predplatne
 

Stresu sa nikdy úplne nezbavíte, využite ho vo svoj prospech!

15.10.2014

Naháňajú vás termíny, ničí počasie, mali by ste sa s deťmi učiť a prehlbuje sa partnerská kríza? Nepodliehajte stresu, inak vám sadne na vnútorné orgány, pleť a chrbát. Budete sa diviť, čo všetko vás bude bolieť!

V strese sa viac potíme a spotrebujeme viac kyslíka.

V strese sa viac potíme a spotrebujeme viac kyslíka.Autor: profimedia.sk

„Stres je prežívanie a to sa zákonite viaže na vegetatívny nervový systém, ktorý je prepojený s telesnými orgánmi,“ vysvetľuje psychologička PhDr. Elena Brozmanová. „Dlhodobý stres sa prejaví v búšení srdca, zvýšenom krvnom tlaku či v celkovej slabosti.“ Vedci zistili súvislosť medzi stresom a zdravotnými ťažkosťami u vyše stopäťdesiattisíc ľudí. Práve prepojenie nervového systému s tráviacim sa zvyčajne skrýva za bolesťami žalúdka či za problémami s trávením v ťažkých životných situáciách. Niekomu sa zhorší ekzém, inému vyskočia na tvári vyrážky, začnú padať vlasy, objavia sa tiky alebo ho sekne.

Vidieť to na vás

„Presný biomechanizmus účinku stresu na pokožku nie je objasnený,“ hovorí dermatologička MUDr. Alexandra Novotná, PhD., „no prax potvrdzuje, že mnohým pacientom sa zhorší stav v období maturít, skúšok, partnerských či rodinných kríz alebo po nich prekonaní. Vysvetľujeme si to tým, že stres narúša celkovú hormonálnu os v organizme.“

V období stresu sa preukázateľne zhoršuje najmä stav zápalových kožných ochorení ako psoriázy či seboroickej dermatitídy. Vyskakujú červené fľaky na šiji, prípadne na iných častiach tela, objavujú sa lupiny vo vlasoch. Môže sa zhoršiť vypadávanie vlasov, stav nechtov alebo nastúpi nadmerné potenie. Všetko riadia hormóny. „Pri chronických kožných ochoreniach by mal lekár pacienta poučiť, prípadne naučiť techniky zvládania stresu,“ mieni dermatologička.

Nezakrúti vám krkom

So stresom sa často spájajú bolesti hlavy. V náročnom pracovnom či študijnom tempe si ani neuvedomíte, že väčšinu dňa presedíte a už sed ako taký je pre telo neprirodzená poloha. Chrbtica trpí, svaly okolo nej ochabujú a tuhnú… Môžu dokonca zovrieť cievy a tým ovplyvniť prietok krvi. Stres si rád sadá práve na krčnú chrbticu. Pomoc je jednoduchá, zachráni vás pravidelný pohyb alebo odborná masáž. Vďaka profesionálnym hmatom sa možno zbavíte nielen bolesti chrbta a hlavy, ale dosiahnete celkové uvoľnenie organizmu. Masáž podporuje tvorbu endorfínov a, naopak, znižuje produkciu stresových hormónov.

Niekto kričí, iný uteká

Jasné, bez stresu sa žiť nedá. „Stres vzniká ako reakcia na záťažovú situáciu,“ vysvetľuje PhDr. Elena Brozmanová. „Najväčšmi sa človek vybudí, keď sa cíti v ohrození, prípadne sa niečoho obáva. Ak situáciu nevie riešiť, napätie pretrváva a pretaví sa do fyziologickej reakcie.“ Výskumy ukázali, že stresovú situáciu ľudia najčastejšie riešia útekom, útokom alebo sociálnou oporou, z napätia sa jednoducho vyrozprávate svojim blízkym. Čoraz viac ľudí sa cíti stresovaných aj preto, lebo podnety, ktoré ich obklopujú, sú príliš intenzívne a je ich veľmi veľa.

Záťaž vás štartuje

Na druhej strane však odborníci varujú pred súčasnou devalváciou pojmu stres. Existujú dve skupiny záťaže: distres a eustres. Prvý vyvoláva u človeka negatívne pocity, škodí mu a zaťažuje ho. Druhý je pozitívny a môže vás podnietiť na lepšie výkony. „Štandardná záťaž je nevyhnutná na to, aby človek niečo urobil,“ objasňuje odborníčka. „Dôležité je, aby ste sa so stresom vedeli vyrovnať. Musí ho vystriedať útlm, počas ktorého sa organizmus zregeneruje a znova načerpá sily na ‚stres‘.“ So záťažou sa musíte vyrovnať, či už behom, rozhovorom s priateľmi, relaxáciou, alebo meditáciou. Populárne sú kurzy bubnovania alebo kreatívneho kreslenia, fičí aj box alebo záhradkárčenie či ručné práce. Ak pracujete manuálne, uvoľníte sa skôr pri hudbe či pri filme, ak podávate denne psychické výkony, najlepšie vás stresu zbaví ručná robota.

Kedy vyhľadať pomoc?

