predplatne
 

Relax pri pohári vína? Pozor, aby vám nenarušil spánok. A nielen to!

29.06.2017

Tešíte sa na moment, kedy prídete domov, sadnete si do svojho milovaného kresla, vyložíte nohy na stôl a nalejete si svoj obľúbený alkoholický nápoj? Ospravedlňujúc extrémne náročný deň v práci, snažíte sa navodiť pocity upokojenia...  

Ak pijete víno každý deň, zvyšujete riziko vzniku závislosti.

Ak pijete víno každý deň, zvyšujete riziko vzniku závislosti.Autor: Shutterstock.com

Ak je myšlienka na pohár vína, jediným svetlým momentom vášho dňa a neviete sa dočkať chvíle, kedy si ho dáte, môže byť prvým znakom vážnejšieho problému. Tvrdí to Claudia Bernat, konzultantka psychiatra londýnskej nemocnice.

Pozrite sa, kto vypije viac vína ako Francúzi

Samoliečba? Úzkosti len prilievate

Ľudia si môžu myslieť, že nemajú problém, pretože v práci predsa piť nepotrebujú – ale ak sa neustále zapodievate myšlienkami na alkohol a neviete sa dočkať momentu, kedy si ho doprajete a táto myšlienka vás teší viac než to, že sa po práci stretnete so svojou rodinou, už to je varovný signál, že váš vzťah k alkoholu nie je úplne v poriadku.

„Ľudia požívajú alkohol na samoliečbu, najmä ak trpia depresívnymi alebo úzkostnými stavmi. Alkohol má však opačné účinky, človek sa po jeho vyprchaní môže cítiť ešte úzkostnejšie,“ hovorí Bernat. 

Bolesť hlavy po víne? Odborníci poznajú 4 triky, ako jej predísť
 

Pozor na alkohol pred spaním

Pár pohárov pred spaním v skutočnosti narúša spánkové cykly. Človek sa väčšinou prebudí počas REM fázy a ráno sa zobudí oveľa unavenejší a nevrlý. Výskum potvrdil, že takmer 60 % alkoholikov trpí nespavosťou. Ak človek, ktorý si vypil zaspí, jeho spánok je plytký a telo sa nestihne dostatočne zregenerovať. Takto narušený spánkový cyklus môže pretrvávať ešte pár rokov po tom, čo sa ľudia holdujúci alkoholu celkom vzdajú pitia.

Čítajte: Biele víno je spúšťačom ťažkého ochorenia kože, varujú odborníci

„Mozog sa musí naučiť opäť správne spať. Je to preto, že ste si vybudovali toleranciu voči krátkodobým účinkom alkoholu,“ hovorí lekár G. Meadows a ďalej vystríha: „Ľudia veria tvrdeniu, že ak tolerujú krátkodobé účinky alkoholu, v budúcnosti nie sú v ohrození. No neuvedomujú si, že sú vystavení zvýšenému riziku poškodenia pečene.“

Antioxidanty vo víne?

Lekár James O'Keefe, šéf preventívnej kardiológie amerického inštitútu potvrdil, že červené víno obsahuje množstvo antioxidantov, no ovplyvňuje hladinu cukru v krvi. „Ak si dáte k večeri pohár červeného vína, rapídne sa zvýši hladina cukru v krvi. Ak by ste ho merali o hodinu neskôr, bol by nižší o 30 %. Zvýšenie množstva cukru v krvi je jedným z hlavných zdrojov zápalov a prispieva k vzniku cukrovky, demencie, artritídy a ochoreniam srdca.

„Každodenné pitie môže byť klzkým svahom, na ktorom sa veľa ľudí nedokáže bezpečne pohybovať. Ak začnú piť denne a vypijú celú fľašu alebo dve, je to katastrofa,“ vystríha lekár.
 

