Solíme príliš veľa

19.05.2009

Príliš veľa solíme! Naši odborníci urobili výskum v 10 slovenských reštauráciách a priniesli nemilé zistenia. V niektorých podnikoch už jedno jedlo prekročilo odporúčanú dennú dávku soli! Priveľa soli pritom zvyšuje krvný tlak, ktorý môže viesť k infarktu, mozgovej mŕtvici či ochoreniam obličiek.

Odborníci odporúčajú jesť menej ako čajovú lyžičku soli, teda 5 až 6 gramov za deň. Výsledky prieskumu ich preto nemilo prekvapili. „Len v hlavnom jedle sme namerali hodnoty soli, ktoré boli miestami vyššie, ako je denná odporúčaná dávka. Napríklad kuracie prsia s nivovou omáčkou a hranolčekmi dosiahli v reštaurácii v Považskej Bystrici až 6,3 gramu soli,“ povedal predseda Slovenskej ligy proti hypertenzii lekár Štefan Farský. Ešte horšie dopadlo jedlo v školskej jedálni na strednej priemyselnej škole na strednom Slovensku. „Fazuľová polievka so zeleninou obsahovala 1,7 gramu soli a druhé jedlo, ktoré tvorili vyprážané sójové plátky s varenými zemiakmi a majonézou, dosiahli 5,2 gramu soli. Čiže hodnoty soli tohto obeda boli 7 gramov, čím presiahli normu,“ uzatvára docent Farský.

Zdravý môže byť aj steak

Ešte horšie dopadli výsledky merania soli vo Veľkej Británii. Zistili, že mnohé jedlá nemajú menej ako 10 gramov soli. Ak by ste si dali napríklad na obed ako predjedlo obľúbené kuracie krídelká, ako hlavné jedlo placku s hydinovým mäsom a obed by ste ukončili jablkovým koláčom, dostali by ste do seba až 15 gramov soli! „Dokázalo sa však, že jedlá sa dajú pripraviť aj s oveľa nižším obsahom soli a dokonca také, pri ktorých by ste s tým vôbec nerátali. Taký steak zo sviečkovice môže mať len 0,39 gramu soli,“ dodal odborník. Veľa soli vedie k vysokému krvnému tlaku, hypertenzii u 3 z 10 dospelých. Každý rok naň vo svete zomrie asi 7 miliónov ľudí.

Zmeňte svoj jedálny lístok 
 - NEJEDZTE potraviny s obsahom sodíka viac ako 400 miligramov v jednej porcii – slanina, syr, čipsy, práškové omáčky, olivy, saláma, solené oriešky, klobásy, údené ryby, bujóny. 
 - OBMEDZTE jedlá, ktoré majú viac ako 200 až 400 miligramov sodíka v jednej porcii – pečená fazuľa, sušienky, zákusky, pizza, sendviče, cestoviny s omáčkou.
 - DÁVAJTE PREDNOSŤ jedlám s nižším obsahom sodíka – kuskus, vajcia, čerstvé ryby, čerstvé syry, hydina, ovocie, zelenina, ryža, jogurt, hrášok, fazuľa, šošovica.

Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY

Ďalšie články z tejto sekcie

Celebritné 4 v 1: Zdravie, štíhlosť, krása a energia. Stačí piť rastlinky, inšpirujete sa?

Celebritné 4 v 1: Zdravie, štíhlosť, krása a energia. Stačí piť rastlinky, inšpirujete sa?

včera
Speváčka Fergie nedá dopustiť na energiu zo štiav, Megan Fox si vylepšuje zdravie i postavu jablčným octom. A poznáme aj ďalšie tajomstvá... Čítať viac
 
Adela Banášová v redakcii Zdravia: Ľudia si o mne myslia mnoho vecí, ktoré neplatia

Adela Banášová v redakcii Zdravia: Ľudia si o mne myslia mnoho vecí, ktoré neplatia

21.04.2017
Pre jedných je vystrelená z vesmíru, pre iných komerčná hyena. Adela Banášová (36) ide svojou cestou a nemá problém liečiť sa ibuprofénom... Čítať viac
 
VIDEO: DJ EKG po ťažkej autonehode opäť za volantom. Toto je jeho odkaz pre vás

VIDEO: DJ EKG po ťažkej autonehode opäť za volantom. Toto je jeho odkaz pre vás

20.04.2017
Týždeň pred Vianocami najlepšiemu slovenskému dídžejovi skrížil cestu opitý vodič, ktorý šiel v protismere po rýchlostnej ceste... Čítať viac
 
Karcinogénny radón! Pozrite, či ohrozuje aj váš domov

Karcinogénny radón! Pozrite, či ohrozuje aj váš domov

20.04.2017
Asi tri štvrtiny nášho územia ležia v druhej a tretej kategórii radónového rizika. Zvyšuje vám životné prostredie riziko rakoviny?... Čítať viac
 
SÚŤAŽ: Trápia vás hemoroidy? Vyhrajte úľavu pre svoju riťku

SÚŤAŽ: Trápia vás hemoroidy? Vyhrajte úľavu pre svoju riťku

19.04.2017
Hemoroidy sa bolestivo ohlásia najmä u ľudí, ktorí denne presedia viac ako sedem hodín. Pracujete v kancelárii alebo celý deň sedíte... Čítať viac
 
 

wanda.sk