PLUS 7 DNÍ pripravuje NOVÝ WEB. Vyskúšajte našu novú stránku

 

 

Mýtny tender: Stav je zatiaľ nerozhodný

05. apríla 2012, 09:00

Kontroverzný mýtny tender môže stáť Slovensko milióny. Pocit víťazstva majú právnici vyradených firiem i štát, teraz je na ťahu Najvyšší súd.

Vo finále lukratívnej
súťaže napokon skončil uchádzač
s najvyššou ponukou.

Vo finále lukratívnej súťaže napokon skončil uchádzač s najvyššou ponukou. Foto: Matej Kalina

Jeden z najskloňovanejších tendrov prvej vlády Roberta Fica, ktorým bola súťaž na výber dodávateľa elektronického mýta za stovky miliónov eur, sa ako bumerang vracia nastupujúcemu Ficovmu kabinetu. Najvyšší súd dostal od Európskeho súdneho dvora dlhoočakávané odpovede na otázky týkajúce sa vyhodnotenia súťaže, ktorú po vyradení lacnejších ponúk pre formálne nedostatky napokon „vyhral“ jediný účastník s najvyššou cenou. Hneď na začiatku treba poznamenať, že európski sudcovia „iba“ podali výklad európskeho práva a o pochybení či nepochybení Slovenska pri vyradení neúspešných uchádzačov zo súťaže musí rozhodnúť slovenský Najvyšší sud. Hrozba miliónového odškodného v časoch stúpajúcej nezamestnanosti a škrtenia na všetkých frontoch však nepridáva nikomu na optimizme. Navyše, ak napokon daňoví poplatníci doplatia na to, že štát v zastúpení Národnej diaľničnej spoločnosti z lukratívnej súťaže amatérsky vyhodil dvoch uchádzačov, aby vo finále zostal jediný. Ten, ktorý ponúkol najvyššiu cenu.

Dva pohľady

Slovensku zatiaľ nezostáva iné, ako čakať. Už krátko po zverejnení rozhodnutia Európskeho súdneho dvora však prišli protistrany s absolútne rozdielnymi interpretáciami. Zatiaľ čo ministerstvo spravodlivosti si verdikt európskych sudcov vysvetľuje ako „víťazstvo“ Slovenska, právni zástupcovia vyradených spoločností to vidia inak. Unisono tvrdia, že európski sudcovia odobrili opodstatnenosť ich doterajšej argumentácie. Rozhodnutie Európskeho súdneho dvora potvrdzuje oprávnenosť argumentácie klienta, že bol zo súťaže vylúčený nezákonne,“ tvrdí Leo Vojčík z advokátskej kancelárie Vojčík & Partners, zástupca konzorcia s druhou najnižšou cenou. Podobný názor má aj advokát Ladislav Poloma z advokátskej kancelárie Šiška & Partners, zastupujúcej firmu s najnižšou cenou. „Rozhodnutie Európskeho súdneho dvora a najmä jeho odôvodnenie vnímame veľmi pozitívne.“ Obaja právnici očakávajú, že na základe odpovedí európskych sudcov, ktoré sú pre Najvyšší súd záväzné, sa potvrdí nezákonné vylúčenie ich klientov z mýtneho tendra.

V hre sú milióny

Ministerstvo spravodlivosti má však na celú vec opačný názor a podobne ako jeho oponenti nešetrí optimizmom. Je totiž presvedčené, že európski sudcovia v zásadných bodoch potvrdili argumentáciu štátu. Zároveň pripomína, že Európsky súdny dvor iba podal „výklad práva Európskej únie na základe otázok slovenského Najvyššieho súdu“. Definitívny verdikt tak vyriekne Najvyšší súd. Ak rozhodne v prospech vyradených firiem, Slovensko môže v časoch rastúceho deficitu a uťahovania si opaskov platiť milióny. Hoci ani jeden z právnych zástupcov vyradených firiem nechce ďalší postup komentovať, náhrada škody vrátane zmareného zisku zostáva v hre. A tým aj najčernejší scenár pre slovenských daňových poplatníkov. Prípadným odškodnením neúspešných uchádzačov o superexkluzívny kšeft by sa totiž podľa kritikov už aj tak predražené mýto ešte viac predražilo.

