predplatne
 

Umelé vitamíny nie sú cukríky

16.12.2008

Aj vy si v tomto čase chrípok a nachladnutí posilňujete imunitu množstvom rôznych vitamínov? Pozor, všetkého veľa škodí. Podľa niektorých štúdií nám určité kombinácie tabletiek dokonca môžu skrátiť život, pričom odborníci varujú aj pred nevinným céčkom!

Pri užívaní vitamínov by sme sa mali riadiť takzvanou dennou definovanou dávkou. 
  „Je to vedecky odskúšané maximálne množstvo, ktoré môžeme každý deň prijať. Túto hranicu by sme nemali prekračovať,“ vysvetlil nám skúsený všeobecný lekár z hlavného mesta Peter Lipták. „Práve tu mnohí ľudia robia chybu. Tabletkové vitamíny jedia ako cukríky. Vždy si musíte pozorne prečítať príbalový leták, kde je presne napísané, koľko toboliek môžete denne zjesť,“ dodal.

Vitamíny sa sčítavajú

   V tomto ročnom období by sme to nemali preháňať ani s vitamínom C. Napriek tomu, že je sychravo a niekde už aj zima so snehom a bojíte sa nachladnutia, 100 miligramov je odporúčaná denná dávka. „Tiež nezabudnite, že príjem vitamínov sa v našom tele, obrazne povedané, napočítava. Teda, ak zjete pomaranče a k tomu si dáte ešte nejaký šumák s céčkom, prijmete dvojnásobné množstvo vitamínu,“ hovorí Lipták.

Ako nám škodia

Priveľa umelého vitamínu C môže spôsobiť obličkové kamene, bolesti hlavy, vyvolať nespavosť a žalúdočné problémy. Pozor aj na vitamín A. Ak prekročíte odporúčanú dávku, môžete si poškodiť pečeň, kosti, ba aj mozog. Pri predávkovaní vitamínom D sa vo vašom tele nahromadí kalcium, čo vám môže spôsobiť trvalé následky na srdci, pľúcach či obličkách. Veľké množstvo vitamínu B6 poškodzuje nervovú sústavu a tiež vyvolá tŕpnutie končatín. Životne dôležitý orgán – pečeň, vám môže poškodiť vitamín B3.

Pri užívaní vitamínov by sme sa mali riadiť takzvanou dennou definovanou dávkou. „Je to vedecky odskúšané maximálne množstvo, ktoré môžeme každý deň prijať. Túto hranicu by sme nemali prekračovať,“ vysvetlil nám skúsený všeobecný lekár z hlavného mesta Peter Lipták. „Práve tu mnohí ľudia robia chybu. Tabletkové vitamíny jedia ako cukríky. Vždy si musíte pozorne prečítať príbalový leták, kde je presne napísané, koľko toboliek môžete denne zjesť,“ dodal.

Vitamíny sa sčítavajú

V tomto ročnom období by sme to nemali preháňať ani s vitamínom C. Napriek tomu, že je sychravo a niekde už aj zima so snehom a bojíte sa nachladnutia, 100 miligramov je odporúčaná denná dávka. „Tiež nezabudnite, že príjem vitamínov sa v našom tele, obrazne povedané, napočítava. Teda, ak zjete pomaranče a k tomu si dáte ešte nejaký šumák s céčkom, prijmete dvojnásobné množstvo vitamínu,“ hovorí Lipták.

 

  Vitamín A 
Odporúčaná denná dávka je 0,8 až 1 miligram

 Vitamín E 
Odporúčaná denná dávka je 8 až 12 miligramov

 

 

 Vitamín B6 
Odporúčaná denná dávka je 1,6 až 2,0 miligramov

Vitamín C 
Odporúčaná denná dávka je 60 až 100 miligramov 

 

 

 Betakarotén 
Odporúčaná denná dávka je 6 až 15 miligramov

Ako nám škodia

Priveľa umelého vitamínu C môže spôsobiť obličkové kamene, bolesti hlavy, vyvolať nespavosť a žalúdočné problémy. Pozor aj na vitamín A. Ak prekročíte odporúčanú dávku, môžete si poškodiť pečeň, kosti, ba aj mozog. Pri predávkovaní vitamínom D sa vo vašom tele nahromadí kalcium, čo vám môže spôsobiť trvalé následky na srdci, pľúcach či obličkách. Veľké množstvo vitamínu B6 poškodzuje nervovú sústavu a tiež vyvolá tŕpnutie končatín. Životne dôležitý orgán – pečeň, vám môže poškodiť vitamín B3.

TOTO JE ZLÁ KOMBINÁCIA: A, C, E!

Hrozivé údaje priniesla štúdia, na ktorej sa zúčastnil dánsky vedec Christian Gluud. Tento odborník tvrdí, že kombinácie niektorých vitamínov môžu významne skrátiť život!

