predplatne
 

Do sauny pri problémoch s tlakom? Stačí dodržať zdravé pravidlá

11.01.2019

Saunovania sa nemusíte vzdať, aj keď nemáte ideálny tlak a trápi vás srdce.

Na začiatku nezostávajte v saune dlhšie ako päť minút.

Na začiatku nezostávajte v saune dlhšie ako päť minút.Autor: Shutterstock

Pobyt v saune má nesporne veľa pozitív. Pri akýchkoľvek ťažkostiach so srdcovo-cievnym systémom, vrátane vysokého krvného tlaku, sa však o vhodnosti sauny musíte poradiť s vaším lekárom. Problémom nie je len vysoká teplota, ale i následné ochladenie.

Čítajte ► TOP znižovače tlaku. Vyjedzte si zdravé srdce s týmito dobrotami

A aj keď vám odborník vyhrievanie odklepne, dodržte základné pravidlá kurírovania:

1. Nechoďte do klasickej švédskej ani fínskej sauny
Kým v prvej je minimálna vlhkosť a teplota okolo 100 stupňov Celzia, v druhej je vlhkosť dostatočná, ale teplota sa šplhá od 75 do 80 stupňov Celzia. Na začiatok je to príliš veľa. Zvoľte parnú alebo infrasaunu. V prvej sa pri vysokej vlhkosti pohybuje teplota okolo 60 stupňov Celzia, v druhej klesá na asi 45 stupňov Celzia. Záverečné ochladenie nie je nutné.

2. Kým sa nezaradíte medzi pravidelných saunovačov, zdržte sa tu priemerne tri až päť minút
Ak cítite pálenie na ušiach, nose alebo na bradavkách, saunu opustite. Takto vám dáva organizmus na známosť, že je už prehriaty. V saune dýchajte nosom.

3. Ak si liečite vysoký krvný tlak, neochladzujte sa ľadovými vedrami, skokom do chladnej vody ani studenou sprchou
Teplotný šok môže spôsobiť náhle zúženie ciev a zvýšenie krvného tlaku. Ochladenie je riskantné aj pre ľudí s ischemickou chorobou srdca. Vhodnejšie je prirodzené vychladenie. Stačí sa prechádzať okolo bazéna.

4. Po každom saunovaní si doprajte polhodinovú oddychovú prestávku
Aby mala návšteva efekt, mali by ste ju opakovať minimálne jedenkrát do týždňa. Ľahnite si vždy na najnižšiu lavicu, tam je najchladnejšie.

5. Výskumy naznačili, že pri dodržaní všetkých zásad má saunovanie na vysoký krvný tlak pozitívny účinok
Pravidelné saunovanie zlepšuje funkciu vnútornej výstelky ciev, ktorá sa vo výraznej miere podieľa na správnom spriechodnení ciev. Saunovanie zároveň znižuje i hladinu stresových hormónov.

12 tipov pre zdravé srdce a cievy. Už polovica skrotí cholesterol

Vysoký krvný tlak

V tomto článku sa zaoberáme Srdce ...viac
Autor: Katarína Posluchová, bd
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Je všetko prírodné, je aj zdravé? Pozor, niektoré veci môžu uškodiť

Je všetko prírodné, je aj zdravé? Pozor, niektoré veci môžu uškodiť

dnes
Návrat k prírode pre mnohých znamená odmietať nielen mobily, plasty, autá, ale aj lieky. Rastlina však nevyrieši každú chorobu, dokonca... Čítať viac
 
Novodobá diagnóza: Tínedžer skoro oslepol! Môžu za to hranolčeky a čipsy

Novodobá diagnóza: Tínedžer skoro oslepol! Môžu za to hranolčeky a čipsy

včera
Lekári až po 4 rokoch zistili, prečo chlapec takmer prestal vidieť. Jedol len junk food, jedlá bez výživných látok, zato s množstvom... Čítať viac
 
Sú hladné a napádajú aj ľudí. Lienky opäť zamorili Slovensko! Čo robiť, ak vás uhryznú?

Sú hladné a napádajú aj ľudí. Lienky opäť zamorili Slovensko! Čo robiť, ak vás uhryznú?

16.10.2019
Múry, okná a balkóny rodinných domov či panelákov zaplavili uplynulý víkend znova nepríjemné ázijské lienky. Čítať viac
 
10 prekvapivých vecí, ktoré poškodzujú srdce. Niektoré zlozvyky robíte každý deň

10 prekvapivých vecí, ktoré poškodzujú srdce. Niektoré zlozvyky robíte každý deň

16.10.2019
Máte pocit, že sa vás kardiovaskulárne choroby netýkajú? Možno máte pravdu a možno denne robíte činnosti, ktoré k ich vzniku prispievajú.... Čítať viac
 
Stuhnutý krk? Pozor, aby ste neskončili s náhlou mozgovou príhodou

Stuhnutý krk? Pozor, aby ste neskončili s náhlou mozgovou príhodou

14.10.2019
Naprávanie boľavej chrbtice zverte len do rúk skutočného odborníka, rehabilitačného lekára, fyziatra, ortopéda, fyzioterapeuta.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Do sauny pri problémoch s tlakom? Stačí dodržať zdravé pravidlá
Katarína Posluchová
bd