Solíme príliš veľa

19.05.2009

Príliš veľa solíme! Naši odborníci urobili výskum v 10 slovenských reštauráciách a priniesli nemilé zistenia. V niektorých podnikoch už jedno jedlo prekročilo odporúčanú dennú dávku soli! Priveľa soli pritom zvyšuje krvný tlak, ktorý môže viesť k infarktu, mozgovej mŕtvici či ochoreniam obličiek.

Odborníci odporúčajú jesť menej ako čajovú lyžičku soli, teda 5 až 6 gramov za deň. Výsledky prieskumu ich preto nemilo prekvapili. „Len v hlavnom jedle sme namerali hodnoty soli, ktoré boli miestami vyššie, ako je denná odporúčaná dávka. Napríklad kuracie prsia s nivovou omáčkou a hranolčekmi dosiahli v reštaurácii v Považskej Bystrici až 6,3 gramu soli,“ povedal predseda Slovenskej ligy proti hypertenzii lekár Štefan Farský. Ešte horšie dopadlo jedlo v školskej jedálni na strednej priemyselnej škole na strednom Slovensku. „Fazuľová polievka so zeleninou obsahovala 1,7 gramu soli a druhé jedlo, ktoré tvorili vyprážané sójové plátky s varenými zemiakmi a majonézou, dosiahli 5,2 gramu soli. Čiže hodnoty soli tohto obeda boli 7 gramov, čím presiahli normu,“ uzatvára docent Farský.

Zdravý môže byť aj steak

Ešte horšie dopadli výsledky merania soli vo Veľkej Británii. Zistili, že mnohé jedlá nemajú menej ako 10 gramov soli. Ak by ste si dali napríklad na obed ako predjedlo obľúbené kuracie krídelká, ako hlavné jedlo placku s hydinovým mäsom a obed by ste ukončili jablkovým koláčom, dostali by ste do seba až 15 gramov soli! „Dokázalo sa však, že jedlá sa dajú pripraviť aj s oveľa nižším obsahom soli a dokonca také, pri ktorých by ste s tým vôbec nerátali. Taký steak zo sviečkovice môže mať len 0,39 gramu soli,“ dodal odborník. Veľa soli vedie k vysokému krvnému tlaku, hypertenzii u 3 z 10 dospelých. Každý rok naň vo svete zomrie asi 7 miliónov ľudí.

Zmeňte svoj jedálny lístok 
 - NEJEDZTE potraviny s obsahom sodíka viac ako 400 miligramov v jednej porcii – slanina, syr, čipsy, práškové omáčky, olivy, saláma, solené oriešky, klobásy, údené ryby, bujóny. 
 - OBMEDZTE jedlá, ktoré majú viac ako 200 až 400 miligramov sodíka v jednej porcii – pečená fazuľa, sušienky, zákusky, pizza, sendviče, cestoviny s omáčkou.
 - DÁVAJTE PREDNOSŤ jedlám s nižším obsahom sodíka – kuskus, vajcia, čerstvé ryby, čerstvé syry, hydina, ovocie, zelenina, ryža, jogurt, hrášok, fazuľa, šošovica.

Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY

Ďalšie články z tejto sekcie

Nestíhate v práci a ste stále chorí? Pár úprav v byte a ste opäť vo forme

Nestíhate v práci a ste stále chorí? Pár úprav v byte a ste opäť vo forme

včera
Nechce sa vám ísť cvičiť a stále máte chuť na niečo sladké? Možno je na vine zlé osvetlenie. Čítať viac
 
4 najčastejšie chyby pri čistení zubov. Nerobte ich a budú bez kazov

4 najčastejšie chyby pri čistení zubov. Nerobte ich a budú bez kazov

24.02.2017
Baktériám sa v ústach páči a je potrebné sa ich zbavovať pravidelne počas dňa. Záleží aj technike. A pasta, to je to najmenej. Čítať viac
 
Chren uľaví nielen pri nádche a kašli. Silná 3-kombinácia účinky ešte umocní

Chren uľaví nielen pri nádche a kašli. Silná 3-kombinácia účinky ešte umocní

23.02.2017
Aromatický koreň chrenu je podobne ako cesnak, ďalším štipľavým prírodným antibiotikom. Veľmi zdravým a účinným v mnohých smeroch... Čítať viac
 
Pozeráte TV viac ako 5 hodín denne? Toto sa začne diať s vaším telom

Pozeráte TV viac ako 5 hodín denne? Toto sa začne diať s vaším telom

21.02.2017
Radi vysedávate pred telkou? Nepreháňajte to! Japonskí vedci zistili, že trávenie času pri televízore zvyšuje vážne zdravotné riziká.... Čítať viac
 
FOTO: Zabúdate piť vodu? Týchto 7 jedál vás zachráni, prirodzene hydratujú

FOTO: Zabúdate piť vodu? Týchto 7 jedál vás zachráni, prirodzene hydratujú

20.02.2017
Aj vám sa stáva, že prídete po práci domov a zistíte, že ste cez deň takmer nič nevypili? Doháňať všetko večer nie je správne. Zabaľte... Čítať viac
 
 

wanda.sk