Tu sa spí a miluje. Vyznajte sa v chémii svojej spálne

13.07.2017

Lekári už dávnejšie zistili, že ak sa náš životný rytmus líši od prirodzeného striedania dňa a noci, rozlaďujeme si „biologické hodiny“ a zarábame si na veľké zdravotné problémy. Aké svetlo je vo vašej spálni?

Spálňa má na vás volať – ide sa spať. Nič iné v nej okrem milovania nerobte.

Spálňa má na vás volať – ide sa spať. Nič iné v nej okrem milovania nerobte. Autor: Profimedia.sk

Z hľadiska spánku sa  za najdôležitejší považuje sérotonín, označovaný aj ako hormón šťastia, a melatonín, nazývaný hormón spánku. Na ich výrobu potrebuje telo aminokyselinu tryptofán, ktorý môžeme získať len zo stravy. Pri spracovaní tryptofánu je dôležitý dostatok sacharidov, vitamínov skupiny B, vitamín C, zinok a slnečné svetlo. Jeho dobrými zdrojmi sú:

  • krevety,
  • sójová omáčka,
  • šampiňóny,
  • morčacie a teľacie mäso,
  • ryby,
  • kuracie prsia a pečeň,
  • špenát,
  • plesnivé syry,
  • brokolica,
  • avokádo,
  • orechy,
  • ovos,
  • banán. 

Viac: 

Vedeli ste že...
...najmenej o štvrť hodiny kratšie spíme všetci počas splnu, a to aj vtedy, ak nám Mesiac nesvieti do okna.

Čo vás rozrušuje

Spálňa by mala vo vás evokovať pocit – tu sa spí a miluje. Preto by sa na posteli, ale ani na stoličkách nemali vŕšiť hromady šiat, na stolíku účty či nedorobenú prácu. Akýkoľvek neporiadok vás bude rozrušovať, čo môže viesť k problémom so spánkom. Pyžamo noste len do postele, nie ako domáci odev. „V posteli nejedzte, nepozerajte televíziu, nepracujte,“ radí neurológ Martin Kucharík.

Odhoďte pyžamu! Konečne sa vyspíte a spestríte si sexuálny život 

Zatemnite!


Foto: Profimedia.sk

Vylučovanie melatonínu z epifýzy je podmienené tmou. Preto ak chcete dobre zaspať, neblokujte si jeho produkciu svetlom. Nevpúšťajte ho dnu a odstráňte jeho zdroje znútra. Okná na spálni si zatemnite a z miestnosti odstráňte všetky zdroje rušivého svetla.

Žiarovky pri posteli

Ak si chcete v posteli ešte trochu čítať, tlmená žiarovka by nemala mať viac ako 15 wattov. Najúčinnejšie dokáže oddialiť spánok modrá časť svetelného spektra s vlnovou dĺžkou 440 až 460 nanometrov. Práve takú vyžarujú najmä obrazovky mobilov, tabletov, televízorov či niektoré LED žiarovky. Aj budík či hodiny s bielym LED displejom treba zo spálne odpratať. Ľahnúť do postele aj vstávať z nej sa snažte vždy v rovnaký čas. Telo má rado pravidelnosť.

Nemaľujte spálňu broskyňovými odtieňmi! Feng šuej vám zlepší sex 

Vychladnite

„Doprajte si denne prechádzku na čerstvom vzduchu a denne cvičte, nie však menej ako tri-štyri hodiny pred spaním.“ Výskumy naznačujú, že najlepšie je cvičiť ráno a aspoň pol hodiny. Telesná teplota počas cvičenia stúpa a trvá asi šesť hodín, kým klesne späť do normálu. Keďže nižšia teplota sa spája s lepším spánkom, je dobré, aby telo malo čas vychladnúť.

Tretie oko

Pred pár rokmi vedci objavili, že na sietnici ľudského oka je okrem tyčiniek a čapíkov aj tretí typ svetlocitlivých buniek. Síce nijako neprispievajú k zraku, ale regulujú tvorbu melatonínu a tým aj denný rytmus. Tieto bunky obsahujú špeciálny pigment, vďaka ktorému zachytávajú len modré svetlo s vlnovou dĺžkou okolo 460 nanometrov.

Strážca kvalitného spánku: Malé klbko odhalí, prečo sa budíte unavení

Signály z týchto buniek mieria priamo k „tretiemu oku“, špeciálnym bunkám v hypotalame, čo je oblasť mozgu nachádzajúca sa asi v strede čela za očami. Tam sú naše „biologické hodiny“. Melatonín má totiž imunomodulačný, antioxidačný a onkostatický účinok. Takže, oddnes dbajte na spánkový režim!

Bude vás zaujímať:

Spánok

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: Martina Palovčíková, bd
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Vyberte sa na dovolenku do Kalábrie: vaše zdravie sa vám poďakuje

Vyberte sa na dovolenku do Kalábrie: vaše zdravie sa vám poďakuje

dnes
Krásna krajina. Žiadne davy turistov, len pokoj. Čisté a panenské pláže. Čítať viac
 
VIDEO: Úžasné tipy, ktoré v decembri oceníte. Zaženú aj predvianočný zhon

VIDEO: Úžasné tipy, ktoré v decembri oceníte. Zaženú aj predvianočný zhon

včera
Prípravy na sviatky dávajú zabrať, no poradíme vám, ako zostať v pohode. A ak predsa príde trocha stresu, v okamihu si s ním poradí voňavá... Čítať viac
 
Brusnice a D-manóza: Vaši jesenní spojenci

Brusnice a D-manóza: Vaši jesenní spojenci

včera
Jeseň je v plnej sile. Zmeny počasia imunite nepridávajú, a ľudský organizmus je tak náchylnejší k ochoreniam. Čítať viac
 
Historky z medicíny: Sex proti zamilovanosti, gymnastika na syfilis!?

Historky z medicíny: Sex proti zamilovanosti, gymnastika na syfilis!?

22.11.2017
Na chorobnú zamilovanosť by vám lekár pred 1100 rokmi predpísal jazdu na koni alebo počúvanie pekných melódií.  Čítať viac
 
Idete z choroby do choroby? Príčinou nemusí byť znížená imunita

Idete z choroby do choroby? Príčinou nemusí byť znížená imunita

21.11.2017
Kto páchne z vitamínových doplnkov, komu môže prasknúť močový mechúr a ako súvisí bolesť chrbta s nádchou? Čítajte nové Zdravie... Čítať viac
 
 

wanda.sk