predplatne
 

Záhrada ako relax. 5 rád, aby radosť z práce neprekazila bolesť

15.04.2017

Dve krhly a fúrik sa oplatia. Pracovné činnosti striedajte a nikdy nie v mokrom tričku.

Pohyb trupu a jednostranná záťaž sú pre chrbát skúškou.

Pohyb trupu a jednostranná záťaž sú pre chrbát skúškou.Autor: Profimedia

Chodíte si po celom týždni oddýchnuť do záhrady? Najskôr trháte burinu, potom okopávate alebo sa oháňate vyžínačkou a večer si sadáte s veľkými bolesťami chrbta. Záhradné práce sa však nemusia vždy skončiť ťažkosťami.

1. Pozor na záťaž

Ak sa chystáte trhať burinu, pretrhávať mrkvu alebo zbierať uhorky, strávite veľa času v predklone. Chrbát zaťažuje väčšina prác v záhrade. Príliš ho neodľahčíte ani vtedy, keď si pri „prízemných“ prácach sadnete na stolček. Záťaž bude menšia, len ak si kľaknete. Ani práca na kolenách však nie je výhra. Tentoraz trpia kolenné kĺby. Pre chrbát je najlepšie meniť práce. Najskôr vytrhajte burinu, potom choďte polievať.

2. Vystrite sa pomaly

Dajte si pozor na prudké vstávanie z predklonu. Spomeňte si na telocvik, aj tam ste sa z predklonu vystierali vždy postupne, stavec po stavci. Zabránite tak prípadnému seknutiu v krížovej oblasti. Pocítili ste závrat? Môžu sa za ním skrývať ťažkosti s krčnou chrbticou, ktoré stereotypná práca ešte zhorší. Závraty však môžu súvisieť aj s nedostatkom tekutín. V záhrade vždy začínajte ľahšími prácami.

3. Rozložte si náklad

Najčastejším nákladom v letných mesiacoch je krhla s vodou. Päť- až desaťlitrový náklad nosíte v jednej ruke. Hneď vzniká dysbalancia. Ak nemáte k dispozícii hadicu, noste na záhon krhlu striedavo v pravej a ľavej ruke.

Ideálne je niesť dve krhly, tak získate akú-takú rovnováhu. Nenapustite vodu až po vrch, budú ľahšie. Ak krhlu zdvíhate, opäť tak urobte cez mierny podrep, chrbát neohýbajte. Na pomoc si môžete zobrať aj fúrik. Všetky ťažké bremená radšej odvezte. Náklad bude lepšie rozložený a navyše pri tlačení fúrika budete mať vystretý chrbát.

4. Doprajte si prestávku

Záhrada by mala v prvom rade slúžiť na relaxáciu, nie na to, aby ste sa v nej zodrali. Dvojnásobne to platí pri kosení trávnika takzvanou vyžínačkou, ktorú máte zavesenú na jednom pleci.

Strečing je tu skutočne namieste. Ak kosíte pravidelne, zamerajte sa na kompenzačné cvičenia. Pri dlhodobých ťažkostiach vám môže pomôcť aj takzvaný tejping. Správne nalepená páska uvoľňuje i stimuluje stuhnuté svalstvo najmä v hornej časti chrbta.

5. Prezlečte sa

Pokosili ste celú záhradu a tričko máte celé premočené? Rýchlo sa prezlečte. Stačí svieži vánok a pekný deň v záhrade sa opäť môže skončiť bolesťami chrbta. Nepríjemné pocity v krížovej oblasti najčastejšie pochádzajú z prechladnutia. Ak ste náchylnejší na tieto ťažkosti, používajte napríklad bedrový pás alebo si okolo krížov previažte aspoň košeľu či bundu. Driekovú časť si mierne spevníte a ochránite ju pred ofúknutím.

Názor odborníčky

MUDr. Ingrid MALGOTOVÁ
Záhradkárčenie je skúška pre chrbát, ale zabrať dostanú ruky aj nohy. Aby ste sa vyhli bolestiam a stuhnutosti, pravidelne si robte prestávky. Zaťažené svalové skupiny si môžete uvoľniť a prekrviť pomocou jednoduchých strečingových cvikov.

Chrbtica

Autor: Zdravie Špeciál/ Katarína POSLUCHOVÁ, Beata DITTE
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

dnes
Ste perfekcionista? Neviete nadriadenému či kolegom povedať nie? Zmeňte to. Aspoň raz za čas. Čítať viac
 
Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

včera
Čo sa stane s vaším telom, keď si po obede pospíte? Taký „šlofík“ robí zázraky. Prečo sa oplatí? Čítať viac
 
7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

17.09.2018
Padajú vám vlasy, sú riedke, alebo ich jednoducho máte iné, ako by ste chceli? Vitajte v klube! Viete, ktorým vlasovým poverám netreba... Čítať viac
 
Zatočte s krutou bolesťou a získajte náskok pred rakovinou

Zatočte s krutou bolesťou a získajte náskok pred rakovinou

17.09.2018
Bolieva vás česanie vlasov alebo stuhnuté miesto na chrbte? Nedá vám spať palec na nohe či sa budíte, tam kde ste ani nezaspali? Predplaťte... Čítať viac
 
Herec Martin Nahálka: Po plastike srdca. Mal som šťastie!

Herec Martin Nahálka: Po plastike srdca. Mal som šťastie!

16.09.2018
Herca z Liptova chytila Nitra za srdce. No keď sa mu začalo nebezpečne zväčšovať, museli Martina Nahálku (38) vziať do parády lekári.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Záhrada ako relax. 5 rád, aby radosť z práce neprekazila bolesť
Zdravie Špeciál/ Katarína POSLUCHOVÁ
Beata DITTE