predplatne
 

Dopujte dopamín: 4 tipy, ako ho mať stále dosť a vyhnúť sa Parkinsonovi

20.02.2016

Láka vás zostať v posteli, natiahnuť si cez hlavu deku a čakať na jar? Táto stratégia je úplne zlá, upozorňujú psychológovia. Myslite radšej na dostatok dopamínu!

Nasávanie dopamínu z prirodzených zdrojov je povolený doping pre organizmus.

Nasávanie dopamínu z prirodzených zdrojov je povolený doping pre organizmus.Autor: Shutterstock.com

„Dopamín je chemicky podobný noradrenalínu i adrenalínu. V tele prenáša informácie medzi neurónmi, ale funguje aj ako neurohormón, ktorý pôsobí prostredníctvom krvného obehu aj na iné než nervové bunky v tele,“ vysvetľuje MUDr. Martin Kucharík z Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb v Bratislave. Organizmus si ho vie sám vyrobiť z aminokyseliny tyrozín. Tvorí sa v bunkách v mozgu, ale aj v iných orgánoch, napríklad v sietnici, obličkách a nadobličkách.

Za odmenu?

Nedostatok dopamínu sa v mozgu najčastejšie prejavuje ako parkinsonský syndróm – teda trasom, stuhnutosťou, spomalenými pohybmi. Ak je ho priveľa, pohyby sú neúčelné a nadbytočné. V oblasti psychiky sa skúma súvislosť medzi nadbytkom dopamínu a schizofréniou. Umelo navodená zvýšená hladina, napríklad drogami, vyvoláva eufóriu a príjemné pocity, ale aj strach či nepríjemné myšlienky. „Dopamín sa pravdepodobne zapája do systému odmeny a príjemných pocitov, najmä keď je táto odmena neočakávaná alebo chýba. Ťažko sa to však dá dokázať, lebo výskum neurotransmiterov a ich vplyvov na psychiku je náročný. Pokusné zvieratá môžu reagovať inak a experimenty na ľuďoch by boli nebezpečné a neetické. Keď sa napríklad v minulosti skúšal vplyv rôznych drog na ľudí, výsledky neboli vždy jednoznačné a niektoré účinky boli veľmi neočakávané,“ upozorňuje neurológ.

Spánok aj pohyb

O dopamíne sa najčastejšie hovorí v súvislosti s jeho účinkami v mozgu. „Ľudia si však neuvedomujú, že z krvného obehu sa nedostane priamo do mozgu. Laicky povedané, jeho výroba pre mozog musí prebiehať priamo v mozgových bunkách, alebo ho musíme dodať mozgu zvonku látkou, ktorá v ňom dokáže metabolizovať na účinný dopamín,“ vysvetľuje doktor Kucharík. Jeho nedostatok sa teda nedá len tak jednoducho ovplyvniť. „Ak ste zdraví, správna výživa s dostatkom bielkovín by vám mala zabezpečiť správne množstvo ‚surovín‘ na jeho výrobu v tele. Telesný pohyb i primeraný odpočinok zaistia, aby nebolo nutné dodávať ho ‚zvonku‘. Vážny a dlhodobý nedostatok dopamínu v mozgu však zatiaľ inak než liekmi nevieme vyriešiť.“ Syntetický dopamín musia užívať pacienti s Parkinsonovou a inými chorobami. Priamo do krvného obehu ho podávajú lekári pacientom, ktorí utrpeli šok spôsobený úrazom alebo zlyhaním srdca, aj pri liečbe srdcových porúch novorodencov. Bráňte sa ponurej nálade zvýšeným príjmom dopamínu.

Starajte sa o svoje nervy: Na Parkinsona upozorní malíček

4 tipy, ako na to

1. Neodopierajte si spánok
Nebráňte sa mu a zbytočne si umelo nepredlžujte deň, hoci je to dnes v móde. To však neznamená, že preležíte celý deň v posteli.

