Solíme príliš veľa

19.05.2009

Príliš veľa solíme! Naši odborníci urobili výskum v 10 slovenských reštauráciách a priniesli nemilé zistenia. V niektorých podnikoch už jedno jedlo prekročilo odporúčanú dennú dávku soli! Priveľa soli pritom zvyšuje krvný tlak, ktorý môže viesť k infarktu, mozgovej mŕtvici či ochoreniam obličiek.

Odborníci odporúčajú jesť menej ako čajovú lyžičku soli, teda 5 až 6 gramov za deň. Výsledky prieskumu ich preto nemilo prekvapili. „Len v hlavnom jedle sme namerali hodnoty soli, ktoré boli miestami vyššie, ako je denná odporúčaná dávka. Napríklad kuracie prsia s nivovou omáčkou a hranolčekmi dosiahli v reštaurácii v Považskej Bystrici až 6,3 gramu soli,“ povedal predseda Slovenskej ligy proti hypertenzii lekár Štefan Farský. Ešte horšie dopadlo jedlo v školskej jedálni na strednej priemyselnej škole na strednom Slovensku. „Fazuľová polievka so zeleninou obsahovala 1,7 gramu soli a druhé jedlo, ktoré tvorili vyprážané sójové plátky s varenými zemiakmi a majonézou, dosiahli 5,2 gramu soli. Čiže hodnoty soli tohto obeda boli 7 gramov, čím presiahli normu,“ uzatvára docent Farský.

Zdravý môže byť aj steak

Ešte horšie dopadli výsledky merania soli vo Veľkej Británii. Zistili, že mnohé jedlá nemajú menej ako 10 gramov soli. Ak by ste si dali napríklad na obed ako predjedlo obľúbené kuracie krídelká, ako hlavné jedlo placku s hydinovým mäsom a obed by ste ukončili jablkovým koláčom, dostali by ste do seba až 15 gramov soli! „Dokázalo sa však, že jedlá sa dajú pripraviť aj s oveľa nižším obsahom soli a dokonca také, pri ktorých by ste s tým vôbec nerátali. Taký steak zo sviečkovice môže mať len 0,39 gramu soli,“ dodal odborník. Veľa soli vedie k vysokému krvnému tlaku, hypertenzii u 3 z 10 dospelých. Každý rok naň vo svete zomrie asi 7 miliónov ľudí.

Zmeňte svoj jedálny lístok 
 - NEJEDZTE potraviny s obsahom sodíka viac ako 400 miligramov v jednej porcii – slanina, syr, čipsy, práškové omáčky, olivy, saláma, solené oriešky, klobásy, údené ryby, bujóny. 
 - OBMEDZTE jedlá, ktoré majú viac ako 200 až 400 miligramov sodíka v jednej porcii – pečená fazuľa, sušienky, zákusky, pizza, sendviče, cestoviny s omáčkou.
 - DÁVAJTE PREDNOSŤ jedlám s nižším obsahom sodíka – kuskus, vajcia, čerstvé ryby, čerstvé syry, hydina, ovocie, zelenina, ryža, jogurt, hrášok, fazuľa, šošovica.

Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Ťažká párty s alkoholom? 19 rýchlych záchran, ktoré pomôžu prekonať opicu

Ťažká párty s alkoholom? 19 rýchlych záchran, ktoré pomôžu prekonať opicu

včera
Bolesť hlavy, nevoľnosť a roztrasený žalúdok. Nuž, nesadlo. Ani nemusíte skončiť pod stolom na to, aby ste sa na druhý deň cítili ako... Čítať viac
 
VIDEO: Jedno telo, dve DNA. Modelka je svojim vlastným dvojčaťom

VIDEO: Jedno telo, dve DNA. Modelka je svojim vlastným dvojčaťom

25.05.2018
Časté nádchy, kožné alergie na jednej strane tela a zvláštne sfarbenie kože prinieslo neuveiteľnú diagnózu. Americká speváčka a... Čítať viac
 
Rakovina kože nevznikne len spálením. 7 príčin, ktoré by ste nečakali

Rakovina kože nevznikne len spálením. 7 príčin, ktoré by ste nečakali

24.05.2018
Dávať si pozor na opaľovanie počas najsilnejšieho slnka už nestačí. Existuje niekoľko ďalších dôvodov vzniku nádoru, o ktorých ste... Čítať viac
 
Zasa vás vytočil? 6 stratégií ako zvládnuť hnev a byť nad vecou 

Zasa vás vytočil? 6 stratégií ako zvládnuť hnev a byť nad vecou 

23.05.2018
Pravidelne vám niekto zdvihne tlak či sú to deti, partner, nadriadený s veľkým egom alebo nezodpovedný kolega.  Základ je, hlavne... Čítať viac
 
Klímou proti alergii

Klímou proti alergii

23.05.2018
Milujete jar so zelenými lúkami a rozkvitnutými stromami? Pravdepodobne nepatríte k tým, ktorých život znepríjemňuje alergická... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Solíme príliš veľa
KATARÍNA ŠTERBOVÁ
Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY