predplatne
 

Máte problém otehotnieť? Tieto potraviny pomôžu

27.09.2013

Čo urobíte pre to, aby ste počali a porodili zdravé dieťa? Budete jesť každý deň tučné ryby? „Chyba,“ prekvapuje prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc. Aké potraviny zvýšia plodnosť žien so syndrómom polycystických vaječníkov a čo by mali jesť muži?

Máte problém otehotnieť? Tieto potraviny vám pomôžu!

Máte problém otehotnieť? Tieto potraviny vám pomôžu!Autor: profimedia.sk

Aká strava pomôže žene otehotnieť?

Optimálna hmotnosť a zdravá strava, ktorá zásobí telo potrebnými živinami, je najlepším štartom pre tehotenstvo. Mnohé ženy nejedia pred tehotenstvom vyvážene a ich telo nemá správny nutričný stav pre potreby tehotenstva. Potrava a plodnosť priamo úzko súvisia.

Ale čo je v tomto prípade „zdravá“ strava? Veľa ovocia a zeleniny?

Základom je denne pestrá, vyvážená strava, ktorú graficky znázorňuje potravinová pyramída. Ak navyše rešpektujete glykemický index potravín a zásady oddelenej stravy, ktorá zohľadňuje fyziológiu ľudského trávenia, stravujete sa zdravo.

Oplatí sa telo pred otehotnením detoxikovať?

Očista organizmu je u oboch budúcich rodičov mimoriadne dôležitá, aby dieťa dostalo čo najzdravší genetický základ. Maternica matky je prvým a zároveň životne dôležitým príbytkom plodu. Ak má budúca matka znečistené telo odpadmi, toxickými látkami a parazitmi, počas tehotenstva sa jej organizmus často snaží zbaviť nahromadených toxínov vracaním, ale môže ich vylúčiť aj do plodu. Hrozí, že oslabíte imunitu budúceho potomka, pričom následky sa prejavia často až po rokoch. Môžete prispieť aj k vzniku vrodených chýb.

Ako sa však očistiť a zároveň dať telu všetko, čo potrebuje?

Opakovane absolvujte niekoľkodňové šťavové kúry z ovocia a zo zeleniny. Pitie čerstvo vytlačenej šťavy obnovuje acidobázickú rovnováhu organizmu, ktorá je predpokladom úspešnej detoxikácie, zdravej látkovej premeny a silnej imunity. V priebehu dňa vypite striedavo štyri až šesť dvaapoldecilitrových pohárov šťavy a vody. Kým šťavy dodávajú telu potrebné bioaktívne látky na detoxikáciu, voda pomáha preplachovať zažívaciu sústavu a odvádzať uvoľnené jedovaté látky z tela von.

Okrem alkoholu, cigariet, drog a liekov – čoho sa oplatí vzdať?

Odstráňte z kuchyne koláče, pečivo, sýtené sladené nápoje, hotové jedlá zo stánkov s rýchlym občerstvením a z reštaurácií. Mávajú veľa tuku, cukru a soli. Pozor na živočíšne a mliečne produkty vyrobené za neekologických podmienok. Môžu obsahovať rastové hormóny a antibiotiká. Všetky biele rafinované potraviny nahraďte celozrnnými. Obsahujú o osemdesiat až deväťdesiat percent viac vitamínov skupiny B, minerálov a vlákniny. Vzdajte sa kofeínu vo všetkých jeho formách – káva, silný čaj a čokoláda. Pozoroval sa súvis medzi ním a nízkou pôrodnosťou.

Vraj to v dobrej viere netreba preháňať ani s rybami.

Nežiaduce sú potraviny, ktoré majú veľa vitamínu A vo forme retinolu, ako je pečeň a pečeňové výrobky vrátane paštét. Priveľa retinolu v tele matky môže škodiť bábätku. Nepreháňajte to ani s rybami, nejedzte viac ako dve (makrela, sardinky, losos, tuniak, haring, pstruh). Dôvodom limitu je, že tučné ryby môžu obsahovať dioxíny a polychlórované bifenyly (PCB). Počas tehotenstva, ak sa predtým nedetoxikujete, môžu tieto látky prejsť do plodu a poškodiť ho.

Môže si stravou pomôcť otehotnieť aj žena so syndrómom polycystických vaječníkov?

Väčšina žien so syndrómom polycystických vaječníkov je obézna. Inzulínová rezistencia hrá dôležitú úlohu vo vývoji ochorenia. Doterajšie klinické štúdie ukázali, že strava môže znížiť rizikové faktory – ak je s vysokým obsahom vlákniny, prevažne s nízkym glykemickým indexom, nízkym obsahom nasýtených a mononenasýtených mastných kyselín a vysokým obsahom vitamínov, minerálov a fytoživín. Rovnako je nevyhnutná denná fyzická aktivita a pravidelný cvičebný režim na liečbu alebo na prevenciu inzulínovej rezistencie, zníženia hladiny cukru v krvi. Kritickými živinani, okrem už spomínaných, pre ženy s polycystickými vaječníkmi sú horčík, chróm, kyselina lipoová.

