Právnik obetí na súde s Varholíkovou postavil pred sudkyňu fľašu vodky a kvapky Bromhexin

13. septembra 2013, 00:00
aktualizované 13. septembra 2013, 14:30
Tip redakcii

V piatok, 13. septembra, pokračoval súd s Evou Varholíkovou-Rezešovou. Bolo to už šieste stretnutie, na ktorom vypovedali znalci aj lekári.

Eva Varholíková-Rezešová.

Eva Varholíková-Rezešová.

Autor: Július Dúbravay, Plus JEDEN DEŇ

Šieste pojednávanie s Evou Varholíkovou-Rezešovou bolo plné emócií. Počas výpovede patológa, ktorý opisoval zranenia a následky tragickej nehody, sa dcéra nebohej pani Medveckej Judith nekontrolovateľne rozplakala.

Patológ uviedol, že práve ona utrpela najťažšie a najhoršie zranenia zo všetkých štyroch mŕtvych. "Nárazy auta jej rozmliaždili celé telo. Nemala šancu na prežitie," pokračoval vo svojej správe.

Rovnako potvrdil teórie znalcov, že zranenia boli smrteľné najmä z toho dôvodu, že išlo o zadný náraz.

Prečítajte si ONLINE prenos zo šiesteho súdneho pojednávania s Evou Varholíkovou- Rezešovou:

14:35 - ONLINE prenos zo súdneho pojednávania sa skončil. Ďakujeme vám za pozornosť.

14:34 - Sudkyňa požiadala právnika, aby si tieto záležitosti ponechal na záverečnú reč. Následne ukončila dnešné pojednávanie. Ďalšie stanovila na 25. a 27. septembra.

14:27 - "Ak bola fľaša vodky zatvorená, ako ju mohla tak rýchlo otvoriť? Na fľaši je obal? A Bromhexin? Nikto nemá toľko času, aby si nakvapkal pol fľaše do seba."

14:22 - Sudkyňa dáva slovo zástupcom. Právnik rodiny obetí postavil pred sudkyňu fľašu vodky a bromhexinové kvapky.

14:10 - Znalci ďalej rozoberajú, ako sa mohla nehoda stať.

Či mohol Fiat vyjsť do ľavého jazdného pruhu, keď chcel obehnúť kamión idúci pred ním v pravom pruhu a nevšimol si blížiace sa BMW. Alebo išiel v ľavom pruhu a BMW do neho vletelo, nakoľko ho včas šofér BMW nezaregistroval. Alebo Punto nesignalizovalo smerovkou obiehanie a priamo vošlo do ľavého pruhu, kde išlo BMW. 

13:52 - Sudkyňa sa na základe výpovede patológov pýta znalca: "Ako teda došlo k zrážke?" Expert nevylúčil ani jednu z troch možností, ako k nej mohlo dôjsť. 

Výpoveď patológa

13:45 - Podľa patológov išlo o zadný náraz, čo zodpovedá typu smrteľných zranení.

13:43 - Patológ odpovedá na otázku, ktoré zranenia spôsobili smrť, a pri ktorom type zrážky sa stanú. "Zomreli na poškodenie hlavy, zlomené stavce a poškodenie chrbtice. Rozhodujúci je však zadný náraz, ten ochromí človeka. Z troch možností v prípade tejto zrážky je táto tá najhoršia." 

13:23 - "Nárazy auta jej rozmliaždili celé telo. Nemala šancu na prežitie," pokračuje patológ. Sudkyňa sa pýta, či má niekto z právnych zástupcov otázky. Ani jedna strana ich nemá, rovnako ani obvinená Eva Varholíková-Rezešová.

13:18 - Patológ hovorí, že najťažšie zranenia mala pani Medvecká. Jej dcéra Judith plače v súdnej sieni, patológ sa na ňu sústrastne pozerá a prikyvuje, že naozaj.

13:17 - Pred sudkyňu predstupujú traja patológovia. Podľa pitevných správ boli telá zosnulých ťažko poškodené. Pri pitve sa zistili vnútorné krvácania, ťažké popáleniny, zlomené stavce, polámané ruky a nohy. Pri identifikácii tiel zohľadňovali vek, výšku, váhu, pohlavie a DNA.

