Sedem tipov, ako sa zbaviť fajčenia

04.06.2010

Stále sa vám nedarí prestať fajčiť? Tu sú overené metódy, ako sa zbaviť cigariet, ktoré vám odporúčajú odborníci. Vyskúšajte tú, ktorá vám vyhovuje najviac.

Cigareta

CigaretaAutor: MATEJ KALINA

1.Behaviorálna metóda

Pri tomto spôsobe sa lekári snažia zmeniť zaužívaný životný štýl fajčiarov. „Mnohí si napríklad zapália prvú cigaretu k rannej káve. Tu odporúčame dať si namiesto kávy čaj, džús alebo zeleninovú šťavu, čím sa naruší zabehnutý rituál,“ vysvetlila terapeutka Tatiana Zvalová z Banskej Bystrice. Pri odvykaní pomáha aj pravidelný pohyb. „Cvičenie totiž odbúra stres, ktorý núti ľudí zapáliť si cigaretu,“ dodala Zvalová.

2. Psychologická podpora

Poskytuje sa v poradniach na odvykanie, ktoré fungujú pri regionálnych úradoch verejného zdravotníctva i v špecializovaných psychologických ambulanciách. Pri tejto metóde ide o podporu a motiváciu. Terapeut sa snaží podporiť vaše rozhodnutie prestať fajčiť. „S klientmi hovoríme o škodlivých účinkoch fajčenia. Pripomenieme im, že ak prestanú fajčiť, zlepší sa im zdravie. Tiež poukazujeme na to, že cigarety idú do peňazí a že keď prestanú fajčiť, zlepší sa im finančná otázka,“ ozrejmila Tatiana Zvalová.

 
JACK NICHOLSON (73): Aj hollywoodsky herec patrí k tuhým fajčiarom.
Foto: profimedia.sk

3. Nikotínové náhrady

Keď prestanete fajčiť, vášmu telu bude chýbať nikotín. Nikotínové náhrady vám pomôžu prekonať abstinenčné príznaky. Do vášho tela sa totiž dostane náhradný nikotín. Na rozdiel od cigariet však do organizmu nedostanete škodlivý oxid uhoľnatý a decht, ktoré vdychujete pri fajčení. V lekárni kúpite prípravky s rôznym obsahom nikotínu. Na začiatku sa odporúča vyššia dávka. Liečba trvá niekoľko mesiacov, podľa toho, aký ste silný fajčiar. Krabička žuvačiek stojí zhruba 8,50 €. Za jednu škatuľku náplastí zaplatíte od 15 do 19 €.

4.Hypnóza 

„Úlohou hypnoterapie je rozbiť ‚bludný kruh fajčenia‘ a zmeniť u klienta vnímanie užívania tabaku. Hypnóza umožňuje rýchle dosiahnuť zmeny v jeho myslení a správaní,“ povedal nám Miroslav Danaj, ktorý odúča fajčiarov touto metódou. Hypnóza však nie je vhodná pre ľudí, ktorí trpia psychózami, nie sú schopní udržať súvislú pozornosť, ani pre tých, ktorí zažívajú traumatické obdobie, napríklad rozvod, úmrtie blízkeho a pre ľudí trpiacich alebo náchylných na silné formy depresie. Prvé sedenie trvá hodinu, po týždni absolvujete druhé, dvojhodinové. Ak treba, nasleduje aj „udržiavacie“ sedenie. Cena terapie je 180 €, čo sú približne dvojmesačné náklady fajčiara na cigarety.

5. Biorezonancia

Pri tejto metóde dostanete do tela elektromagnetické vlnenie. „Fajčiar sedí opretý o modulačnú podložku, ktorá je napojená na biorezonančný prístroj. Zapnutím prístroja začne do tela prúdiť elektromagnet i c k é vlnenie s určitými frekvenciami,“ vysvetlil Peter Plintovič ml., ktorý robí takéto odvykacie kúry. Vedci ani lekári vraj nevedia presne vysvetliť, akým spôsobom biorezonancia funguje pri odvykaní od fajčenia. „Nevieme, či ovplyvňuje nikotínové receptory, aleboa utonómny nervový systém, či centrálne nervstvo. Ale funguje to,“ tvrdí Plintovič. Podľa neho 70 až 80 percent silných a dlhoročných fajčiarov po tejto kúre naozaj prestane fajčiť. Väčšinou stačí jedno sedenie, ktoré trvá 30 minút. Za jednu kúru zaplatíte 40 eur.

6. Akupunktúra

Ideálna metóda pre stredne závislých fajčiarov, funguje aj ako istý podporný prostriedok. Na konkrétne body na tele vám umiestnia akupunktúrne ihly približne na 20 až 30 minút. Nečakajte však, že akupunktúra zaúčinkuje okamžite, potrebné sú viaceré návštevy u odborníkov. Pred kúrou vás najskôr vyšetria, za čo zaplatíte približne 80 eur. Za samotnú kúru zaplatíte asi 26 eur. 

7.Odvykacia tabletka

Tabletka pôsobí na receptory centrálneho nervového systému, čím znižuje túžbu po nikotíne a ostatné sprievodné abstinenčné príznaky. V lekárni si ju musíte objednať. Bežne takéto lieky lekárnici nemajú, pretože sú drahé. Jedno balenie vyjde zhruba na 100 €.

Čo sa stane, keď zahasíte poslednú cigaretu

Už 20 minút po tom, čo zahasíte poslednú cigaretu, sa váš krvný tlak a tep dostávajú do normálu. Zlepší sa vám aj krvný obeh, a to najmä v rukách a nohách. Prečítajte si ďalšie prínosy nefajčiarskeho života pre vaše zdravie:

  • Po ôsmich hodinách sa hladina kyslíka v krvi vráti do normálu a zníži sa riziko srdcového infarktu.
  • Po 24 hodinách z vášho tela odíde oxid uhoľnatý. Pľúca začnú odstraňovať hlien a iné zvyšky.
  • Po 48 hodinách je vaše telo bez nikotínu.
  • Po troch dňoch sa vám dýcha ľahšie, máte viac energie.
  • Po dvoch až 12 týždňoch sa vám ľahšie chodí a cvičí.
  • Po troch až deviatich mesiacoch sa výkonnosť vašich pľúc zlepší o desať percent. Miznú problémy s dýchaním. Preč je kašeľ, dýchavičnosť a chraptenie.
  • Po piatich rokoch sa riziko, že dostanete srdcový infarkt, v porovnaní s fajčiarmi, zníži o polovicu.
  • Po desiatich rokoch je riziko, že dostanete rakovinu pľúc v porovnaní s fajčiarmi o polovicu menšie. Riziko srdcového infarktu je teraz rovnaké ako u človeka, ktorý nikdy nefajčil. Je väčšia pravdepodobnosť, že sa dožijete vyššieho veku.

Aký ste typ fajčiara?

Pôžitkár: Fajčenie je preňho slávnosť. Rád si pochutí na skvelom jedle a vínku a ako čerešničku na torte si vychutnáva cigaretu.

Stresový fajčiar: Siaha po cigarete v napätých situáciách, napríklad keď ho čakajú skúšky, keď má stres v práci.

Fajčiar bojujúci proti kilogramom: Namiesto toho, aby sa najedol, zapáli si cigaretu. Nechce totiž pribrať.

Príležitostný fajčiar: Preňho sú typické dva týždne bez cigarety a jeden večer s cigaretou.

Závislák: Pokiaľ nemá pri sebe cigarety, reaguje nervózne.

Autor: Plus JEDEN DEŇ

Ďalšie články z tejto sekcie

Eskimáci nepoznajú slovo infarkt! Ako je to možné?

Eskimáci nepoznajú slovo infarkt! Ako je to možné?

včera
Je dokázané, že u Eskimákov sa infarkt myokardu vyskytuje oveľa zriedkavejšie ako u Európanov. Vďačia za to mnohonásobne vyššej konzumácii... Čítať viac
 
Raňajky na mieru: Aké máte zamestnanie, takým jedlom začnite deň

Raňajky na mieru: Aké máte zamestnanie, takým jedlom začnite deň

19.10.2014
Ak sa dobre naraňajkujete, budete výkonnejší a štíhlejší. Prečo by ste nemali ráno vypiť kávu ani pollitra vody a čo ak na jedlo po prebudení... Čítať viac
 
Číslo smrti: Koľko minút zo života si odfajčíte jedinou cigaretou?

Číslo smrti: Koľko minút zo života si odfajčíte jedinou cigaretou?

17.10.2014
Ste presvedčení, že nejaká tá cigaretka či pohárik vám nemôže ublížiť? Omyl! Najnovšie výpočty odborníkov ukazujú, že nám nezdravé... Čítať viac
 
Stresu sa nikdy úplne nezbavíte, využite ho vo svoj prospech!

Stresu sa nikdy úplne nezbavíte, využite ho vo svoj prospech!

15.10.2014
Naháňajú vás termíny, ničí počasie, mali by ste sa s deťmi učiť a prehlbuje sa partnerská kríza? Nepodliehajte stresu, inak vám sadne... Čítať viac
 
Myslíte zle, žijete ešte horšie: 6 chýb, ktoré vám sťažia život

Myslíte zle, žijete ešte horšie: 6 chýb, ktoré vám sťažia život

12.10.2014
Negatívne myšlienky ešte nepriniesli nič pozitívne. Nemusíte byť hneď optimista, stačí sa na veci pozrieť reálne. Čítať viac