predplatne
 

Vyjedzte sa zo stresu! Tieto jedlá dokážu upokojiť vaše nervy

25.01.2017

Nepozerajte na potravu iba ako na niečo, čím zaplníte brucho. Najmä, keď ňou môžete obrniť nervy, zahnať nervozitu alebo dať zbohom únave.

Jedlo ovplyvňuje vaše správanie i pocity.

Jedlo ovplyvňuje vaše správanie i pocity. Autor: Shutterstock

Stresuje vás práca, škola, partner, deti? Vytočí vás aj najmenšia maličkosť? Možno vášmu telu len chýba horčík. Tento minerál je nevyhnutný na bezproblémovú prácu srdca, pomáha znižovať krvný tlak a podieľa sa na pevnosti kostí, zubov a chrupaviek. Jeho nedostatok sa prejaví nielen tikmi pod okom či svalovou horúčkou po cvičení, ale aj nervozitou, náladovosťou  a zlým zvládaním stresu.

Horčík na raňajky

Každý človek má v sebe približne tridsať gramov horčíka. Najväčšie množstvo, okolo 60 percent, je v kostiach. Zvyšok sa usadí v pečeni, obličkách, vo svaloch, v mozgu a krvi. O horčík prichádzate konzumáciou alkoholu, užívaním liekov, najmä antibiotík a antikoncepcie, ale zničí ho aj príliš mnoho sladkostí v strave. Ak často „stresujete“, noste pri sebe vždy niečo pod zub. Bohatým zdrojom horčíka sú banány, datle, sušené marhule, maliny, špenát, sójové bôby, šošovica, para orechy či mandle. 

Prečítajte si: Škodlivý chronický stres: Neuveríte, čo všetko s vami robí

Béčka na obed

Skvelým bojovníkom proti stresu sú aj vitamíny skupiny B. Už dávno vedci zistili, že nedostatok vitamínov B zapĺňa psychiatrické čakárne. Ak ste zo stresu na pokraji zrútenia, skúste najprv zmeniť jedálny lístok, nájsť si aspoň polhodinu na šport alebo čítanie knihy a skúste spať aspoň osem hodín. Béčka doplníte do tela rybami, hydinou, hovädzím i bravčovým mäsom, orechami, kukuricou, fazuľou, hrachom, sójou, mrkvou, špenátom, banánmi, avokádom, marhuľami, kivi, či grepfruitom. Skvelým zdrojom vitamínov B sú i citróny, brokolica, kapusta, melón, čerešne, med, tvaroh, mlieko, vaječné žĺtky, kakao či kvasnice.

Viac: Nevyťahujte slúchadlá pubertiakom z uší! Netušíte, čo tým spôsobíte

Čo na večeru?

Čo jete, tak sa cítite. Omega 3 nenasýtené mastné kyseliny posilňujú imunitu a zvyšujú odolnosť proti stresu. Ovplyvňujú emocionálne reakcie. Ak sa nachádzate v zložitom období života a neviete, aké reakcie od seba môžete očakávať, uprednostňujte na tanieri ryby. Losos, sleď i makrela vám pomôžu zmierniť výkyvy nálad a budete v stresových chvíľach reagovať pokojnejšie.
Ak vás stres priviedol až k úzkostným stavom, riešením by mohol byť tyrozín. Je to aminokyselina, ktorá povzbudzuje tvorbu hormónu šťastia a ovplyvňovaním adrenalínu pomáha zvládať stresové situácie. Tyrozín nájdete v rybách, avokáde, sójových výrobkoch, kuracom mäse, sezame a tekvicových semienkach.


Februárové číslo časopisu Zdravie vychádza už po piatykrát v limitovanej edícii s knihou. Tentokrát sa dozviete všetko o zdravom zvládaní stresu. Zistite, ako vám v boji so stresom pomôže obyčajné pero a papier. Zdravie s publikáciou z exkluzívnej série Harvardovej lekárskej školy nájdete vo vybraných stánkoch v predaji od 19. januára!  

V tomto článku sa zaoberáme Stres ...viac
Autor: iZdravie.sk / Lenka ŠTEFÁNKOVÁ
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Pozrite sa, prečo telo bez železa trpí

VIDEO: Pozrite sa, prečo telo bez železa trpí

včera
Odborníčka na krv prezradila, čo sa deje s organizmom, keď máte málo železa a špecialistka na zdravé jedlo zase, čo si máte dať na tanier.... Čítať viac
 
To zahreje! Rozdávame 333 veselých ponožiek 

To zahreje! Rozdávame 333 veselých ponožiek 

včera
333 našich čitateľov bude mať túto zimu nôžky pekne v teple. Postarajú sa o to hrejivé Fusakle, ktoré vám bude každý závidieť. Čítať viac
 
60 sekúnd, ktoré vám môžu pomôcť zmeniť život k lepšiemu

60 sekúnd, ktoré vám môžu pomôcť zmeniť život k lepšiemu

včera
Ak ste už aj vy prekročili hranicu 40 roku života, nasledujúca správa sa týka aj Vás. Čítať viac
 
V ktorú nočnú hodinu sa budíte? Prezradí, ktorý orgán súrne volá o pomoc

V ktorú nočnú hodinu sa budíte? Prezradí, ktorý orgán súrne volá o pomoc

19.11.2018
To, kedy sa v noci preberiete, môže byť príznak choroby. Na ktorú časť tela treba zamerať pozornosť? Čítať viac
 
Idete s nami do raja? Zdravie vám dopraje relax, ktorý potrebujete

Idete s nami do raja? Zdravie vám dopraje relax, ktorý potrebujete

19.11.2018
Predstavte si scenériu zasnežených lesov a samých seba vo vyhriatom bazéne s liečivou vodou. Potom si užijete masáž a výbornú večeru... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Vyjedzte sa zo stresu! Tieto jedlá dokážu upokojiť vaše nervy
iZdravie.sk / Lenka ŠTEFÁNKOVÁ