Sudkyňu zaujíma, kde podľa rozsahu zranení sedel počas nehody László Varga.

13:14 - Sudkyňa číta výsledky pitevných správ z nemocnice, kam doviezli telá zosnulých.

13:11 - Prestávka sa skončila.

12:16 - Nasleduje prestávka.

12:15 - Predstupuje lekár z nemocnice, kam doviezli ťažko zranenú Evu V. Hovorí, s akými zraneniami ju doviezli do nemocnice, ako sa o ňu starali a prečo zomrela. "Snažili sme sa utíšiť jej bolesť, mala ťažké popáleniny."

Sudkyňa sa opäť pozostalých neopýtala, či chcú položiť otázku.

12:10 - Ako ďalej zástupca vypovedal, Varholíková-Rezešová využila mobil aj nasledovne: V čase 4:19 použila internet. Posledný hovor prijala Eva Varholíková-Rezešová o 4:44:02 a trval 3 sekundy. V čase o 4:44:09 sa stala nehoda. Jej mobil bol následne automaticky presmerovaný na mamin.

Syn zosnulých Medveckých sa pýtal svedka na GPS v čase 3:12, 3:56 a 4:46. Je zvedavý, aké zariadenie je v telefóne potrebné, aby sťahovalo dáta. Odpoveď sa Medvecký nedozvedel.

Sudkyňa nechce dovoliť pozostalému ďalšie otázky.

11:55 - Svedok predkladá záznam z mobilu Evy Varholíkovej, kde sú vypísané všetky aktivity jej telefónu na území Maďarska za obdobie: od 20. augusta od 20-tej hodiny do 21. augusta 5:00. Na prvej strane sú zaznamenané sms správy v tomto období, neuskutočnené telefonáty, kam sa nedovolala a GPS.

Eva Varholíková podľa toho výpisu telefonovala takto:

v čase 3:15- 78 sekúnd

v čase 3:25- 102 sekúnd trvajúci hovor

v čase 3:35- použitie internetu

11:45 - Sudkyňa predvoláva ďalšieho svedka. Je to zástupca zo spoločnosti Vodafone, ktorý si nepraje byť snímaný.

Kamionista videl BMW

11:43 - Právneho zástupcu zaujíma, akú trajektóriu jazdy mal Fiat, a či sa približoval k ľavej čiare pravého jazdného pruhu. To nikto z prítomných znalcov nevedel teraz hneď určiť.

11:33 - Sudkyňa vysvetľuje prítomným, v čom je rozpor medzi výpoveďami svedka (vodiča kamiónu s cisternou). Sudkyňa hovorí, že od nehody ubehol rok a je možné, že si svedok presne nepamätá kilometer, na ktorom videl tie autá.

Právny zástupca obžalovanej Novák sa pýta svedka, prečo teraz tvrdí, že išlo o BMW X5, keď predtým si nebol istý, či to nemohlo byť aj BMW X6. Svedok vypovedá, že si to spojil s tým, že ho obiehalo BMW so slovenskými ŠPZ a o chvíľu na to hlásili nehodu na úseku a menovali typ vozidla.

Kamionista začína byť nervózny a dôrazne hovorí právnikovi Evy Varholíkovej: "Čo som videl, to som videl!"

11:24 - Prokurátor sa pýta vodiča kamióna, či si je istý, že videl práve tieto autá, či si nemohol pomýliť značky. "Som si istý, že to bolo BMW so slovenskou ŠPZ, iné BMW tadiaľ v tom čase nešlo."

11:19 - Kamión s cisternou vošiel do bodu, kde ho zachytila kamera o 2 minúty a 40 sekúnd po zrážke áut. Na základe týchto záberov právny zástupca Evy Varholíkovej vylučuje, že sa vozidlá stretli, tak ako vypovedá vodič kamióna s cisternou.

Avšak stále nie je isté, či ide práve o tento kamióm s cisternou, ktorý je na zábere.

