Solíme príliš veľa

19.05.2009

Príliš veľa solíme! Naši odborníci urobili výskum v 10 slovenských reštauráciách a priniesli nemilé zistenia. V niektorých podnikoch už jedno jedlo prekročilo odporúčanú dennú dávku soli! Priveľa soli pritom zvyšuje krvný tlak, ktorý môže viesť k infarktu, mozgovej mŕtvici či ochoreniam obličiek.

Odborníci odporúčajú jesť menej ako čajovú lyžičku soli, teda 5 až 6 gramov za deň. Výsledky prieskumu ich preto nemilo prekvapili. „Len v hlavnom jedle sme namerali hodnoty soli, ktoré boli miestami vyššie, ako je denná odporúčaná dávka. Napríklad kuracie prsia s nivovou omáčkou a hranolčekmi dosiahli v reštaurácii v Považskej Bystrici až 6,3 gramu soli,“ povedal predseda Slovenskej ligy proti hypertenzii lekár Štefan Farský. Ešte horšie dopadlo jedlo v školskej jedálni na strednej priemyselnej škole na strednom Slovensku. „Fazuľová polievka so zeleninou obsahovala 1,7 gramu soli a druhé jedlo, ktoré tvorili vyprážané sójové plátky s varenými zemiakmi a majonézou, dosiahli 5,2 gramu soli. Čiže hodnoty soli tohto obeda boli 7 gramov, čím presiahli normu,“ uzatvára docent Farský.

Zdravý môže byť aj steak

Ešte horšie dopadli výsledky merania soli vo Veľkej Británii. Zistili, že mnohé jedlá nemajú menej ako 10 gramov soli. Ak by ste si dali napríklad na obed ako predjedlo obľúbené kuracie krídelká, ako hlavné jedlo placku s hydinovým mäsom a obed by ste ukončili jablkovým koláčom, dostali by ste do seba až 15 gramov soli! „Dokázalo sa však, že jedlá sa dajú pripraviť aj s oveľa nižším obsahom soli a dokonca také, pri ktorých by ste s tým vôbec nerátali. Taký steak zo sviečkovice môže mať len 0,39 gramu soli,“ dodal odborník. Veľa soli vedie k vysokému krvnému tlaku, hypertenzii u 3 z 10 dospelých. Každý rok naň vo svete zomrie asi 7 miliónov ľudí.

Zmeňte svoj jedálny lístok 
 - NEJEDZTE potraviny s obsahom sodíka viac ako 400 miligramov v jednej porcii – slanina, syr, čipsy, práškové omáčky, olivy, saláma, solené oriešky, klobásy, údené ryby, bujóny. 
 - OBMEDZTE jedlá, ktoré majú viac ako 200 až 400 miligramov sodíka v jednej porcii – pečená fazuľa, sušienky, zákusky, pizza, sendviče, cestoviny s omáčkou.
 - DÁVAJTE PREDNOSŤ jedlám s nižším obsahom sodíka – kuskus, vajcia, čerstvé ryby, čerstvé syry, hydina, ovocie, zelenina, ryža, jogurt, hrášok, fazuľa, šošovica.

Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY

Ďalšie články z tejto sekcie

Nakŕmte svojich miláčikov zdravo. Upečte koláčiky pre psov aj mačky doma

Nakŕmte svojich miláčikov zdravo. Upečte koláčiky pre psov aj mačky doma

včera
Milujete svojich chlpáčov a chcete pre nich len to najlepšie? Vyskúšajte domáce mlsky pre psov aj mačky. Čítať viac
 
FOTO: Minútový TEST osobnosti šoféra. Ku ktorému zo 7 typov patríte?

FOTO: Minútový TEST osobnosti šoféra. Ku ktorému zo 7 typov patríte?

včera
S letom prichádza viac odjazdených kilometrov na cestách. Aké máte riziko, že ich všetky prejdete šťastne, v zdraví a bez nervov? Čítať viac
 
VÝHERCOVIA! Získali ste k predplatnému časopisu Zdravie darček?

VÝHERCOVIA! Získali ste k predplatnému časopisu Zdravie darček?

včera
Nájdite sa medzi šťastnými výhercami, ktorí sa môžu tešiť na poukážku v hodnote 10 eur. Možno aj vaše vlasy poteší nový šampón. Čítať viac
 
Poznáte svoj slnečný faktor? TEST prezradí, ktoré číslo je pre vás ideálne

Poznáte svoj slnečný faktor? TEST prezradí, ktoré číslo je pre vás ideálne

21.06.2017
Chystáte sa na popoludňajšiu kávu do mesta alebo ste si zobrali deň voľna a vyberiete sa na výlet? Nezabudnite si pribaliť ochranný... Čítať viac
 
Nástrahy horúceho leta: Určite viete o všetkých? Chráňte seba i rodinu

Nástrahy horúceho leta: Určite viete o všetkých? Chráňte seba i rodinu

20.06.2017
Je vám horúco a točí sa s vami celý svet? Nezahrávajte sa s vlastným zdravím a ešte väčší pozor dávajte na milovaných príbuzných, radí... Čítať viac
 
 

wanda.sk