predplatne
 

Vyjedzte sa zo stresu! Tieto jedlá dokážu upokojiť vaše nervy

25.01.2017

Nepozerajte na potravu iba ako na niečo, čím zaplníte brucho. Najmä, keď ňou môžete obrniť nervy, zahnať nervozitu alebo dať zbohom únave.

Jedlo ovplyvňuje vaše správanie i pocity.

Jedlo ovplyvňuje vaše správanie i pocity. Autor: Shutterstock

Stresuje vás práca, škola, partner, deti? Vytočí vás aj najmenšia maličkosť? Možno vášmu telu len chýba horčík. Tento minerál je nevyhnutný na bezproblémovú prácu srdca, pomáha znižovať krvný tlak a podieľa sa na pevnosti kostí, zubov a chrupaviek. Jeho nedostatok sa prejaví nielen tikmi pod okom či svalovou horúčkou po cvičení, ale aj nervozitou, náladovosťou  a zlým zvládaním stresu.

Horčík na raňajky

Každý človek má v sebe približne tridsať gramov horčíka. Najväčšie množstvo, okolo 60 percent, je v kostiach. Zvyšok sa usadí v pečeni, obličkách, vo svaloch, v mozgu a krvi. O horčík prichádzate konzumáciou alkoholu, užívaním liekov, najmä antibiotík a antikoncepcie, ale zničí ho aj príliš mnoho sladkostí v strave. Ak často „stresujete“, noste pri sebe vždy niečo pod zub. Bohatým zdrojom horčíka sú banány, datle, sušené marhule, maliny, špenát, sójové bôby, šošovica, para orechy či mandle. 

Prečítajte si: Škodlivý chronický stres: Neuveríte, čo všetko s vami robí

Béčka na obed

Skvelým bojovníkom proti stresu sú aj vitamíny skupiny B. Už dávno vedci zistili, že nedostatok vitamínov B zapĺňa psychiatrické čakárne. Ak ste zo stresu na pokraji zrútenia, skúste najprv zmeniť jedálny lístok, nájsť si aspoň polhodinu na šport alebo čítanie knihy a skúste spať aspoň osem hodín. Béčka doplníte do tela rybami, hydinou, hovädzím i bravčovým mäsom, orechami, kukuricou, fazuľou, hrachom, sójou, mrkvou, špenátom, banánmi, avokádom, marhuľami, kivi, či grepfruitom. Skvelým zdrojom vitamínov B sú i citróny, brokolica, kapusta, melón, čerešne, med, tvaroh, mlieko, vaječné žĺtky, kakao či kvasnice.

Viac: Nevyťahujte slúchadlá pubertiakom z uší! Netušíte, čo tým spôsobíte

Čo na večeru?

Čo jete, tak sa cítite. Omega 3 nenasýtené mastné kyseliny posilňujú imunitu a zvyšujú odolnosť proti stresu. Ovplyvňujú emocionálne reakcie. Ak sa nachádzate v zložitom období života a neviete, aké reakcie od seba môžete očakávať, uprednostňujte na tanieri ryby. Losos, sleď i makrela vám pomôžu zmierniť výkyvy nálad a budete v stresových chvíľach reagovať pokojnejšie.
Ak vás stres priviedol až k úzkostným stavom, riešením by mohol byť tyrozín. Je to aminokyselina, ktorá povzbudzuje tvorbu hormónu šťastia a ovplyvňovaním adrenalínu pomáha zvládať stresové situácie. Tyrozín nájdete v rybách, avokáde, sójových výrobkoch, kuracom mäse, sezame a tekvicových semienkach.


Februárové číslo časopisu Zdravie vychádza už po piatykrát v limitovanej edícii s knihou. Tentokrát sa dozviete všetko o zdravom zvládaní stresu. Zistite, ako vám v boji so stresom pomôže obyčajné pero a papier. Zdravie s publikáciou z exkluzívnej série Harvardovej lekárskej školy nájdete vo vybraných stánkoch v predaji od 19. januára!  

V tomto článku sa zaoberáme Stres ...viac
Autor: iZdravie.sk / Lenka ŠTEFÁNKOVÁ
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

včera
Vyššie vzdelanie je výbornou prevenciou pred vznikom Alzheimerovej choroby. Napriek tomu ochorenie ohrozuje najmä tých, ktorí... Čítať viac
 
Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

19.09.2018
Ste perfekcionista? Neviete nadriadenému či kolegom povedať nie? Zmeňte to. Aspoň raz za čas. Čítať viac
 
Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

18.09.2018
Čo sa stane s vaším telom, keď si po obede pospíte? Taký „šlofík“ robí zázraky. Prečo sa oplatí? Čítať viac
 
7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

17.09.2018
Padajú vám vlasy, sú riedke, alebo ich jednoducho máte iné, ako by ste chceli? Vitajte v klube! Viete, ktorým vlasovým poverám netreba... Čítať viac
 
Zatočte s krutou bolesťou a získajte náskok pred rakovinou

Zatočte s krutou bolesťou a získajte náskok pred rakovinou

17.09.2018
Bolieva vás česanie vlasov alebo stuhnuté miesto na chrbte? Nedá vám spať palec na nohe či sa budíte, tam kde ste ani nezaspali? Predplaťte... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Vyjedzte sa zo stresu! Tieto jedlá dokážu upokojiť vaše nervy
iZdravie.sk / Lenka ŠTEFÁNKOVÁ