Dobrá pamäť potrebuje orechy

17.04.2013

Niektoré potraviny majú za následok zhoršenie pamäťových funkcií, iné zase pamäti prospievajú. Správna voľba potravín a živín môže mať pozitívny účinok a skutočne zlepšiť funkciu pamäte. Zároveň odvráti Alzheimera.

Zlá pamäť vie ľudí naozaj potrápiť.

Zlá pamäť vie ľudí naozaj potrápiť.Autor: Profimedia.sk

 

V poslednej dobe mnoho pôsobivých klinických štúdií prinieslo dôkazy o tom, že špecifické nutričné návyky - to, čo jete, a aké druhy doplnkov užívate - môže výrazne zlepšiť funkciu pamäte u pacientov s Alzheimerovou chorobou, a tých s miernou kognitívnou poruchou. Iné štúdie ukazujú, že práve strav môže oddialiť nástup Alzheimera.

Ak práve nutričné pravidlá môžu pomôcť pri prevencii a liečbe Alzheimerovej choroby, predstavte si, čo môžu urobiť aj pre váš mozog. Nemusíte mať Alzheimera, aby ste ťažili z týchto poznatkov. Každý potrebuje zdravý mozog, a každý z nás vekom stráca schopnosti pamäti. Jedzte potraviny zdravé pre mozog, pomôžu vám teraz i v budúcnosti.

Tuky, sacharidy a bielkoviny

Tieto tri kategórie potravín sú známe makro a váš mozog ich potrebuje v správnom pomere. Pre optimálnu funkciu by 25 % prijatých kalórií mali predstavovať práve tuky, 30 až 45 % komplexné sacharidy, ktoré nájdete v ovocí, zelenine a celozrnných potravinách s nízkym glykemickým indexom. Chudé bielkoviny by mali tvoriť 25 až 35 % prijatých kalórií.

Potraviny s vysokým glykemickým indexom, ako sladké sirupy, spracované obilniny, zmrzlina či slané jedlá ako hranolky, praclíky a výrobky z bielej múky, pamäti skôr škodia. Skúste nájsť zdravšie alternatívy, napríklad domáce mrazené pochúťky z bieleho jogurtu a ovocia alebo čerstvú zeleninu.

Jedzte ako Gréci

Štúdie ukazujú, že strava v stredomorskom štýle je najviac zdravá pre mozog. Založená je najmä na ovocí a zeleninu, chudých bielkovinách (ryby, kuracie a morčacie mäso), nízkotučné jogurty a syry, celozrnné výrobky, orechy a semienka. Stredomorské národy sa držia ďalej od červeného mäsa a spracovaných potravín.

Potraviny, ktoré majú vysoký obsah dobrých tukov, sú dobré aj pre váš mozog. Medzi ne patrí olivový olej, avokádo, orechy, niektoré prírodné arašidové maslá, určité semená a niektoré druhy rýb. Potraviny, ktoré majú naopak vysoký obsah „zlých“ tukov sú pre mozog zlé. Tvoria väčšinu rýchleho občerstvenia, ale aj sušený kokos, maslo, živočíšne tuky, mliečnu a bielu čokoládu, či niektoré syry.

Viac omega-3

Omega-3 mastné kyseliny sú nevyhnutné pre funkciu pamäti a zdravie mozgu. Väčšina z nás ich neprijíma z potravy dosť, môžete však siahnuť po kvalitnom, čistom rybom oleji, doplnkoch, ktoré obsahujú minimálne 250 mg týchto kyselín v každej kapsuli. Lekárom odporúčaný príjem je 1000 až 1500 mg omega-3 mastných kyselín denne.

Optimálne mentálne funkcie závisia na množstve potravín bohatých na antioxidanty. Medzi tie najlepšie patria bobule, kaleráb, 100% čistý nesladený kakaový prášok, šampiňóny, cibuľa, fazuľa, semená, sardinky, slede, pstruhy a voľne žijúce aljašské lososy.

Nesladený kakaový prášok pamäti len pomôže.

