Naučte sa učiť: Čo je pre pamäť najlepšie?

02.06.2009

SKÚŠKOVÉ! Postrach vysokoškolákov. Práve v týchto dňoch prežívajú mnohí hrôzu zo skúšok alebo štátnic. Máte pocit, že čím dlhšie nad knihami sedíte, tým menej toho viete? Možno sa len neučíte efektívne. Odborníci tvrdia, dá sa to naučiť. Pozor však na rôzne podporné lieky!

„Skúškové kladie zvýšené nároky na vytrvalosť a sústredenie. V tomto období treba prejsť na asketickejší spôsob života. Ideálnou motiváciou je stretávať sa so spolužiakmi, ktorí majú rovnaký údel. Rozprávajú sa o tom, z akých poznámok sa pripravujú, niekedy si vypracujú témy, ktoré si vymieňajú. Určíme si aj, v akom čase ktorú učebnú látku chceme zvládnuť. Nahromadenie povinností vyvoláva stres, od neho je už len na skok k tréme. Od trémy zase k zlyhaniu,“ hovorí psychologička Eva Jaššová. Nezabúdajte na prestávky, ktoré venujte cvičeniu, uvoľňuje sa vraj pri ňom noradrenalín. Práve ten vedomostiam pomáha ukladať sa do pamäti. Prípadne sa choďte prejsť na čerstvý vzduch, kyslík je motorom mozgových buniek.

Mozog ide na cukor

Mozog potrebuje glukózu ako hlavný zdroj paliva. „Na zlepšenie pamäti pri učení sú najlepšie potraviny s nízkym glykemickým indexom. Trebárs ovsené vločky, naturálna ryža, celozrnné cestoviny, grahamové pečivo, obilné kaše. Umožnia primerané a kontinuálne zásobovanie mozgu cukrom na dvojnásobne vyšší čas,“ vysvetľuje lekár Igor Bukovský. Máte pocit, že váš žalúdok obzvlášť cez skúškové nemá dno? Mastné ťažké jedlá spôsobujú odkrvenie mozgu. Biele pečivo, sladkosti a iné vysokokalorické dobroty vedú k tomu, že cukor vletí do krvi. Mozog je so zvyškom tela presýtený, a pretože sa nehýbeme, nadbytok cukru sa uloží do tukového tkaniva. „Za hodinu až dve hladina cukru začne prudko klesať, čo si mozog interpretuje ako nedostatok. Zosilňujú sa v ňom chemické signály, ktoré vás nútia jesť ďalší cukor. Odporúčal by som voliť si i také zdroje bielkoviny, ktoré nie sú príliš koncentrované a nemajú ani veľa tuku, napríklad strukoviny či orechy,“ uzatvára odborník. Nervovú činnosť povzbudzujú aj jedlá s vysokým obsahom fosforu, ako sú hrach, fazuľa, hovädzie mäso, ryby.

Rovnaké miesto a čas

Mozog je najviac aktívny ráno. Čas na učenie závisí od individuálneho biorytmu. „Rozoznávame takzvaných škovránkov a sovy. Tí prví už od rána podávajú výkony a večer sú unavení. Sovy sa ráno ťažko zobúdzajú a čulí sú v noci. Ak ste však zvyknutí učiť sa v konkrétnu hodinu, dodržiavajte to,“ tvrdí Jaššová. Počas spánku sa naučené vedomosti ukladajú do dlhodobej pamäti. V nej nájdeme aj osobné udalosti. Informácie v krátkodobej pamäti majú životnosť niekoľko sekúnd, v dlhodobej aj celý život. Zmenou priestoru sa zbytočne nedeptajte. „Prikláňam sa k jednému konkrétnemu miestu. Uvedomujete si pri ňom, že tu pracujete, sústredíte sa,“ dodáva.


Pozor na mozgový doping

„S liekmi na zlepšenie pamäti opatrne. Každý chemický zásah má svoje negatíva. Po užití podporných liekov nastáva zvýšená aktivita nervovej sústavy. Organizmus má však vyčerpateľné zásoby, a keď prestanú účinkovať, môže nastať zvýšená potreba spánku. Tá často prichádza vtedy, keď máme podávať výkon,“ hovorí psychologička. Odborníci za najúčinnejší doping považujú motiváciu, vôľu zmeniť musím na chcem.

V tomto článku sa zaoberáme Pamäť ...viac
Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Foto: autor

Ďalšie články z tejto sekcie

Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

dnes
Jesenný tréning na vzduchu má nespočetne veľa výhod. Ak rešpektujete jeho pravidlá a zbytočne neriskujete zápal srdcového svalu.... Čítať viac
 
Čaká vás domáca zabíjačka? 10 vecí, ktoré je potrebné vedieť

Čaká vás domáca zabíjačka? 10 vecí, ktoré je potrebné vedieť

včera
Domáca zabíjačka so sebou môže niesť riziko nákazy svalovcom! Vedeli ste o bezplatnom vyšetrení vzoriek? Môžete dostať pokutu! Čítať viac
 
Nositelia šošoviek, tieto chyby nerobte, ak nechcete prísť o zrak!

Nositelia šošoviek, tieto chyby nerobte, ak nechcete prísť o zrak!

09.12.2016
Šošovky už berieme ako samozrejmosť, no chybami v starostlivosti a hygiene si môžeme privodiť zápal očí až slepotu. Čítať viac
 
Nebuďte súčasťou desivých štatistík! Skúste ONLINEkouča proti závislosti

Nebuďte súčasťou desivých štatistík! Skúste ONLINEkouča proti závislosti

08.12.2016
Aktívny fajčiar si môže privodiť choroby srdca, impotenciu či rakovinu pľúc, má až 20-krát vyššie riziko nádorového ochorenia ako... Čítať viac
 
Farby dúhy ťahákom proti rakovine. Pestrosť vám predĺži život

Farby dúhy ťahákom proti rakovine. Pestrosť vám predĺži život

07.12.2016
Ovocie a zelenina majú v našom jedálničku nezastupiteľné miesto. Stáva sa vám, že ste v obchode a neviete, čo zdravé by ste si kúpili?... Čítať viac
 
 

wanda.sk