Na jar si pochutnajte na zelenine, odoženiete únavu

15.05.2009

Zatočte s jarnou únavou a doprajte si jarnú zeleninu! Mrkva, hlávkový šalát, zelený hrášok, reďkovka, uhorka, paradajka či mladá cibuľka vám prinavrátia nielen stratenú energiu, ale dodajú aj živiny nevyhnutné pre každodenné fungovanie.

„Ľahká jarná zelenina je bohatá na stavebné mikroprvky, aminokyseliny, vlákninu, vitamíny, najmä céčko, ktoré účinne pôsobí na zníženie srdcovocievnych ochorení,“ poradil lekár Ladislav Pástor. Konzumáciou zeleniny dodávame nášmu organizmu i železo, ktoré je hlavným aktérom pri tvorbe červených krviniek. Jeho úbytok v tele môže viesť k anémii, teda málokrvnosti, keď kyslík má problém dostať sa do tkanív.

Na tlak špenátom

Trpíte vysokým krvným tlakom či nespavosťou, prípadne vám zle trávi? Dôvodom môže byť nedostatok draslíka, ktorý nájdete napríklad v mrkve, špenáte, paradajkách či reďkovkách. Hojenie rán, rast, zrak či tvorbu spermií podporuje zase zinok. Tento minerálny prvok získate napríklad zo špenátu, hlávkového šalátu či zeleného hrášku.

Ovocie alebo zelenina?

Dávate prednosť skôr ovociu? Odborníci nám vysvetlili, prečo práve zelenina by nemala chýbať v našom jedálnom lístku. „Vláknina, vďaka ktorej nemá konkurenciu, nasáva kyseliny a prečisťuje črevo. Minerály, enzýmy pomáhajúce tráveniu a množstvo živín sú takisto pre zeleninu typické.
  Dostávame ňou do tela všetky potrebné látky. Výhodou je aj to, že má menej cukru a viac antioxidantov, ktoré pôsobia proti rakovine,“
hovorí poradkyňa zdravej výživy Mária Hanková. Chlorofyl, táto „krv“ listnatej zeleniny pomáha podľa slov odborníkov zásobovať kyslíkom celý organizmus. Tlmí aj „prisávanie“ nádorov na DNA v pečeni.

Šalát si natrhajte večer

Vystrašili vás reči o množstve dusičnanov v jarnej zelenine? Napriek tomu, že ich nadmerné množstvo podporuje vznik rakoviny, neobviňujte z toho iba zeleninu. Dusičnanov je v nej oveľa menej ako v saláme.

„Dusičnany sú hrozbou najmä pre mladý organizmus, pretože vzniká určité zlúčenie kyslíkov a tie môžu dusiť. Zvýšený obsah dusičnanov môže viesť k rakovine hrubého čreva. Zelenina však disponuje bezpečnostným ‚zariadením‘, ktoré tvoria spomínané vitamíny,“ dodáva Ladislav Pástor. Prítomnosť dusičnanov v zelenine nemusí byť len otázkou prehnojovania pôdy dusíkom. Vedie k tomu aj nedostatok vody, svetla, tepla. Odborníci tvrdia, že dusičnany sa lepia na koreňovú a listovú zeleninu, čiže hlávkový šalát, špenát alebo reďkovku. Najmenej ich je v plodovej, akou sú rajčiny, papriky, uhorky či hrášok. A v ktorých častiach zeleniny je ich koncentrácia najvyššia? Pri šaláte sú to vraj vonkajšie listy. Stred mrkvy, hlúby karfiolu a stopky kalerábu tiež v sebe podľa nich skrývajú dusičnany. Odborníci sú presvedčení o tom, že ich hodnoty sa menia v priebehu dňa. Šalát trhajte radšej večer. V noci totiž nasáva táto listová dobrota dusičnany z pôdy, preto ich je v ňom ráno viac. Prv ako sa s chuťou pustíme do zeleniny, mali by sme si ju teda poriadne očistiť, zbaviť hlúbov, špičiek koreňov a vonkajších listov.

Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Foto: archív

Ďalšie články z tejto sekcie

Röntgen ako dôkaz: Neuveriteľné, čo dokážu vaši miláčikovia zjesť

Röntgen ako dôkaz: Neuveriteľné, čo dokážu vaši miláčikovia zjesť

23.05.2017
Nechutí vášmu psovi či mačke večera? Možno sa už nepozorovane najedli. Pozrite sa, aké neuveriteľné veci dokážu zožrať. Mnohokrát... Čítať viac
 
Zaostrite na júnové Zdravie. Zbaví vás dioptrií

Zaostrite na júnové Zdravie. Zbaví vás dioptrií

23.05.2017
Zahoďte okuliare a užite si konečne leto naplno! Spúšťame súťaž o bezbolestnú laserovú operácii očí. Napíšte nám! Čítať viac
 
FOTO: Cítite svrbenie na perách? Toto vás zachráni pred oparom

FOTO: Cítite svrbenie na perách? Toto vás zachráni pred oparom

21.05.2017
Stačí, aby sa slnečné lúče dotkli vašich pier a opar je na svete. Herpes vyprovokuje aj silný vietor, stres v práci alebo menštruácia. ... Čítať viac
 
VIDEO: Najlacnejšia a veľmi účinná liečba. Vitajte v lesných kúpeľoch!

VIDEO: Najlacnejšia a veľmi účinná liečba. Vitajte v lesných kúpeľoch!

21.05.2017
Japonci už 25 rokov skúmajú vplyv pobytu medzi stromami na zdravie človeka. Výsledky sú fascinujúce. Obyčajná prechádzka lesom má... Čítať viac
 
Vieme, ako si zamaškrtiť naozaj neškodne

Vieme, ako si zamaškrtiť naozaj neškodne

19.05.2017
Pojedať keksíky, cmúľať cukríky, popíjať sladké nápoje, to všetko vám môže spôsobiť hotové mínové pole. Ak sa ich neviete vzdať, ide... Čítať viac
 
 

wanda.sk