predplatne
 

Tehotné vegetariánky: Naozaj musíte jesť mäso?

30.01.2014

Zelenina, strukoviny, obilniny a orechy vám mäso plnohodnotne nahradia.

Vegetariánky by mali dávať pozor na dostatočný prísun železa.

Vegetariánky by mali dávať pozor na dostatočný prísun železa.Autor: Shutterstock

V gravidite má váš organizmus zvýšené nároky na niektoré výživné látky. Okrem iného by ste mali konzumovať dostatočné množstvo bielkovín, folátov a kyseliny listovej, železa, vápnika, zinku, vitamínu D a B12.

Ak tieto živiny nebudete prijímať a posúvať ich bábätku v brušku, vezme si všetko potrebné od vás.

Potrebujete aminokyseliny

Pri tvorbe buniek, tkanív a orgánov bude drobček vo vašom brušku potrebovať aminokyseliny. Časť z nich, esenciálne aminokyseliny, si však vaše telo nedokáže „vyrobiť“ samo, preto ich musíte prijímať zo stravy – najjednoduchšie z mäsa, kde sa nachádzajú všetky. Aby ste ich komplexne získali z vegetariánskej stravy, musí byť čo najpestrejšia, len tak si ich zabezpečíte dostatok. Musíte preto striedať rôzne zdroje rastlinných bielkovín. Nájdete ich v celozrnných potravinách, v strukovinách ako fazuľa, hrášok, šošovica, sója a podobne, v mliečnych výrobkoch a vo vajciach, ďalej v tofu, tempehu, mise, orechoch a semenách.

Úloha vápnika

V tehotenstve je vápnik jeden z veľmi dôležitých minerálov. Váš drobček ho bude potrebovať na rast kostí a zubov, a to hlavne v druhom a treťom trimestri, keď sa tvorí kostra dieťatka. Jeho hlavným zdrojom sú tvrdé syry a kyslomliečne výrobky. Ak vám nechutia, jedzte viac zelenej zeleniny, napríklad brokolicu, žeruchu, špenát, ďalej sójové výrobky, mak, tofu, sušené figy, mandle alebo sezamové zrná. Lepšiemu vstrebávaniu vápnika pomáha vitamín D, takže vám nezaškodí trochu sa povyhrievať na slniečku.

Viac krvi, viac železa

Na konci tehotenstva sa váš objem krvi zvýši o 50 percent a to kladie zvýšené nároky na príjem železa. Keďže železo z rastlinnej potravy sa vstrebáva do tela horšie ako z mäsitej, pomôžte si vitamínom C, ktorý vstrebávanie napomôže. Nedostatok železa sa prejavuje anémiou, ktorá by mohla spôsobovať veľkú únavu, dokonca ohroziť váš celkový zdravotný stav a nepriaznivo vplývať i na dieťa. Organizmus pri anémii tiež ťažšie zvláda pôrodné krvácanie.

Železo hľadajte v strukovinách, tmavozelenej listovej zelenine, sóji a sušenom ovocí – marhuliach, slivkách. Veľa ho nájdete aj vo vajciach, v orechoch či vo fazuli.

Pre vývoj mozgu

V poslednom trimestri pokračuje vývoj nervovej sústavy a mozgu dieťatka míľovými krokmi. Mozog naberá na hmotnosti štyri- až päťkrát viac ako na začiatku tehotenstva. Preto by ste stravu mali obohatiť omega-3 mastnými kyselinami, ktorých je najviac v tučných morských rybách. Nájdete ich však aj v ľanových semiačkach, vo vlašských orechoch či v repkovom oleji. Tieto kyseliny prospejú aj vám, počas tehotenstva totiž znižujú riziko vysokého krvného tlaku.

Skryté nebezpečenstvá

Ak v dôsledku zhonu alebo lenivosti uprednostňujete polotovary, môže vám viacero živín dôležitých pre bábätko chýbať a, naopak, neželaných látok budete mať v tele nadbytok. Polotovary sú totiž spravidla nadupané chémiou – konzervantmi, stabilizátormi, farbivami, arómami či umelými sladidlami. Ak chcete žiť naozaj zdravo a mäso u vás nepripadá do úvahy, pripravujte si jedlo zo surových potravín a najlepšie od predajcov, ktorí sú zárukou kvality. 

Ako to vidí lekár?

Vegetariánske stravovanie určite nemôže ublížiť bábätku v brušku, ak je strava matky pestrá a plnohodnotná, čiže obsahuje všetky potrebné potraviny: obilniny, celozrnné výrobky, strukoviny, zeleninu, ovocie, orechy, olejnaté semená, nízkotučné mliečne výrobky. V našej ambulancii sme videli už veľa zodpovedných mamičiek vegetariánok, ktorých strava bola iba pár milimetrov od ideálu. Naopak, videli sme tiež veľa mamičiek, ktoré pchajú do seba počas tehotenstva a do svojich detí už pár mesiacov po narodení tie najhoršie potraviny a jedlá.

 MUDr. Igor BUKOVSKÝ, PhD. odborník na výživu

Nie je bezmäsitá strava chudobnejšia na bielkoviny?

