Ochoreniu žíl môžete predísť: Športujte, zdravo jedzte a dobre sa obúvajte

27.04.2015

Nedostatok vlákniny, pohyb po mestskej dlažbe či pridlhé sedenie na toalete zaraďujú lekári medzi rizikové faktory, ktoré môžu viesť ku chronickému žilovému ochoreniu.

Svoje nohy si ochránite aj nosením obuvi s maximálne štvor centimetrovými podpätkami...

Svoje nohy si ochránite aj nosením obuvi s maximálne štvor centimetrovými podpätkami...Autor: Profimedia.sk

Lekári hovoria o vážnej diagnóze, ktorú netreba podceňovať, hneď v jej počiatočných štádiách treba prísť do ambulancie. Ak sa ochorenie nepodchytí včas, môžete sa naň liečiť celý život. Jeho zanedbanie môže viesť k otvorenému vredu na nohách či pľúcnym embóliám. Samoliečbu výživovými doplnkami lekári neodporúčajú. Klasickými rizikovými faktormi pri vzniku ochorenia sú podľa lekárov obezita, dlhé sedenie a státie, úzke oblečenie, topánky s vysokým podpätkom a užívanie antikoncepcie.

Trápia vás kŕčové žily? 10 potravín, ktoré vám pomôžu zlepšiť ich stav

Čo môžete ovplyvniť 

Všetky vymenované faktory sú podľa odborníkov ovplyvniteľné, ich elimináciou možno ochoreniu predísť. Pri zápche by ste mali zvýšiť príjem vlákniny a vody, pri dlhom státí či sedení, je potrebné si robiť krátke prestávky.Treba sa venovať športom, pri ktorých sa rytmicky hýbe členkový kĺb v kombinácii s prácou svalov lýtka.Patrí sem napríklad turistika, beh, plávanie, vyhnúť sa treba futbalu, tenisu a zjazdovému lyžovaniu.  Určite vám prospeje aj voľné oblečenie a obuv s troj- až štvor-centimetrovými podpätkami, či studená sprcha nôh. Vyhnite sa opaľovaniu, saune i horúcim kúpeľom. 

Dedičná choroba

Chronické ochorenie žíl však spôsobujú aj faktory, ktoré nemožno ovplyvniť. Ide o dedičnú predispozíciu, vek, pohlavie alebo väčšiu výšku. Ak máte v rodine varixy, vredy predkolenia či žilovú tromboembóliu, buďte ostražitý, varujú lekári. Riziko vzniku ochorenia vzniká aj u 65-ročných a starších, u opakovane tehotných žien a tých v prechode. Výrazná výška zase spôsobuje vo vnútri žíl väčší tlak či ťažší transport krvi voči gravitácii. Chronické žilové ochorenie sa v počiatkoch prejavuje pocitom ťažkých nôh, svrbením kože či opuchmi.

Niekoľko ďalších rád z našich stránok na ochranu žíl

  • noste sťahovacie pančuchy
  • vykladajte si nohy do vyvýšenej polohy
  • vyhýbajte sa vysokým podpätkom a tesným nohaviciam
  • dodržiavajte zdravý životný štýl – konzumujte dostatok vlákniny, ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov
  • dopĺňajte si stále vitamín E, C a antioxidanty
  • striedajte teplé a studené sprchy, vyhýbajte sa horúcim kúpeľom.

Opúchajú vám nohy? Či sú to choré žily zistíte veľmi ľahko

Kŕčové žily

V tomto článku sa zaoberáme Kŕčové žily ...viac
Autor: izdravie/ezv/tasr

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Iba zásadoví alebo demisexuál? Je ich stále viac. Prečo?

Iba zásadoví alebo demisexuál? Je ich stále viac. Prečo?

dnes
Ako rýchlo sa dokážete zamilovať? Na prvý pohľad? Na druhý? Alebo sa oťukávate najmenej mesiac? Demisexuálom to trvá poriadne dlho.... Čítať viac
 
Poznáme výhercu valentínskych parfumov! Na čom stojí váš vzťah?

Poznáme výhercu valentínskych parfumov! Na čom stojí váš vzťah?

dnes
Všetci vieme, že ošiaľ zo všetkého nového časom vyprchá. Avšak sú piliere, vďaka ktorým budete šťastní tak dlho, kým nedovolíte, aby... Čítať viac
 
3 TOP zbrane proti vráskam. Nezmeškajte správny čas, sú účinnejšie!

3 TOP zbrane proti vráskam. Nezmeškajte správny čas, sú účinnejšie!

včera
Mimické vrásky s vami rastú. Ak nechcete, aby vás prerástli, môžete proti nim zakročiť buď veľmi skoro, alebo o to účinnejšími zbraňami.... Čítať viac
 
Ktoré veci z kúpeľne odložiť? Zistite, na čo zabúdate

Ktoré veci z kúpeľne odložiť? Zistite, na čo zabúdate

včera
Zmenám teploty a nadmernej vlhkosti sa v kúpeľni zbavíte len ťažko. Práve tie však škodia nielen kozmetike. Čítať viac
 
Drsnáčka? Neuveríte, čo nosí Lujza Garajová-Schrameková v kabelke!

Drsnáčka? Neuveríte, čo nosí Lujza Garajová-Schrameková v kabelke!

20.02.2018
Lujza Garajová-Schrameková (34) svoju intoleranciu neberie príliš vážne, no vie si to poriadne okoreniť. Čítať viac
 
 

wanda.sk