvný tlak a pôsobia proti zápalom. 

Ale koľko je rozumne?

Aj keď by ste sa ho najradšej prejedli, uvedomte si, že ak to preženiete, z vynikajúcej zdravej pochúťky plnej antioxidantov a vitamínov, sa stane kalorická bomba. Samozrejme, športovec s vysokým podielom svalovej hmoty, ktorý denne vydáva veľa energie, si môže dopriať viac, ako žena so sedavým zamestnaním bez pravidelného pohybu. Ideálne je, ak budete arašidové maslo vnímať ako zdravú sladkosť.

Orechy chránia srdce, liečia depresiu, znižujú cholesterol 

Nutriční poradcovia odporúčajú držať sa dvoch kávových lyžičiek, ktoré si môžete napríklad pridať do svojej raňajkovej ovsenej kaše alebo si dať maslo s jablkom. Určite však neprekračujte množstvo 4-och lyžičiek denne, čo predstavuje približne 25 gramov.

Radšej vidieť olej. Čítajte zloženie!

Ak na povrchu arašidového masla olej nenachádzate, s najväčšou pravdepodobnosťou už obsahuje pridané stabilizátory alebo palmový olej, ktoré tejto separácii bránia. Vždy hľadajte produkt s čo najužším zoznamom zloženia na etikete. Takže v skratke, vyberajte naturálne, bez pridaného cukru a olejov. Jednoducho 100% podiel arašidov.

Chcete sa stravovať zdravo? Máme pre vás 11 tipov na tanier 

Autor: Beata Ditte, lua
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Konzumujete vlastné alebo susedove ponožky? Väčšina z nás ani netuší, čo činí

Konzumujete vlastné alebo susedove ponožky? Väčšina z nás ani netuší, čo činí

23.01.2020
Vedci ale zistili, že až tretinu plastového odpadu v oceánoch tvoria mikrovlákna vypustené z našich práčok. Všetci môžeme veľmi jednoducho... Čítať viac
 
Ste nafúknutí? Pomôžu vám bylinky i koreniny. Viete, ktoré?

Ste nafúknutí? Pomôžu vám bylinky i koreniny. Viete, ktoré?

23.01.2020
Brucho ako balón vám môže pokaziť celé deň. Nie je to len estetický problém. Nadúvanie môžu sprevádzať aj bolestivé kŕče. Čítať viac
 
Prečo vás naozaj svrbí zadok? TÝCHTO 6 príčin neignorujte

Prečo vás naozaj svrbí zadok? TÝCHTO 6 príčin neignorujte

22.01.2020
Je to snáď najhoršia časť tela, ktorá vás môže svrbieť. Určite o tom nebudete chcieť rozprávať s každým, a utekať s takou „hlúposťou“... Čítať viac
 
NAJ 10 zdravých tipov pre rok 2020. Vášmu životu vdýchnu novú energiu

NAJ 10 zdravých tipov pre rok 2020. Vášmu životu vdýchnu novú energiu

21.01.2020
Chcete byť zdravší a mať energiu aj na rozdávanie? Na štart pozitívnych zmien neexistuje lepší čas ako začiatok roka. Nasledujúce... Čítať viac
 
Horoskop: Rakom škodí nočné prejedanie, Rybám prospeje joga a čo vy?

Horoskop: Rakom škodí nočné prejedanie, Rybám prospeje joga a čo vy?

21.01.2020
Nájdite rovnováhu. Niekedy postačí vynechať z jedálneho lístka ryžu, inokedy relaxovať na prechádzke alebo si vybrať správnu vôňu.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Milovníci arašidového masla pozor: Toto s ním nikdy nerobte! Taká chyba!
Beata Ditte
lua