Megatender

Mýtny tender bol najväčšou súťažou v slovenskej histórii. „Hralo sa“ dovtedy o nevídané sumy peňazí. Napriek tomu ho od začiatku sprevádzali podozrenia z netransparentnosti. Trvalo roky, kým sa verejnosť dozvedela o ponúkaných cenách a podmienkach jednotlivých uchádzačov, no najmä - vlastnícke pozadie víťaznej firmy je doteraz nejasné. Elektronické mýto rozbehla už druhá vláda Mikuláša Dzurindu, reálne sa však na výbere prevádzkovateľa začalo pracovať až za Roberta Fica a jeho ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. Do tendra sa prihlásili štyria uchádzači - konzorcium Slovakpass ponúkalo mýto za 631 miliónov eur, švajčiarsko-slovenské združenie ToSy.sk pýtalo 651 miliónov a rakúske konzorcium Kapsch 749 miliónov. V tendri však uspela štvrtá spoločnosť - francúzsko- slovenské konzorcium Santoll-Ibertax. Jeho ponuka znela na 852 miliónov eur, bola bezkonkurenčne najdrahšia a od najlacnejšej ponuky sa líšila sumou vyššou o neuveriteľných 230 miliónov eur. Samotný tender sprevádzalo množstvo pochybností. V jeho závere si napokon nebolo z čoho vyberať, pretože v súťaži ostala jediná firma, spomenutý a najdrahší Santoll-Ibertax. Všetkých ostatných uchádzačov Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže vylúčila. Paradoxne, aj neskorší víťaz sa počas tendra na chvíľu ocitol na prahu vyradenia. Do hry ho však vrátilo rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie, v tom čase kontrolovaného nominantmi SMK a SDKÚ.

Kto za tým stojí

Víťazná spoločnosť vytvorila spoločnú firmu SkyToll, v ktorej však majú Francúzi zo Santollu už len desaťpercentný podiel. Zvyšných deväťdesiat percent kontroluje akciovka Ibertax, dcérska spoločnosť španielskej firmy, údajne ovládaná firmou Rehlingen, registrovanou v Českej republike. Nad desiatimi percentami tejto spoločnosti priznali kontrolu finanční žraloci z J&T. Osemdesiat percent vlastníckej štruktúry kľúčového podniku v najdrahšom slovenskom tendri však ostáva záhadou. Médiami pred troma rokmi prebehli správy, že nitky z Ibertaxu vedú do cyperských schránkových firiem, ktoré majú kontrolovať štyri mladé dámy pracujúce pre J&T. Žraloci sa bránili, že ide len o administrátorky, ktoré majú na starosti množstvo podobných spoločností. V súvislosti s mýtom zazneli aj ďalšie známe mená slovenského biznisu. Ministerstvo dopravy vlani uviedlo, že o zmenách a zľavách v mýtnom systéme rokuje so známym a vplyvným slovenským podnikateľom z papierenského priemyslu Milanom Fiľom, ktorý v minulosti stál aj za televíziou Markíza. Nie je však jasné, koho presne Fiľo zastupuje a aké sú jeho kompetencie. V prevádzkovateľovi mýta pôsobila aj ďalšia známa tvár z posledných dní, bývalý šéf Daňového riaditeľstva Miroslav Mikulčík. Jeho kamarát a minister financií Ivan Mikloš však pripomenul, že Mikulčíka angažoval Santoll, teda francúzsky akcionár, ktorý mal byť ako renomovaný hráč garanciou kvality celého konzorcia.

Protesty

V roku 2010 sa mýto stalo aj veľkou politickou hrou. Jeho zavedenie sprevádzali zmätky, ktoré vyústili do štrajku autodopravcov. Pol roka pred voľbami zablokovali kamióny dopravu v Bratislave, trúbením vzbudzovali pozornosť chodcov, ktorí im dávali najavo svoje sympatie. Bol to prvý veľký a viditeľný odpor voči vláde Roberta Fica, ktorý opoziční lídri využívali bratríčkovaním sa s kamionistami a návrhmi na vyslovenie nedôvery ministrovi Vážnemu. Práve snaha prekryť tento škandál vyšperkovaný súbežnými kauzami zabudnutej policajnej výbušniny v lietadle a zániku garážovej firmy Interblue z nástenkového tendra prinútila Roberta Fica k osudnému politickému kroku - zverejnil dlho zbierané informácie o pochybnom financovaní SDKÚ, čo viedlo k odstúpeniu Mikuláša Dzurindu z postu volebného lídra a jeho nahradeniu Ivetou Radičovu. Keby bol Fico vytiahol svoje dokumenty neskôr, ako to zrejme bolo pôvodne naplánované, Dzurinda by už po odovzdaní kandidačných listín nemohol spraviť svoju veľkú rošádu a voľby v roku 2010 mohli dopadnúť úplne inak.

Autor: Mira Sojková, Michal Hlaváč
Poslať e-mailom

Plus7dní pre iPad
Myšlienka týždňa

„Ak by som si bol vedomý alebo by mi bolo dokázané, že som skutky, z ktorých som bol obvinený, spáchal, pri mojej povahe odídem sám.“
Predseda Národnej rady SR Andrej Danko ku kauze otvárania listov v parlamente

Hodnotenie: 4/5

Anketa

Úrad pre verejné obstarávanie poukázal na porušenie zákona zo strany ministra vnútra Roberta Kaliňáka, ktorý to však odmieta. Je to podľa vás výsmech občanom?

ÁNO 81%
NIE 19%
Celkový počet hlasujúcich: 1647
 
 

Plus 7 dní

Plus 7 dní
Denník PLUS7DNÍ Báječná žena Šarm EMMA
Pekné bývanie Zdravie Záhradkár Dobré jedlo Poľovníctvo a rybárstvo

 

Mýtny tender: Stav je zatiaľ nerozhodný
Mira Sojková
Michal Hlaváč