17.04.2014
Meniny má Rudolf

Nedokážete ráno vstať z postele?

13.01.2012 06:00|Zdroj: Báječná žena/MARCELA BARUSOVÁ
Ubíja vás ranné vstávanie do tmy a skorý príchod noci? Oklamte telo a buďte fit.

Výčitky svedomia len preto, že sa neviete ráno prebudiť, najmä keď je vonku ešte tma, nie sú namieste. Ľudský organizmus je prispôsobený na oddych v tme, tak ho náhly ranný budíček poriadne vystresuje. Vedci dokonca podporujú ranných sedmospáčov. Stresové rána totiž negatívne vplývajú na pamäť a myslenie. Krátko po prebudení ste ako opitá, nefunguje vám krátkodobá pamäť, neviete poriadne počítať a triezvo uvažovať. Najkritickejšie sú prvé tri minúty bdenia. Pravidelné skoré vstávanie môže dokonca spôsobiť problémy srdcovocievnemu systému aj tráviacej sústave. Pološero vyrobí v tele nadmerne veľa melatonínu aj počas dňa. Príliš málo tohto hormónu môže zase za nočnú nespavosť.

Po zazvonení budíka

Ako v tmavej komore

Je zamračené, zatvárajú sa vám viečka a je len otázka času, kedy zaspíte aj v práci. Neseďte celý deň v pochmúrnej miestnosti, radšej sa poprechádzajte zopár minút po vonku, aj keď je zamračené. Vaše telo začne produkovať hormón dobrej nálady sérotonín. Stačí 15 minút na vzduchu a ste fit. Alebo zjedzte hroznový cukor, naštartuje vás na plné obrátky. Telo ho rýchlo strávi a zvýši produkciu sérotonínu. Účinok spáča – melatonínu – sa oslabí.

Čokoláda zasa vyvolá produkciu endorfínov, prírodných látok, ktoré navodzujú pocit pohody. Podobný účinok majú aj orechy alebo jogurt. Stále driemete? Naštartuje vás štipľavé korenie, chren, ale aj čili. Obsahujú kapsaicín, ktorý v tele aktivizuje endorfíny. Ak únava pretrváva, problém hľadajte inde. Môžete byť chronicky unavená alebo mať chorú štítnu žľazu. Doprajte si dlhý spánok alebo navštívte lekára. Prebudí vás aj káva, čierny čaj a energetické nápoje. Denne vypite maximálne 5 šálok.

Ako nezaspať