Prvé jedlo musí byť! Vyskladajte si zdravé raňajky

14.05.2013

Raňajky by mali tvoriť 20 až 25 % z celkového denného príjmu energie a zároveň zabezpečiť prísun kvalitných živín. Z rôznych prieskumov však vyplýva, že prvé jedlo dňa mnohí dospelí aj deti vynechávajú.

Celozrnné pečivo so zeleninou vám pripraví výživný štart do dňa.

Celozrnné pečivo so zeleninou vám pripraví výživný štart do dňa.Autor: Ilustračná Profimedia.sk

Odborníci na výživu upozorňujú, že iba raňajkovať nestačí, na štart do dňa treba zvoliť to správne jedlo. Jediný odporúčaný recept na raňajky ale neexistuje. Univerzálne a variabilné je na raňajky napríklad pečivo, ktoré je zdrojom sacharidov, ktoré sú pre organizmus najrýchlejší zdroj energie. Celozrnné pečivo je výživovo hodnotnejšie.

Čo si dáte na chlieb?

Dôležité je aj to, čím sa chlieb natiera. Kým maslo je výborným zdrojom vápnika, rastlinná nátierka či margarín zase obsahujú viac nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych. „Kvalitný tuk zníži glykemický index sacharidovej potraviny. To znamená, že prijatá energia sa bude uvoľňovať postupne,“ pre TASR povedala Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu.

Šunka alebo syr telu dodajú dostatok bielkovín. Obložený chlieb je vhodné doplniť zeleninou a skombinovať s ovocnou šťavou. Z hľadiska výživových hodnôt sú takéto raňajky takmer dokonale vyvážené a vhodné najmä pri sedavom zamestnaní alebo školských povinnostiach, prípadne pri málo až stredne intenzívnej pohybovej aktivite.

Müsli nie sú hneď zdravé

Jogurt a müsli môže byť na raňajky ľahká možnosť alebo kalorická bomba. Presladené a zapečené ovsené vločky obsahujú viac jednoduchých cukrov než vlákniny. Ak sú navyše skombinované so sladkým smotanovým jogurtom, prijatú energiu vydáte asi pri hodine tenisu.

„Ako pri všetkých potravinách aj tu je dôležité, všímať si kvalitu. Pokiaľ uprednostňujete veľmi ľahké raňajky, vyberte si jogurt s nižším obsahom tuku a sušeným ovocím. Pre istotu si však pribaľte desiatu, aby vám energia nechýbala,“ dodala Béderová. Pre prácu v kancelárii sú vhodné ľahšie raňajky, ktorých trávenie nezaťaží organizmus a neutlmí mozog.

Ak ste fanúšikom praženice so slaninou, nesmúťte. Napriek tomu, že ide o kalorické a výdatné raňajky, nemusia byť vždy nevhodné. „Pokiaľ cez deň plánujete vysokohorskú turistiku alebo vynakladáte veľa fyzickej aktivity, dokážete spáliť aj živočíšne tuky alebo vajíčka, ktoré sú zdrojom plnohodnotných bielkovín,“ povedala Béderová.

Autor: TASR/pluska.sk

Ďalšie články z tejto sekcie

Nová nefajčiarska generácia? Vzniká 1. mesto bez cigariet na svete

Nová nefajčiarska generácia? Vzniká 1. mesto bez cigariet na svete

včera
Viete si predstaviť, že by na všetkých verejných priestranstvách vo vašom meste vrátane nemocníc, detských ihrísk a škôl začal platiť... Čítať viac
 
Znečistené ovzdušie ničí kvalitu pokožky: 4 kroky, ako ju chrániť

Znečistené ovzdušie ničí kvalitu pokožky: 4 kroky, ako ju chrániť

včera
Stav pokožky ovplyvňuje viacero faktorov. Nevhodná strava, stres, nedostatok spánku, ale aj prostredie, v ktorom žijete. Čítať viac
 
Jačmeň sa ohlási bolesťou a opuchom viečka. Zbavte sa ho skôr, než stvrdne

Jačmeň sa ohlási bolesťou a opuchom viečka. Zbavte sa ho skôr, než stvrdne

25.07.2017
Jačmeň alebo vlčie zrno vznikne upchaním mazovej žliazky na okraji mihalnice. Celé viečko je na dotyk veľmi citlivé a opuchnuté, napriek... Čítať viac
 
Aj vy si pri milovanej cyklistike ničíte chrbticu?

Aj vy si pri milovanej cyklistike ničíte chrbticu?

25.07.2017
Bolesti kĺbov, svalov a chrbtice vedia byť priam neznesiteľné. Aj vy ich riešite tak, ako väčšina Slovákov? A neškodíte si práve aktivitou,... Čítať viac
 
Trpíte aviofóbiou? 8 tipov, ako ovládnuť strach z lietania

Trpíte aviofóbiou? 8 tipov, ako ovládnuť strach z lietania

24.07.2017
Vaša dlho očakávaná a vysnívaná dovolenka je tu čo nevidieť a vás úplne pohltil strach z cestovania lietadlom? Fóbia z lietania sa dá... Čítať viac
 
 

wanda.sk