Všetko vždy závisí od toho, aké potraviny a jedlá konzumujete. Musím znovu zopakovať, že „bielkoviny“ ako téma sa v profesionálnych kruhoch v súvislosti s vegetariánstvom nerieši už najmenej 20 rokov.

Ktoré najdôležitejšie výživné látky, vitamíny a minerály z mäsa by mohli chýbať tehotnej vegetariánke alebo jej plodu?

Všetko, čo potrebuje žena počas gravidity a dieťa počas vnútromaternicového vývoja, sa dá získať z rastlinných potravín.

Je vhodné mäso nahrádzať v tehotenstve mäsovými náhradami vyrobenými zo strukovín či z obilnín?

Je lepšie konzumovať potraviny v čo najprirodzenejšom stave. Čím viac sa potravina podobá na pôvodnú surovinu, tým je hodnotnejšia. Na základe tohto kritéria je jednoduché pochopiť rozdiel medzi šošovicovým prívarkom a sójovým párkom alebo medzi pomarančom a „citrusovým nápojom“. Varené strukoviny sú určite najlepšou alternatívou mäsa v strave. Sójové výrobky tofu a tempeh sú o. k. Seitan a klaso sú takmer čistou pšeničnou bielkovinou, ktorá je nevhodná pre ľudí s celiatickými problémami.

Sójové mäso je už kategória potraviny, ktorá sa podobá na niečo úplne iné ako na sóju – je príliš technologicky spracovaná. A najhoršie sú asi tie výrobky, ktoré sú dochutené na „kuraciu“, „hovädziu“, „morčaciu“ a podobné príchute. Strukovinové a obilné výrobky, ktoré napodobňujú mäsové výrobky, ako saláma, slanina, párky, mäso, luncheon meat a podobne, sú zvyčajne synteticky aromatizované, zafarbené a presolené...

Odporúčate pri vegetariánskom stravovaní užívať vitamínové a minerálne výživové doplnky?

Niektoré sú vhodné, ale to treba posúdiť individuálne. Máme vegetariánky, ktorým sme odporučili iba vitamín D, ale poznáme aj také, ktoré potrebujú toho viac. V tomto ohľade sú „vegošské“ mamy zvyčajne zodpovednejšie ako ich nevegetariánske kamarátky.

Mali by v tehotenstve ženu, ktorá neje mäso, dôkladnejšie sledovať lekári?

To závisí od toho, či k zloženiu svojej stravy pristupuje zodpovedne, alebo je to prípad nejakého „pudingového vegetariánstva“. Ale kto sa stará, či strava mamičky jedávajúcej mäso je v poriadku? Kto povie, že zloženie jej stravy počas tehotenstva je príčinou napríklad alergie alebo iného zdravotného problému novorodenca? Väčšina ľudí v tejto krajine sa prejedá – mám chuť povedať – prežiera!

Väčšina z nich trpí alebo v blízkej budúcnosti bude trpieť na vážne choroby, ale nikto im nepovie, že je to preto, lebo stratili kontrolu nad svojím jedením a asi aj celým životom... Veľmi často títo ľudia hovoria: „Nemal by som jesť slaninu ani klobásu? Veď to je moja jediná radosť zo života!“ Smutný je život, keď jedlo je jedinou radosťou...

Autor: Jana Kocingerová

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Odkaz Petry Vlhovej dnešným rodičom: Dve veci dá deťom iba šport

Odkaz Petry Vlhovej dnešným rodičom: Dve veci dá deťom iba šport

dnes
Keď nie je sneh, jedna z našich najlepších lyžiarok si vystačí aj s vodou. Petra Vlhová (22) lyže skrátka miluje. Naučili ju kľúčové... Čítať viac
 
Novinka: Ľahšie silikónové implantáty neničia chrbát. Odvážili sme ich!

Novinka: Ľahšie silikónové implantáty neničia chrbát. Odvážili sme ich!

včera
Novinku medzi prsnými implantátmi ocenia ženy, ktoré rakovina obrala o celý prsník. Ale aj športovkyne. Čítať viac
 
Robíte si selfie fotky? Buďte opatrní, TAKTO menia váš život!

Robíte si selfie fotky? Buďte opatrní, TAKTO menia váš život!

21.09.2018
Novodobá závislosť selfitída ničí sebavedomie a vytvára problémy vo vzťahoch, odhalila štúdia. Čítať viac
 
Príbeh: Od konečného štádia rakoviny k svetovému titulu. Za jeden rok!

Príbeh: Od konečného štádia rakoviny k svetovému titulu. Za jeden rok!

21.09.2018
Od štvrtého štádia rakoviny po oceňovanú ženskú kulturistku sa dokázala za dvanásť mesiacov prepracovať Austrálčanka Kaity Jade... Čítať viac
 
Keby len bolesť! Dámy, koľko vás stojí menštruácia?

Keby len bolesť! Dámy, koľko vás stojí menštruácia?

20.09.2018
Ženy platia za „svoje dni“ nehorázne peniaze. Škótsko je prvá krajina na svete, ktorá tým chudobnejším rozdáva vložky zadarmo. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Tehotné vegetariánky: Naozaj musíte jesť mäso?
Jana Kocingerová