Tolerancia sa zvyšuje

Americká psychiatrička Gail Saltz povoľuje dať si občas pohár vína. No ak už trpíte pocitmi, že váš deň si neviete predstaviť bez večerného dúšku vína, to už v poriadku nie je.

„Ak pijete alkohol preto, ste sa upokojili a prekonali nahromadený stres a úzkosť z návalu pracovných povinností, spôsobuje to oveľa väčšiu pravdepodobnosť vzniku problémov so závislosťou a zneužívaním návykových látok. Ľudia postupným popíjaním časom získavajú toleranciu voči alkoholu,“ upozorňuje psychiatrička a ďalej dodáva, že „časom budete potrebovať čoraz väčšie množstvo a vo vašom systéme sa môže vytvoriť rovnaký relaxačný alebo utišujúci účinok, ktorý hľadáte. Napokon vám pravdepodobne nebude stačiť len jediný pohár vína, aby ste dosiahli vytúžený pokoj, takže budete potrebovať dva, tri, alebo aj viac. Tým, že pijete víno každý deň, zvyšujete riziko vzniku závislosti.“

Čo vám pomôže?

Psychiatrička svojim pacientom radí, aby si skúsili nájsť iné nápoje, vďaka ktorým dosiahnu uvoľnenie. Odporúča cvičenie, meditáciu, hlboké dýchanie, jogu alebo iné koníčky. Ľudia podľa nej nemusia úplne prestať piť víno, ale mali by sa snažiť zredukovať množstvo a intenzitu pitia. Nech pitie nie je každodenným rituálom. Po práci choďte na prechádzku alebo si doprajte relaxačný kúpeľ a zapnite si váš obľúbený film alebo nejakú upokojujúcu hudbu. Ak vám ani tieto nové návyky nepomôžu zbaviť sa úzkosti, mali by ste sa poobzerať po dobrom terapeutovi.

Bude vás zaujímať:

V tomto článku sa zaoberáme Alkoholizmus ...viac Závislosť ...viac
Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Chcete byť zdravší a spokojnejší? Začnite hneď! Objímaním a túlením sa

Chcete byť zdravší a spokojnejší? Začnite hneď! Objímaním a túlením sa

dnes
Existuje celý rad dobrých dôvodov na to, aby ste sa dotýkali, objímali a bozkávali s ľuďmi, ktorých máte radi. Tieto prejavy náklonnosti... Čítať viac
 
3 kroky ako uvoľniť nos bez kvapiek. Stačia vám 2 minúty!

3 kroky ako uvoľniť nos bez kvapiek. Stačia vám 2 minúty!

dnes
Vyskúšajte fajn trik, ako si ho rýchlo uvoľniť bez nosového spreja či kvapiek. Čítať viac
 
Bývate medzi 13. až 16. hodinou malátni? V tomto čase je to príznak choroby!

Bývate medzi 13. až 16. hodinou malátni? V tomto čase je to príznak choroby!

včera
Únava v tomto čase je jedným z príznakov nebezpečného, ale liečiteľného ochorenia. Ak okrem nej cítite aj iné, choďte čo najskôr k lekárovi.... Čítať viac
 
Sebavedomie je len trik! 5 tipov a 3 minúty denne vám ho zvýšia

Sebavedomie je len trik! 5 tipov a 3 minúty denne vám ho zvýšia

včera
Neustále máte pocit, že musíte ostatných doháňať bez ohľadu na to, čo ste už dokázali? Stop! Zmeňte perspektívu. Čítať viac
 
Svetový prieskum dĺžky života: Ako na tom budú Slováci? Horšie, než by mohli!

Svetový prieskum dĺžky života: Ako na tom budú Slováci? Horšie, než by mohli!

17.10.2018
Odborníci skúmali, koľko rokov sa ľudia priemerne dožijú v roku 2040, v ktorých krajinách vtedy budú žiť najdlhšie a v ktorých najkratšie.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Relax pri pohári vína? Pozor, aby vám nenarušil spánok. A nielen to!
Natália Kuľková