Biely sex nie je iba vinníkom priberania. Je nebezpečnejší, než ste si mysleli!
12. júla 2017

Nemá za následok len zvýšenie počtu faldíkov na bruchu. Rozhádže vám organizmus tak, že môže spustiť viaceré choroby.

Posúvať si večeru na neskoré večerné hodiny je veľmi zlý nápad. Organizmus na potravu nedokáže primerane reagovať. Môže rozhádzať aj hladiny glukózy, inzulínu, triglyceridov a cholesterolu.

Čítajte: Chladničková stratégia proti priberaniu: Rozložte si kalórie 

Posunuté jedenie pri dostatočnom spánku

Ako príčinu vedci často udávajú nedostatok spánku, ktorý mnohokrát s neskorým vlčím hladom súvisí. Viaceré výskumy potvrdili, že tí čo spia menej, ako by potrebovali, mávajú častejšie problémy s hmotnosťou, ako aj celkovo s fungovaním metabolizmu. Na univerzite v Pensylvánii sa však pozreli na to, čo sa stane, ak ľudia spia dostatočne, akurát si časy jedenia o niečo posunú.

Bude vás zaujímať: 

Test neskorého jedenia

Výskumníci dobrovoľníkom naordinovali, kedy majú jesť a spať. Najprv si mali jednotlivé jedlá rozložiť medzi 8 hodinu ráno a 7 hodinu večer. Takto sa stravovali počas ôsmych týždňov. Potom nasledovala dvojtýždňová prestávka, a následná zmena v stravovaní. Ďalších 8 týždňov mohli respondenti jedávať len od 12 hodiny na poludní do 11 večer. Celý čas pritom spávali rovnako, od 11 do 7 hodiny rannej.

Viac: Prepadáva vás pravidelne vlčí hlad? Zistite, kde robíte chybu 

Choré srdce 

Na začiatku výskumu aj počas neho dobrovoľníkom odoberali krv a robili viaceré merania. Na konci sa zistilo, že v čase, keď jedávali neskôr, pribrali viac. Množstvo jedla sa pritom nemenilo. Tiež mali horší respiračný kvocient, z ktorého sa dá vyvodiť, ktoré makroživiny dokázali ľudia metabolizovať.

FOTO: Zažeňte bezsenné noci! 6 najlepších jedál pre sladký spánok 

Pri neskoršom jedení dochádzalo k zvýšenému metabolizmu sacharidov a k zníženému metabolizmu tukov. Zvýšili sa tiež hladiny glukózy, triglyceridov a cholesterolu. Tie môžu viesť k cukrovke a k srdcovo-cievnym ochoreniam.

Hormóny spôsobujúce oneskorený pocit nasýtenia

Aj s hormónmi to poriadne mávalo. Výnimkou bol len stabilný spánkový hormón, melatonín. Inak na tom boli hormóny hladu a sýtosti. Ak dobrovoľníci jedli skôr, hladiny hormónu ghrelínu u nich dosahovali svoj vrchol počas dňa. Ten stimuluje apetít a leptín s pocitom nasýtenia. Znamená to, že účastníci pociťovali hlad skôr, ale dlhšie sa cítili sýti. Skoršie jedenie tak môže pôsobiť ako prevencia pred potrebou jesť neskoro večer a v noci.

5 silných kombinácií. Tieto potraviny sú v páre zdravšie než single 

.Autor: Zuzana Palátová