25 rokov najlepsich fikcii
 
 

Nechutná hra nebankoviek: Umrela jej dcéra, zničili ju exekútori a úroky

02. marec 2016, 08:00

Dcéra pani Alžbety zomrela na rakovinu a ju dodnes naháňajú exekútori.

Hlina v putách: Na nebankovky  sa snaží upozorniť aj poslanec  Alojz Hlina. Vlani v lete skončil  na zemi v putách po tom, čo  staval múr pred nebankovkou  na Obchodnej ulici v Bratislave.

Hlina v putách: Na nebankovky sa snaží upozorniť aj poslanec Alojz Hlina. Vlani v lete skončil na zemi v putách po tom, čo staval múr pred nebankovkou na Obchodnej ulici v Bratislave. Foto: MATEJ KALINA

Rakovina a veľké doplatky za lieky priviedli pani Alžbetu k dverám nebankoviek. Dcéra zomrela, no Alžbeta už niekoľko rokov bojuje s vymáhačmi a exekútormi. Jej dlh sa preto niekoľkonásobne zvýšil.

Prípad pani Alžbety nie je ojedinelý. Úroky, prísne podmienky a údajná neochota odobriť nižšie splátky ju priviedli na pokraj síl.

Desivá choroba

Alžbetin prípad sa začal odohrávať v roku 2006. Meno sme na jej žiadosť zmenili. Po skúsenostiach s rôznymi vymáhačmi sa totiž bojí zverejnenia. Vtedy si kúpila na splátky monitor na počítač za 650 slovenských korún.

„Splatila som ho a potom som od nich dostala kreditnú kartu,“ vraví Alžbeta. Zakrátko sa jej však život obrátil hore nohami. „Dcéra došla z internátu a bolo jej zle. Absolvovali sme vyšetrenia a skončili sme na detskej onkológii v Bratislave. Mala ťažko identifikovateľný druh nádoru,“ pokračuje pani Alžbeta.

Ako dodáva, za lieky doplácali niekedy aj 12-tisíc korún. Keďže náklady boli vysoké, práve v tom čase využila kreditnú kartu od nebankovky. Ako dodáva, úrok bol vtedy okolo 29 percent.

Splácala

Pani Alžbeta tvrdí, že napriek ťažkej situácii splátky poctivo platila. Výdavky však pretrvávali. Pol roka po zistení rakoviny jej 17-ročná dcérka zomrela. „Musela som ešte zaplatiť pohreb a pomník,“ dodáva so smútkom v hlase.

Dostala sa do sklzu a dlh začal narastať. „V tom čase, keď bola chorá, sa nedalo riešiť nič ďalšie. Hľadali sme lekárov, ťažko stanovovali diagnózu. Prešla chemoterapiami. Vtedy sa vám všetko zrúti,“ vysvetľuje, že sa ľahko povie, že mala dlh okamžite riešiť.

Po dcérinej smrti zas začala splácať, no onedlho otehotnela a v podstate stratila príjem. Ona tvrdí, že sa snažila dohodnúť s nebankovkou na znížení splátok. So sumou, ktorú navrhovala ona, však nesúhlasili, zdala sa im podľa jej slov prinízka.

Mala som na mesiac 199 eur, oni chceli, aby som splácala viac ako to, čo som dostávala. Snažila som sa privyrábať poisťovníctvom, no nedarilo sa mi. Aj tak som im však posielala peniaze, ak mi vyšlo, niekedy po 10 eur,“ priznáva. Keď malo jej najmladšie dieťa 2 roky, nastúpila do práce.

Vymáhači

V tom čase však už mala problémy. Prichádzali jej listy, ktoré ju vyzývali na zaplatenie dlhu. Postupne sa jej ozývali spoločnosti venujúce sa takzvanému manažmentu pohľadávok. „V listoch žiadali rôznu výšku platieb na rôzne čísla účtov. V podstate sa nedalo ustriehnuť, koľko som už zaplatila a koľko zaplatiť mám,“ opisuje Alžbeta, ako to chodí.

„Telefonovali mi ľudia z rôznych čísel, prišli k nám domov a kričali na mňa,“ spomína na minimálne zvláštne spôsoby. Dlh medzitým rástol.

Snehová guľa

Pôvodná istina, ktorá bola v prepočte asi 1 600 eur, sa nabalila na oveľa vyššiu sumu. S poplatkami za exekútorov, úroky či súdne poplatky sa dlh vyšplhal takmer na štvornásobok. „Už som zaplatila vyše 3-tisíc eur a ešte asi 3-tisíc musím zaplatiť,“ počíta Alžbeta.

Problémy jej, ako hovorí, spôsobili aj zablokované účty. „Nemohla som sa dostať na účet, ktorý som už dlhšie aktívne nepoužívala, a dostala som sa tam do debetu. V mojej banke mi dokonca odmietli povedať, ktorý exekútor mi účet zablokoval. Aj tam som sa dostala do debetu a neskôr môj dlh predali vymáhačskej firme,“ dopĺňa.

Keďže vo finančných zákonoch sa príliš nevyzná, dostala sa naozaj do vážnych problémov. Nakoniec sa obrátila na ministerstvo spravodlivosti. „Na ten prípad sa pamätám, bolo treba urgentne ho riešiť. Pre chorobu svojej dcéry sa pani ocitla vo veľmi ťažkej životnej situácii, mala vážne finančné problémy, chcela ich riešiť, ale nevedela ako. Zaslala na ministerstvo všetky dokumenty. Po ich preštudovaní bola priam nevyhnutná konkrétna právna pomoc. Odporučili sme jej obrátiť sa na Centrum právnej pomoci v Trenčíne a požiadať o bezplatnú právnu pomoc. Tú jej aj priznali, pridelili jej konkrétneho advokáta, ktorý mal komplexne riešiť všetky jej problémy s nebankovkami,“ vraví štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti Monika Jankovská.

