Zdravé pečenie: Vymeníte cukor, múku, tuk a dobrá chuť zostane

22.12.2014

Chcete voňavé sladké tradičné Vianoce, ale bez výčitiek svedomia a predčasnej cukrovky? Nehádžte obľúbené recepty do koša. Upravte si ich.

Nemajte obavy zo zdravších náhrad pri pečení. Koláčiky si obľúbi celá rodina.

Nemajte obavy zo zdravších náhrad pri pečení. Koláčiky si obľúbi celá rodina.Autor: profimedia.sk

Celozrnná múka namiesto bielej, kvalitnejší tuk, cukor, čokoláda i džem. Ak sa zrieknete lacných priemyselných prísad do pečenia, nebudete mať plnú komoru vianočných maškŕt, ale ani nafúknuté brucho a predčasnú cukrovku... Všetky suroviny zoženiete v bio i „nebio“ kvalite. Oba varianty sú drahšie než bežne používané, ale zdravie je predsa na nezaplatenie!

1. Tmavšia múka namiesto bielej

Nikdy nenahrádzajte všetku predpísanú múku v recepte inou! S ostatnými prísadami reaguje inak a vy si pokazíte obľúbené pečivo i celé sviatky. Prvýkrát nahraďte tretinu predpísanej dávky. Ak sa vám experiment vydarí a zdravšie pečivo vám zachutí, nabudúce pridajte viac dobrej múky. Postupne môžete nahradiť polovicu až dve tretiny predpísanej dávky inou.

Výber je široký: celozrnná pšeničná múka, múka zo špaldovej pšenice, pohánková, ovsená, grahamová, ražná múka. Amarantová alebo kukuričná múka sú vhodné na bezlepkovú diétu. Skvelé a chutné sú kombinácie. Jedna z najlepších na začiatok je celozrnná múka kombinovaná s bielou a ovsenou. Vyskúšajte. Ale opatrne. Ak jednoducho vymeníte bielu múku za obľúbenú špaldovú, ktorá prežíva boom, vytvoríte tmavý chlebový múčnik. Bude to sklamanie. Ak nemáte špecifické zdravotné problémy, nerobte za bielou múkou hrubú čiaru práve pri vianočnom pečení. Má svoje čaro a nenahraditeľné vlastnosti a, úprimne, už ste si na ňu zvykli.

Biela obsahuje priveľa škrobu z vnútra zŕn a príliš málo otrúb a výživných látok z obalov. Priniesol ju pokrok v pekárstve a mlynárstve. Kovové mlyny dovolili vyrábať jemnú a navyše aj trvanlivú múku. No a čo, že spôsobuje zápchy, pomalé trávenie až hnilobný proces, prekysľuje organizmus, napáda zuby, odvápňuje chrbticu a kosti, vyvoláva civilizačné ochorenia, únavu, malátnosť, podráždenosť, nervozitu až agresivitu, poruchy spánku, depresie? V bielej múke chýbajú vitamíny skupiny B, vápnik, horčík, chróm či zinok. Ak ich telo nemá, odčerpáva ich z vlastných zásob. V tom je problém konzumácie výlučne bielej múky. A bol odjakživa, ale biela bola múkou šľachty, bohatých a vplyvných ľudí. Tak jej bolo odpustené.

* Pravá grahamová múka sa obsahom dôležitých látok takmer vyrovná celozrnnej. Skúste ju pridať do vianočných orechových rožtekov alebo do medvedích labiek. Hodí sa do každého suchého pečiva, v ktorom sú orechy, a dokáže ich aj nahradiť.

* Pečivo zo špaldovej múky má výraznú tuhú chuť. Je tmavé, sýte a výdatné.

* Ražná múka je najvhodnejšia do vianočného perníka. Do cesta pridajte posekané vlašské orechy, upečený plát potrite džemom – slivkovým, marhuľovým alebo malinovým – a až potom ho polejte trochou čokolády. Možno objavíte úplne novú vianočnú tradíciu.

* Jemná celozrnná ovsená múka sa hodí do čohokoľvek, čo na Vianoce pečiete! Suché pečivo, kysnuté, piškótové cesto... Hodí sa aj do krémov a náplní, do ktorých ide biela hladká múka. Ocenia ju i omáčky, polievky, knedličky...

* Múka z jačmeňa je výborná ako prídavok do rôznych druhov pečiva.