Chorobný stres vzniká vtedy, keď sa skracuje obdobie relaxácie. Keď nasleduje záťaž za záťažou a nemáte čas vydýchnuť si. Niekto zvládne viac, iný menej. „Sme veľmi rozdielni v takzvanej frustračnej tolerancii. To, čo mňa vytočí, zaťaží, druhý nemusí ani postrehnúť. Ak už stres ohrozuje vaše zdravie, ovplyvňuje správanie a nepomáha klasický oddych, obráťte sa na odborníka,“ nabáda psychologička. Možno sa budete diviť, ako sa na ten svoj stres inak pozriete.

Tip pre rodičov
„Možno by bolo vhodné pripraviť deti na stres už v rámci niektorých vyučovacích hodín na školách. Mnohí rodičia dnes chránia deti od všetkých problémov. Takto sa nenaučia bojovať s prekážkami. Prílišné oprašovanie detí nie je rozumné,“ radí psychologička Elena Brozmanová.

Vedeli ste, že...

... pôvodný termín stres zaviedol János Selye v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Prežil v detstvo v Komárne, študoval v Prahe, Paríži a Ríme. Neskôr žil v Kanade. Prišiel na to, že keď je človek v záťažovej situácii, vytvára sa špecifická biochemická reakcia, nazval ju stresovou.
... práve vďaka výkyvu hladiny hormónov sa stres môže podpísať aj pod narušenie menštruačného cyklu. Rovnako nebezpečný je i pre dojčiace ženy. Záťažové situácie môžu viesť až k strate mlieka. Podobne ako k strate vlasov či k inými javom, ktoré so stresom zdanlivo nesúvisia.

Ako reagujeme na stres

Akútny
Mozog – Začne mobilizovať celé telo, pripraví ho na silovú alebo rýchlostnú reakciu.
Oči – Začnú sa rozširovať zrenice.
Pľúca – Rozšíria sa priedušky, zrýchli dych, pľúca spotrebujú viac kyslíka.
Srdce – Začne stúpať pulz i krvný tlak, srdce pumpuje na plné obrátky, aby dodalo organizmu väčšie množstvo kyslíka a glukózy.
Pečeň – Uložený cukor glykogén, začne vo väčšom množstve premieňať na glukózu, aby mali svaly viac pohonných látok.
Nadobličky – produkujú viac hormónu katecholamínu, ktorý sa nazýva aj hormón útoku.
Žalúdok – Prestane tráviť, aby energiu mohli čerpať svaly.
Krv – Spomaľuje sa jej prúdenie a zvyšuje zrážavosť pre prípad zranenia.

Chronický
Mozog – Mozgové bunky ohrozuje kortizol, dlhodobé pôsobenie tohto hormónu narúša vnímanie a môže viesť k vyčerpanosti, podráždenosti či k depresiám.
Žalúdok – oslabuje sa prekrvenie žalúdočnej sliznice, čo môže vyústiť do vredov.
Nadobličky – Produkujú kortizol, ktorý spomaľuje trávenie a oslabuje imunitu, adrenalín zvyšuje hladinu cukru i tlak.
Pohlavné orgány – Dlhodobý stres tlmí produkciu pohlavných orgánov.
Krv – Zvýšený krvný tlak a pulz oslabuje pružnosť ciev.

Ste väčšina?

90 % ľudí zažíva stres aspoň dvakrát týždenne.
25 % si nepamätá deň bez neho.
70 % mužov a 60 % žien najväčšmi stresujú veci spojené s ich prácou.

15 rád, ako sa zbavíte stresu »

V tomto článku sa zaoberáme Stres ...viac
Autor: ZDRAVIE/Katarína POSLUCHOVÁ

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Výhercovia luxusného kúpeľného pobytu. Chcete sa o mesiac tešiť aj vy?

Výhercovia luxusného kúpeľného pobytu. Chcete sa o mesiac tešiť aj vy?

včera
Je tu jeseň. Niet lepšieho času pre dobitie energie relaxovaním v bazénoch, saunách a na ozdravných procedúrach. Časopis Zdravie... Čítať viac
 
Môže spustiť nadmerná konzumácia sladkostí cukrovku? Alebo skôr infarkt?

Môže spustiť nadmerná konzumácia sladkostí cukrovku? Alebo skôr infarkt?

včera
Hoci väčšina lekárov tvrdí, že samotný cukor nespúšťa diabetes, sú tu aj nové výskumy. Tie naznačujú nielen užšie prepojenie medzi... Čítať viac
 
Aj vy to cítite? Spln na vás vplýva omnoho viac, než si myslíte

Aj vy to cítite? Spln na vás vplýva omnoho viac, než si myslíte

23.09.2018
Hrubé závesy vám nepomôžu. Mesiac v splne mení kvalitu spánku, potvrdili vedci. Čítať viac
 
Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

22.09.2018
Chrbticu môžete trápiť nielen dlhým sedením či nevhodným zdvíhaním ťažkých krabíc, ale i nedostatočný pitným režimom. Kedy ste naposledy... Čítať viac
 
Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

21.09.2018
Vyššie vzdelanie je výbornou prevenciou pred vznikom Alzheimerovej choroby. Napriek tomu ochorenie ohrozuje najmä tých, ktorí... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Stresu sa nikdy úplne nezbavíte, využite ho vo svoj prospech!
ZDRAVIE/Katarína POSLUCHOVÁ