Tu sa spí a miluje. Vyznajte sa v chémii svojej spálne

13.07.2017

Lekári už dávnejšie zistili, že ak sa náš životný rytmus líši od prirodzeného striedania dňa a noci, rozlaďujeme si „biologické hodiny“ a zarábame si na veľké zdravotné problémy. Aké svetlo je vo vašej spálni?

Spálňa má na vás volať – ide sa spať. Nič iné v nej okrem milovania nerobte.

Spálňa má na vás volať – ide sa spať. Nič iné v nej okrem milovania nerobte. Autor: Profimedia.sk

Z hľadiska spánku sa  za najdôležitejší považuje sérotonín, označovaný aj ako hormón šťastia, a melatonín, nazývaný hormón spánku. Na ich výrobu potrebuje telo aminokyselinu tryptofán, ktorý môžeme získať len zo stravy. Pri spracovaní tryptofánu je dôležitý dostatok sacharidov, vitamínov skupiny B, vitamín C, zinok a slnečné svetlo. Jeho dobrými zdrojmi sú:

  • krevety,
  • sójová omáčka,
  • šampiňóny,
  • morčacie a teľacie mäso,
  • ryby,
  • kuracie prsia a pečeň,
  • špenát,
  • plesnivé syry,
  • brokolica,
  • avokádo,
  • orechy,
  • ovos,
  • banán. 

Viac: 

Vedeli ste že...
...najmenej o štvrť hodiny kratšie spíme všetci počas splnu, a to aj vtedy, ak nám Mesiac nesvieti do okna.

Čo vás rozrušuje

Spálňa by mala vo vás evokovať pocit – tu sa spí a miluje. Preto by sa na posteli, ale ani na stoličkách nemali vŕšiť hromady šiat, na stolíku účty či nedorobenú prácu. Akýkoľvek neporiadok vás bude rozrušovať, čo môže viesť k problémom so spánkom. Pyžamo noste len do postele, nie ako domáci odev. „V posteli nejedzte, nepozerajte televíziu, nepracujte,“ radí neurológ Martin Kucharík.

Odhoďte pyžamu! Konečne sa vyspíte a spestríte si sexuálny život 

Zatemnite!


Foto: Profimedia.sk

Vylučovanie melatonínu z epifýzy je podmienené tmou. Preto ak chcete dobre zaspať, neblokujte si jeho produkciu svetlom. Nevpúšťajte ho dnu a odstráňte jeho zdroje znútra. Okná na spálni si zatemnite a z miestnosti odstráňte všetky zdroje rušivého svetla.

Žiarovky pri posteli

Ak si chcete v posteli ešte trochu čítať, tlmená žiarovka by nemala mať viac ako 15 wattov. Najúčinnejšie dokáže oddialiť spánok modrá časť svetelného spektra s vlnovou dĺžkou 440 až 460 nanometrov. Práve takú vyžarujú najmä obrazovky mobilov, tabletov, televízorov či niektoré LED žiarovky. Aj budík či hodiny s bielym LED displejom treba zo spálne odpratať. Ľahnúť do postele aj vstávať z nej sa snažte vždy v rovnaký čas. Telo má rado pravidelnosť.

Nemaľujte spálňu broskyňovými odtieňmi! Feng šuej vám zlepší sex 

Vychladnite

„Doprajte si denne prechádzku na čerstvom vzduchu a denne cvičte, nie však menej ako tri-štyri hodiny pred spaním.“ Výskumy naznačujú, že najlepšie je cvičiť ráno a aspoň pol hodiny. Telesná teplota počas cvičenia stúpa a trvá asi šesť hodín, kým klesne späť do normálu. Keďže nižšia teplota sa spája s lepším spánkom, je dobré, aby telo malo čas vychladnúť.

Tretie oko

Pred pár rokmi vedci objavili, že na sietnici ľudského oka je okrem tyčiniek a čapíkov aj tretí typ svetlocitlivých buniek. Síce nijako neprispievajú k zraku, ale regulujú tvorbu melatonínu a tým aj denný rytmus. Tieto bunky obsahujú špeciálny pigment, vďaka ktorému zachytávajú len modré svetlo s vlnovou dĺžkou okolo 460 nanometrov.

Strážca kvalitného spánku: Malé klbko odhalí, prečo sa budíte unavení

Signály z týchto buniek mieria priamo k „tretiemu oku“, špeciálnym bunkám v hypotalame, čo je oblasť mozgu nachádzajúca sa asi v strede čela za očami. Tam sú naše „biologické hodiny“. Melatonín má totiž imunomodulačný, antioxidačný a onkostatický účinok. Takže, oddnes dbajte na spánkový režim!

Bude vás zaujímať:

Spánok

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: Martina Palovčíková, bd
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Cenné rady na cesty: Ako zvládnuť dlhú jazdu za volantom?

Cenné rady na cesty: Ako zvládnuť dlhú jazdu za volantom?

včera
Do zoznamu povinností a príprav na dovolenku si rýchlo pripíšte kontrolu zraku u očného lekára. Obzvlášť tí z vás, ktorí sa u neho neukázali... Čítať viac
 
Nestaňte sa obeťou festivalu. Táto maličkosť vám môže zachrániť život

Nestaňte sa obeťou festivalu. Táto maličkosť vám môže zachrániť život

včera
Čo víkend, to festival. Ak si ich počas leta chcete vychutnať čo najviac, mali by ste dodržiavať základné zásady. Čítať viac
 
VIDEO: Aj vy si myslíte, že s alkoholom je zábava? Pozrite si odkaz Roba Miklu

VIDEO: Aj vy si myslíte, že s alkoholom je zábava? Pozrite si odkaz Roba Miklu

včera
„Neviete sa dočkať víkendu. Vo štvrtok ste nervózni a nesústredení. Nie, nie je to z únavy. Často je za tým tá návyková túžba po odreagovaní,... Čítať viac
 
Máte celé telo v ohni a netušíte z čoho? Čítajte augustové Zdravie!

Máte celé telo v ohni a netušíte z čoho? Čítajte augustové Zdravie!

20.07.2017
Boli by ste prekvapení, na čo všetko môže ľudská koža reagovať alergicky. Pomohla by vám bezniklová diéta? Alebo radšej liečebný pobyt... Čítať viac
 
7 dôvodov, prečo vám smrdí z úst. Modlite sa, nech to nie je ten šiesty!

7 dôvodov, prečo vám smrdí z úst. Modlite sa, nech to nie je ten šiesty!

19.07.2017
Každému občas zapácha z úst, stačí sa ráno zobudiť po poriadnej oslave alebo si dať cesnakovú hrianku. Ak so zápachom bojujete každý... Čítať viac
 
 

wanda.sk