* Pohánkovú múku nepoužívajte nikdy ako jedinú múku v múčniku. Pridajte ju do vianočného pečiva ku kvalitnej pšeničnej múke. Pozor, budete to cítiť. Pohánka má typickú výraznú vôňu.

* Vďaka kukuričnej múke bude vianočné pečivo jemné a krehké. Ak nemusíte, nekombinujte ju s ďalšími bezlepkovými múkami. Vytvoríte krehké lámavé cestá, nadriete sa a pôžitok sa nedostaví.

* Amarantová múka dodá pečivu orechovú až korenistú vôňu. Môžete ju použiť do perníčkov. Pridajte len päť až pätnásť percent z celkového objemu múky. Nikdy ju nepoužívajte samostatne.

* Ovsená je ideálna pre diabetikov.

* S ražnou múkou neriskujte, ak máte v rodine celiatika.

* Jačmenná múka zabraňuje tvorbe žalúdočných vredov a kŕčov v žalúdku, stabilizuje pomer dobrého a zlého cholesterolu, znižuje výskyt rakovinových a kardiovaskulárnych ochorení.

* Pohánková múka je prirodzene bezlepková a dokázateľne posilňuje imunitu.

* Amarantová múka je vďaka lyzínu vhodná najmä pre starších ľudí a deti. Obsahuje trikrát viac vlákniny ako najviac používané obilniny.

2. Namiesto bieleho cukru sladké aj zdravé

Namiesto nezdravého bieleho repného cukru použite prírodný trstinový hnedý. Vanilínový cukor, ktorý je produktom priemyselného potravinárstva, nahraďte buď pravým vanilkovým cukrom, alebo ho vôbec nepoužite.

Výbornými náhradníkmi sú aj med, javorový sirup či obilné slady, ktoré dostať vo forme sirupov, ale sem-tam už aj v prášku – pšeničný, ryžový, kukuričný. Neznamená to však, že patria do každého múčnika a že každý sa všade rovnako hodí. Vysoké teploty v rúre ničia všetko hodnotné, čo sa nachádza v mede – minerálne látky, vitamíny i enzýmy. Naopak, mimoriadne dobrý na pečenie je kukuričný sirup. Sirupy cesto zvlhčujú, no ťažšie sa s nimi manipuluje.

Pečiete podľa tradičných receptov? Naučte sa piecť s menším množstvom cukru, ako predpisujú. Väčšina receptov, ktoré kolujú v slovenských domácnostiach ponúka návody na presladené koláče. Nebojte sa ubrať najskôr desať percent cukru. Postupne možno uberiete až tretinu.

Cukor spôsobuje kazivosť zubov, potravinové alergie, obezitu, únavu a ospanlivosť. Organizmu bráni vo vstrebávaní minerálov, najmä horčíka a vápnika, ale i bielkovín. Podieľa sa na vzniku a rozvoji cukrovky. Podporuje starnutie. Zvyšuje riziko vzniku črevných chorôb, rakoviny, plesní, prekyslenia organizmu. Zároveň znižuje imunitu.

3. Tuk na pečenie? Nie!

Najhoršie sú tvrdé margaríny na pečenie, ktoré sa pred Vianocami najviac predávajú za výhodné ceny. Obsahujú veľa „transmastných“ kyselín, preto nie sú pre deti vhodné napríklad napolitánky. Pre ne odmietajú zástancovia zdravej výživy hotové pečivo z lineckého cesta, croissanty a šatôčky z lístkového cesta dostupné v obchodoch a potravinách. Niektoré tuky na pečenie obsahujú až štvrtinu týchto nevhodných kyselín. Ich škodlivosť sa odráža na srdcovo-cievnom systéme, poklese hodnôt dobrého a zvýšení zlého cholesterolu. Zvyšujú pravdepodobnosť vzniku cukrovky, podieľajú sa na poruchách imunity a rozvoji alergií.

Ak si úzkostlivo potrpíte na dokonalých Vianociach, vždy rovnakých druhoch vianočného pečiva, zostávajte náročná aj pri výbere tuku do svojich receptov: do pečiva používajte rastlinný olej alebo úplne klasické kravské maslo. Rastlinný olej prospieva srdcovo-cievnej sústave. Obsahuje viacnenasýtené mastné kyseliny a je bez cholesterolu. Hodí sa i sezamový olej. Ak máte iné zdravotné dôvody, niekedy možno použiť aj sójovú smotanu. Ani do čokoládovej polevy nepridávajte stužené rastlinné tuky.