11:10 - Pre sudkyňu je dôležité, aby sa čo najpresnejšie určil kilometer, na ktorom sa tieto autá stretli.

11:08 - Sudkyňa sa pýta, kde sa teda mohli kamionista a Fiat na 51. kilometri stretnúť. Dvaja znalci Kófalvy a Magyar tvrdia, že sa nemohli stretnúť.

11:05 - K znalcom je privolaný aj vodič kamióna s cisternou, ktorý vypovedal, že Eva Varholíková ohrozovala Fiat. Svedok tvrdí, že auto na zábere najskôr nebude jeho, ale že nie je problém presne určiť, kde presne sa v tom čase jeho kamión nachádzal a to podľa zariadenia, ktoré je výbavou kamióna.

10:58 - Nakoniec sa Kovács snaží zo záznamu identifikovať aj kamión s cisternou patriaci vypovedajúcemu svedkovi.

10:56 - "V ľavom pruhu, na zábere, je vidieť veľké terénne auto. Podľa zadných svetiel veľmi ľahko identifikovateľný nový typ BMW X5. Má úplne odlišné svetlá od iných typov vozidiel a podľa toho ho ľahko spoznáme," vysvetľuje ďalej znalec Kovács. Aj ďalší dvaja prítomní znalci sa zhodujú a súhlasia, že na zábere ide o BMW X5.

Na tomto zábere je BMW vzdialené od miesta nehody 2 minúty.

10:49 - V tejto chvíli znalci podľa záberov vozidiel zachytených diaľničnými kamerami pristupujú k určeniu vozidla BMW.

Identifikácia vozidiel je dosť obtiažna, nakoľko v tom čase bola ešte tma. Takže sa to musí určiť podľa výšky, typu svetiel a charakteristických znakov vozidiel.

10:42 - Magyar hovorí, že na 50 percent to môže byť Punto. Znalec Kófalvi, že na 80 percent a posledný dnes prítomný znalec Kovács je presvedčený, že je to Fiat Punto na 100 percent.

FOTO: Július Dúbravay, Plus JEDEN DEŇ

10:40 - Obhajca obžalovanej Evy Varholíkovej žiada, aby znalec Magyar ukázal na videu iné vozidlo, ktoré by podľa neho mohlo byť Fiat Punto. V zábere sa nachádza 18 vozidiel. Znalec sa bráni.

10:37 - "V tejto kategórii vozidiel majú podobné tvary aj Suzuki a Ford Fiesta, ale majú iné parametre," hovorí Kovács. Znalec Magyar nesúhlasí s  takouto identifikáciou. Vymenované fyzické parametre, podľa ktorých by to mal byť Fiat, sú podľa neho nedostatočné.

Tretí prítomný znalec Kófalvi súhlasí s identifikáciou, pretože vďaka pomeru veľkosti kamiónu a Fiatu sa dá jasne určiť, o aké autá ide.

10:30 - Vo chvíli, keď sú v zábere kamery obe autá, kamión je vzdialený 7 kilometrov. Stále sú to však iba výpočty. Znalec Kovács ukazuje na záberoch z kamery záblesk svetla a vysvetľuje: " To je zrážka, tu v rohu hore," vypovedá.

Snaží sa identifikovať aj autá v zábere kamery. Je tam aj auto Jozsefa Sebáka. Punto sa objaví v čase 4:40, všetky svetlá mu svietia. Je za kamiónom. Identifikovať sa dá podľa siluety typu svetiel a podľa ich umiestnenia

10:26 - Prítomní znalci spoločne vypočítali, nezávisle od posudku prvého znalca, že pri konštantnej rýchlosti všetkých áut a v čase, keď sa Fiat dostane do záberu kamery, je od kamióna vzdialený 9,5 kilometra.

10:14 - V tejto chvíli znalec vysvetľuje sudkyni svoj výpočet. Všetci prítomní v miestnosti veľmi sústredene počúvajú jeho závery. Aj rodiny zosnulých pozorne sledujú výpoveď.

