predplatne
 

Čakanka pre zdravé trávenie: Pripravte si z nej takéto dobroty

16.03.2017

Hoci ju naši predkovia poznali, my jej stále nevieme prísť na chuť. Čakanka je však vynikajúco čerstvá v šaláte, ale aj ľahko podusená či zapečená ako teplá príloha.

V krajinách, kde ju pestujú, zbiera sa od januára do marca.

V krajinách, kde ju pestujú, zbiera sa od januára do marca. Autor: Shutterstock

Napriek tomu, že ju už bežne dostať aj v slovenských obchodoch, nie je v našej kuchyni taká populárna ako vo francúzskej, v nemeckej, anglickej či v belgickej. Možno preto, že jej listy alebo puky sú jemne horkasté. Ale naši predkovia ju dôverne poznali. Z jej sušeného koreňa vyrábali cigorku, ktorá im nahrádzala nedostupnú kávu. Táto kávovina neobsahuje kofeín a dnes slávi veľký comeback.

Zdravá a chutná

Rastlina má veľa odrôd, najčastejšia je biela, červená alebo hlávková. Pre svoj rast potrebuje piesok, rašelinu a tmu, aby v pukoch neprebehla fotosyntéza a nesfarbili sa na zeleno. Pozor, ak budú na dennom svetle, výrazne zhorknú!

Čistí telo

Čakanka obsahuje vitamín C, karotén, fosfor, vápnik, horčík, železo a veľa vlákniny. Upravuje trávenie, chráni pred rakovinou hrubého čreva a infarktom, znižuje hladinu cholesterolu a vysoký krvný tlak. V minulosti sa používala pri ochoreniach obličiek a pečene.

FOTO: Do kuchyne s nimi ! 8 potravín s poriadnou dávkou energie a zdravia 

Tipy na RECEPTY: 

Čakankový šalát s ovocím a mušľami
Hlavičky rozpoľte, očistite od vonkajších listov a vyrežte z nich stredný hlúbik kvôli horkosti. Listy zmiešajte s mesiačikmi pomaranča a pokvapkajte pomarančovou šťavou. Ozdobte veľkými Jakubovými mušľami a ochuťte podľa svojho gusta. Konzumujte hneď, aby šalát príliš nezhorkol.

Aj zo šalátu môžete priberať! Tieto ingrediencie vám pokazia líniu 

Čakanka zapečená so šunkou a syrom
Hlavičky rozpoľte, očistite od vonkajších listov a vyrežte z nich stredný hlúbik kvôli horkosti. Na panvici osmažte. Nechajte odkvapkať, vložte do zapekacej misy s maslom alebo s olejom, preložte šunkou a postrúhaným syrom. Môžete spraviť viac vrstiev. Pridajte paradajky nakrájané na osminky, okoreňte a zapečte. Podávajte so a zemiakovým pyré.

Zdravé tipy na ľahké rizoto: RECEPTY s quinoou i bulgurom 
RECEPTY: Bez stresu a únavy. Vaša dávka horčíka vo vynikajúcom obede

Všetko potrebné o zdravej detoxikácii sa dozviete v špeciálnom vydaní mesačníka Zdravie. Práve v predaji ;)  

V tomto článku sa zaoberáme Cholesterol ...viac
Autor: iZdravie.sk/ Adriana FÁBRYOVÁ
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Leto končí, hurá k moru! Jesenná exotika nie je len pre snobov a boháčov

Leto končí, hurá k moru! Jesenná exotika nie je len pre snobov a boháčov

18.09.2019
Leto končí, no je len na vás záleží, či si teplo a slnko ešte užijete v plnej sile. Za veľmi prístupné ceny sa totiž práve teraz dá ísť nazbierať... Čítať viac
 
Pozor na nástrahy pri vytúženom relaxe: Plesne na nás číhajú v saunách i bazénoch

Pozor na nástrahy pri vytúženom relaxe: Plesne na nás číhajú v saunách i bazénoch

18.09.2019
Užili ste si leto pri bazénoch a už teraz sa tešíte na sezónu wellnesov? Pozor, návšteva verejných kúpalísk, plavární či wellness... Čítať viac
 
Vyplazte jazyk a zistite, či ste zdraví. Kedy vám ide o život?

Vyplazte jazyk a zistite, či ste zdraví. Kedy vám ide o život?

18.09.2019
Zdravý jazyk má peknú bledoružovú farbu. Oplatí sa ho do zrkadla vyplaziť najmä ráno. Čítať viac
 
Boľavý zub ohrozuje 7 dôležitých orgánov. Kedy si koledujete o vážny problém?

Boľavý zub ohrozuje 7 dôležitých orgánov. Kedy si koledujete o vážny problém?

17.09.2019
Odkladáte návštevu stomatológa, lebo viete, že bolesť z prerezávajúceho sa zuba múdrosti prejde ako naposledy? Možno máte oveľa... Čítať viac
 
Čím dlhšie voľno, tým väčší podovolenkový stres?! TAKTO s ním zatočíte

Čím dlhšie voľno, tým väčší podovolenkový stres?! TAKTO s ním zatočíte

16.09.2019
Stres je jedným zo základných príčin, ktoré v dnešnej dobe znižujú kvalitu života a často môžu viesť k problémom v rodine a vo vzťahoch,... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Čakanka pre zdravé trávenie: Pripravte si z nej takéto dobroty
iZdravie.sk/ Adriana FÁBRYOVÁ