PLUS 7 DNÍ pripravuje NOVÝ WEB. Vyskúšajte našu novú stránku

Nachádza sa za slnečnou sústavou obria neznáma planéta?

08. mája 2011, 06:00

Tyché z Antiochie nie je len slávna grécka socha nachádzajúca sa vo vatikánskom múzeu, ale je to zároveň aj pomenovanie tajomnej obrej planéty, ktorá by sa podľa niektorých odborníkov mohla nachádzať na periférii našej slnečnej sústavy.

K existencii tajomného plynného obra, megaplanéty Tyché, na okraji slnečnej sústavy sa však odborníci nestavajú tak jednoznačne odmietavo. Foto: Archív

Dvojča Slnka:

Okrem Tyché vraj existuje v našej slnečnej sústave ešte jeden neznámy objekt - Nemesis. Ide o temnú hviezdu, respektíve hnedého trpaslíka - dvojča nášho Slnka, ktorá okolo neho obieha v obrovskej vzdialenosti a mala by byť zodpovedná za periodické vymieranie živočíšnych druhov na Zemi.
Nemesis by mala okolo Slnka obiehať s periódou 30 miliónov rokov. Vždy, keď sa na svojej púti dostane do blízkosti ďalšieho zvláštneho útvaru patriaceho k slnečnej sústave, nazývaného Oortov mrak, tak svojou gravitáciou z neho vychýli množstvo komét a nasmeruje ich do centra slnečnej sústavy, takže niektoré z nich zákonite zasiahnu Zem a spôsobia na nej globálnu kata-klizmu.
Táto teória je však veľmi kontroverzná a dosť nepravdepodobná, pretože takýto veľký objekt by sa nám už zrejme podarilo lokalizovať.

Planéta na hraniciach:

K existencii tajomného plynného obra, megaplanéty Tyché, na okraji slnečnej sústavy sa však odborníci nestavajú tak jednoznačne odmietavo. Po „diskvalifikácii“ Pluta sa najvzdialenejšou planétou slnečnej sústavy stal Neptún. To, že je poslednou planétou, však neznamená, že tvorí aj hranicu celej slnečnej sústavy. Tá sa nachádza tam, kde sa gravitačný vplyv Slnka vyrovnáva s gravitačným vplyvom iných hviezd, čo je približne vo vzdialenosti dvoch svetelných rokov od Slnka.

Len pre názornosť:

Naša Zem je od Slnka vzdialená približne osem svetelných minút, k Neptúnu letí jeho svetlo niečo vyše štyroch hodín a na hranicu slnečnej sústavy dva roky.
Medzi poslednou planétou slnečnej sústavy a jej skutočnou hranicou sa rozprestiera ohromný priestor, o ktorom toho ešte stále príliš veľa nevieme. K jeho najzaujímavejším častiam patrí Kuiperov pás za obežnou dráhou Neptúna, v ktorom sa nachádza značný počet prekvapivo veľkých objektov vrátane štyroch trpasličích planét - Pluta, Haumey, 50000 Quaoaru a Makemake. Ďalší zaujímavý útvar sa nachádza ešte oveľa ďalej a na jeho hranicu letí svetlo takmer desať mesiacov. Je ním Oortov mrak, miesto, ktoré by malo byť „domovom“ hypotetickej obrej planéty Tyché.
Ten je plný malých komét, ktorých usporiadanie svedčí o tom, že v oblaku sa nachádza obrovský objekt, ktorý na ne vplýva svojou gravitačnou silou. Malo by ísť o plynnú planétu, približne štyrikrát väčšiu, než je Jupiter. A Jupiter pritom nie je žiaden drobček, jeho hmotnosť je 2,5-krát väčšia než hmotnosť všetkých ostatných planét slnečnej sústavy dohromady.

WISE pozná odpoveď:

Mnohým sa nezdá, že by ďalšia veľká planéta mohla ležať vo vzdialenosti 500-násobne väčšej, než je terajšia vzdialenosť hraničnej planéty slnečnej sústavy od jej centra. Astronómovia to však považujú za možné a viac by sme sa o jej - zatiaľ len teoretickej - existencii mohli dozvedieť do roka. Pomôže nám v tom sonda WISE.
Tá sa do vesmíru vydala koncom roku 2009 s cieľom zmapovať celú oblohu v infračervenom spektre s doteraz najväčšou možnou presnosťou. Zamerala sa tak na veľmi vzdialené, ako aj na pomerne blízke objekty a v našej slnečnej sústave okrem iného objavila 17 nových komét a 21 menších planétok, ktoré môžu predstavovať teoretické nebezpečenstvo pre Zem.
Astronómovia, ktorí na projekte pracovali, nedávno zverejnili informáciu, že družica mapovala oblohu s takou presnosťou, že ak obria planéta Tyché existuje, určite bude súčasťou dát, ktoré sme z WISE
získali.
Niektorí novinári to pochopili nesprávne a vzápätí sa na webe objavili články informujúce o potvrdení existencie Tyché. Aj keď zúčastnení vedci tieto správy okamžite dementovali, potvrdili, že všetky dáta z družice sa podarí spracovať približne do roka. A potom by sme mohli mať jasnejšie v tom, či do zoznamu plnohodnotných planét slnečnej sústavy pribudne nový obor nachádzajúci sa na jej periférii.    n
MARTIN DOMČEK

Autor: MARTIN DOMČEK
Poslať e-mailom

Plus7dní pre iPad
Myšlienka týždňa

„Ak by som si bol vedomý alebo by mi bolo dokázané, že som skutky, z ktorých som bol obvinený, spáchal, pri mojej povahe odídem sám.“
Predseda Národnej rady SR Andrej Danko ku kauze otvárania listov v parlamente

Hodnotenie: 4/5

Anketa

Úrad pre verejné obstarávanie poukázal na porušenie zákona zo strany ministra vnútra Roberta Kaliňáka, ktorý to však odmieta. Je to podľa vás výsmech občanom?

ÁNO 81%
NIE 19%
Celkový počet hlasujúcich: 1356

Plus 7 dní

Denník PLUS7DNÍ Báječná žena Šarm EMMA
Pekné bývanie Zdravie Záhradkár Dobré jedlo Poľovníctvo a rybárstvo

Nachádza sa za slnečnou sústavou obria neznáma planéta?
MARTIN DOMČEK