Prvé jedlo musí byť! Vyskladajte si zdravé raňajky

14.05.2013

Raňajky by mali tvoriť 20 až 25 % z celkového denného príjmu energie a zároveň zabezpečiť prísun kvalitných živín. Z rôznych prieskumov však vyplýva, že prvé jedlo dňa mnohí dospelí aj deti vynechávajú.

Celozrnné pečivo so zeleninou vám pripraví výživný štart do dňa.

Celozrnné pečivo so zeleninou vám pripraví výživný štart do dňa.Autor: Ilustračná Profimedia.sk

Odborníci na výživu upozorňujú, že iba raňajkovať nestačí, na štart do dňa treba zvoliť to správne jedlo. Jediný odporúčaný recept na raňajky ale neexistuje. Univerzálne a variabilné je na raňajky napríklad pečivo, ktoré je zdrojom sacharidov, ktoré sú pre organizmus najrýchlejší zdroj energie. Celozrnné pečivo je výživovo hodnotnejšie.

Čo si dáte na chlieb?

Dôležité je aj to, čím sa chlieb natiera. Kým maslo je výborným zdrojom vápnika, rastlinná nátierka či margarín zase obsahujú viac nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych. „Kvalitný tuk zníži glykemický index sacharidovej potraviny. To znamená, že prijatá energia sa bude uvoľňovať postupne,“ pre TASR povedala Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu.

Šunka alebo syr telu dodajú dostatok bielkovín. Obložený chlieb je vhodné doplniť zeleninou a skombinovať s ovocnou šťavou. Z hľadiska výživových hodnôt sú takéto raňajky takmer dokonale vyvážené a vhodné najmä pri sedavom zamestnaní alebo školských povinnostiach, prípadne pri málo až stredne intenzívnej pohybovej aktivite.

Müsli nie sú hneď zdravé

Jogurt a müsli môže byť na raňajky ľahká možnosť alebo kalorická bomba. Presladené a zapečené ovsené vločky obsahujú viac jednoduchých cukrov než vlákniny. Ak sú navyše skombinované so sladkým smotanovým jogurtom, prijatú energiu vydáte asi pri hodine tenisu.

„Ako pri všetkých potravinách aj tu je dôležité, všímať si kvalitu. Pokiaľ uprednostňujete veľmi ľahké raňajky, vyberte si jogurt s nižším obsahom tuku a sušeným ovocím. Pre istotu si však pribaľte desiatu, aby vám energia nechýbala,“ dodala Béderová. Pre prácu v kancelárii sú vhodné ľahšie raňajky, ktorých trávenie nezaťaží organizmus a neutlmí mozog.

Ak ste fanúšikom praženice so slaninou, nesmúťte. Napriek tomu, že ide o kalorické a výdatné raňajky, nemusia byť vždy nevhodné. „Pokiaľ cez deň plánujete vysokohorskú turistiku alebo vynakladáte veľa fyzickej aktivity, dokážete spáliť aj živočíšne tuky alebo vajíčka, ktoré sú zdrojom plnohodnotných bielkovín,“ povedala Béderová.

Autor: TASR/pluska.sk

Ďalšie články z tejto sekcie

Na bolesť hlavy, stres aj nádchu. Vy ešte nemáte izbové rastliny proti smogu?

Na bolesť hlavy, stres aj nádchu. Vy ešte nemáte izbové rastliny proti smogu?

včera
Bolieva vás hlava, ťažko sa vám zaspáva a ešte ťažšie prebúdza? Nemáte v spálni tú správnu výbavu. Čítať viac
 
Proteínové bomby: Táto zelenina dokáže premeniť tuk na svaly

Proteínové bomby: Táto zelenina dokáže premeniť tuk na svaly

16.02.2018
Nepotešíme len vegetariánov. Pracujete na postave a hľadáte zdroje bielkovín? Nielen tie živočíšne ako mäso a vajíčka sú nimi nabité.... Čítať viac
 
Čoskoro nám budú životy zachraňovať inteligentné tričká

Čoskoro nám budú životy zachraňovať inteligentné tričká

16.02.2018
Zmerať tlak, pulz či dych dokážu nielen prístroje, ale aj špeciálne textílie. Možno práve vám zachráni život inteligentné tričko.... Čítať viac
 
Herec Marián Slovák takmer umrel! Po kýchnutí prestal rozprávať

Herec Marián Slovák takmer umrel! Po kýchnutí prestal rozprávať

15.02.2018
Slovenský herec Marián Slovák (68) prekonal v priebehu štyroch rokov dva srdcovo-cievne problémy. Najprv ho zaskočila mozgová... Čítať viac
 
Úspech si načasujte: Kedy požiadať šéfa o zvýšenie platu?

Úspech si načasujte: Kedy požiadať šéfa o zvýšenie platu?

15.02.2018
Kedy je najlepšie uchádzať sa o nové zamestnanie, požiadať šéfa o zvýšenie platu, venovať sa kreatívnej činnosti či chodiť na stretnutia?... Čítať viac
 
 

wanda.sk