Kedy je to zlá nálada a kedy už depresia

15.08.2008

Aj časté zmeny nálad môžu prerásť do depresie a pokaziť vzťah

Dnes nemám dobrú náladu - počúvame často od svojich blízkych. Pocity nešťastia, skľúčenosti, nezdaru, prázdnoty, ale aj zbytočnosti sú na dennom poriadku a nie nadarmo sa tvrdí, že každý z nás by zaplnil aspoň tridsať percent úzkostného dotazníka. Absolútne šťastie, radosť z maličkostí a život bez stresu sa dnes len tak ľahko nevidí. Každý má svoje starosti, ktoré tlačia náladu dole. Chýba elán, nič sa nedarí. Zlá nálada sa kopí a za rohom číha depresia. Niet sa čo čudovať, že aj odmietanie sexu bez okolkov a s vetou - Dnes fakt nemám náladu - sa nám už nezdá čudné. Kedy je toho priveľa?

Kríza nálady?:

„Skončilo sa mi jedno veľké priateľstvo. Nemá zmysel rozvádzať prečo, podstatné je, ako to ovplyvnilo môj vzťah. Často som na to myslela, cítila som, že je veľa vecí nedopovedaných, nevedela som sa cez to preniesť. Kombinovala som, naťahovala mozgové závity, chcela som vedieť, kde sa stala chyba. Na nič som neprišla, ale prestala som komunikovať s frajerom,“ hovorí dvadsaťšesťročná Silvia. Jej vnútorný zmätok nebadať. Krátky splín však naštrbil jej vzťah. Hrabala sa vo svojom vnútri a zabudla žiť svoj život. Ako vraví, prežívala „náladovú krízu“. Takéto nálady však môžu prerásť aj do poriadnej depresie. „Depresia, pri ktorej človek cíti tieseň a skľúčenosť, má rôzne epizódy a podľa príznakov môžeme označiť miernu, strednú alebo ťažkú. Treba však rozlíšiť medzi subjektívnym a objektívnym hodnotením príznakov. Človek podľa svojich pocitov nie je schopný objektívne posúdiť, o akú depresiu ide,“ hovorí psychologička PhDr. Eva Heftyová s tým, že „náladová kríza“ je podľa jej názoru prechodný stav, keď je človek rozladený, necíti sa v pohode, nevie, čo chce a na čo sa zamerať, prežíva frustrácie, stresy a celkovú momentálnu nespokojnosť. Nemusí to hneď znamenať depresiu, duševnú chorobu. Môže ísť naozaj o splín. „Splín sú srdcelomné stavy v zmysle smútku za niečím skončeným, strateným, za niekým, za detstvom, za miestom a ľuďmi, s ktorými sa cíti dobre,“ vysvetľuje odborníčka. Tiež si myslí, že odvolávať sa na „náladovú krízu“ znamená dištancovať sa od svojho stavu. „Náladu sme schopní usmerňovať, regulovať a riadiť. Tým, že nálada je závislá od mnohých faktorov, sme schopní mnohé z tých faktorov upraviť, zmeniť aktívnymi postojmi. Ak prijmeme fakt, že máme ,náladovú‘ krízu, tak zaujímame pasívny postoj a očakávame, že buď to prejde samo od seba, alebo niekto niečo urobí, aby to prešlo,“ vysvetľuje. Nálada sa mení v priebehu dňa. Nie je však obvyklé, aby sa menila zo sekundy na sekundu. „Časté zmeny nálad bez súvislosti s vonkajšími okolnosťami môžu byť signálom porúch afektivity rôzneho pôvodu, teda môže ísť o duševné ochorenie, dôsledok poškodenia mozgu alebo aj hormonálne zmeny,“ objasňuje psychologička.

