Chia, ľanové, tekvicové... Ako jesť semiačka, aby vám prospeli?

24.09.2014

Semiačka sú nielen vďačnými zaháňačmi nudy a hladu. Dodajú vám množstvo minerálov aj vitamínov. Len ich musíte správne upraviť. Ako na to vám poradí výživová poradkyňa PhDr. Ľubica Trnková.

Z malých jadierok je veľký osoh.

Z malých jadierok je veľký osoh.Autor: profimedia.sk

Ak neviete prísť na chuť semenám, nasucho ich opražte alebo pred konzumáciou pomeľte. Poďakuje sa vám žalúdok, močový mechúr, pokožka aj cievy.

Tekvicové jadierka

Pred varením ich zväčša vyškrabete z dužiny a vyhodíte, čo je škoda, pretože sú bohaté na biologicky aktívne nutričné látky. Až štyri percentá ich obsahu tvoria kvalitné nenasýtene kyseliny. Obsahujú zinok, horčík, fosfor, meď, vápnik, železo, vitamíny A, B, D, E, nenasýtené mastné kyseliny a aminokyseliny, predovšetkým tryptofán, ktorý priaznivo ovplyvňuje náladu.
Prečo ich jesť:
Odporúčajú sa pri problémoch so zväčšenou prostatou, pri žalúdočných problémoch, ochoreniach močových ciest, reume, zvýšenom cholesterole, pri srdcovocievnych ochoreniach, málokrvnosti. Majú antioxidačné, protizápalové a protiparazitické vlastnosti. Optimálna denná dávka je približne dvadsaťpäť až päťdesiat gramov, čo predstavuje asi hrsť surových tekvicových semienok denne.
Ako na ne:
Najzdravšie sú surové a nesolené. Pre lepšiu chuť si ich môžete zľahka nasucho opražiť alebo pomaly upiecť, či usušiť v rúre. V obchodoch dostanete aj hotové sušené – bez šupky alebo s ňou. Vynikajúce sú v zeleninových šalátoch a v domácom chlebe. Olej z tekvicových jadierok lisovaný za studena sa považuje za jeden z najzdravších tukov.

Slnečnicové semienka

Vyčkajte, až bude slnečnica zrelá. Jej semienka obsahujú vitamíny E, B1, B5, vápnik, mangán, selén, meď, železo, horčík, fosfor, antioxidanty, esenciálne mastné kyseliny, bielkoviny, kyselinu linolovú.
Prečo ich jesť:
Znižujú krvný tlak a cholesterol, riziko kardiovaskulárnych ochorení, pôsobia upokojujúco, priaznivo pôsobia na vlasy a nechty, sú prospešné pri kožných problémoch, zlepšujú činnosť štítnej žľazy. Pomáhajú budovať a regenerovať svaly.
Ako na ne:
Pochutnáte si na surových aj na opražených, so šupkou i bez nej. Môžete nimi ochucovať kaše, ovsené vločky, zeleninové šaláty, používajú sa pri pečení chleba. Dve polievkové lyžice denne doplnia odporúčanú dávku vitamínu E. Viac ich však nejedzte – síce sú ľahko stráviteľné, ale kalorické. Odporúčajú sa pri alergii na bielkovinu kravského mlieka a pri cukrovke.

Sezamové semienka

Olejnaté semená sú zásobárňou zdraviu prospešných látok. Obsahujú kyselinu olejovú, omega-6 mastné kyseliny, flavonoidy, fenolové antioxidanty, vlákninu, bielkoviny a aminokyseliny, vitamíny skupiny B, vápnik, železo, mangán, horčík, selén, zinok, meď.
Prečo ich jesť:
Znižujú hladinu zlého cholesterolu v krvi, sú prevenciou vysokého krvného tlaku a osteoporózy, zmierňujú úzkosť a neurózu, pôsobia antioxidačne, ochraňujú pečeň pred poškodením.
Ako na ne:
Stačí, ak zjete jednu hrsť semienok denne.

