predplatne
 

Únava, lámavé nechty a suché vlasy? Tento jedálniček vám vráti zdravú silu

05.11.2016

Ak ste unavení a lapáte dych, problém môžete mať v krvi. A riešenie na tanieri.

Málokrvnosť vzniká najmä pre nedostatok železa, bielkovín, vitamínu B12 alebo kyseliny listovej v strave.

Málokrvnosť vzniká najmä pre nedostatok železa, bielkovín, vitamínu B12 alebo kyseliny listovej v strave. Autor: Shutterstock.com

Hoci nemusíte byť ani prísnym bylinožravcom, aby ste prišli o zdravú farbu v tvári. Môže vás potrápiť aj pri snahe schudnúť. Prvé známky anémie sú, našťastie, viditeľné. Ak ste sa k nim dopracovali stravovaním, môžete sa jedlom aj vyliečiť.

Lapáte dych

Pri málokrvnosti máte nedokysličené orgány. Kyslík sa k nim totiž nemá ako dostať, chýba mu hemoglobín, ktorý slúži ako dopravný prostriedok. To je aj dôvod, prečo lapáte dych, keď pridáte do kroku, lebo v diaľke vidíte prichádzať na zastávku autobus. Ak vám niečo chýba, najčastejšie je to železo. V mnohých potravinách je prirodzene. Stačí len vedieť v ktorých a kúpiť si k tomu jeden citrón.

Raňajky proti únave

Deň odštartujte šípkový čajom. Ak sa radšej preberáte kávou, skúste ju vymeniť za čaj lapacho alebo rooibos. Dodajú vám energiu. Dobrou voľbou sú celozrnné výrobky. Nebojte sa pečivo natrieť maslom a pridať k nemu plátok bravčovej šunky, syra či uvarené vajce. Maslo môžete nahradiť aj nátierkami, ideálna je cícerová, vajíčková alebo rybacia.

Nezabudnite si nakrájať zeleninu, povinná je aspoň jedna paradajka! Dávate prednosť ovseným vločkám? Zalejte ich horúcou vodou, zničíte tak látku, ktorá blokuje vstrebávanie železa. Vločky ochuťte postrúhaným jablkom, sušenými slivkami, jahodami, černicami, marhuľami, roztlačeným banánom alebo pomarančom. Myslite na to, že potraviny bohaté na vitamín C uľahčujú vstrebávanie železa. Ideálnymi raňajkami je preto omeleta, do ktorej nakrájate jednu papriku. Tá ma totiž viac vitamínu C ako citrón.

Desiatujte podľa chuti

Na desiatu si dajte ovocie, orechy alebo misku kyslej kapusty. Môžete si postrúhať i mrkvu s kalerábom, obe zeleniny obsahujú dostatok železa. Šalát si nezabudnite pokvapkať citrónom a obľúbeným olejom. Ideálny je olivový, sezamový, tekvicový alebo konopný.

Vďaka nim dokáže telo lepšie Zo surovej brokolice organizmus získa iba šesť percent železa, kým z varenej či zo sparenej až tridsať percent dennej odporúčanej dávky. Železo sa ukrýva v toľkých potravinách, že jedlo nemusí byť jednotvárne. vstrebať vitamíny, ktoré sú rozpustné v tukoch, teda provitamín A, D, E a K. Vašou úlohou totiž nie je len dopĺňať železo, ale vyvážiť stravu tak, aby ste mali dostatok všetkého. Ak nemáte chuť chrúmať ovocie a zeleninu, môžete si dať jogurt alebo tvaroh.

Obedové menu

Dávajte prednosť strukovinovým polievkam, najviac železa má šošovica a biela fazuľa. Nič nepokazíte ani silným masovým vývarom so zeleninou či brokolicovou polievkou. Ak vám chutí brokolica neupravená, mali by ste vedieť, že zo surovej organizmus získa iba šesť percent železa, kým z varenej či zo sparenej až 30% dennej odporúčanej dávky.

Práve pri málokrvnosti by ste sa nemali obmedzovať v konzumácii mäsa. Vyberajte si chudé mäso z každého druhu, ideálne je hovädzie, divina, ale môžete i bravčové. Viditeľné mastné časti vždy odrežte ešte pred tepelnou úpravou. Vítané sú aj mastné ryby ako tuniak, losos či kapor. Pamätajte, že kuracina má najmenej železa zo všetkých druhov mäsa. Ak sa jej neviete vzdať, vylepšite ju vhodnými bylinkami. Desať gramov tymianu obsahuje až dvanásť miligramov železa, o trochu menej ho má petržlenová vňať a pažítka. K povinnému šalátu zo zelených listov patrí pár kvapiek limetky, citróna alebo pomaranča.