Doma otravovať nesmú

Jankovskej sa nepáči ani postup vymáhačských spoločností, ako ho opisuje pani Alžbeta. „Takýto postup je nezákonný. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa predávajúci ani osoba, ktorá v mene veriteľa alebo vo vlastnom mene vymáha pohľadávky, nesmie spotrebiteľa osobne navštevovať v jeho domácnosti alebo na pracovisku. Na tento účel je rovnako zakázané akýmkoľvek spôsobom kontaktovať alebo obťažovať spotrebiteľa počas sviatkov, dní pracovného pokoja alebo počas pracovných dní v čase po osemnástej hodine,“ vysvetľuje štátna tajomníčka Jankovská.

Dodáva, že ľudia sa na ministerstvo obracajú, ak sa dostanú do situácie ako pani Alžbeta. „Musím povedať, že uvedený prípad nie je ojedinelý. Ľudia sa na nás obracajú so žiadosťami o posúdenie neprijateľných podmienok v spotrebiteľských zmluvách, o preskúmanie postupu exekútora pri vymáhaní dlhu, prípadne exekučného súdu, o preskúmanie postupu dražobníka pri dobrovoľnej dražbe. Zároveň žiadajú poskytnutie konkrétnej právnej pomoci,“ hovorí Jankovská.

Podnety denne

Na ministerstve spravodlivosti funguje komisia na posudzovanie neprijateľných podmienok v spotrebiteľských zmluvách. Podľa Jankovskej dostáva denne niekoľko podnetov od spotrebiteľov, ktorí uzavreli úverové zmluvy s nebankovkami, často hraničiace s úžerníckymi praktikami. „Tieto zmluvy obsahujú množstvo neprijateľných podmienok. Komisia tieto podnety vyhodnocuje komplexne, posúdi neprijateľnosť podmienok, úžeru a nekalé správanie a ponúkne spotrebiteľovi riešenie, prípadne ho odporučí na Centrum právnej pomoci alebo na Združenie na pomoc spotrebiteľom,“ pokračuje Jankovská.

„Za štyri roky sme na komisiu dostali približne 1 700 podnetov, z ktorých sa nám podarilo úspešne vyriešiť zhruba tisíc,“ dopĺňa štátna tajomníčka. Prípad pani Alžbety zatiaľ ukončený nie je, no s právnikom má voči veriteľom lepšiu šancu.

Z dlžníka veriteľ

Napríklad ako dôchodkyňa v Banskej Štiavnici, ktorá si od nebankovky požičala 200 eur na nákup dreva na zimu. „Medzičasom splatila už 1 000 eur, neskôr 1 500 eur, napokon sa vyplatená suma aj s rôznymi sankciami, pokutami, upomienkami vyšplhala na neuveriteľných 4 500 eur a nebankovka nástojila, aby platila ďalej. Hodnú chvíľu sme ju presviedčali, že aj keď zmluvu podpísala, nie každá zmluva je platná a že v jej prípade nie ona je dlžníkom, ale nebankovka. Jej zmluva bola totiž nemorálna, neetická a neplatná,“ spomína Jankovská.

Poskytli jej právnu pomoc, obrátila sa na súd a nebankovka sa ešte pred vynesením rozsudku s dotyčnou paňou dohodla. Vrátila jej všetky preplatené peniaze.

Na čo si dávať pozor

Ak uvažujete o úvere, najmä cez nebankovku, rozhodne by ste sa mali zaujímať o dôležité zmluvné podmienky. Štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti odporúča, aby ste sa poradili o konkrétnej pôžičke či úvere so svojimi blízkymi, prípadne s právnikom.

Všímajte si najmä toto: Celková odplata - teda koľko v celkovom vyjadrení zaplatíte za úver so všetkými poplatkami - by v žiadnom prípade nemala prevýšiť dvojnásobok priemernej úrokovej sadzby požadovanej bankami pri podobných úveroch.

Aké poplatky a v akej výške máte platiť v súvislosti s úverovým vzťahom.

Aké sankcie, najmä zmluvné pokuty, obsahuje zmluva pri porušení jednotlivých zmluvných povinností.

Aké bude zabezpečenie v súvislosti s poskytnutým úverom (dohoda o zrážkach zo mzdy, záložné právo, zmenka, uznanie dlhu).

Kedy a z akých dôvodov hrozí jednorazové zosplatnenie celého úveru.

Ako sa budú riešiť prípadné spory, ktoré vzniknú zo zmluvného vzťahu - obsahuje zmluva rozhodcovskú doložku?

Akým spôsobom a za akých podmienok možno úver predčasne splatiť a ukončiť zmluvný vzťah.

V ktorých prípadoch môže veriteľ jednostranne zmeniť zmluvu a za akých podmienok v tomto prípade prislúcha spotrebiteľovi právo na jej predčasné ukončenie (napríklad bezodplatná výpoveď zmluvy s určením primeraných splátok).

Autor: PLUS 7 DNÍ/JULIÁNA BIELIKOVÁ
Poslať e-mailom

 
Plus7dní pre iPad
Myšlienka týždňa

„Na Slovensku nevyšetruje ministerstvo vnútra, ale prokuratúra, ktorá je nezávislá.“ Minister vnútra Robert Kaliňák sa takto obhajoval na pôde Európskeho parlamentu, pričom evidentne zabudol na vyšetrovateľov spadajúcich pod jeho rezort.

Hodnotenie: 4/5

Anketa

Ovplyvnila hrozba terorizmu výber vašej dovolenkovej destinácie?

ÁNO 73%
NIE 27%
Celkový počet hlasujúcich: 284