predplatne
 

Raňajky ustrážia tlak. Poradíme, čo na tanier a do šálky

10.02.2019

Čím je dobré zapiť rannú praženicu? A čo šálka kávy? Jasné, že ju môžete. No poobede ju vymeňte za niečo oooooveľa lepšie!

Ilustračné foto

Ilustračné fotoAutor: Shutterstock

Vajcia

Dlho ich lekári zakazovali pre vysoký obsah cholesterolu v žĺtku. Potom sa ukázalo, že srdciarom a tlakárom práveže prospievajú. Nezávisle to potvrdili dva vedecké tímy. Číňania antihypertenzné schopnosti pripísali najmä bielku. Obsahuje špeciálny peptid, ktorý krvný tlak pomáha znižovať. Najmä v praženici nájdete také zlúčeniny, ktoré fungujú rovnako ako ACE inhibítory – lieky na tlak. Už jedno vajce denne znižuje riziko cievnej mozgovej príhody o 12 %!  Môže za to najmä vitamín E, luteín zas predchádza upchávaniu tepien. Ako je to s cholesterolom?

Ukázalo sa, že ani za vysokú hladinu „zlého“ LDL cholesterolu nemôžu. Čím viac ho totiž prijmete v strave, tým menej ho vytvorí telo. Ani tak to nepreháňajte. Jedno denne stačí.

►►► Pre zdravé srdce a cholesterol na uzde: Dobré rady, ako sa stravovať

Káva

Káva obsahuje vyše 200 antioxidantov, ktoré chránia srdce a cievy. Dve kávičky denne tlak určite nezvýšia. Ak netrpíte srdcovým zlyhávaním, neohrozia ani srdce. Maximum sú štyri! Samozrejme, bavíme sa o počte porcií, nie šálok. Jedna porcia kávy znamená sedem gramov. A zdravá je len kvalitná zrnková, pripravená pod vysokým
tlakom. Určite nie instantná alebo turecká. A ešte jedna podmienka. Kofeín nemá vplyv na krvný tlak, len ak ho pijete pravidelne. Zistilo sa, že pri zriedkavom pití môže zvýšiť tlak až o 10 mmHg.

Pomoc zo šálky

Vrecúško zeleného čaju v šálke, smoothie či polievke zníži celkovú hladinu cholesterolu. Ak to s počtom vajec v rannej praženici preženiete.

Toto ste o instantnej káve netušili! Skutočne škodí vášmu zdraviu?

Pomoc z postele

20 minút popoludňajšieho šlofíka zmôže viac ako jedna šálka kávy navyše. Vedci zistili, že krátky oddych alebo spánok po obede výrazne podporí aktivitu oblastí mozgu zodpovedných za výkon a tvorivosť. Ľudia, ktorí si radi poobede pospia, majú o 37 % nižšie riziko srdcovo-cievnych ochorení.

Čítajte aj: 

Autor: Dáša Balogová, bd
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Vytláčate si vyrážky? Neriskujete len zápal! Zvoľte správny postup

Vytláčate si vyrážky? Neriskujete len zápal! Zvoľte správny postup

dnes
Ustavičné stláčanie zapáleného ložiska nič nevyrieši. Skôr zhorší. Počkajte, ako sa vyrážka vyvinie. Veľa napovie jej hlavička.... Čítať viac
 
Odhaľte svoj vnútorný čas. Posunutý o 2 hodiny vinníkom vašej nadváhy i cukrovky

Odhaľte svoj vnútorný čas. Posunutý o 2 hodiny vinníkom vašej nadváhy i cukrovky

včera
Je vaše telo o hodinu pozadu? Zarábate si na cukrovku, infarkt i rakovinu. Prestavte si budík. Čítať viac
 
Bolesť chrbtice a príznaky, že vaša platnička sa ničí. Čo robiť, aby nebolo horšie?

Bolesť chrbtice a príznaky, že vaša platnička sa ničí. Čo robiť, aby nebolo horšie?

16.02.2019
Platničky sa vekom stenčujú a vysychajú. V tridsiatke už máloktorá platnička nevykazuje znaky starnutia. Čítať viac
 
Natierate sa olejom a máte ekzém? Opatrnosť nie je na škodu, varuje dermatologička

Natierate sa olejom a máte ekzém? Opatrnosť nie je na škodu, varuje dermatologička

16.02.2019
Rozhodli ste sa vymeniť krém za olej, lebo máte príliš citlivú pokožku? Aj na prírodu môžete byť alergickí. Dôslednejšie sa ich oplatí... Čítať viac
 
OTESTUJTE SA: Vážne ste vyhoreli alebo je to „len

OTESTUJTE SA: Vážne ste vyhoreli alebo je to „len" stres?

15.02.2019
Vyhorieť nemusíte iba kvôli práci. Psychiatri aj psychológovia používajú dotazníky, ktoré im uľahčia rozpoznať diagnózu syndrómu... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Raňajky ustrážia tlak. Poradíme, čo na tanier a do šálky
Dáša Balogová
bd