predplatne
 

Prvé jedlo musí byť! Vyskladajte si zdravé raňajky

14.05.2013

Raňajky by mali tvoriť 20 až 25 % z celkového denného príjmu energie a zároveň zabezpečiť prísun kvalitných živín. Z rôznych prieskumov však vyplýva, že prvé jedlo dňa mnohí dospelí aj deti vynechávajú.

Celozrnné pečivo so zeleninou vám pripraví výživný štart do dňa.

Celozrnné pečivo so zeleninou vám pripraví výživný štart do dňa.Autor: Ilustračná Profimedia.sk

Odborníci na výživu upozorňujú, že iba raňajkovať nestačí, na štart do dňa treba zvoliť to správne jedlo. Jediný odporúčaný recept na raňajky ale neexistuje. Univerzálne a variabilné je na raňajky napríklad pečivo, ktoré je zdrojom sacharidov, ktoré sú pre organizmus najrýchlejší zdroj energie. Celozrnné pečivo je výživovo hodnotnejšie.

Čo si dáte na chlieb?

Dôležité je aj to, čím sa chlieb natiera. Kým maslo je výborným zdrojom vápnika, rastlinná nátierka či margarín zase obsahujú viac nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych. „Kvalitný tuk zníži glykemický index sacharidovej potraviny. To znamená, že prijatá energia sa bude uvoľňovať postupne,“ pre TASR povedala Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu.

Šunka alebo syr telu dodajú dostatok bielkovín. Obložený chlieb je vhodné doplniť zeleninou a skombinovať s ovocnou šťavou. Z hľadiska výživových hodnôt sú takéto raňajky takmer dokonale vyvážené a vhodné najmä pri sedavom zamestnaní alebo školských povinnostiach, prípadne pri málo až stredne intenzívnej pohybovej aktivite.

Müsli nie sú hneď zdravé

Jogurt a müsli môže byť na raňajky ľahká možnosť alebo kalorická bomba. Presladené a zapečené ovsené vločky obsahujú viac jednoduchých cukrov než vlákniny. Ak sú navyše skombinované so sladkým smotanovým jogurtom, prijatú energiu vydáte asi pri hodine tenisu.

„Ako pri všetkých potravinách aj tu je dôležité, všímať si kvalitu. Pokiaľ uprednostňujete veľmi ľahké raňajky, vyberte si jogurt s nižším obsahom tuku a sušeným ovocím. Pre istotu si však pribaľte desiatu, aby vám energia nechýbala,“ dodala Béderová. Pre prácu v kancelárii sú vhodné ľahšie raňajky, ktorých trávenie nezaťaží organizmus a neutlmí mozog.

Ak ste fanúšikom praženice so slaninou, nesmúťte. Napriek tomu, že ide o kalorické a výdatné raňajky, nemusia byť vždy nevhodné. „Pokiaľ cez deň plánujete vysokohorskú turistiku alebo vynakladáte veľa fyzickej aktivity, dokážete spáliť aj živočíšne tuky alebo vajíčka, ktoré sú zdrojom plnohodnotných bielkovín,“ povedala Béderová.

Autor: TASR/pluska.sk

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Svetový prieskum dĺžky života: Ako na tom budú Slováci? Horšie, než by mohli!

Svetový prieskum dĺžky života: Ako na tom budú Slováci? Horšie, než by mohli!

včera
Odborníci skúmali, koľko rokov sa ľudia priemerne dožijú v roku 2040, v ktorých krajinách vtedy budú žiť najdlhšie a v ktorých najkratšie.... Čítať viac
 
Prežite prechladnutie lepšie než naposledy! Vyskúšajte 5 domácich RECEPTOV

Prežite prechladnutie lepšie než naposledy! Vyskúšajte 5 domácich RECEPTOV

včera
Hoci prechladnutie nie je vážne ochorenia, vie poriadne znepríjemniť život. Ako si uvoľniť dutiny a čo vám pomôže pri bolesti hrdla?... Čítať viac
 
Že muži chrápu viac? OMYL! Pozrime sa na zúbok hlasnému spánku

Že muži chrápu viac? OMYL! Pozrime sa na zúbok hlasnému spánku

16.10.2018
Z chrápania sú oveľa častejšie obviňovaní muži. Ženy sa neraz sťažujú, že hlučný partner im ruší spánok. Výskumy ale hovoria čosi iné.... Čítať viac
 
Tajomstvá znamení: Kto musí viac počúvať intuíciu a kto si nevedomky privoláva migrénu?

Tajomstvá znamení: Kto musí viac počúvať intuíciu a kto si nevedomky privoláva migrénu?

15.10.2018
Rovnako ako vzťahy k iným či k sebe samému, charakter, predpoklady, ale aj vaše slabé stránky a zlozvyky má na svedomí mesiac, v ktorom... Čítať viac
 
Potrebujete zohriať? Vyhrajte ponožky a víkend v kúpeľoch

Potrebujete zohriať? Vyhrajte ponožky a víkend v kúpeľoch

15.10.2018
S novembrovým Zdravím vás chrípka nedostane. Imunitu posilnia polievky a čaje, nohy zahrejú štýlové ponožky a telo si oddýchne v liečivých... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Prvé jedlo musí byť! Vyskladajte si zdravé raňajky
TASR/pluska.sk