Ľanové semienka

Známejší je síce ľanový olej, ale aj samotné semienka, ktoré sú lesklé, tmavohnedé a majú tvar slzy, prospievajú zdraviu aj postave. Obsahujú omega-3 mastné kyseliny, minerály, vitamíny, najmä vitamín E, lignany, vlákninu, antioxidačné látky.
Prečo ich jesť:

Celé pomáhajú pri tráviacich problémoch, najmä pri zápche ako prírodné, nenávykové preháňadlo. Majú totiž priaznivý vplyv na hygienu hrubého čreva a udržanie probiotickej kultúry. Pomleté znižujú hladinu zlého cholesterolu v krvi, pomáhajú pri prevencii a liečbe rakoviny, zvýšeného krvného krvného tlaku, autoimuntných ochorení, podporujú imunitu. Pomáhajú pri chudnutí, lebo vás skvelo zasýtia a znížia chuť do jedla. Účinkujú pri prevencii a liečbe cukrovky druhého typu. Pomáhajú pri chudnutí, lebo vás zasýtia a znížia chuť do jedla.
Ako na ne:
Ak sa chcete zbaviť zápchy, nechajte celé semená odstáť niekoľko hodín vo vode. Nápoj pite postupne v priebehu dňa. Dobre chutia v šalátoch, omáčkach, domácom chlebe, v müsli s jogurtom. Viac živín z nich však dostanete, ak ich pomeliete. Dve polievkové lyžice denne sú dostatočná dávka, zohľadnite však príjem tuku v celkovom kalorickom príjme.

Semienka chia

Drobné semienka šalvie hispánskej sú asi najvýživnejšie na svete, hoci v našich zemepisných šírkach ešte nie sú také známe. Majú vysoký podiel vlákniny a bielkovín, vitamínu C, železa, horčíka, omega-3 mastných kyselín a antioxidantov. Obsahujú päťkrát viac vápnika ako mlieko, aj bróm, ktorý sa správa ako katalyzátor pri trávení vápnika v organizme.
Prečo ich jesť:
Majú výrazné antioxidačné účinky, pomáhajú pri prevencii Alzheimerovej choroby, zlepšujú pamäť a koncentráciu, znižujú hladinu cukru v krvi a riziko cukrovky, podporujú srdce a cievy, správnu funkciu pečene, obličiek, zlepšujú črevnú peristaltiku, podporujú detoxikáciu organizmu, dodávajú telu energiu.
Ako na ne:
Celými semienkami si posypte šalát, jogurt, smoothie. Keďže nemajú žiadnu chuť, môžte ich pridávať do všetkých jedál. Dobré je nasucho ich opražiť a rozomlieť. Alebo si z nich spravte gél. Pripravíte ho tak, že semená zalejete vodou a necháte desať minút odstáť. Napučia a získajú želatínovú konzistenciu. Gél vydrží v chladničke niekoľko týždňov.

Vypľúvať alebo prehĺtať? Jedzte jadierka tak, aby vám prospeli »

Autor: Zdravie/Adriana FÁBRYOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

FOTOTEST: Čo dokáže mozog? Za 60 sekúnd zistíte, či je váš výnimočný

FOTOTEST: Čo dokáže mozog? Za 60 sekúnd zistíte, či je váš výnimočný

dnes
Počuli ste niekedy o synestézii, o farebnom videní zvukov či chutí? Možno je to bláznivé, ale čo ak ju máte aj vy? Čítať viac
 
Toto ste ešte nevideli! Novembrové Zdravie vás zbaví okuliarov a vezme do kúpeľov

Toto ste ešte nevideli! Novembrové Zdravie vás zbaví okuliarov a vezme do kúpeľov

včera
Užívať si život naplno s druhými očami na nose nie je vždy hračka. A už vôbec nie v saune. No zbaviť sa dioptrií počas bezbolestnej... Čítať viac
 
VÝHERCOVIA! Pozrite sa, či ste k predplatnému Zdravia získali darček

VÝHERCOVIA! Pozrite sa, či ste k predplatnému Zdravia získali darček

včera
Možno si práve vy pripravíte chutný šalát s panenským repkovým olejom, ktorý sa lisuje na Slovensku v Spišskom Hrušove. Čítať viac
 
Spoznáte bezpečnú PET fľašu? Vieme, čo si všímať na obaloch

Spoznáte bezpečnú PET fľašu? Vieme, čo si všímať na obaloch

22.10.2017
Väčšina tekutín sa dnes skladuje v plastových obaloch. Mnohé obsahujú zložky citlivé na zvýšenú teplotu a na svetlo. Čítať viac
 
Alergickí na kovy? Potrápia vás potraviny aj kozmetika

Alergickí na kovy? Potrápia vás potraviny aj kozmetika

21.10.2017
Ak sa vás žihľavka netýka, ešte nemáte vyhrané. Môže si vás nájsť alergia. Najčastejší kontaktný alergén, nikel, na vás číha v šperkoch,... Čítať viac
 
 

wanda.sk