predplatne
 

Ostalo vám po pôrode bruško? Ovisnuté svaly spevnia tieto FOTOcviky

12.03.2016

Ani vy ste ešte nepočuli o rozstupe priamych brušných svalov počas tehotenstva? Pomôžu len presné cviky.

Väčšina žien netuší, že brušku po pôrode plastika nepomôže.

Väčšina žien netuší, že brušku po pôrode plastika nepomôže.Autor: Shutterstock.com

Fyzioterapeutka Monika považuje za veľký problém, že ženám chýba v tomto smere osveta. „Mamičky väčšinou končia u plastického chirurga, ktorý im chirurgickým stehom zošije svaly k sebe a ak je potrebné, odstráni uvoľnenú a visiacu kožu a tuk.“ Odporúča im však alternatívne, neinvazívne riešenie. Benefity cvičenia sú podľa nej rozsiahle, a to hlavne v tom, že je to nebolestivá metóda, rieši sa funkčnosť tela, nielen jeho estetickosť, a hlavne netreba čas na žiadnu rekonvalescenciu. A ako diagnostikuje diastázu? Pacientka si ľahne na zem, pokrčí nohy v kolenách, pričom ich má stále na zemi. Ruky zohne v lakti a dá si ich za hlavu. Nadvihne hlavu a v mieste nad pupkom si meria miesto medzi dvoma svalmi. Ak vojdú do „medzery“ dva prsty, je to v norme, ale ak je to viac ako dva prsty, hovoríme o diastáze. Pri nej je takmer vždy prítomná aj prietrž v pupku. Mamičky sa sťažujú na bolesť práve v tejto oblasti a veľakrát si spomínajú, že pretrvávala počas posledného trimestra.

Paulína mala diastázu na tri prsty, po troch týždňoch cvičenia boli priame brušné svaly rozstúpené už len na jeden. Cvičí ďalej, zmenila spôsob dýchania a s tým spojené držanie tela. Domnieva sa, že diastázou je postihnutá veľká časť komunity viacnásobných matiek, ktoré si ju nielenže neuvedomujú, ale ani nevedia, že sa z nej môžu „vycvičiť“.

Nesprávne cviky ju zhoršujú

Väčšina Monikiných pacientok má zmenené dýchanie a chybné držanie tela. Prítomná je u nich hrudná kyfóza, podsadená panva či uvoľnená brušná stena. Fyzioterapeutka pripomína, že brušná stena je pri diastáze nedostatočnou oporou pre chrbticu a aktívne sú len povrchové svaly. Hlboké stabilizátory nie sú aktívne a nastáva svalová nerovnováha. Preto sa zameriava na aktivovanie hlbokých stabilizátorov, a to hlavne priečneho brušného svalu. Pri cvičení používa rôzne pomôcky, najmä gymnastickú loptu overball, balóny a bosu. „Najdôležitejší je kvalitne odcvičený cvik. Ak vidím, že nebol cvik vykonaný správne, nepokračujeme. Nie je dôležitá kvantita, ale kvalita. Všetky cviky, ktoré pacientka odcvičí správne, má aj doma za domácu úlohu. Pri rehabilitácii využívam brušný pás, ktorý má špeciálne zavinovanie a slúži len ako rehabilitačná pomôcka. Pod pásom musí mamička aktívne cvičiť. To je to, čo sa na hodinách učíme,“ približuje rehabilitáciu fyzioterapeutka.

Pôrod je krásny, no týchto 9 rán vás nepoteší: Vieme, ako sa dá pomôcť

Cvičeniu treba venovať aspoň desať minút denne, lebo inak môže skĺznuť naspäť do zlého stereotypu a diastáza sa znova objaví. Na tie cviky však naozaj pozor! Niektoré mamičky si v snahe schudnúť z bruška diastázu nevhodným cvičením doslova „pestujú“. Bruško sa nezmenšuje, diastáza sa nesťahuje, nastáva frustácia a nechuť do ďalšieho cvičenia. Na začiatku sa treba vyvarovať všetkých skupinových cvičení, ako je joga, nedajbože zumba či crossfit. Ak mamička „zvládne“ diastázu, pokojne môže cvičiť všetko, dodáva fyzioterapeutka Monika Šrenkelová s tým, že diastáza sa dá úspešne riešiť cvičením aj dvadsať rokov po pôrode.

