Solíme príliš veľa

19.05.2009

Príliš veľa solíme! Naši odborníci urobili výskum v 10 slovenských reštauráciách a priniesli nemilé zistenia. V niektorých podnikoch už jedno jedlo prekročilo odporúčanú dennú dávku soli! Priveľa soli pritom zvyšuje krvný tlak, ktorý môže viesť k infarktu, mozgovej mŕtvici či ochoreniam obličiek.

Odborníci odporúčajú jesť menej ako čajovú lyžičku soli, teda 5 až 6 gramov za deň. Výsledky prieskumu ich preto nemilo prekvapili. „Len v hlavnom jedle sme namerali hodnoty soli, ktoré boli miestami vyššie, ako je denná odporúčaná dávka. Napríklad kuracie prsia s nivovou omáčkou a hranolčekmi dosiahli v reštaurácii v Považskej Bystrici až 6,3 gramu soli,“ povedal predseda Slovenskej ligy proti hypertenzii lekár Štefan Farský. Ešte horšie dopadlo jedlo v školskej jedálni na strednej priemyselnej škole na strednom Slovensku. „Fazuľová polievka so zeleninou obsahovala 1,7 gramu soli a druhé jedlo, ktoré tvorili vyprážané sójové plátky s varenými zemiakmi a majonézou, dosiahli 5,2 gramu soli. Čiže hodnoty soli tohto obeda boli 7 gramov, čím presiahli normu,“ uzatvára docent Farský.

Zdravý môže byť aj steak

Ešte horšie dopadli výsledky merania soli vo Veľkej Británii. Zistili, že mnohé jedlá nemajú menej ako 10 gramov soli. Ak by ste si dali napríklad na obed ako predjedlo obľúbené kuracie krídelká, ako hlavné jedlo placku s hydinovým mäsom a obed by ste ukončili jablkovým koláčom, dostali by ste do seba až 15 gramov soli! „Dokázalo sa však, že jedlá sa dajú pripraviť aj s oveľa nižším obsahom soli a dokonca také, pri ktorých by ste s tým vôbec nerátali. Taký steak zo sviečkovice môže mať len 0,39 gramu soli,“ dodal odborník. Veľa soli vedie k vysokému krvnému tlaku, hypertenzii u 3 z 10 dospelých. Každý rok naň vo svete zomrie asi 7 miliónov ľudí.

Zmeňte svoj jedálny lístok 
 - NEJEDZTE potraviny s obsahom sodíka viac ako 400 miligramov v jednej porcii – slanina, syr, čipsy, práškové omáčky, olivy, saláma, solené oriešky, klobásy, údené ryby, bujóny. 
 - OBMEDZTE jedlá, ktoré majú viac ako 200 až 400 miligramov sodíka v jednej porcii – pečená fazuľa, sušienky, zákusky, pizza, sendviče, cestoviny s omáčkou.
 - DÁVAJTE PREDNOSŤ jedlám s nižším obsahom sodíka – kuskus, vajcia, čerstvé ryby, čerstvé syry, hydina, ovocie, zelenina, ryža, jogurt, hrášok, fazuľa, šošovica.

Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY

Ďalšie články z tejto sekcie

Omyl! Vychýrená rastlina v skutočnosti vôbec nepomáha, tvrdia vedci

Omyl! Vychýrená rastlina v skutočnosti vôbec nepomáha, tvrdia vedci

včera
História stromu na „pamäť“ siaha do obdobia prvohôr. Nespoliehajte sa však na to, že vám osvieži spomienky. Vedci tvrdia, že najpopulárnejšia... Čítať viac
 
FOTO: Toto ste netušili! 3 fakty o vláknine, ktoré by ste mali vedieť

FOTO: Toto ste netušili! 3 fakty o vláknine, ktoré by ste mali vedieť

01.12.2016
Ak chcete schudnúť, jedzte vlákninu. Odporúčanie, ktoré čítate často. Sú však veci, ktoré ste o nej možno nepočuli. Čítať viac
 
Pamäť klame. Kedy vám hypnóza navráti stratené spomienky? 

Pamäť klame. Kedy vám hypnóza navráti stratené spomienky? 

30.11.2016
Neviete, kam ste odložili dôležitý dokument alebo obálku s peniazmi? Obráťte sa na hypnoterapeuta, ktorý vám osvieži pamäť. Na detaily... Čítať viac
 
Nová príčina rakoviny: Pozrite, z čoho vám môže hroziť, hoci žijete zdravo

Nová príčina rakoviny: Pozrite, z čoho vám môže hroziť, hoci žijete zdravo

29.11.2016
Vážna choroba môže byť následkom vášnivého cestovateľského koníčka. Riziko je rovnaké, ako keby ste boli obézni! Čítať viac
 
Zápcha v črevách: Tráveniu dajte zelenú. Pomôže ranný rituál

Zápcha v črevách: Tráveniu dajte zelenú. Pomôže ranný rituál

28.11.2016
Brucho vám ide prasknúť, potrebujete, no nejde to. Zápcha trápi mnoho ľudí. Tráveniu musíte pomáhať. Čítať viac
 
 

wanda.sk