Na olovrant krajec chleba

Ak vám okolo štvrtej popoludní začne škvŕkať v žalúdku, do večera nevydržíte. Nakrájaná uhorka s piatimi plátkami šunky alebo cottage s paradajkou či paprikou sú dobrá voľba. Neublíži vám ani menší krajec chleba s rybacou nátierkou a reďkovkou alebo kalerábom. Pri anémii je dôležitá pestrosť, preto sa snažte aj to, čo zjete na olovrant, obmieňať.

Ľahká večera

Železo sa ukrýva v toľkých potravinách, že skombinovať vždy nové a chutné jedlo nebude problém ani na večeru. Omeleta so špenátovými listami, zeleninový šalát s kozím syrom, do ktorého môžete pridať uvarenú šošovicu, pórové rizoto s petržlenovou vňaťou alebo si pripravte polievku z koreňovej zeleniny, paradajkovú alebo fazuľovú.

Na večeru sú vhodné aj ryby, dusené hovädzie alebo morčacie mäso. Z hydiny má najviac železa práve morka. Všeobecné pravidlo je jesť aspoň dve hodiny pred spaním. Ak však budete konzumovať len zeleninový šalát, môžete ísť spať už o hodinu. Keď si dáte syry či mäso, do postele sa neponáhľajte.

Poraďte sa s lekárom

Až vyšetrenie krvi určí, čo vaše telo skutočne potrebuje. Podľa toho si upracte jedálny lístok. Železo nájdete najmä v mäse, mastných rybách, v celozrnných výrobkoch, strukovinách, kapuste, cvikle, kalerábe, mrkve, paštrnáku, paradajkách, uhorke, zemiakoch, ananáse, banánoch, citrusových plodoch, lesnom ovocí, slivkách, vo vajíčkach a vnútornostiach. Doplnky výživy nekupujte bez porady s lekárom! Ak máte anémiu preto, lebo vaše telo nevie železo vstrebať, budete si ním nebezpečne zaťažovať pečeň.

V tomto článku sa zaoberáme Anémia ...viac
Autor: Zdravie/ Lenka ŠTEFÁNKOVÁ
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Toto sú absolútne najhoršie potraviny pre zuby. Piate by ste nečakali

Toto sú absolútne najhoršie potraviny pre zuby. Piate by ste nečakali

dnes
Poznáte strašiakov zdravého chrupu? Nielen v sladkostiach hľadajte vinníkov vašich kazov. Čítať viac
 
Výhercovia luxusného kúpeľného pobytu. Chcete sa o mesiac tešiť aj vy?

Výhercovia luxusného kúpeľného pobytu. Chcete sa o mesiac tešiť aj vy?

24.09.2018
Je tu jeseň. Niet lepšieho času pre dobitie energie relaxovaním v bazénoch, saunách a na ozdravných procedúrach. Časopis Zdravie... Čítať viac
 
Môže spustiť nadmerná konzumácia sladkostí cukrovku? Alebo skôr infarkt?

Môže spustiť nadmerná konzumácia sladkostí cukrovku? Alebo skôr infarkt?

24.09.2018
Hoci väčšina lekárov tvrdí, že samotný cukor nespúšťa diabetes, sú tu aj nové výskumy. Tie naznačujú nielen užšie prepojenie medzi... Čítať viac
 
Aj vy to cítite? Spln na vás vplýva omnoho viac, než si myslíte

Aj vy to cítite? Spln na vás vplýva omnoho viac, než si myslíte

23.09.2018
Hrubé závesy vám nepomôžu. Mesiac v splne mení kvalitu spánku, potvrdili vedci. Čítať viac
 
Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

22.09.2018
Chrbticu môžete trápiť nielen dlhým sedením či nevhodným zdvíhaním ťažkých krabíc, ale i nedostatočný pitným režimom. Kedy ste naposledy... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Únava, lámavé nechty a suché vlasy? Tento jedálniček vám vráti zdravú silu
Zdravie/ Lenka ŠTEFÁNKOVÁ