predplatne
 

Potenie, hnačky alebo svrbenie? Nepreháňajte to s béčkami

21.11.2017

Vitamíny skupiny B sú nevyhnutné na správne fungovanie metabolizmu. Aby ste ich mali dostatok stačí pravidelná a pestrá strava. Vy si ich radšej kupujete v lekárni?

Príliš veľa kyseliny listovej vám spôsobí nafukovanie.

Príliš veľa kyseliny listovej vám spôsobí nafukovanie. Autor: Shutterstock

Skutočne máte dôvod užívať vitamíny B v tabletkách? Veď sa prirodzene nachádzajú v rybách, hydine, hovädzom aj bravčovom mäse. Béčka obsahujú všetky orechy, kakao a fantastickým zdrojom vitamínov B sú kvasnice, vaječné žĺtky i mliečne výrobky. Nájdete ich aj v zelenine, najmä v špenáte, mrkve, brokolici a v kapuste. Nevynechávajte ani strukoviny, hrach, sója aj fazuľa je zdrojom béčka. Vitamíny nájdete aj v ovocí: v pomarančoch, v grapefruitoch, v citrónoch, v banánoch, v marhuliach, v kivi aj čerešniach. 

Vylúčia sa močom

Skupina vitamínov B je rozpustná vo vode a vylučuje sa močom. To je dôvod, prečo sa predávkovania obyčajne netreba obávať. Ak to však skutočne preženiete, aj béčka vám môžu pripraviť nepríjemné chvíle. Stane sa to ak pomiešate a užijete niekoľko vitamínových prípravkov súčasne. Predávkovanie sa prejaví potením, nafukovaním, zvracaním, hnačkami, zapálenou červenou a svrbivou pokožkou, poškodením pečene či citu v končatinách. Nadbytok sa môže prejaviť aj ako horká chuť v ústach, poruchy spánku alebo podráždenosť.

• Nie je to len kašeľ. Rozpoznáte studený zápal pľúc?

Thiamin – vitamín B1

Nedostatok vitamínu B1 sa na Slovensku neobjavuje a aj predávkovanie z bežnej stravy je nemožné. Pri podaní veľkého množstva koncentrovaného vitamínu sa môžu objaviť alergické reakcie. B1 je rozpustný vo vode a obyčajne nadbytok vylúčite močom. 

Riboflavín – vitamín B2

Vitamín B2 chýba ľuďom, ktorí nepijú mlieko a vyhýbajú sa mliečnym výrobkom, užívajú antibiotiká, bojujú s cukrovkou, s ochorením štítnej žľazy alebo cirhózou pečene. Aj užívateľkám hormonálnej antikoncepcie často vitamín chýba. 

• Bolesť na hrudi pri kašli: Takto si ju nevedomky zhoršujete!

Niacín – vitamín B3

Jete príliš veľa sladkostí alebo fajčíte? Je možné, že práve vám chýba vitamín B3. Namiesto vitamínovej tabletky si radšej dajte omeletu s brokolicou. Ak to preženie s vitamínom B3 zníži sa vám tlak a bude sa vám točiť hlava, čakajte aj bolesti brucha, červené fľaky na pokožke a svrbenie. 

Užívate antibiotiká alebo hormonálnu antikoncepciu? Môže vám chýbať vitamín B2. Foto: Shutterstock

Kyselina pantothenová – vitamín B5

Už jej grécky názov – pantothenová – znamená „všadeprítomná“, a teda naznačuje, že sa nachádza takmer v každom jedle. Skutočne si ju do stravy pridávať nemusíte umelo. Vysoké dávkyzapríčinia nevoľnosť a hnačku. 

Pyridoxín – vitamín B6

B6 môže chýbať ženám, ktoré užívajú hormonálnu antikoncepciu či pacientom s celiakiou. Vyššími dávkami tohto vitamínu sa liečia málokrvnosť a problémy s nervami. Napriek tomu sa pyridoxínom môžete predávkovať, najmä ak užívate viacero vitamínových prípravkov a dávku vitamínu B6 niekoľkonásobne presiahnete. Môžu sa objaviť alergické kožné reakcie, rôzne tiky či trhanie v končatinách. 

Viete, čo dokáže tanier šošovicovej polievky? 

Biotín – vitamín B7 

Je známejší ako vitamín H alebo vitamín krásy. Pomáha udržiavať zdravú pokožku, vlasy a nechty. Dodáva energiu nervom, reguluje hladinu krvného cukru. Predávkovanie biotínom ešte nebolo zaznamenané. 

Kyselina listová – vitamín B9 

Kyselina listová je jediný vitamín z béčkovej skupiny, ktorý vám lekár poradí ihneď ako zistí, že ste tehotná. Odborníci ho dokonca odporúčajú začať užívať už tri mesiace pred plánovaným počatím.   Kyselina listová napomáha deleniu buniek, podporuje rast plodu, znižuje výskyt vrodených nervových porúch. Ak to s kyselinou listovou preženiete, prekvapí vás v ústach horká chuť, nafukovanie, poruchy spánku či podráždenosť. 

Kobalamín – vitamín B12

Málo ho majú ľudia, ktorí vylúčili zo svojho jedálneho lístka živočíšne produkty. Práve oni musia často siahnuť po vitamínových prípravkoch, aby B12 do organizmu dostali. Pri extrémnom predávkovaní sa môže nadbytok vitamínu B12 prejaviť žihľavkou. 

Začali ste na podporu imunity užívať výživové doplnky? Ako zaujímavo vám môžu ublížiť zinok, selén či vitamín C sa dočítate v decembrovom čísle mesačníka Zdravie, ktoré bude v predaji od 21. novembra 2017.

Autor: Lenka Štefánková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Aj vy to cítite? Spln na vás vplýva omnoho viac, než si myslíte

Aj vy to cítite? Spln na vás vplýva omnoho viac, než si myslíte

dnes
Hrubé závesy vám nepomôžu. Mesiac v splne mení kvalitu spánku, potvrdili vedci. Čítať viac
 
Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

21.09.2018
Vyššie vzdelanie je výbornou prevenciou pred vznikom Alzheimerovej choroby. Napriek tomu ochorenie ohrozuje najmä tých, ktorí... Čítať viac
 
Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

19.09.2018
Ste perfekcionista? Neviete nadriadenému či kolegom povedať nie? Zmeňte to. Aspoň raz za čas. Čítať viac
 
Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

18.09.2018
Čo sa stane s vaším telom, keď si po obede pospíte? Taký „šlofík“ robí zázraky. Prečo sa oplatí? Čítať viac
 
7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

17.09.2018
Padajú vám vlasy, sú riedke, alebo ich jednoducho máte iné, ako by ste chceli? Vitajte v klube! Viete, ktorým vlasovým poverám netreba... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Potenie, hnačky alebo svrbenie? Nepreháňajte to s béčkami
Lenka Štefánková