predplatne
 

Potenie, hnačky alebo svrbenie? Nepreháňajte to s béčkami

21.11.2017

Vitamíny skupiny B sú nevyhnutné na správne fungovanie metabolizmu. Aby ste ich mali dostatok stačí pravidelná a pestrá strava. Vy si ich radšej kupujete v lekárni?

Príliš veľa kyseliny listovej vám spôsobí nafukovanie.

Príliš veľa kyseliny listovej vám spôsobí nafukovanie. Autor: Shutterstock

Skutočne máte dôvod užívať vitamíny B v tabletkách? Veď sa prirodzene nachádzajú v rybách, hydine, hovädzom aj bravčovom mäse. Béčka obsahujú všetky orechy, kakao a fantastickým zdrojom vitamínov B sú kvasnice, vaječné žĺtky i mliečne výrobky. Nájdete ich aj v zelenine, najmä v špenáte, mrkve, brokolici a v kapuste. Nevynechávajte ani strukoviny, hrach, sója aj fazuľa je zdrojom béčka. Vitamíny nájdete aj v ovocí: v pomarančoch, v grapefruitoch, v citrónoch, v banánoch, v marhuliach, v kivi aj čerešniach. 

Vylúčia sa močom

Skupina vitamínov B je rozpustná vo vode a vylučuje sa močom. To je dôvod, prečo sa predávkovania obyčajne netreba obávať. Ak to však skutočne preženiete, aj béčka vám môžu pripraviť nepríjemné chvíle. Stane sa to ak pomiešate a užijete niekoľko vitamínových prípravkov súčasne. Predávkovanie sa prejaví potením, nafukovaním, zvracaním, hnačkami, zapálenou červenou a svrbivou pokožkou, poškodením pečene či citu v končatinách. Nadbytok sa môže prejaviť aj ako horká chuť v ústach, poruchy spánku alebo podráždenosť.

• Nie je to len kašeľ. Rozpoznáte studený zápal pľúc?

Thiamin – vitamín B1

Nedostatok vitamínu B1 sa na Slovensku neobjavuje a aj predávkovanie z bežnej stravy je nemožné. Pri podaní veľkého množstva koncentrovaného vitamínu sa môžu objaviť alergické reakcie. B1 je rozpustný vo vode a obyčajne nadbytok vylúčite močom. 

Riboflavín – vitamín B2

Vitamín B2 chýba ľuďom, ktorí nepijú mlieko a vyhýbajú sa mliečnym výrobkom, užívajú antibiotiká, bojujú s cukrovkou, s ochorením štítnej žľazy alebo cirhózou pečene. Aj užívateľkám hormonálnej antikoncepcie často vitamín chýba. 

• Bolesť na hrudi pri kašli: Takto si ju nevedomky zhoršujete!

Niacín – vitamín B3

Jete príliš veľa sladkostí alebo fajčíte? Je možné, že práve vám chýba vitamín B3. Namiesto vitamínovej tabletky si radšej dajte omeletu s brokolicou. Ak to preženie s vitamínom B3 zníži sa vám tlak a bude sa vám točiť hlava, čakajte aj bolesti brucha, červené fľaky na pokožke a svrbenie. 

Užívate antibiotiká alebo hormonálnu antikoncepciu? Môže vám chýbať vitamín B2. Foto: Shutterstock

Kyselina pantothenová – vitamín B5

Už jej grécky názov – pantothenová – znamená „všadeprítomná“, a teda naznačuje, že sa nachádza takmer v každom jedle. Skutočne si ju do stravy pridávať nemusíte umelo. Vysoké dávkyzapríčinia nevoľnosť a hnačku. 

Pyridoxín – vitamín B6

B6 môže chýbať ženám, ktoré užívajú hormonálnu antikoncepciu či pacientom s celiakiou. Vyššími dávkami tohto vitamínu sa liečia málokrvnosť a problémy s nervami. Napriek tomu sa pyridoxínom môžete predávkovať, najmä ak užívate viacero vitamínových prípravkov a dávku vitamínu B6 niekoľkonásobne presiahnete. Môžu sa objaviť alergické kožné reakcie, rôzne tiky či trhanie v končatinách. 

Viete, čo dokáže tanier šošovicovej polievky? 

Biotín – vitamín B7 

Je známejší ako vitamín H alebo vitamín krásy. Pomáha udržiavať zdravú pokožku, vlasy a nechty. Dodáva energiu nervom, reguluje hladinu krvného cukru. Predávkovanie biotínom ešte nebolo zaznamenané. 

Kyselina listová – vitamín B9 

Kyselina listová je jediný vitamín z béčkovej skupiny, ktorý vám lekár poradí ihneď ako zistí, že ste tehotná. Odborníci ho dokonca odporúčajú začať užívať už tri mesiace pred plánovaným počatím.   Kyselina listová napomáha deleniu buniek, podporuje rast plodu, znižuje výskyt vrodených nervových porúch. Ak to s kyselinou listovou preženiete, prekvapí vás v ústach horká chuť, nafukovanie, poruchy spánku či podráždenosť. 

Kobalamín – vitamín B12

Málo ho majú ľudia, ktorí vylúčili zo svojho jedálneho lístka živočíšne produkty. Práve oni musia často siahnuť po vitamínových prípravkoch, aby B12 do organizmu dostali. Pri extrémnom predávkovaní sa môže nadbytok vitamínu B12 prejaviť žihľavkou. 

Začali ste na podporu imunity užívať výživové doplnky? Ako zaujímavo vám môžu ublížiť zinok, selén či vitamín C sa dočítate v decembrovom čísle mesačníka Zdravie, ktoré bude v predaji od 21. novembra 2017.

Autor: Lenka Štefánková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Názory mladých Slovákov: Prečo nemajú vzťahy a sex? Do TOHTO investujú radšej

Názory mladých Slovákov: Prečo nemajú vzťahy a sex? Do TOHTO investujú radšej

dnes
Žijeme v západnej kultúre, ktorá o sexe hovorí tak uvoľnene ako nikdy predtým. Napriek tomu sa mladí ľudia milujú oveľa menej ako rodičia... Čítať viac
 
VIDEOtip na zimu: Vírusy milujú chlad. Upleťte si hrejivú ochranu bez ihlíc

VIDEOtip na zimu: Vírusy milujú chlad. Upleťte si hrejivú ochranu bez ihlíc

včera
Šál nie je len módny doplnok. Je vedecky preverené, že ak si ho natiahnete cez nos, môže vás ochrániť pred virózou. Čítať viac
 
O 30 rokov mladší? Stačí maličkosť, prekvapili sa aj vedci!

O 30 rokov mladší? Stačí maličkosť, prekvapili sa aj vedci!

včera
Viete, že už teraz môžete začať mladnúť? Odhodlajte sa konečne robiť to, na čo prišli výskumníci. Čítať viac
 
6 problémov zo zrakom. Ako vidíte, keď máte problém?

6 problémov zo zrakom. Ako vidíte, keď máte problém?

09.12.2018
Niektorý z najčastejších problémov, s ktorými sa stretávajú oční lekári, môže trápiť aj vás. Spravte si malú samodiagnostiku zraku.... Čítať viac
 
- 20 hodín spánku týždenne nakopne mozog. Odvážite sa po názore experta?

- 20 hodín spánku týždenne nakopne mozog. Odvážite sa po názore experta?

08.12.2018
Šialený hit s polyfázovým spánkom zo zahraničia sľubuje povzbudenie mozgu k skvelým výkonom. Vyskúšate? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Potenie, hnačky alebo svrbenie? Nepreháňajte to s béčkami
Lenka Štefánková