Meditáciou k zdraviu tela i ducha? Vedci pred ňou varujú!

11.12.2017

Aj príjemné veci škodia, ak si neuvedomíte všetky riziká. Toto by ste o meditácii nepovedali!

Nie každého meditácia dokáže upokojiť, práve naopak!

Nie každého meditácia dokáže upokojiť, práve naopak!Autor: Shutterstock.com

Madonna, Katy Perry, Hugh Jackman a mnoho ďalších, ktorých máme na očiach, sa dušujú, že meditáciou si zresetujú telo, dušu, upokoja myseľ a dokonca i schudnú. Podľa najnovšieho výskumu American Heart Association pravidelná meditácia dokonca znižuje riziko srdcových chorôb. A predchádzajúce pozorovania zas ukázali, že pôsobí blahodarne aj pri úzkostných stavoch, depresiách či bolesti. No na druhej strane vedeckej barikády rastie počet expertov, ktorí tvrdia, že pravidelné zahĺbenie sa môže škodiť.

Pre nepolepšiteľných nervákov: Búrlivé emócie upokojí táto relaxačná metóda

Pohľad do duše

Meditácia, teda zahĺbenie sa do vlastného ja na niekoľko minút bez akéhokoľvek vyrušovania, sa všeobecne považuje za cestu k zmene myslenia, udržania koncentrácie, pozitívnych emócií a vnútorného pokoja. Ak meditujete, lepšie si uvedomujete svoje myšlienky, pocity a navodíte si tak vnútornú pohodu. „Sedieť na zemi a zamerať svoju myseľ na niečo – či už je to mantra alebo prúd myšlienok, môže viesť k hlbokej zmene samého seba," vysvetľuje doktor Miguel Farias, kognitívny biopsychológ z Coventry University. No pre tieto účinky musíte meditáciu dokonale ovládať a vedieť, či prinesie úžitok práve vám.

Z meditácie úzko

Na základe nedávnej metaštúdie (štúdie porovnávajúcej viacero predchádzajúcich, pozn. red.) sa doktor Farias k účinkom meditácie stavia opatrne: „Niektorým ľuďom môže spôsobiť vedľajšie účinky. V súčasnosti nevieme, prečo sa to deje, ani nepoznáme počet ľudí, ktorým sa to deje. Vieme však, že sa to netýka len ľudí s problémami mentálneho zdravia," vyjadril sa odborník pre dailymail.co.uk. Okrem stavov úzkosti, ako sa zistilo, môžu hroziť aj panické stavy či disociatívna porucha.

Úzkosť vám marí šťastie i zdravie. Kto ňou trpí najviac?

Prečo nie pri depke?

Meditácia sa odporúča pri opakujúcej sa, chronickej depresii. No ak sa cítite skľúčene raz za čas, môže byť kontraproduktínva. „Meditácia znižuje aktivitu a ak ste v depresii, práveže máte sklon byť bez energie. Preto sa odporúčajú skôr psychické aktivity a cvičenia. Rozjímanie by paradoxne mohlo spustiť to, že svoj bôľ začnete prežívať ešte viac," tvrdí odborník.

7 absurdných fóbií, ktoré vám skomplikujú rodinné vzťahy

Čo skrývate?

Podľa článku Brown University to, či vám meditovať prospeje alebo nie, v mnohom záleží na tom, ako svoju skúsenosť interpretujete. „Keď sa vás dotýka milujúci partner, je to príjemné, ak to isté spraví neznáma osoba, vystraší vás to," vysvetľujú. A tiež ďalší dôvod. Pre niekoho je pohľad do hĺbky seba príjemný a spoznávajúci, no pre niekoho odstrašujúci. Nie každý je pripravený dozvedieť sa, kým v skutočnosti je. Navyše meditácia môže vyprovokovať aj vnútorných "démonov" a zabudnuté traumy.

Sami nie

Napriek mnohým pozitívam doktor Farias k vážnemu kroku – ako sa spoznať - odporúča skúseného psychoterapeuta. Nebezpečná totiž môže byť najmä meditácia, ktorú robíte osamote. Zabudnite preto radšej na všetky meditačné aplikácie a aspoň spočiatku uprednostnite skupinovú meditáciu pod profesionálnym dohľadom.

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Depresia ...viac
Autor: Dáša Balogová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Radí architekt: Je vám doma horúco? Máte aj iné možnosti ako klímu

Radí architekt: Je vám doma horúco? Máte aj iné možnosti ako klímu

dnes
Máte doma skleník? Dajte si bývanie zatepliť a neotvárajte okná. Všade teplo, doma naj. Čítať viac
 
Závraty, rezné rany či úpal, záchranár vám poradí ako si ich ošetriť

Závraty, rezné rany či úpal, záchranár vám poradí ako si ich ošetriť

21.07.2018
Hlava sa vám môže zatočiť na zeleninovej hriadke i v skleníku. Neriskujte zbytočne ani pri kosení. Prečo sa oplatí, aby ste boli v záhrade... Čítať viac
 
To by vám nenapadlo: 6 praktických tipov ako v lete využiť púder

To by vám nenapadlo: 6 praktických tipov ako v lete využiť púder

20.07.2018
V lete chodíme v sukni a často cítime, že pokožka medzi nimi sa nepríjemne trie a zaparuje. A detský púder vám nepomôže len na to. Čítať viac
 
So psom pod perinou. Ovplyvní vám zdravie. Tušíte, ako?

So psom pod perinou. Ovplyvní vám zdravie. Tušíte, ako?

19.07.2018
Aj vy dovolíte svojmu domácemu miláčikovi, aby s vami vkĺzol do postele? Ak nie, tak by ste si to mali rozmyslieť. Čítať viac
 
Uľahčite si to. 5 mýtov o trávení, ktorým zbytočne veríte

Uľahčite si to. 5 mýtov o trávení, ktorým zbytočne veríte

19.07.2018
Na trávenie má vplyv nielen strava, ale aj psychika a naše správanie. Sú však aj mýty o trávení, ktorým by ste veriť nemali. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Meditáciou k zdraviu tela i ducha? Vedci pred ňou varujú!
Dáša Balogová