4. Prášok na skyprenie

Čítali ste si zloženie? Difosforečnan disodný, hydrogénuhličitan sodný, kukuričný škrob. Hydrogénuhličitan sodný je jedlá potravinárska sóda, čiže sóda bikarbóna. Difosforečnan disodný je v skutočnosti prídavná potravinárska látka. Na prášku do pečiva by mal byť označený aj ako E 450. Je to regulátor kyslosti, kypriaca látka, emulgátor, stabilizátor a zároveň zdroj fosforu. Nie je to nijaká zdraviu prospešná látka, práve naopak. Pri pravidelnom a väčšom požívaní je škodlivý.

Spomeňte si na recepty starej mamy. Ak chceli skypriť múčnik z nekysnutého cesta, tak práve obyčajnou sódou bikarbónou. Vymeňte prášok do pečiva s chemickými prídavkami za čistú sódu bikarbónu. Namiesto jedného balíčka, stačí polovica čajovej lyžičky. Ak ide o ťažké alebo kysnuté cesto, potrebujete viac sódy bikarbóny – zarovnanú čajovú lyžičku. Môžete používať aj prášky do pečiva z bio obchodov.

5. Oriešky, džemy, čokoláda...

Zabudnite na krémy, pudingy, krémové plnky a smotanu. Používajte oriešky, hrozienka a iné sušené, najlepšie domáce ovocie. Priamo do akejkoľvek múky pri výrobe cesta pridajte ovsené vločky – pečivo získa vlákninu a minerálne látky. Ani obľúbenej čokolády sa vzdávať nemusíte. Zvoľte však kvalitnú horkú čokoládu s vysokým obsahom kakaa. Má pozitívne účinky na nervovú sústavu, obsahuje antioxidanty a hlavne stačí jej len niekoľko kúskov a vaše chuťové bunky budú uspokojené. Na zlepovanie a náplne sú skvelé domáce džemy a lekváre. Viete presne, čo obsahujú. Na obaľovanie použite namiesto práškového cukru sušené ovsené mlieko – má sladkastú chuť a nikto nemusí nič spoznať. Je tu aj druhá možnosť: Určite musíte každý kúsok pečiva starostlivo obaľovať cukrom alebo polievať čokoládou? Porozmýšľajte, či si sa tejto kalorickej nádielky nedokážete vzdať...

 Chudnete? Sladkostí sa nemusíte vzdať! »

Autor: ZDRAVIE/Ivana PAULÍKOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Nositelia šošoviek, tieto chyby nerobte, ak nechcete prísť o zrak!

Nositelia šošoviek, tieto chyby nerobte, ak nechcete prísť o zrak!

dnes
Šošovky už berieme ako samozrejmosť, no chybami v starostlivosti a hygiene si môžeme privodiť zápal očí až slepotu. Čítať viac
 
Nebuďte súčasťou desivých štatistík! Skúste ONLINEkouča proti závislosti

Nebuďte súčasťou desivých štatistík! Skúste ONLINEkouča proti závislosti

včera
Aktívny fajčiar si môže privodiť choroby srdca, impotenciu či rakovinu pľúc, má až 20-krát vyššie riziko nádorového ochorenia ako... Čítať viac
 
Farby dúhy ťahákom proti rakovine. Pestrosť vám predĺži život

Farby dúhy ťahákom proti rakovine. Pestrosť vám predĺži život

07.12.2016
Ovocie a zelenina majú v našom jedálničku nezastupiteľné miesto. Stáva sa vám, že ste v obchode a neviete, čo zdravé by ste si kúpili?... Čítať viac
 
Soľ je nad zlato. Lekárka radí, koľko jej naozaj potrebujete

Soľ je nad zlato. Lekárka radí, koľko jej naozaj potrebujete

06.12.2016
Nie každý, kto nešetrí soľou, musí mať vysoký tlak. Niekto je totiž na ňu menej a niekto viac citlivý. Môže za to genetika, ale aj množstvo... Čítať viac
 
Bolesť chrbtice a stuhnuté svalstvo: Určite poznáte pravého vinníka?

Bolesť chrbtice a stuhnuté svalstvo: Určite poznáte pravého vinníka?

05.12.2016
Chronické problémy môžu mať aj takzvaný psychosomatický pôvod. Rýchlo sa uvoľnite! Čítať viac
 
 

wanda.sk