predplatne
 

Záhrada ako relax. 5 rád, aby radosť z práce neprekazila bolesť

15.04.2017

Dve krhly a fúrik sa oplatia. Pracovné činnosti striedajte a nikdy nie v mokrom tričku.

Pohyb trupu a jednostranná záťaž sú pre chrbát skúškou.

Pohyb trupu a jednostranná záťaž sú pre chrbát skúškou.Autor: Profimedia

Chodíte si po celom týždni oddýchnuť do záhrady? Najskôr trháte burinu, potom okopávate alebo sa oháňate vyžínačkou a večer si sadáte s veľkými bolesťami chrbta. Záhradné práce sa však nemusia vždy skončiť ťažkosťami.

1. Pozor na záťaž

Ak sa chystáte trhať burinu, pretrhávať mrkvu alebo zbierať uhorky, strávite veľa času v predklone. Chrbát zaťažuje väčšina prác v záhrade. Príliš ho neodľahčíte ani vtedy, keď si pri „prízemných“ prácach sadnete na stolček. Záťaž bude menšia, len ak si kľaknete. Ani práca na kolenách však nie je výhra. Tentoraz trpia kolenné kĺby. Pre chrbát je najlepšie meniť práce. Najskôr vytrhajte burinu, potom choďte polievať.

2. Vystrite sa pomaly

Dajte si pozor na prudké vstávanie z predklonu. Spomeňte si na telocvik, aj tam ste sa z predklonu vystierali vždy postupne, stavec po stavci. Zabránite tak prípadnému seknutiu v krížovej oblasti. Pocítili ste závrat? Môžu sa za ním skrývať ťažkosti s krčnou chrbticou, ktoré stereotypná práca ešte zhorší. Závraty však môžu súvisieť aj s nedostatkom tekutín. V záhrade vždy začínajte ľahšími prácami.

3. Rozložte si náklad

Najčastejším nákladom v letných mesiacoch je krhla s vodou. Päť- až desaťlitrový náklad nosíte v jednej ruke. Hneď vzniká dysbalancia. Ak nemáte k dispozícii hadicu, noste na záhon krhlu striedavo v pravej a ľavej ruke.

Ideálne je niesť dve krhly, tak získate akú-takú rovnováhu. Nenapustite vodu až po vrch, budú ľahšie. Ak krhlu zdvíhate, opäť tak urobte cez mierny podrep, chrbát neohýbajte. Na pomoc si môžete zobrať aj fúrik. Všetky ťažké bremená radšej odvezte. Náklad bude lepšie rozložený a navyše pri tlačení fúrika budete mať vystretý chrbát.

4. Doprajte si prestávku

Záhrada by mala v prvom rade slúžiť na relaxáciu, nie na to, aby ste sa v nej zodrali. Dvojnásobne to platí pri kosení trávnika takzvanou vyžínačkou, ktorú máte zavesenú na jednom pleci.

Strečing je tu skutočne namieste. Ak kosíte pravidelne, zamerajte sa na kompenzačné cvičenia. Pri dlhodobých ťažkostiach vám môže pomôcť aj takzvaný tejping. Správne nalepená páska uvoľňuje i stimuluje stuhnuté svalstvo najmä v hornej časti chrbta.

5. Prezlečte sa

Pokosili ste celú záhradu a tričko máte celé premočené? Rýchlo sa prezlečte. Stačí svieži vánok a pekný deň v záhrade sa opäť môže skončiť bolesťami chrbta. Nepríjemné pocity v krížovej oblasti najčastejšie pochádzajú z prechladnutia. Ak ste náchylnejší na tieto ťažkosti, používajte napríklad bedrový pás alebo si okolo krížov previažte aspoň košeľu či bundu. Driekovú časť si mierne spevníte a ochránite ju pred ofúknutím.

Názor odborníčky

MUDr. Ingrid MALGOTOVÁ
Záhradkárčenie je skúška pre chrbát, ale zabrať dostanú ruky aj nohy. Aby ste sa vyhli bolestiam a stuhnutosti, pravidelne si robte prestávky. Zaťažené svalové skupiny si môžete uvoľniť a prekrviť pomocou jednoduchých strečingových cvikov.

Chrbtica

Autor: Zdravie Špeciál/ Katarína POSLUCHOVÁ, Beata DITTE
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Idete s nami do raja? Zdravie vám dopraje relax, ktorý potrebujete

Idete s nami do raja? Zdravie vám dopraje relax, ktorý potrebujete

dnes
Predstavte si scenériu zasnežených lesov a samých seba vo vyhriatom bazéne s liečivou vodou. Potom si užijete masáž a výbornú večeru... Čítať viac
 
Prečo sa muži nechcú hádať? Experti: Emócie ich môžu zabiť, riskujú infarkt

Prečo sa muži nechcú hádať? Experti: Emócie ich môžu zabiť, riskujú infarkt

včera
Z čoho sa nevyrozprávajú, to si odnesie chrbát, hlava alebo smutná štatistika samovrážd. Zachránia to holiči? Čítať viac
 
Farby osvetlenia majú svoje pre aj proti. Z ktorej je vaše telo v strese?

Farby osvetlenia majú svoje pre aj proti. Z ktorej je vaše telo v strese?

17.11.2018
Neviete, akú žiarovku si priniesť domov? Sledujte farby. Čítať viac
 
Dospíte ťažké rána cez víkend? Dôvod, pre ktorý je to veľká chyba

Dospíte ťažké rána cez víkend? Dôvod, pre ktorý je to veľká chyba

16.11.2018
Rátali ste aj dnes večer ovečky? Spomeňte si, čo ste robili podvečer. Aj drobnosti vo vašom životnom štýle môžu podporiť nespavosť... Čítať viac
 
Váš príbeh: Srdce Daniela zradilo v bani. Pre lieky infarkt riskoval 2-krát

Váš príbeh: Srdce Daniela zradilo v bani. Pre lieky infarkt riskoval 2-krát

15.11.2018
Aj napriek ukážkovej životospráve prekonal Daniel prvú srdcovú príhodu ešte pred šesťdesiatkou. A tortúra sa len začala... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Záhrada ako relax. 5 rád, aby radosť z práce neprekazila bolesť
Zdravie Špeciál/ Katarína POSLUCHOVÁ
Beata DITTE