2. Buďte aktívni
Smútok a pochmúrnu náladu prekonáte, keď sa budete hýbať a stretávať s priateľmi. Hľadajte motiváciu, ktorá by vás dostala von. Najlepšie je mať pevný program, napríklad pravidelné večerné cvičenie či prechádzky s kamarátkou. Alebo si naplánujte kino, koncert či výstavu s partnerom alebo s deťmi. Termíny si veľkými písmenami zapisujte do diára, aby ste ich mali pred očami, tešili sa na ne a nenapadlo vám zrušiť ich.

3. Doprajte si svetlo
Strávite väčšinu dňa v práci? Natankujte čo najviac prirodzeného svetla prechádzkami počas obedňajšej prestávky, keď je ho ešte dosť.

4. Spestrite si stravu

  • Potravinami, ktoré obsahujú tyrozín a fenylalanín. Tieto aminokyseliny nájdete v mandliach, avokáde, banánoch, mliečnych výrobkoch, vo vajciach, v rybách, mäse, v sezamových a tekvicových semienkach, v orechoch, v sójových produktoch, ako je tofu, v kvasniciach a čokoláde. To však neznamená, že denne zjete celú bonboniéru! Dobrú náladu si azda udržíte, hmotnosť ťažko.
  • Potravinami, ktoré obsahujú antioxidanty. Betakarotény a karotenoidy sú v zelenej a oranžovej zelenine, brokolici, cvikle, vitamín C v paprike, pomarančoch, kapuste a karfiole a vitamín E v orechoch, slnečnicových semienkach, zelenej zelenine, brokolici a mrkve.

Autor: ZDRAVIE/Adriana FÁBRYOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Telo vám dáva signály. Počúvate jeho varovanie pozorne? 

Telo vám dáva signály. Počúvate jeho varovanie pozorne? 

dnes
Aj vážne choroby prichádzajú takmer bez príznakov. Dobre si všímajte banálne prejavy. Obyčajná únava môže znamenať rakovinu aj ešte... Čítať viac
 
Keď ticho neexistuje: Ako sa žije s pískaním v ušiach? Tinitus trápil aj filmového Coopera

Keď ticho neexistuje: Ako sa žije s pískaním v ušiach? Tinitus trápil aj filmového Coopera

včera
Fantómový zvuk, ktorý je len v hlave. Navonok malý problém môže spôsobiť vážne psychické problémy. A nevyhýba sa ani slávnym! Čítať viac
 
7 dôvodov, prečo vám smrdí z úst. Modlite sa, nech to nie je ten šiesty!

7 dôvodov, prečo vám smrdí z úst. Modlite sa, nech to nie je ten šiesty!

včera
Každému občas zapácha z úst, stačí sa ráno zobudiť po poriadnej oslave alebo si dať cesnakovú hrianku. Ak so zápachom bojujete každý... Čítať viac
 
7 vecí, ktoré by ste mali urobiť predtým ako prestanete fajčiť

7 vecí, ktoré by ste mali urobiť predtým ako prestanete fajčiť

21.08.2019
Skončiť s fajčením je pre mnohých nadľudský výkon. Zbaviť sa závislosti si vyžaduje poriadne pevnú vôľu, hlavne vtedy, keď ste fajčili... Čítať viac
 
VIDEO: Rýchly TEST osobnosti. Zatnite päsť a sledujte, čo o vás prezradí

VIDEO: Rýchly TEST osobnosti. Zatnite päsť a sledujte, čo o vás prezradí

21.08.2019
Základné črty osobnosti odhalí spôsob, akým zatínate päsť. Ak ste všímaví, pomôže vám odhadnúť, ako sú na tom ostatní. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Dopujte dopamín: 4 tipy, ako ho mať stále dosť a vyhnúť sa Parkinsonovi
ZDRAVIE/Adriana FÁBRYOVÁ