predplatne
 

Štartujeme PITNÝ PLÁN pre zdravší deň. Pridáte sa?

28.03.2017

Nemusíte každý deň vypiť tri litre vody, ani s pitným režimom to netreba preháňať. No ak ho podceníte, budete unavení a bez nápadov.

Ľudský organizmus reaguje na nízky príjem tekutín citlivo.

Ľudský organizmus reaguje na nízky príjem tekutín citlivo.Autor: Shutterstock

Pri strate troch percent vody sa znižuje telesný výkon. U dospelého človeka tvorí voda 60 % telesnej hmotnosti. Vyplavuje škodlivé látky, umožňuje obličkám fungovať a podieľa sa na fyzickej a psychickej rovnováhe. Väčšie straty vody ohrozujú mentálne funkcie a riskujete aj kolaps krvného obehu.

Zabúdate? 

Nespoliehajte sa len na pocit smädu, ale siahnite po tekutinách vedome, automaticky. Pri práci majte vždy poruke pohár vody a dolievajte si ho. Ak nešportujete a nemáte v pláne náročnejšiu fyzickú aktivitu, postačí vám vypiť jeden a pol, maximálne dva litre tekutín.

Do pitného režimu sa započítava aj ovocie, zelenina, polievky či omáčky. Preto sa vám môže zdať, že pijete málo, hoci to nie je pravda.

! Limonáda a kolové nápoje smäd neuhasia. Vysoký obsah cukru ho, naopak, podporí.

5 prikázaní pitného rozvrhu:

  • Skôr ako vstanete z postele, vypite pohár vody.
  • Tekutiny si rozložte na celý deň, priemerne asi 2 decilitre za hodinu.
  • Najviac pite medzi dvomi jedlami.
  • Pohár vody si doprajte aj pätnásť minút pred jedlom a hodinu a pol po ňom.
  • Zameškané určite nedoháňajte pred spaním, inak sa ráno zobudíte s opuchnutými očami.

Hrozí vám akvaholizmus?

S pitím vody to nepreháňajte! Akvaholici sú schopní vypiť denne aj vyše päť litrov tekutín, hoci nevykonávajú žiadnu náročnejšiu fyzickú aktivitu. Nebudú však ani krajší, ani zdravší. Prehnané pitie, naopak, zhorší filtračnú schopnosť obličiek.

Keď vám voda nechutí

Použite mätu, medovku, škoricu alebo klinčeky. Môžete ich zaliať studenou vodou, ale výraznejšiu chuť získate po zaliatí horúcou vodou.

Nezávadná? 

  • Ráno, po návrate z práce či po pár dňoch mimo domu nechajte vodu z kohútika pol minúty odtekať predtým, ako sa napijete. Takto budete mať istotu, že pijete čerstvú.
  • Vodu z teplého kohútika používajte len na umývanie. Hoci sa vyrába z pitnej vody a norma ju definuje ako zdravotne vyhovujúcu, nie je určená na pitie ani na varenie. Nepodlieha totiž pravidelným kontrolám a je náchylnejšia na výskyt baktérií.
  • Ak pijete vodu z vlastnej studne, každý rok zoberte vzorku na rozbor

SÚŤAŽ: Časopis Zdravie vám ponúka možnosť vyhrať PITNÝ REŽIM NA 3 MESIACE ZADARMO! Chcete vedieť viac? ČítajteTU

Autor: Zdravie Špeciál/ Lenka ŠTEFÁNKOVÁ, Beata DITTE
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Ako znížiť množstvo toxínov v domácnosti? Žite zdravšie, stačí málo!

Ako znížiť množstvo toxínov v domácnosti? Žite zdravšie, stačí málo!

dnes
Chémia je všade okolo nás. Ak nežijete na samote pri lese, prichádzate s chemickými látkami, vrátane toxických, do kontaktu prakticky... Čítať viac
 
Alergia a jej prejavy na očiach

Alergia a jej prejavy na očiach

dnes
Jar je úžasné ročné obdobie, ale pre niektorých ľudí začínajú trampoty. Čítať viac
 
7 zásad zdravého života zo Stredomoria. Pre silné srdce, nižší cholesterol i tlak

7 zásad zdravého života zo Stredomoria. Pre silné srdce, nižší cholesterol i tlak

včera
Neprirodzené stravovanie stojí nielen veľké úsilie, riskujte často i zdravie a psychickú pohodu. Efektívnejšia je stávka na istotu.... Čítať viac
 
Obmedzenia v Bratislave vplývajú na zdravie. Čomu sa v meste vyhýbať?

Obmedzenia v Bratislave vplývajú na zdravie. Čomu sa v meste vyhýbať?

včera
Zahustenie dopravy neznamená len vyšší stres vodičov, ale aj emisie a celkové zhoršenie kvality ovzdušia. A to potrvá pomerne dlhý... Čítať viac
 
Karl Lagerfeld (†85): Tajomstvo o jeho chorobe je vonku! Opäť ten tichý zabijak!?

Karl Lagerfeld (†85): Tajomstvo o jeho chorobe je vonku! Opäť ten tichý zabijak!?

19.02.2019
Módna spoločnosť ospravedlňovala nezvyklé absencie Karla Lagerfelda na posledných dvoch prehliadkach v Paríži únavou. Týždne... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Štartujeme PITNÝ PLÁN pre zdravší deň. Pridáte sa?
Zdravie Špeciál/ Lenka ŠTEFÁNKOVÁ
Beata DITTE