predplatne
 

Vyjedzte sa zo stresu! Tieto jedlá dokážu upokojiť vaše nervy

25.01.2017

Nepozerajte na potravu iba ako na niečo, čím zaplníte brucho. Najmä, keď ňou môžete obrniť nervy, zahnať nervozitu alebo dať zbohom únave.

Jedlo ovplyvňuje vaše správanie i pocity.

Jedlo ovplyvňuje vaše správanie i pocity. Autor: Shutterstock

Stresuje vás práca, škola, partner, deti? Vytočí vás aj najmenšia maličkosť? Možno vášmu telu len chýba horčík. Tento minerál je nevyhnutný na bezproblémovú prácu srdca, pomáha znižovať krvný tlak a podieľa sa na pevnosti kostí, zubov a chrupaviek. Jeho nedostatok sa prejaví nielen tikmi pod okom či svalovou horúčkou po cvičení, ale aj nervozitou, náladovosťou  a zlým zvládaním stresu.

Horčík na raňajky

Každý človek má v sebe približne tridsať gramov horčíka. Najväčšie množstvo, okolo 60 percent, je v kostiach. Zvyšok sa usadí v pečeni, obličkách, vo svaloch, v mozgu a krvi. O horčík prichádzate konzumáciou alkoholu, užívaním liekov, najmä antibiotík a antikoncepcie, ale zničí ho aj príliš mnoho sladkostí v strave. Ak často „stresujete“, noste pri sebe vždy niečo pod zub. Bohatým zdrojom horčíka sú banány, datle, sušené marhule, maliny, špenát, sójové bôby, šošovica, para orechy či mandle. 

Prečítajte si: Škodlivý chronický stres: Neuveríte, čo všetko s vami robí

Béčka na obed

Skvelým bojovníkom proti stresu sú aj vitamíny skupiny B. Už dávno vedci zistili, že nedostatok vitamínov B zapĺňa psychiatrické čakárne. Ak ste zo stresu na pokraji zrútenia, skúste najprv zmeniť jedálny lístok, nájsť si aspoň polhodinu na šport alebo čítanie knihy a skúste spať aspoň osem hodín. Béčka doplníte do tela rybami, hydinou, hovädzím i bravčovým mäsom, orechami, kukuricou, fazuľou, hrachom, sójou, mrkvou, špenátom, banánmi, avokádom, marhuľami, kivi, či grepfruitom. Skvelým zdrojom vitamínov B sú i citróny, brokolica, kapusta, melón, čerešne, med, tvaroh, mlieko, vaječné žĺtky, kakao či kvasnice.

Viac: Nevyťahujte slúchadlá pubertiakom z uší! Netušíte, čo tým spôsobíte

Čo na večeru?

Čo jete, tak sa cítite. Omega 3 nenasýtené mastné kyseliny posilňujú imunitu a zvyšujú odolnosť proti stresu. Ovplyvňujú emocionálne reakcie. Ak sa nachádzate v zložitom období života a neviete, aké reakcie od seba môžete očakávať, uprednostňujte na tanieri ryby. Losos, sleď i makrela vám pomôžu zmierniť výkyvy nálad a budete v stresových chvíľach reagovať pokojnejšie.
Ak vás stres priviedol až k úzkostným stavom, riešením by mohol byť tyrozín. Je to aminokyselina, ktorá povzbudzuje tvorbu hormónu šťastia a ovplyvňovaním adrenalínu pomáha zvládať stresové situácie. Tyrozín nájdete v rybách, avokáde, sójových výrobkoch, kuracom mäse, sezame a tekvicových semienkach.


Februárové číslo časopisu Zdravie vychádza už po piatykrát v limitovanej edícii s knihou. Tentokrát sa dozviete všetko o zdravom zvládaní stresu. Zistite, ako vám v boji so stresom pomôže obyčajné pero a papier. Zdravie s publikáciou z exkluzívnej série Harvardovej lekárskej školy nájdete vo vybraných stánkoch v predaji od 19. januára!  

V tomto článku sa zaoberáme Stres ...viac
Autor: iZdravie.sk / Lenka ŠTEFÁNKOVÁ
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Odhaľte svoj vnútorný čas. Posunutý o 2 hodiny vinníkom vašej nadváhy i cukrovky

Odhaľte svoj vnútorný čas. Posunutý o 2 hodiny vinníkom vašej nadváhy i cukrovky

dnes
Je vaše telo o hodinu pozadu? Zarábate si na cukrovku, infarkt i rakovinu. Prestavte si budík. Čítať viac
 
Bolesť chrbtice a príznaky, že vaša platnička sa ničí. Čo robiť, aby nebolo horšie?

Bolesť chrbtice a príznaky, že vaša platnička sa ničí. Čo robiť, aby nebolo horšie?

včera
Platničky sa vekom stenčujú a vysychajú. V tridsiatke už máloktorá platnička nevykazuje znaky starnutia. Čítať viac
 
Natierate sa olejom a máte ekzém? Opatrnosť nie je na škodu, varuje dermatologička

Natierate sa olejom a máte ekzém? Opatrnosť nie je na škodu, varuje dermatologička

včera
Rozhodli ste sa vymeniť krém za olej, lebo máte príliš citlivú pokožku? Aj na prírodu môžete byť alergickí. Dôslednejšie sa ich oplatí... Čítať viac
 
OTESTUJTE SA: Vážne ste vyhoreli alebo je to „len

OTESTUJTE SA: Vážne ste vyhoreli alebo je to „len" stres?

15.02.2019
Vyhorieť nemusíte iba kvôli práci. Psychiatri aj psychológovia používajú dotazníky, ktoré im uľahčia rozpoznať diagnózu syndrómu... Čítať viac
 
Vyhrali to spolu. Čo je za dlhoročnými vzťahmi večne zamilovaných športovcov?

Vyhrali to spolu. Čo je za dlhoročnými vzťahmi večne zamilovaných športovcov?

14.02.2019
Tenisové, biatlonové či atletické manželstvá to skrátka vyhrali. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Vyjedzte sa zo stresu! Tieto jedlá dokážu upokojiť vaše nervy
iZdravie.sk / Lenka ŠTEFÁNKOVÁ