Ochoreniu žíl môžete predísť: Športujte, zdravo jedzte a dobre sa obúvajte

27.04.2015

Nedostatok vlákniny, pohyb po mestskej dlažbe či pridlhé sedenie na toalete zaraďujú lekári medzi rizikové faktory, ktoré môžu viesť ku chronickému žilovému ochoreniu.

Svoje nohy si ochránite aj nosením obuvi s maximálne štvor centimetrovými podpätkami...

Svoje nohy si ochránite aj nosením obuvi s maximálne štvor centimetrovými podpätkami...Autor: Profimedia.sk

Lekári hovoria o vážnej diagnóze, ktorú netreba podceňovať, hneď v jej počiatočných štádiách treba prísť do ambulancie. Ak sa ochorenie nepodchytí včas, môžete sa naň liečiť celý život. Jeho zanedbanie môže viesť k otvorenému vredu na nohách či pľúcnym embóliám. Samoliečbu výživovými doplnkami lekári neodporúčajú. Klasickými rizikovými faktormi pri vzniku ochorenia sú podľa lekárov obezita, dlhé sedenie a státie, úzke oblečenie, topánky s vysokým podpätkom a užívanie antikoncepcie.

Trápia vás kŕčové žily? 10 potravín, ktoré vám pomôžu zlepšiť ich stav

Čo môžete ovplyvniť 

Všetky vymenované faktory sú podľa odborníkov ovplyvniteľné, ich elimináciou možno ochoreniu predísť. Pri zápche by ste mali zvýšiť príjem vlákniny a vody, pri dlhom státí či sedení, je potrebné si robiť krátke prestávky.Treba sa venovať športom, pri ktorých sa rytmicky hýbe členkový kĺb v kombinácii s prácou svalov lýtka.Patrí sem napríklad turistika, beh, plávanie, vyhnúť sa treba futbalu, tenisu a zjazdovému lyžovaniu.  Určite vám prospeje aj voľné oblečenie a obuv s troj- až štvor-centimetrovými podpätkami, či studená sprcha nôh. Vyhnite sa opaľovaniu, saune i horúcim kúpeľom. 

Dedičná choroba

Chronické ochorenie žíl však spôsobujú aj faktory, ktoré nemožno ovplyvniť. Ide o dedičnú predispozíciu, vek, pohlavie alebo väčšiu výšku. Ak máte v rodine varixy, vredy predkolenia či žilovú tromboembóliu, buďte ostražitý, varujú lekári. Riziko vzniku ochorenia vzniká aj u 65-ročných a starších, u opakovane tehotných žien a tých v prechode. Výrazná výška zase spôsobuje vo vnútri žíl väčší tlak či ťažší transport krvi voči gravitácii. Chronické žilové ochorenie sa v počiatkoch prejavuje pocitom ťažkých nôh, svrbením kože či opuchmi.

Niekoľko ďalších rád z našich stránok na ochranu žíl

  • noste sťahovacie pančuchy
  • vykladajte si nohy do vyvýšenej polohy
  • vyhýbajte sa vysokým podpätkom a tesným nohaviciam
  • dodržiavajte zdravý životný štýl – konzumujte dostatok vlákniny, ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov
  • dopĺňajte si stále vitamín E, C a antioxidanty
  • striedajte teplé a studené sprchy, vyhýbajte sa horúcim kúpeľom.

Opúchajú vám nohy? Či sú to choré žily zistíte veľmi ľahko

Kŕčové žily

V tomto článku sa zaoberáme Kŕčové žily ...viac
Autor: izdravie/ezv/tasr

Ďalšie články z tejto sekcie

6 vecí, ktoré vás robia naozaj sexi. Toto možno robíte celý čas opačne

6 vecí, ktoré vás robia naozaj sexi. Toto možno robíte celý čas opačne

dnes
Žiadne nafúknuté ramená ani dlhé štíhle nohy. Príťažlivými nás robí čosi celkom iné. Prekvapení boli aj vedci! Čítať viac
 
Nová záchrana na prejavy menopauzy. Malé zrnko ovládne návaly bez hormónov

Nová záchrana na prejavy menopauzy. Malé zrnko ovládne návaly bez hormónov

včera
Neviete sa so svojim prechodom zniesť? Uľahčite si to. Na svete je nový spôsob liečby a sľubuje nijaké vedľajšie účinky... Čítať viac
 
FOTO: Viete si zvoliť správny faktor SPF? Ani preháňať to nemusíte

FOTO: Viete si zvoliť správny faktor SPF? Ani preháňať to nemusíte

23.05.2017
Myslíte si, že je ešte skoro o tom hovoriť? Kdeže. Teploty už stúpli a lúče hrejú. Pokožke ich dávkujte postupne, inak jej spôsobíte... Čítať viac
 
Bolestivá strata. Prečo ste potratili a aké máte šance opäť otehotnieť?

Bolestivá strata. Prečo ste potratili a aké máte šance opäť otehotnieť?

23.05.2017
Spontánnym potratom príroda zväčša rieši situáciu, keď by dieťatko pre genetické poškodenie neprežilo. Môžu ho však vyvolať aj iné... Čítať viac
 
Kvete Horváthovej možno pevnú vôľu iba závidieť!

Kvete Horváthovej možno pevnú vôľu iba závidieť!

22.05.2017
Kvetka (40) sa vo všetkom snaží nájsť zlatú strednú cestu. V cvičení, v oddychu, v práci aj v jedle. A úspešne. Čítať viac
 
 

wanda.sk