Depresia na obzore:

V zásade platí, že náladovosť začína byť prejavom choroby vtedy, keď zasahuje do života človeka tak, že mu ruší bežné fungovanie. „Stráca napríklad záujem o aktivity, ktoré boli preňho bežné a príjemné, nedokáže prežívať radosť v situáciách, ktoré ho predtým tešili, nedokáže sa vyspať, skoro sa prebúdza, nechutí mu jesť,“ vymenúva PhDr. Eva Heftyová. „V ťažších stavoch už nevychádza z domu, nejde do práce, nevyjde z postele, nedbá o svoju hygienu ani vzhľad, prestáva jesť, a to nielen v stave najväčšieho rozrušenia, na prechodnú chvíľu, ale nedokáže to svojimi silami prekonať dlhší čas.“ Takéto správanie ovplyvňuje celý jeho život. Človek má starosti sám so sebou, nieto ešte aby riešil vzťah. Ďalším kritériom pre diagnózu depresia je, že depresívna nálada trvá väčšinu dňa, skoro každý deň a aspoň dva týždne v kuse. Depresia sa lieči antidepresívami. Existujú aj psychoterapeutické metódy so zameraním na zmiernenie a odstránenie príznakov či na posilnenie celkovej osobnosti, podporu sebavedomia, nezávislosti, na podporu sebauplatnenia v závislosti od typu prevládajúcich depresívnych príznakov, ako aj od typu osobnosti. Náladovosť súvisí so skratkou EQ, teda úrovňou emocionálnej inteligencie, vyspelosti jedinca a schopnosťou poznať a regulovať svoje emócie.

Útlm libida:

Ak má človek momentálne zlú alebo depresívnu, smutnú náladu, ide vždy o prechodný stav. Je to emocionálne nastavenie, ktoré trvá istý čas a ovplyvňuje správanie, momentálne nadväzovanie nových vzťahov, súkromnú i pracovnú komunikáciu. V zásade by však zlá nálada nemala zasahovať do vzťahu, lebo za bežných okolností je človek schopný „preladiť“ svoje myšlienky. Iná situácia nastáva, keď človek trpí depresiou ako duševnou chorobou, s ktorou je spojená dlhodobá depresívna nálada. V depresii človek nie je schopný budovať vzťah. Časté je aj to, že úplne stratí záujem o partnerský a sexuálny život. „Libido však nie je iba sex. Podobné libidinózne pocity zažívame napríklad aj v súvislosti s tvorivosťou alebo s rôznymi formami uvoľnenia. Ak je človek rozladený, najmä depresívny, je pod vplyvom dominantných nepríjemných emócií a tie pozitívne môžu byť utlmené. K útlmu libida však dochádza najmä v súvislosti s chorobnou depresiou. Prechodná náladovosť nemusí vôbec libido ovplyvniť, niekedy môže, paradoxne, zvýšiť túžbu po slasti,“ hovorí odborníčka.

V tomto článku sa zaoberáme Depresia ...viac
Autor: ALICA BOSKOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Účinnejší ako káva: Zdravý nápoj vám dodá vzpruhu a dobrú náladu

Účinnejší ako káva: Zdravý nápoj vám dodá vzpruhu a dobrú náladu

25.02.2015
Doprajte si občas zmenu a pripravte si namiesto rannej kávy zdravšiu a účinnejšiu alternatívu. Teplý nápoj so skvelou chuťou vám zabezpečí... Čítať viac
 
Prospieva, či škodí? Odhaľte 7 najčastejších mýtov o pití mlieka

Prospieva, či škodí? Odhaľte 7 najčastejších mýtov o pití mlieka

24.02.2015
Chutí vám mlieko a mliečne výrobky alebo veríte neopodstatneným mýtom? Čítať viac
 
Koreniny indickej kuchyne: Ktoré pomôžu a s ktorými radšej opatrne?

Koreniny indickej kuchyne: Ktoré pomôžu a s ktorými radšej opatrne?

23.02.2015
„Indická kuchyňa nie je vôbec ľahká, práve naopak. Množstvo použitého korenia však zefektívňuje trávenie ťažkých pokrmov,“ udáva... Čítať viac
 
Samotný vitamín C nestačí: Viete ako zvýšiť jeho účinok?

Samotný vitamín C nestačí: Viete ako zvýšiť jeho účinok?

23.02.2015
Osamelý syntetický vitamín C s virózou zabojuje ťažšie. S čím ho správne kombinovať, aby sa jeho sila znásobila? Čítať viac
 
Vyskúšajte skialpinizmus: Zlepšíte si kondičku a vyčistíte hlavu

Vyskúšajte skialpinizmus: Zlepšíte si kondičku a vyčistíte hlavu

21.02.2015
Skialpinizmus spája to najlepšie, čo zima na horách ponúka. Zo zimných športov je najvšestrannejší a prospieva nielen vášmu zdraviu.... Čítať viac
 
 

wanda.sk