Najnovšie sa hovorí aj o inozitole, ktorý podporuje plodnosť.

Inozitol je látka vlastná telu, telo si ju tvorí samo. Sú však situácie, keď ho produkuje nedostatok, a práve to je prípad žien s polycystickými vaječníkmi. Užívanie inozitolu u nich naozaj zabraňuje neplodnosti.

Vyzdvihuje sa aj kyselina listová a iné vitamíny skupiny B. Právom?

Obdobie gravidity a dojčenia sa vyznačuje zvýšeným delením a rastom buniek. Preto v súvislosti s tehotenstvom sú dôležité predovšetkým tri zo skupiny vitamínov B: B6 pomáha udržať rovnováhu hormónov, pozitívne ovplyvňuje rast, vývoj a dobrý fyzický i psychický stav organizmu, kyselina listová, B9 podporuje rast a krvotvorbu, znižuje vznik rôznych detských defektov už v prenatálnom období, B12 je podstatný pri tvorbe genetického materiálu buniek, a tým aj pri raste a vývoji organizmu, ako aj pri krvotvorbe.

Stúpa vek rodičiek. Potrebuje staršie telo niečoho viac ako mladšie?

Ak je žena nad tridsaťpäť rokov zdravá a v dobrej kondícii, tehotenstvo nie je problém a jeho priebeh môže byť rovnaký ako v akomkoľvek skoršom veku. Na podporu plodnosti a celkového zdravotného stavu sa odporúča užívať výživové doplnky, ak vaša strava neobsahuje dostatok vitamínu B6, kyselinu listovú, B12, D a E, minerály vápnik, zinok, selén, železo a omega-3 mastné kyseliny.

Tehotenstvo chce dvoch – čo by mal jesť budúci otec?

Plodnosť zvýšia špeciálne jedlá, ktoré obsahujú zinok a selén, vitamíny B6, B12, C, E a omega-3 mastné kyseliny. Všetkého treba viac, ako je denná odporúčaná dávka. Z osobných pozitívnych skúseností odporúčam užívať živiny aj vo forme výživových doplnkov, pretože ich zvyčajne neprijímame dosť len stravou. Dobré skúsenosti s podporou plodnosti a počatia mám aj pri užívaní kombinácie zinok, selén, vitamín E alebo aj so súčasným užívaním zelenej riasy chlorely a mladého jačmeňa, ktoré dodávajú potrebné živiny.

Zázraky sa dejú

S neplodnosťou sa nemusíte zmieriť, hoci sa môže stať, že čím viac sa budete snažiť, tým viac si znížite šance. „Hlavne sa umelo nestresujte,“ radí gynekologička MUDr. Michaela GROSSOVÁ, PhD., z centra asistovanej reprodukcie.

Ak sa rok márne snažíte o dieťa, máte pravidelný nechránený styk najmenej dvakrát týždenne, ste oficiálne neplodní. Aspoň podľa definície Svetovej zdravotníckej organizácie. No čo ak je rok márnej snahy pridlho? Keď iba strácate čas? Ako Lívia. Podľa obvodného gynekológa bola v poriadku.

Rok ju nechal snažiť sa a kupovať tehotenské testy. Videl, ako sa jej sklamanie menilo na beznádej. „Neurobil mi ani hormonálny profil, neposlal manžela na spermiogram,“ pohoršuje sa tridsiatnička nad nemorálnym správaním lekára. V centre asistovanej reprodukcie totiž práve jej hormonálny profil ukázal problém.

Ani manželov spermiogram nebol dokonalý. „Tabuľky sú jedna vec, ale keď vás trápi to, že nemôžete otehotnieť, riešte to,“ radí MUDr. Michaela Grossová, PhD., z centra asistovanej reprodukcie. Hoci jedným dychom priznáva, že niektoré ženy podliehajú panike predčasne, ak neotehotnejú lusknutím prstov.

Jedz, modli sa a miluj

„Dôležitý je príjem antioxidantov, ktoré opravujú zoxidované bunky. Už v čase plánovania zvýšte príjem kyseliny listovej. Ak máte inzulínovú rezistenciu či polycystické vaječníky, ako skvelá sa javí kombinácia s inozitolom,“ radí gynekologička a zdôrazňuje, že podstatný je zdravý životný štýl, dostatok spánku a relaxu, pohyb, vyliečenie akýchkoľvek zápalov, normalizácia hmotnosti a žiadne cigarety. A ešte niečo: „Buďte v psychickej pohode. Snaha otehotnieť nesmie byť naháňačka.

Chce to určitú prirodzenosť.“ Telu dajte najavo, že ste silní a vyrovnaní, lebo len takí jedinci majú v prírode výsadu otehotnieť, donosiť a porodiť potomka. „Počatie je vždy zázrak. Nevieme, čo všetko ho ovplyvňuje. Hoci toho vieme viac ako kedysi – po tridsaťpäťke má žena menej vajíčok, žijeme v stresujúcej dobe, špinavom životnom prostredí, s poruchami imunity, jeme geneticky upravené potraviny a hormónmi preplnené mäso, čo škodí najmä mužom,“ vymenúva doktorka, ktorá predsa verí na zázraky. Videla ich na vlastné oči.