10:11 - Sudkyňa znalcom pred prestávkou zadala príklad, aby nezávisle vypočítali, kde a v akej vzdialenosti od seba sa nachádzali autá predtým, než ich zachytili kamery.

10:03 - Prestávka sa skončila, obvinená je už v súdnej sieni a pred sudkyňu predstúpil súdny znalec Miklós.

9:36 - Sudkyňa povedala, že toto všetko je reálne, keby obe autá až po miesto nehody išli konštantnou rýchlosťou. V zápätí dala znalcom príklad na vypočítanie. Začala prestávka.

Expertíza kamerových nahrávok

9:32 - Svedok nevie s istotou povedať, či auto na kamerovom zázname patrilo kamionistovi, ktorý vypovedá. Hovorí, že toto všetko vypočítal na základe výšky kamery, umiestnenia medzi 50. a 51. kilometrom a ich vzdialenosti od vnútorného pruhu.

9:26 - Znalec bol na mieste diaľnice, ktoré zachytila kamera, aby lepšie pochopil situáciu. Skúmal 50. a 51. kilometer, aby vedel vypracovať závery. "Podľa kamier sa snažil zistiť, ktoré auto sa v akom čase kde nachádzalo. Kamión, do ktorého autá vrazili, prechádzal týmto úsekom o 4:40:20, Fiat 4:40:30," vypovedá znalec, ktorý vypočítal, že BMW prechádzalo tento úsek o 4:40:15.

"Medzi Fiatom a BMW bol na 50. kilometri 15 sekundový rozdiel, ale po 51. kilometri to boli 2 minúty a to je čas, keď predbiehali kamión. Z toho usudzujem, že v čase, keď ich svedok videl, boli od seba 2,5 kilometra."

"Viete vylúčiť, že svedok videl autá pred alebo vedľa benzínovej pumpy?" pýta sa sudkyňa.

9:14 - "Predbiehanie som zaregistroval 1000 metrov pred tabuľou označujúcou benzínovú pumpu. Ani jedno z áut však nezastavilo na tejto pumpe. Je tam taká menšia zákruta, už neviem koľko boli od seba vzdialení. Keď ma predbiehali, Fiat išiel normálne a BMW ho nepredbehlo, ale začalo sa tlačiť na Fiat zo zadu. Fiat sa presunul do ľavého pruhu a BMW zišlo k benzínke v tom odbočovacom pruhu. Som si istý, že BMW na benzínke nestálo, lebo som videl, ako sa po chvíľke vrátilo na diaľnicu. A to je všetko," doplnil svedok.

9:07 - Kamionista videl naháňačku na diaľnici, kvôli ktorej sa dodatočne vypracúvala expertíza z diaľničných kamier. Preto musí svedčiť opäť. Kamerové záznamy sa vzťahujú k 51. kilometru diaľnice, ktorý je značený od benzínky, čo vo výpovedi spomínal. Naháňačka a predbiehanie sa stali pred benzínkou. Sudkyňa sa ho pýta na vzdialenosť odstavného pruhu od benzínovej pumpy a tabuľu označujúcu túto pumpu.

9:01 - Sudkyňa ukončila výpoveď lekárky a predvolala druhého svedka dnešného pojednávania. Je ním vodič kamióna, ktorý už raz vypovedal a bol svedkom Evinej údajnej rýchlej jazdy. A je to práve tento svedok, ktorý vypovedal, že vozidlo BMW ohrozovalo v ten večer na diaľnici Fiat, tlačilo sa naňho a blikalo.

8:57 - Obžalovaná Rezešová sa snažila argumentovať: "Tri týždne pred nehodou som dostala zápal hrdla a lekár mi predpísal antibiotiká, preto som ich užívala," povedala.

"Musela som dobrať všetky lieky a keďže bolesti v hrdle neustupovali, dostala som aj ďalšie lieky. Nakoniec opuchy v hrdle ustúpili, ale lieky som ešte užívala, kvôli kompletnému preliečeniu. Ešte raz chcem prízvukovať, že ma na to nevyšetrili. Keby som vtedy vedela, že tieto informácie budú také podstatné, tak by som ich na ten zápal hrdla upozornila," bráni sa Eva Varholíková-Rezešová.

