Tu sa spí a miluje. Vyznajte sa v chémii svojej spálne

13.07.2017

Lekári už dávnejšie zistili, že ak sa náš životný rytmus líši od prirodzeného striedania dňa a noci, rozlaďujeme si „biologické hodiny“ a zarábame si na veľké zdravotné problémy. Aké svetlo je vo vašej spálni?

Spálňa má na vás volať – ide sa spať. Nič iné v nej okrem milovania nerobte.

Spálňa má na vás volať – ide sa spať. Nič iné v nej okrem milovania nerobte. Autor: Profimedia.sk

Z hľadiska spánku sa  za najdôležitejší považuje sérotonín, označovaný aj ako hormón šťastia, a melatonín, nazývaný hormón spánku. Na ich výrobu potrebuje telo aminokyselinu tryptofán, ktorý môžeme získať len zo stravy. Pri spracovaní tryptofánu je dôležitý dostatok sacharidov, vitamínov skupiny B, vitamín C, zinok a slnečné svetlo. Jeho dobrými zdrojmi sú:

  • krevety,
  • sójová omáčka,
  • šampiňóny,
  • morčacie a teľacie mäso,
  • ryby,
  • kuracie prsia a pečeň,
  • špenát,
  • plesnivé syry,
  • brokolica,
  • avokádo,
  • orechy,
  • ovos,
  • banán. 

Viac: 

Vedeli ste že...
...najmenej o štvrť hodiny kratšie spíme všetci počas splnu, a to aj vtedy, ak nám Mesiac nesvieti do okna.

Čo vás rozrušuje

Spálňa by mala vo vás evokovať pocit – tu sa spí a miluje. Preto by sa na posteli, ale ani na stoličkách nemali vŕšiť hromady šiat, na stolíku účty či nedorobenú prácu. Akýkoľvek neporiadok vás bude rozrušovať, čo môže viesť k problémom so spánkom. Pyžamo noste len do postele, nie ako domáci odev. „V posteli nejedzte, nepozerajte televíziu, nepracujte,“ radí neurológ Martin Kucharík.

Odhoďte pyžamu! Konečne sa vyspíte a spestríte si sexuálny život 

Zatemnite!


Foto: Profimedia.sk

Vylučovanie melatonínu z epifýzy je podmienené tmou. Preto ak chcete dobre zaspať, neblokujte si jeho produkciu svetlom. Nevpúšťajte ho dnu a odstráňte jeho zdroje znútra. Okná na spálni si zatemnite a z miestnosti odstráňte všetky zdroje rušivého svetla.

Žiarovky pri posteli

Ak si chcete v posteli ešte trochu čítať, tlmená žiarovka by nemala mať viac ako 15 wattov. Najúčinnejšie dokáže oddialiť spánok modrá časť svetelného spektra s vlnovou dĺžkou 440 až 460 nanometrov. Práve takú vyžarujú najmä obrazovky mobilov, tabletov, televízorov či niektoré LED žiarovky. Aj budík či hodiny s bielym LED displejom treba zo spálne odpratať. Ľahnúť do postele aj vstávať z nej sa snažte vždy v rovnaký čas. Telo má rado pravidelnosť.

Nemaľujte spálňu broskyňovými odtieňmi! Feng šuej vám zlepší sex 

Vychladnite

„Doprajte si denne prechádzku na čerstvom vzduchu a denne cvičte, nie však menej ako tri-štyri hodiny pred spaním.“ Výskumy naznačujú, že najlepšie je cvičiť ráno a aspoň pol hodiny. Telesná teplota počas cvičenia stúpa a trvá asi šesť hodín, kým klesne späť do normálu. Keďže nižšia teplota sa spája s lepším spánkom, je dobré, aby telo malo čas vychladnúť.

Tretie oko

Pred pár rokmi vedci objavili, že na sietnici ľudského oka je okrem tyčiniek a čapíkov aj tretí typ svetlocitlivých buniek. Síce nijako neprispievajú k zraku, ale regulujú tvorbu melatonínu a tým aj denný rytmus. Tieto bunky obsahujú špeciálny pigment, vďaka ktorému zachytávajú len modré svetlo s vlnovou dĺžkou okolo 460 nanometrov.

Strážca kvalitného spánku: Malé klbko odhalí, prečo sa budíte unavení

Signály z týchto buniek mieria priamo k „tretiemu oku“, špeciálnym bunkám v hypotalame, čo je oblasť mozgu nachádzajúca sa asi v strede čela za očami. Tam sú naše „biologické hodiny“. Melatonín má totiž imunomodulačný, antioxidačný a onkostatický účinok. Takže, oddnes dbajte na spánkový režim!

Bude vás zaujímať:

Spánok

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: Martina Palovčíková, bd
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Rozkoš nepotrebuje sex. Mozgový orgazmus je HIT, ani prstom nepohnete

Rozkoš nepotrebuje sex. Mozgový orgazmus je HIT, ani prstom nepohnete

23.09.2017
Zavoňala vám obľúbená zmrzlina z detstva, vlasy vám hladká čiasi ruka a v ušiach znie povedomá pieseň z prvého rande? Váš mozog práve... Čítať viac
 
Problematickí dospelí: Bezohľadní, nepokojní a zlostní. ADHD nemusí byť tragédia

Problematickí dospelí: Bezohľadní, nepokojní a zlostní. ADHD nemusí byť tragédia

22.09.2017
Poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou sa netýkajú iba detí. Viaceré štúdie potvrdili, že 30 % - 70 % detí s ADHD trpí príznakmi... Čítať viac
 
Tip nielen na dnes: Vystúpte z auta a vykročte s čistou hlavou

Tip nielen na dnes: Vystúpte z auta a vykročte s čistou hlavou

22.09.2017
Kedy ste naposledy sedeli na bicykli alebo ste išli pešo do práce? Dnes je na to ideálny čas. Deň bez áut vám pripomenie ekologickejšie... Čítať viac
 
Bolesti brucha? Zápal pankreasu začína nenápadne, no ide vám o život!

Bolesti brucha? Zápal pankreasu začína nenápadne, no ide vám o život!

21.09.2017
Bolesti brucha nepodceňujte, ani keď sa hlásia iba občas, najmä po jedle. Nemusí ísť o neškodnú diétnu chybu, ale o pankreas. Čítať viac
 
Užite si kúpele s liečivými procedúrami a októbrovým Zdravím

Užite si kúpele s liečivými procedúrami a októbrovým Zdravím

21.09.2017
Teplý kúpeľ odplaví únavu, ale v  termálnej vode z Perly Karpát sa rozpustí aj bolesť kĺbov. Ak sa k tomu všetkému zbavíte skrytých... Čítať viac
 
 

wanda.sk