Čo je diastáza

V strede medzi ľavou a pravou stranou priamych brušných svalov sa nachádza linea alba – väzivový pruh, ktorý sa v dôsledku tehotenstva, vďaka svojej elastickosti, roztiahne, aby bábätko mohlo rásť. Prirodzene sa stiahne do ôsmich týždňov po pôrode. Ale ak je málo elastická, nestiahne sa a bruško sa nevráti do pôvodného stavu. Mamičky tak vyzerajú opäť ako tehotné. Príčinou vzniku diastázy počas tehotenstva sú hlavne hormonálne a biomechanické zmeny, ale aj genetická predispozícia. Častejšie je diastáza prítomná pri viacpočetnom tehotenstve, pri veľmi veľkom plode, pri nadbytku plodovej vody, ale aj u žien s nižšou a útlou postavou. Zvýšené riziko poškodenia brušnej steny je u obéznych ľudí s väčším množstvom tuku uloženým v brušnej dutine. K diastáze sa však môžu „dopracovať“ aj športovci nesprávnym dýchaním pri cvičení, pri nesprávnom dvíhaní ťažkých bremien.

Ako cvičiť, aby ste dali bruško po pôrode opäť do formy? Cviky nájdete v našej fotogalérii!

Čo hrozí?

  • Opakujúce sa prietrže – Prietrž v rozstupe priamych brušných svalov neberte na ľahkú váhu, v niektorých prípadoch to môže byť životu nebezpečné. 
  • Bolesti v bedrovej či krížovej oblasti – Ak sú vaše priame brušné svaly od seba a váš priečny sval nie je aktívny, môžete začať trpieť intenzívnymi bolesťami chrbta. 
  • Zlý sklon panvy – Panvové dno sa zapája pri zvyšovaní a udržiavaní vnútrobrušného tlaku. Ak máte diastázu, panvové dno nemôže pracovať optimálne. 
  • Chybné držanie tela

Aká je prevencia?

Diastáza je do istej miery vec genetiky. Väzivový pruh nie je u každého rovnaký. Na druhej strane je však veľmi dôležité mať na pamäti, že brušnú dutinu vytvára bránica, brušné svaly, panvové dno a svaly chrbta, ktoré ju udržujú a modifikujú vnútrobrušný tlak. Jednotlivé časti si navzájom poskytujú oporu. Ak jedna časť nepracuje správne, nastáva nerovnováha a prerastá do problému. Prevenciou je určite stála primeraná hmotnosť a šport, ale s primeranou záťažou.

Tehotenstvo

V tomto článku sa zaoberáme Tehotenstvo ...viac
Autor: ZDRAVIE/ĽUbo JUHANIAK
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

TEST: Ako sa držíte za ruky? Čo prezradí spojenie dlaní o vašom vzťahu?

TEST: Ako sa držíte za ruky? Čo prezradí spojenie dlaní o vašom vzťahu?

dnes
Ak vás polovička chytí v správny moment za ruku stojí to za to. Obyčajné gesto vás vie upokojiť, ale i dodať silu. Kedy a ako ste sa držali... Čítať viac
 
Veľký antistresový HOROSKOP: Čo vaše znamenie dostane rýchlo späť do pohody?

Veľký antistresový HOROSKOP: Čo vaše znamenie dostane rýchlo späť do pohody?

včera
Pripúšťate si veci, ktoré by ste až tak nemuseli, no neviete s tým nič urobiť. Alebo vás z ničoho nič prepadnú negatívne myšlienky?... Čítať viac
 
5 spôsobov, ako sa vysporiadať s migrénou počas menštruácie. Dvojku chce zažiť každá!

5 spôsobov, ako sa vysporiadať s migrénou počas menštruácie. Dvojku chce zažiť každá!

20.08.2019
Mesiac čo mesiac prichádzajúce menštruačné bolesti často komplikuje trýznivá bolesť hlavy. Môžete to však jednoducho zmeniť! Čítať viac
 
Celulitídu si môžete vysedieť! Zhoršia ju aj úzke nohavice. Ako pokožku vylepšiť?

Celulitídu si môžete vysedieť! Zhoršia ju aj úzke nohavice. Ako pokožku vylepšiť?

18.08.2019
Za vznikom celulitídy sa neskrýva len usporiadanie spojivového tkaniva u žien, veľa možno ovplyvniť i životným štýlom. Prekvapí... Čítať viac
 
Koľko krému si stačí naniesť na tvár a prečo by nemal byť studený?

Koľko krému si stačí naniesť na tvár a prečo by nemal byť studený?

16.08.2019
Príjemný pocit, ktorý máte po nanesení pleťového krému je signálom, že ste trafili správny výrobok. Jeho pozitívny účinok môžete... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Ostalo vám po pôrode bruško? Ovisnuté svaly spevnia tieto FOTOcviky
ZDRAVIE/ĽUbo JUHANIAK