Pomôžete zázraku?

Pacientka nemenštruovala, nemala ovuláciu a nereagovala na vysoké dávky hormónov. Po roku z ničoho nič spontánne otehotnela. Alebo staršie ženy, ktorým vaječníky už nefungujú. Zrazu akoby príroda chcela ukázať lekárom, kto je tu pán – päťdesiatničky otehotneli a porodili. A prírodné úkazy, ktorým hladiny hormónov upravili rôzne rastlinky, bioprípravky a výživové doplnky.

Či ďalšie, čo sa spoľahli na liečiteľov či na astrológov. No aj také, čo vyhodili veľa peňazí a úplne zbytočne. „Do značnej miery tu funguje placebo efekt. Uveríte, že vám to pomôže, a uvoľníte sa – možno presne to od vás organizmus chce a odmení sa vám.“ Rovnako tak sa môže stať, že otehotniete po prvom umelom oplodnení a lekári nikdy neprídu na to, prečo sa vám to doteraz nedarilo.

Pôvodná novinka

Hoci chémia je istejšia, v centrách asistovanej reprodukcie popri pokroku ponúkajú návrat k prírode. „Žena nedostáva žiadne alebo len minimálne dávky hormónov. Sledujeme rastúci folikul, odsajeme tekutinu aj s vajíčkom, oplodníme ho a embryo vložíme do maternice.

Ale! Vajíčko môže byť nezrelé, folikul môže prasknúť skôr a vajíčko nám utečie. Nemusí sa nám podariť ho oplodniť alebo sa embryo neuchytí,“ hovorí doktorka o rizikách, možno premárnenom mesiaci a najmä vajíčkach. Alebo o spôsobe, ktorý môže pomôcť. „V medicíne je vždy šanca,“ posmeľuje doktorka Grossová.

Prírodné zdroje

Inozitol

Žltý melón, arašidové maslo, pivovarské kvasnice, lecitín, tmavozelená listová zelenina, strukoviny, hovädzie srdce, melón, grapefruit, hrozienka, pšeničné klíčky, melasa

Kyselina listová, B9

Kuracia a morčacia pečeň, zelená listová zelenina, brokolica, karfiol, ružičkový kel, zelený hrášok, zelená fazuľka, uhorky, špargľa, vaječný žĺtok, špenát, sója, čučoriedky.

Zásadám zdravej výživy a vyváženej stravy, ktorá je dôležitá nielen pre otehotnenie, ale aj pre zdravý život, sa prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc., venuje v knihe Oddelená strava – zdravé chudnutie, ktorá vyjde na jeseň. Zásadám správnej očisty organizmu, podpore plodnosti zeleným jačmeňom a chlorelou sa podrobne venuje v knihe Detoxikácia organizmu – kľúč k zdraviu, šieste rozšírené vydanie vydavateľstva plat4m books.

V tomto článku sa zaoberáme Neplodnosť ...viac Tehotenstvo ...viac
Autor: Zdravie/Veronika DANIČOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Nasťa Kuzminová po šokujúcom ukončení kariéry: Odkryla tajomstvo úspechov, fotka napovie

Nasťa Kuzminová po šokujúcom ukončení kariéry: Odkryla tajomstvo úspechov, fotka napovie

včera
Kľúčový trik víťazstiev jednej z našich najúspešnejších šampiónov spočíva v drobnosti, ktorú možno robíte aj vy. Čítať viac
 
Máte doma tyrana? Viete, kam sa obrátiť pri domácom násilí?

Máte doma tyrana? Viete, kam sa obrátiť pri domácom násilí?

včera
Má váš partner sklony k žiarlivosti, narcizmu, má nízke sebavedomie, dá si alkohol či sa v jeho rodine vyskytlo násilie? Je to dosť varovných... Čítať viac
 
Nie ste padavky! Tipy, ako si pomôcť pri menštruačných kŕčoch

Nie ste padavky! Tipy, ako si pomôcť pri menštruačných kŕčoch

12.10.2019
Menštruačné bolesti vyradia každý mesiac z normálneho fungovania tisícky prevažne mladých žien. Pozor, ak sa začnú objavovať po... Čítať viac
 
Sex nie je najdôležitejším korením vzťahu. Rozpadne sa, ak nevnímate túto maličkosť

Sex nie je najdôležitejším korením vzťahu. Rozpadne sa, ak nevnímate túto maličkosť

11.10.2019
Americkí vedci prišli s prekvapivým zistením. Indikátor pevného vzťahu leží v niečom, čo sa s obvyklou predstavou o spokojnom manželstve... Čítať viac
 
7 obyčajných potravín, ktoré vám pomôžu v boji proti vráskam

7 obyčajných potravín, ktoré vám pomôžu v boji proti vráskam

10.10.2019
Pleť začne prirodzene starnúť už pred tridsiatkou. Proces však môžete spomaliť nielen správne zvolenými krémami, ale aj potravinami.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Máte problém otehotnieť? Tieto potraviny pomôžu
Zdravie/Veronika DANIČOVÁ