predplatne
 

Štartujeme PITNÝ PLÁN pre zdravší deň. Pridáte sa?

28.03.2017

Nemusíte každý deň vypiť tri litre vody, ani s pitným režimom to netreba preháňať. No ak ho podceníte, budete unavení a bez nápadov.

Ľudský organizmus reaguje na nízky príjem tekutín citlivo.

Ľudský organizmus reaguje na nízky príjem tekutín citlivo.Autor: Shutterstock

Pri strate troch percent vody sa znižuje telesný výkon. U dospelého človeka tvorí voda 60 % telesnej hmotnosti. Vyplavuje škodlivé látky, umožňuje obličkám fungovať a podieľa sa na fyzickej a psychickej rovnováhe. Väčšie straty vody ohrozujú mentálne funkcie a riskujete aj kolaps krvného obehu.

Zabúdate? 

Nespoliehajte sa len na pocit smädu, ale siahnite po tekutinách vedome, automaticky. Pri práci majte vždy poruke pohár vody a dolievajte si ho. Ak nešportujete a nemáte v pláne náročnejšiu fyzickú aktivitu, postačí vám vypiť jeden a pol, maximálne dva litre tekutín.

Do pitného režimu sa započítava aj ovocie, zelenina, polievky či omáčky. Preto sa vám môže zdať, že pijete málo, hoci to nie je pravda.

! Limonáda a kolové nápoje smäd neuhasia. Vysoký obsah cukru ho, naopak, podporí.

5 prikázaní pitného rozvrhu:

  • Skôr ako vstanete z postele, vypite pohár vody.
  • Tekutiny si rozložte na celý deň, priemerne asi 2 decilitre za hodinu.
  • Najviac pite medzi dvomi jedlami.
  • Pohár vody si doprajte aj pätnásť minút pred jedlom a hodinu a pol po ňom.
  • Zameškané určite nedoháňajte pred spaním, inak sa ráno zobudíte s opuchnutými očami.

Hrozí vám akvaholizmus?

S pitím vody to nepreháňajte! Akvaholici sú schopní vypiť denne aj vyše päť litrov tekutín, hoci nevykonávajú žiadnu náročnejšiu fyzickú aktivitu. Nebudú však ani krajší, ani zdravší. Prehnané pitie, naopak, zhorší filtračnú schopnosť obličiek.

Keď vám voda nechutí

Použite mätu, medovku, škoricu alebo klinčeky. Môžete ich zaliať studenou vodou, ale výraznejšiu chuť získate po zaliatí horúcou vodou.

Nezávadná? 

  • Ráno, po návrate z práce či po pár dňoch mimo domu nechajte vodu z kohútika pol minúty odtekať predtým, ako sa napijete. Takto budete mať istotu, že pijete čerstvú.
  • Vodu z teplého kohútika používajte len na umývanie. Hoci sa vyrába z pitnej vody a norma ju definuje ako zdravotne vyhovujúcu, nie je určená na pitie ani na varenie. Nepodlieha totiž pravidelným kontrolám a je náchylnejšia na výskyt baktérií.
  • Ak pijete vodu z vlastnej studne, každý rok zoberte vzorku na rozbor

SÚŤAŽ: Časopis Zdravie vám ponúka možnosť vyhrať PITNÝ REŽIM NA 3 MESIACE ZADARMO! Chcete vedieť viac? ČítajteTU

Autor: Zdravie Špeciál/ Lenka ŠTEFÁNKOVÁ, Beata DITTE
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Prečo sa muži nechcú hádať? Experti: Emócie ich môžu zabiť, riskujú infarkt

Prečo sa muži nechcú hádať? Experti: Emócie ich môžu zabiť, riskujú infarkt

včera
Z čoho sa nevyrozprávajú, to si odnesie chrbát, hlava alebo smutná štatistika samovrážd. Zachránia to holiči? Čítať viac
 
Farby osvetlenia majú svoje pre aj proti. Z ktorej je vaše telo v strese?

Farby osvetlenia majú svoje pre aj proti. Z ktorej je vaše telo v strese?

17.11.2018
Neviete, akú žiarovku si priniesť domov? Sledujte farby. Čítať viac
 
Dospíte ťažké rána cez víkend? Dôvod, pre ktorý je to veľká chyba

Dospíte ťažké rána cez víkend? Dôvod, pre ktorý je to veľká chyba

16.11.2018
Rátali ste aj dnes večer ovečky? Spomeňte si, čo ste robili podvečer. Aj drobnosti vo vašom životnom štýle môžu podporiť nespavosť... Čítať viac
 
Váš príbeh: Srdce Daniela zradilo v bani. Pre lieky infarkt riskoval 2-krát

Váš príbeh: Srdce Daniela zradilo v bani. Pre lieky infarkt riskoval 2-krát

15.11.2018
Aj napriek ukážkovej životospráve prekonal Daniel prvú srdcovú príhodu ešte pred šesťdesiatkou. A tortúra sa len začala... Čítať viac
 
Vyhrajte! Máme pre vás bezbolestnú operáciu očí a víkend v kúpeľoch

Vyhrajte! Máme pre vás bezbolestnú operáciu očí a víkend v kúpeľoch

15.11.2018
S decembrovým Zdravím sa presvedčíte, že život je plný paradoxov. Imunitu posilnia baktérie, horúčka nie je nepriateľ a zápal pankreasu... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Štartujeme PITNÝ PLÁN pre zdravší deň. Pridáte sa?
Zdravie Špeciál/ Lenka ŠTEFÁNKOVÁ
Beata DITTE