Prvé jedlo musí byť! Vyskladajte si zdravé raňajky

14.05.2013

Raňajky by mali tvoriť 20 až 25 % z celkového denného príjmu energie a zároveň zabezpečiť prísun kvalitných živín. Z rôznych prieskumov však vyplýva, že prvé jedlo dňa mnohí dospelí aj deti vynechávajú.

Celozrnné pečivo so zeleninou vám pripraví výživný štart do dňa.

Celozrnné pečivo so zeleninou vám pripraví výživný štart do dňa.Autor: Ilustračná Profimedia.sk

Odborníci na výživu upozorňujú, že iba raňajkovať nestačí, na štart do dňa treba zvoliť to správne jedlo. Jediný odporúčaný recept na raňajky ale neexistuje. Univerzálne a variabilné je na raňajky napríklad pečivo, ktoré je zdrojom sacharidov, ktoré sú pre organizmus najrýchlejší zdroj energie. Celozrnné pečivo je výživovo hodnotnejšie.

Čo si dáte na chlieb?

Dôležité je aj to, čím sa chlieb natiera. Kým maslo je výborným zdrojom vápnika, rastlinná nátierka či margarín zase obsahujú viac nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych. „Kvalitný tuk zníži glykemický index sacharidovej potraviny. To znamená, že prijatá energia sa bude uvoľňovať postupne,“ pre TASR povedala Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu.

Šunka alebo syr telu dodajú dostatok bielkovín. Obložený chlieb je vhodné doplniť zeleninou a skombinovať s ovocnou šťavou. Z hľadiska výživových hodnôt sú takéto raňajky takmer dokonale vyvážené a vhodné najmä pri sedavom zamestnaní alebo školských povinnostiach, prípadne pri málo až stredne intenzívnej pohybovej aktivite.

Müsli nie sú hneď zdravé

Jogurt a müsli môže byť na raňajky ľahká možnosť alebo kalorická bomba. Presladené a zapečené ovsené vločky obsahujú viac jednoduchých cukrov než vlákniny. Ak sú navyše skombinované so sladkým smotanovým jogurtom, prijatú energiu vydáte asi pri hodine tenisu.

„Ako pri všetkých potravinách aj tu je dôležité, všímať si kvalitu. Pokiaľ uprednostňujete veľmi ľahké raňajky, vyberte si jogurt s nižším obsahom tuku a sušeným ovocím. Pre istotu si však pribaľte desiatu, aby vám energia nechýbala,“ dodala Béderová. Pre prácu v kancelárii sú vhodné ľahšie raňajky, ktorých trávenie nezaťaží organizmus a neutlmí mozog.

Ak ste fanúšikom praženice so slaninou, nesmúťte. Napriek tomu, že ide o kalorické a výdatné raňajky, nemusia byť vždy nevhodné. „Pokiaľ cez deň plánujete vysokohorskú turistiku alebo vynakladáte veľa fyzickej aktivity, dokážete spáliť aj živočíšne tuky alebo vajíčka, ktoré sú zdrojom plnohodnotných bielkovín,“ povedala Béderová.

Autor: TASR/pluska.sk

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Riskujete na sánkach poranenie miechy? Aký kopec je ideálny pre malé deti?

Riskujete na sánkach poranenie miechy? Aký kopec je ideálny pre malé deti?

dnes
Chystáte sa na hory, no budete sa len sánkovať? Ani na sánkach sa neoplatí riskovať. Môžu byť nebezpečnejšie než lyže či snoubord. Čítať viac
 
Neuveríte! Čo všetko sa vám môže stať, keď si kýchnete?

Neuveríte! Čo všetko sa vám môže stať, keď si kýchnete?

včera
Prasklo vám niečo v hlave, keď ste si kýchli? Obyčajné kýchnutie vám môže parádne skomplikovať život. A nemusíte mať ani osteoporózu... Čítať viac
 
6 prekvapivých znakov, že ste múdrejší ako ostatní. Aj vy?

6 prekvapivých znakov, že ste múdrejší ako ostatní. Aj vy?

22.02.2018
Ste neporiadni, vulgárni a trpíte samovravou? Možno za to môže vaša vysoká inteligencia. Čítať viac
 
Benzín či nafta? Toto by ste o ich vplyve na zdravie mali vedieť!

Benzín či nafta? Toto by ste o ich vplyve na zdravie mali vedieť!

21.02.2018
Moderné benzínové motory s priamym vstrekovaním vypúšťajú do vzduchu čiastočky extrémne jemného prachu. Hoci ho nevidno, je pre... Čítať viac
 
VIDEO: TOP 10 songov proti stresu. Vypočujte si víťaznú melódiu

VIDEO: TOP 10 songov proti stresu. Vypočujte si víťaznú melódiu

21.02.2018
Pozitívne účinky hudby na psychiku sú neodškriepiteľné. Kým jedna pesnička vás nabije energiou, pri druhej si môžete snívať alebo... Čítať viac
 
 

wanda.sk