Dánska štúdia spoločnosti Cochrane Cooperation sa zamerala na umelé vitamínové tabletky, ktoré dostať v ktorejkoľvek lekárni či drogérii. „Sústredili sme sa pritom na skúmanie vplyvu piatich takto prijímaných antioxidantov. Boli to betakarotén, vitamíny A, C a E a selén. Zistili sme, že všetky spolu zvyšujú úmrtnosť z akýchkoľvek príčin približne o päť percent,“ prekvapil Gluud v rozhovore pre denník Pravda. Ako ďalej povedal, samostatne prijímaný vitamín A zvyšuje riziko smrti až o 16 percent, vitamín E o štyri percentá a betakarotén o sedem percent. Vitamín C ani selén, užívané samostatne, nemali vplyv na úmrtnosť. Gluud vystríha najmä pred neuvážene vysokou spotrebou betakaroténu a vitamínu A. „Tu sme vypozorovali jasnú súvislosť. Čím vyššia dávka, tým vyššia úmrtnosť,“ tvrdí v denníku. 
  Zaujímalo nás, čo si o výsledkoch štúdie myslia naši odborníci.
   „To, že vysoké dávky vitamínu E sú nebezpečné, je známe asi dva roky. Preto sa už ani nevyrábajú 400- a 800-miligramové tobolky éčka,“ potvrdil nám všeobecný lekár Peter Lipták. „O tom, že by umelé vitamíny mali priamy vplyv na zvýšenie úmrtnosti, nemám nijaké poznatky,“ povedal nám známy kardiológ Gabriel Kamenský. „Štúdiu dánskej spoločnosti Cochrane Cooperation však považujem za serióznu,“ doplnil.

Dopujete sa umelými vitamínmi?

Zaujímalo nás nielen to, či zvyknete brať v týchto chladnejších dňoch nejaké umelé vitamíny, ale aj to, či dodržiavajte predpísanú dávku. Takéto odpovede sme v pondelok získali v uliciach hlavného mesta:

Roman (32) z Bratislavy:

„Áno, v tomto období si kupujem umelé vitamíny. Najčastejšie sú to multivitamíny. Predpísané dávkovanie však nikdy neprekračujem. Beriem len jednu tabletku denne. To, že predávkovanie umelými vitamínmi je škodlivé, viem.“

Angelika (50) z Bratislavy:

„Teraz v zime si kupujem hlavne šumivý C vitamín. Vždy, keď sa cítim troška zle, zoberiem si tabletu. Niekedy si dám za deň aj tri-štyri naraz. Nebadám však, že by mi to robilo zle.“  

Marián (33) z Partizánskeho:

„Vitamínové tabletky dostávame priamo od nášho zamestnávateľa. Tak ako nás v lete zásobuje vodou, teraz v zime nám zase dáva umelé vitamíny. Dostávame samostatne céčko i jeden multivitamínový preparát. Neberiem ich však pravidelne. Niekedy si dám naraz za deň niekoľko tabletiek, inokedy nezoberiem nič. Zatiaľ som však nepocítil, že by sa nárazové užívanie umelých vitamínov nejako negatívne prejavilo na mojom zdraví.“ 

  

Autor: VIERA MAŠLEJOVÁ, Foto: profimedia.sk
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Kedy to telo myslí vážne? 10 príznakov, ktoré nesmiete podceniť!

Kedy to telo myslí vážne? 10 príznakov, ktoré nesmiete podceniť!

včera
Viete, kedy je čas utekať k lekárovi? Niektoré symptómy nemôžete jednoducho ignorovať. Ktoré problémy s dýchaním či vylučovaním,... Čítať viac
 
Je všetko prírodné aj zdravé? Pozor, niektoré veci môžu uškodiť

Je všetko prírodné aj zdravé? Pozor, niektoré veci môžu uškodiť

18.10.2019
Návrat k prírode pre mnohých znamená odmietať nielen mobily, plasty, autá, ale aj lieky. Rastlina však nevyrieši každú chorobu, dokonca... Čítať viac
 
Novodobá diagnóza: Tínedžer skoro oslepol! Môžu za to hranolčeky a čipsy

Novodobá diagnóza: Tínedžer skoro oslepol! Môžu za to hranolčeky a čipsy

17.10.2019
Lekári až po 4 rokoch zistili, prečo chlapec takmer prestal vidieť. Jedol len junk food, jedlá bez výživných látok, zato s množstvom... Čítať viac
 
10 prekvapivých vecí, ktoré poškodzujú srdce. Niektoré zlozvyky robíte každý deň

10 prekvapivých vecí, ktoré poškodzujú srdce. Niektoré zlozvyky robíte každý deň

16.10.2019
Máte pocit, že sa vás kardiovaskulárne choroby netýkajú? Možno máte pravdu a možno denne robíte činnosti, ktoré k ich vzniku prispievajú.... Čítať viac
 
Stuhnutý krk? Pozor, aby ste neskončili s náhlou mozgovou príhodou

Stuhnutý krk? Pozor, aby ste neskončili s náhlou mozgovou príhodou

14.10.2019
Naprávanie boľavej chrbtice zverte len do rúk skutočného odborníka, rehabilitačného lekára, fyziatra, ortopéda, fyzioterapeuta.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Umelé vitamíny nie sú cukríky
VIERA MAŠLEJOVÁ
Foto: profimedia.sk