Foto: Ilustračná Sxc.hu

 

Mozog nakopnete k lepšej činnosti aj vďaka dostatočnému množstvu kyseliny listovej, vitamínov B6, B12 ale najmä vitamínom D. Ak Nejete potraviny bohaté na tieto živiny pravidelne, je dobré ich doplniť vitamínovými doplnkami vo forme piluliek alebo v tekutej forme.

Stop spracovaným potravinám

Čo sú to celé jedlá? Všeobecne platí, že celé potraviny majú iba jednu zložku, napríklad sú to jahody, brokolica alebo jačmeňa. Pre pohodlie spotrebiteľov výrobcovia predávajú takéto jedlá balené, konzervované alebo zmrazené. Obsahujú čo najmenšie množstvo surovín a prísad, ktoré sa dajú ľahko identifikovať.

Ak zvyknete pripravovať jedlá pomocou plnotučného mlieka, syrov alebo jogurtu, použite radšej ich nízkotučné verzie. Ak pijete kávu pol-na-pol s plnotučným mliekom, zvoľte si radšej mlieko odtučnené. Keď si organizmus na nízkotučné mliečne výrobky zvykne, nebude sa chcieť k plnotučným vrátiť.

Káva? Áno!

Dobré správy pre milovníkov kávy. Jedna až tri šálky kávy skoro ráno môžu byť časom pre mozog výhodou. Štúdie vykonané v Európe ukázali, že ľudia, ktorí pijú kávu pravidelne mnoho rokov, preukazujú menší pokles výsledkov na pamäťových testoch než tí, ktorí kávu nepijú.

Mozgu podľa štúdií prospieva aj dostatočný odstup medzi večerou a raňajkami. Ak pravidelne vstávate o 6. ráno, snažte sa jesť posledné jedlo o 6. večer. Existujú vedecké dôkazy, že látky nazývané ketolátky, ktoré sú produkované vtedy, keď nie sú k dispozícii žiadne sacharidy na spálenie, môžu mať ochranný účinok práve na mozgové bunky.

 

 

V tomto článku sa zaoberáme Pamäť ...viac
Autor: pluska.sk

Ďalšie články z tejto sekcie

Jesť či nejesť? Sú ryby naozaj zdravé, alebo plné ťažkých jedov?

Jesť či nejesť? Sú ryby naozaj zdravé, alebo plné ťažkých jedov?

dnes
Sú ryby naozaj zdravé, alebo v skutočnosti plné olova? Čítať viac
 
Zdravé pečenie: Vymeníte cukor, múku, tuk a dobrá chuť zostane

Zdravé pečenie: Vymeníte cukor, múku, tuk a dobrá chuť zostane

dnes
Chcete voňavé sladké tradičné Vianoce, ale bez výčitiek svedomia a predčasnej cukrovky? Nehádžte obľúbené recepty do koša. Upravte... Čítať viac
 
Aj na Vianoce sa dá mlsať zdravšie: Vyskúšajte 4 recepty osobnej trénerky

Aj na Vianoce sa dá mlsať zdravšie: Vyskúšajte 4 recepty osobnej trénerky

20.12.2014
Tvrdenie, že zdravé, nemôže byť chutné, nie je pravda. Vyskúšajte recepty na sladké zdravé koláčiky. Uspokojíte svoje chúťky bez... Čítať viac
 
Ako sa staráte o svoj sluch? 5 najväčších mýtov o hygiene uší

Ako sa staráte o svoj sluch? 5 najväčších mýtov o hygiene uší

19.12.2014
Na rôzne problémy a ochorenia existuje množstvo prírodných liečiv, či babských rád. Niektoré sú len povery a mnohé z nich sú účinné.... Čítať viac
 
Rakovinu môže spôsobiť aj boľavý zub. Čo ovplyvní astmu, či neplodnosť?

Rakovinu môže spôsobiť aj boľavý zub. Čo ovplyvní astmu, či neplodnosť?

17.12.2014
Stále rozmýšľate, prečo práve vy máte astmu, prekonali ste dva infarkty, alebo si neviete spomenúť na meno bratrancovej manželky?... Čítať viac