8:55 - Sudkyňa vypočúva dnešného prvého svedka. Je to lekárka z väznice Andrea Furedi. Vyšetrovala obžalovanú Evu Varholíkovú pri nástupe do zariadenia.

FOTO: Július Dúbravay, Plus JEDEN DEŇ

"Keď nám niekoho privezú, musíme ho vyšetriť. Postupujeme tak, že sa najprv pýtame na choroby, drogy a genetické ochorenia. Záleží však aj od toho, na čo sa pacient sťažuje. U obvinenej sme nenašli ani nepotvrdili opuchliny a zapálené uzliny v hrdle," vypovedá lekárka.

8:49 - Do súdnej miestnosti už priviedli aj obžalovanú Evu Varholíkovú, ktorá ostáva verná aj svojmu outfitu. Oblečené má opäť svetlé rifle a bielu blúzku. Aj jej výraz tváre ostáva nezmenený. Na svojom už viac - menej tradičnom mieste sedí aj mama obžalovanej Eva Rezešová staršia, hneď po jej pravici sedí nevesta Eva Džodlová a vedľa nej vľavo konzulka Galbavá.

8:38 - V úvode dnešného pojednávania odovzdala sudkyňa obom právnym zástupcom vypracovanú novú expertízu od technickej znalkyne, ktorá obhliadala vrak a svetlomety Fiatu. Expertíza sa zameriava hlavne na svietidlá a žiarovky.

8:35 - Súdne pojednávanie s Evou Varholíkovou-Rezešovou sa práve začína.

Prišiel na to po roku

Dva roky sa ľúbili, no ich príbeh sa mal skončiť kvôli rodine a pre alkohol! V piatok mala Evu Varholíkovú-Rezešovú (36) na súde v Budapešti čakať  naozaj zaťažkávajúca skúška. Svedčiť mal totiž jej expartner Erik Fischer (38). Ten sa však, rovnako ako po prvý raz, na súd nedostavil.

Denník Plus JEDEN DEŇ získal kópiu jeho výpovede. Z jeho slov mrazí a rozhodne si nedával servítku pred ústa.

Rezešovej expriateľ bol vypovedať pred maďarskými vyšetrovateľmi ešte v máji tohto roka. Svedectvo mal zopakovať minulý týždeň pred súdom. No nestalo sa, pretože Erik sa vyhovoril na pracovné povinnosti. Sudkyňa ho predvolala na dnešné pojednávanie.

Denník Plus JEDEN DEŇ má v redakcii kópiu Fischerovej výpovede na polícii. Tvrdí v nej, že Eva mala problémy s alkoholom už dlhé roky, čo zrejme zaujalo aj sudkyňu.

„Keď sa tie problémy prejavili, žili sme spolu asi rok. Alkohol nezvládala, jej tolerancia bola nulová, a keď sa napila, úplne ju ovládlo hysterické správanie. Keď som mal už hystérie dosť, obrátil som sa na jej matku, že Evu by bolo treba poslať na odvykačku,“ píše sa vo Fischerovej výpovedi.

Podľa jeho slov mama držala Evu doma. „V roku 2008 ju vzala do Budapešti k lekárovi, aby sa o ňu staral. Ten jej nasadil na pravú časť zadku implantát, ktorý slúžil na vyvolanie odporu k alkoholu,“ vypovedal Erik. Čip mala mať aj predtým, ako spolu začali žiť.

Šoférovala často opitá?

Podľa slov Erika Fischera sa bežne stávalo, že spolu jedli pred televízorom a Eva odbiehala do kuchyne.

„Keď sa vrátila, videl som na nej, že už pila. Keď si dala 4 poháriky bylinkového likéru, bola už úplne opitá,“ povedal vyšetrovateľom.

Hrozí jej tvrdý trest

S alkoholom si dala pauzu, keď spolu čakali dcérku, no už dva mesiace po pôrode, podľa jeho slov, mala opäť začať.

