Solíme príliš veľa

19.05.2009

Príliš veľa solíme! Naši odborníci urobili výskum v 10 slovenských reštauráciách a priniesli nemilé zistenia. V niektorých podnikoch už jedno jedlo prekročilo odporúčanú dennú dávku soli! Priveľa soli pritom zvyšuje krvný tlak, ktorý môže viesť k infarktu, mozgovej mŕtvici či ochoreniam obličiek.

Odborníci odporúčajú jesť menej ako čajovú lyžičku soli, teda 5 až 6 gramov za deň. Výsledky prieskumu ich preto nemilo prekvapili. „Len v hlavnom jedle sme namerali hodnoty soli, ktoré boli miestami vyššie, ako je denná odporúčaná dávka. Napríklad kuracie prsia s nivovou omáčkou a hranolčekmi dosiahli v reštaurácii v Považskej Bystrici až 6,3 gramu soli,“ povedal predseda Slovenskej ligy proti hypertenzii lekár Štefan Farský. Ešte horšie dopadlo jedlo v školskej jedálni na strednej priemyselnej škole na strednom Slovensku. „Fazuľová polievka so zeleninou obsahovala 1,7 gramu soli a druhé jedlo, ktoré tvorili vyprážané sójové plátky s varenými zemiakmi a majonézou, dosiahli 5,2 gramu soli. Čiže hodnoty soli tohto obeda boli 7 gramov, čím presiahli normu,“ uzatvára docent Farský.

Zdravý môže byť aj steak

Ešte horšie dopadli výsledky merania soli vo Veľkej Británii. Zistili, že mnohé jedlá nemajú menej ako 10 gramov soli. Ak by ste si dali napríklad na obed ako predjedlo obľúbené kuracie krídelká, ako hlavné jedlo placku s hydinovým mäsom a obed by ste ukončili jablkovým koláčom, dostali by ste do seba až 15 gramov soli! „Dokázalo sa však, že jedlá sa dajú pripraviť aj s oveľa nižším obsahom soli a dokonca také, pri ktorých by ste s tým vôbec nerátali. Taký steak zo sviečkovice môže mať len 0,39 gramu soli,“ dodal odborník. Veľa soli vedie k vysokému krvnému tlaku, hypertenzii u 3 z 10 dospelých. Každý rok naň vo svete zomrie asi 7 miliónov ľudí.

Zmeňte svoj jedálny lístok 
 - NEJEDZTE potraviny s obsahom sodíka viac ako 400 miligramov v jednej porcii – slanina, syr, čipsy, práškové omáčky, olivy, saláma, solené oriešky, klobásy, údené ryby, bujóny. 
 - OBMEDZTE jedlá, ktoré majú viac ako 200 až 400 miligramov sodíka v jednej porcii – pečená fazuľa, sušienky, zákusky, pizza, sendviče, cestoviny s omáčkou.
 - DÁVAJTE PREDNOSŤ jedlám s nižším obsahom sodíka – kuskus, vajcia, čerstvé ryby, čerstvé syry, hydina, ovocie, zelenina, ryža, jogurt, hrášok, fazuľa, šošovica.

Autor: KATARÍNA ŠTERBOVÁ, Ilustračné foto: JÚLIUS DUBRAVAY

Ďalšie články z tejto sekcie

FOTO: Cítite svrbenie na perách? Toto vás zachráni pred oparom

FOTO: Cítite svrbenie na perách? Toto vás zachráni pred oparom

včera
Stačí, aby sa slnečné lúče dotkli vašich pier a opar je na svete. Herpes vyprovokuje aj silný vietor, stres v práci alebo menštruácia. ... Čítať viac
 
VIDEO: Najlacnejšia a veľmi účinná liečba. Vitajte v lesných kúpeľoch!

VIDEO: Najlacnejšia a veľmi účinná liečba. Vitajte v lesných kúpeľoch!

včera
Japonci už 25 rokov skúmajú vplyv pobytu medzi stromami na zdravie človeka. Výsledky sú fascinujúce. Obyčajná prechádzka lesom má... Čítať viac
 
Vieme, ako si zamaškrtiť naozaj neškodne

Vieme, ako si zamaškrtiť naozaj neškodne

19.05.2017
Pojedať keksíky, cmúľať cukríky, popíjať sladké nápoje, to všetko vám môže spôsobiť hotové mínové pole. Ak sa ich neviete vzdať, ide... Čítať viac
 
Aj vás ničí práca? Veľký prieskum o nespokojnosti pracujúcich Slovákov

Aj vás ničí práca? Veľký prieskum o nespokojnosti pracujúcich Slovákov

18.05.2017
Povinností neodsýpa, a vy si na odpočinok a kvalitný spánok jednoducho nedokážete nájsť čas. A čo váš voľný čas? Čítať viac
 
Nadávajúci čudáci? Škandál v známom českom programe preslávil Tourettov syndróm

Nadávajúci čudáci? Škandál v známom českom programe preslávil Tourettov syndróm

17.05.2017
Prejsť bez povšimnutia cez rozum štábu médií, tak to je trúfalosť, no keď to upozorní na prehliadaný problém, je to zdá sa, tá najúčinnejšia... Čítať viac
 
 

wanda.sk