predplatne
 

Solíme príliš veľa

19.05.2009

Príliš veľa solíme! Naši odborníci urobili výskum v 10 slovenských reštauráciách a priniesli nemilé zistenia. V niektorých podnikoch už jedno jedlo prekročilo odporúčanú dennú dávku soli! Priveľa soli pritom zvyšuje krvný tlak, ktorý môže viesť k infarktu, mozgovej mŕtvici či ochoreniam obličiek.

Odborníci odporúčajú jesť menej ako čajovú lyžičku soli, teda 5 až 6 gramov za deň. Výsledky prieskumu ich preto nemilo prekvapili. „Len v hlavnom jedle sme namerali hodnoty soli, ktoré boli miestami vyššie, ako je denná odporúčaná dávka. Napríklad kuracie prsia s nivovou omáčkou a hranolčekmi dosiahli v reštaurácii v Považskej Bystrici až 6,3 gramu soli,“ povedal predseda Slovenskej ligy proti hypertenzii lekár Štefan Farský. Ešte horšie dopadlo jedlo v školskej jedálni na strednej priemyselnej škole na strednom Slovensku. „Fazuľová polievka so zeleninou obsahovala 1,7 gramu soli a druhé jedlo, ktoré tvorili vyprážané sójové plátky s varenými zemiakmi a majonézou, dosiahli 5,2 gramu soli. Čiže hodnoty soli tohto obeda boli 7 gramov, čím presiahli normu,“ uzatvára docent Farský.

Zdravý môže byť aj steak

Ešte horšie dopadli výsledky merania soli vo Veľkej Británii. Zistili, že mnohé jedlá nemajú menej ako 10 gramov soli. Ak by ste si dali napríklad na obed ako predjedlo obľúbené kuracie krídelká, ako hlavné jedlo placku s hydinovým mäsom a obed by ste ukončili jablkovým koláčom, dostali by ste do seba až 15 gramov soli! „Dokázalo sa však, že jedlá sa dajú pripraviť aj s oveľa nižším obsahom soli a dokonca také, pri ktorých by ste s tým vôbec nerátali. Taký steak zo sviečkovice môže mať len 0,39 gramu soli,“ dodal odborník. Veľa soli vedie k vysokému krvnému tlaku, hypertenzii u 3 z 10 dospelých. Každý rok naň vo svete zomrie asi 7 miliónov ľudí.

Zmeňte svoj jedálny lístok 
 - NEJEDZTE potraviny s obsahom sodíka viac ako 400 miligramov v jednej porcii – slanina, syr, čipsy, práškové omáčky, olivy, saláma, solené oriešky, klobásy, údené ryby, bujóny. 
 - OBMEDZTE jedlá, ktoré majú viac ako 200 až 400 miligramov sodíka v jednej porcii – pečená fazuľa, sušienky, zákusky, pizza, sendviče, cestoviny s omáčkou.
 - DÁVAJTE PREDNOSŤ jedlám s nižším obsahom sodíka – kuskus, vajcia, čerstvé ryby, čerstvé syry, hydina, ovocie, zelenina, ryža, jogurt, hrášok, fazuľa, šošovica.

Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Najskôr pôžitok, po hodine chaos. Sledujte, čo s vami robí váš obľúbený nápoj

Najskôr pôžitok, po hodine chaos. Sledujte, čo s vami robí váš obľúbený nápoj

dnes
Keď si uvedomíte tieto účinky, rozmyslíte si, či ich budete piť naozaj tak často. Čítať viac
 
Zbohom okuliare! Vyhrali ste perfektný darček pod stromček

Zbohom okuliare! Vyhrali ste perfektný darček pod stromček

dnes
Začiatok nového roka s novým pohľadom na svet bude dopriaty jednej z našich čitateliek. Zatiaľ o ňom netuší. Jej mama má pre ňu veľké... Čítať viac
 
Relax so Zdravím: Výhercovia kúpeľného pobytu, gratulujeme vám!

Relax so Zdravím: Výhercovia kúpeľného pobytu, gratulujeme vám!

včera
Lepšie pohybové i stravovacie návyky, ktoré získate v kúpeľoch, vám pomôžu v boji s osteoporózou. A voda odplaví bolesť. Zdravie vám... Čítať viac
 
Nemáte už energiu na vianočné prípravy? Stačí pár úprav a ste ako stíhačka

Nemáte už energiu na vianočné prípravy? Stačí pár úprav a ste ako stíhačka

včera
Hektické obdobie si vyžiada svoju daň v podobe únavy. Niekedy však stačí úprava jedálneho lístku a všetko bude inak. Čítať viac
 
8 krokov ako dať STOP zimnému blues. Bez liekov za 15 minút!

8 krokov ako dať STOP zimnému blues. Bez liekov za 15 minút!

17.12.2018
Dlhé zimné večery a vstávanie do tmy. Čo robiť, aby ste neprepadli depresii z nedostatku svetla? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Solíme príliš veľa
KATARÍNA ŠTERBOVÁ
Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY