Poľský vodič po zrážke s Pendolinom na súde: Jeho slová nepochopíte!

27. januára 2016, 14:05
Tip redakcii

Poľský vodič kamióna, ktorý v Čechách v júli 2015 spôsobil nehodu s pendolinom, pri ktorej zahynuli tri osoby, vypovedal na súde. Nad jeho obhajobou vám bude rozum stáť.

Vodič z kamióna, do ktorého narazilo Pendolino, vypovedal na súde.

Vodič z kamióna, do ktorého narazilo Pendolino, vypovedal na súde.

Autor: archív, facebook

Poľský vodič obžalovaný zo zavinenia minuloročnej zrážky kamióna s vlakom Pendolino v Studénke na Novojičínsku v stredu na súde uviedol, že si nevšimol červené výstražné svetlá. Na prejazd vošiel, pretože boli zdvihnuté závory. Krátko na to ho závory uväznili a do kamiónu naloženého plechmi narazil vo vysokej rýchlosti vlak. Traja ľudia nehodu neprežili, dve desiatky ďalších utrpeli zranenia.

"Neurobil som to schválne. Je to veľká tragédia," povedal Slawomir Wojciech Sondaj, ktorému hrozí až desaťročné väzenie. Vzápätí sa začal obhajovať tým, že svetelná signalizácia nebola synchronizovaná so závorami. Tvrdí, že keď svetlá svietili červeno, mali byť závory dole. Podľa neho závory klesajú dole v okamihu, kedy začnú svietiť červení svetla.

"Je to v rozpore. Jedno zabezpečovacie zariadenie vysielalo inú informáciu, druhé inú. Uviedlo ma to do omylu a nemohol som sa sústrediť. Závory boli zdvihnuté a pre mňa to znamenalo, že môžem ísť," povedal.

Tieto slová sa nepáčili predsedovi senátu. "Neznamená, ani v Poľsku to neznamená. ... To znamená, že ste za volantom nemal čo robiť," reagoval Jaromír Pšenica. Vzápätí začal vodičovi s desaťročnou praxou a so 16 deliktmi na svojom konte vysvetľovať, čo podľa dopravných predpisov znamená červené svietiace svetlo. "Červené svetlo znamená zákaz vjazdu aj v Poľsku i na celom svete," uviedol Pšenica.

Sudca potom uviedol, že vodič má na konte 16 dopravných priestupkov. S tým ale obžalovaný nesúhlasil. Tvrdil, že ide iba o 16 udelených bodov. Sudca potom nechal prečítať vodičovu kartu. Z nej vyplýva, že od roku 2011 má na svedomí celkom 19 priestupkov. Väčšinou sa jednalo o prekročenie rýchlosti. V zozname boli aj tri nehody, ktoré Sondaj zavinil. Napriek tomu sa Poliak hájil, že bol slušný vodič. "Za celý môj život mi nikto nezobral vodičské oprávnenie," povedal. "Asi to mal niekto urobiť," reagoval predseda senátu.

Príčina nehody

Súdny znalec, ktorá skúmal príčinu nehody na súde konštatoval, že vinníkom nehody je jednoznačne vodič kamiónu. "Šesťdesiatpäť sekúnd pred zrážkou svietilo červené svetlo, a vodič mohol pred priecestím zastaviť. Príčinou nehody bol jednak vjazd vozidla na železničné priecestie v Studénke v čase, keď svietili červená svetlá. Hlavne potom ich neopustenie pred príchodom vlaku," povedal.

Podľa neho 19 sekúnd pred zrážkou, keď začali klesať závory, mohol vodič po prerazení závor opustiť prejazd a tak stretu zabrániť. "Ak by nezačal brzdiť, a pokračoval v jazde aj napriek klesajúcej závory, mal dosť času prejazd opustiť," povedal. Aj po zastavení kamiónu mohol aspoň zmierniť následky kolízie. Mal na to 11 sekúnd. "Keby sa kúsok s autom posunul, vlak by narazil do mäkšej zadnej časti návesu. Zrážka by nebola tak tragická. Tak vlak narazil do najtvrdšej časti vozidla."

"Mám na to iný názor," povedal obžalovaný. Opäť začal tvrdiť, že v koľajisku zastavil, pretože začali klesať závory, Domnieva sa, že tak to chcel dotyčný, ktorý závory ovládal.

Poľský vodič vezúci plechy z Poľska do Maďarska podľa obžaloby na železničné priecestie vošiel 22. júla v čase, keď už 30 sekúnd svietili červené výstražné svetlá. Na koľajniciach ho uväznili závory. Vlak, ktorý do kamiónu narazil išiel tesne pred nehodou rýchlosťou okolo 160 kilometrov. Rušňovodič stihol rýchlosť znížil na približne 140 kilometrov. Vodič čelí obžalobe zo všeobecného ohrozenia z nedbanlivosti. Podľa štátneho zástupcu Aleša Boháča ohrozoval na živote nielen cestujúci vo vlaku, ale aj osoby pohybujúce sa v okolí koľajiska.

 
Autor: ČTK



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Poľský vodič po zrážke s Pendolinom na súde: Jeho slová nepochopíte!
ČTK