„Na scénu sa dostavili hysterické záchvaty. Viackrát sa stalo, že si opitá sadla za volant a odišla niekam do mesta. Nemohol som sa jej dovolať. Časom som pochopil, že si vychutnáva ten pocit, že sa o ňu všetci boja a hľadajú ju,“ prezradila Evina bývalá láska vyšetrovateľom.

Eve Varholíkovej-Rezešovej hrozí za nehodu, po ktorej zomreli štyria ľudia, 5 až 10 rokov za mrežami. Môže však dostať aj viac.

Ako funguje čip proti alkoholu?

Na netradičný implantát, ktorý má u pacienta vyvolať averziu voči konzumácii alkoholu, sme sa spýtali odborníka Ľubomíra Okruhlicu.

„U nás sa tieto čipy veľmi nepoužívajú, ale z toho, čo viem, tak sa voperujú do svalstva. Najmenej nepríjemné je sedacie svalstvo, ale zvykne sa to implantovať aj do brucha či stehna. Čip obsahuje látku, ktorá sa dostáva do tela a znižuje chuť na alkohol. Po roku účinky vyprchajú a čip sa vyberie,“ objasnil Okruhlica princíp fungovania čipu.

Hrozivá SMS Fischerovi dve hodiny pred nehodou: Čakám na deň, keď bude môj úsmev všade

Erik Fischer (38) v májovej výpovedi spomína aj osudnú noc, keď sa stala nehoda na maďarskej diaľnici. Zhruba dve hodiny pred tragédiou videl pred domom auto Evy Varholíkovej-Rezešovej a dostal od nej esemesku s čudným obsahom.

Okolo pol druhej ráno 21. augusta prišlo pred Fischerov dom v Košiciach Evino auto. Či sedela za volantom obžalovaná, nevedel jej expriateľ povedať. Občas totiž zvykol šoférovať aj jej frajer.

„Ja viem tak, že Eva si v tú noc kúpila na košickej benzínke jednu fľašu vodky. Pre poškodenú susedovu bránku ma policajti zavolali na výsluch a tam mi to niekto povedal,“ uviedol Fischer pred maďarským vyšetrovateľom.

Keď vyšiel von, počul len rachot a zbadal jej BMW. Osobne ju však nestretol. Po pár minútach mu z jej mobilu prišla správa.

„Prajem ti dobrú noc a čakám na deň, keď môj úsmev bude všade,“ spomína Fischer. Nepochopil však, o čo jej ide. „Odpísal som jej. Vyhodil som jej na oči, že je určite zase opitá. Na to však už neodpísala,“ povedal policajtom.

Megaproces v skratke

Išla prirýchlo

Minulý rok 21. augusta narazila Varholíková-Rezešová na maďarskej diaľnici zozadu do Fiata. Expertíza potvrdila, že išla rýchlosťou 155 – 176 km/h a v jej krvi bolo v čase nehody, pri ktorej zahynuli vlani 4 ľudia, 1,5 promile alkoholu. Odvtedy je vo väzbe.

Obrovský záujem

V prvý deň pojdenávania sa v súdnej sieni zišlo 80 novinárov. V piatok, 13. septembra, sa konalo už šieste sedenie, na ktoré predvolali aj jej bývalého priateľa Erika Fischera. Ten však neprišiel. Okrem neho vypovedali ďalší lekári a pojednávali sa aj kamerové záznamy z diaľnice.

Vysoký trest

Prominentná Košičanka je obžalovaná z trestného činu spôsobenia dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu s následkom smrti viacerých osôb a z ohrozovania plynulosti cestnej premávky. Ak jej dokážu vinu vo všetkých troch bodoch obžaloby, hrozí jej až 12 rokov za mrežami.

 
Autor: Plus JEDEN DEŇ/EVA PRISTAŠOVÁ, DOMINIKA KASSOVÁ



 
 
Aplikácie 7 plus

 
 
 
Právnik obetí na súde s Varholíkovou postavil pred sudkyňu fľašu vodky a kvapky Bromhexin
Plus JEDEN DEŇ/EVA PRISTAŠOVÁ
DOMINIKA KASSOVÁ