Škandalózny tender verejnoprávnej televízie: Milióny kvôli lepšej povesti

15. februára 2017, 21:00

Verejnoprávna Česká televízia (ČT) uzatvorila prinajmenšom povšimnutiahodnú zmluvu. Trom PR agentúram má vysoliť za zlepšenie svojej reputácie v očiach verejnosti dokopy 11,7 milióna českých korún s DPH, čo je v prepočte necelých 433-tisíc eur. Ako však upozornil denník MF Dnes, jednu z agentúr spoluvlastní vplyvný poradca ministra vnútra.

ČT: Verejnoprávne médium uzavrelo zmluvu s PR agentúrami, ktoré mu majú zlepšiť reputáciu.

ČT: Verejnoprávne médium uzavrelo zmluvu s PR agentúrami, ktoré mu majú zlepšiť reputáciu. Foto: TASR

Miloš Růžička je vplyvný poradca ministra vnútra Milana Chovanca (ČSSD) a spoluvlastník agentúry Bison & Rose, ktorá patrí medzi tri PR agentúry, ktorým má verejnoprávna ČT platiť za zlepšovanie svojho imidžu, upozorňuje MF Dnes.

Medzi trojicou agentúr by mala byť podľa iDnes aj AMI Communications, ktorej sesterská firma zas lobovala, aby sa na čelo ČT postavil jej súčasný riaditeľ Petr Dvořák. Nuž, aj v stovežatej to vyzerá ako v jednej veľkej dedine.

Politické trenice

Kontroverzný tender prichádza v čase politického boja týkajúceho sa budúcnosti ČT. ČSSD chce zachovať súčasnú podobu televízie, prezident Miloš Zeman a minister financií Andrej Babiš (ANO) zbroja proti.

Zákonodarcovia ČSSD sú proti novele zákona Martina Komáreka (ANO), ktorá by Snemovňu mohla pripraviť o právomoc dosadzovať členov Rady ČT. Jan Birke, volebný manažér ČSSD, ktorý má blízko k spomínanému Milanovi Chovancovi, chce zas v Snemovni presadiť, aby ČT niektoré zmluvy zo sedemmiliardového rozpočtu nemusela zverejňovať v registri zmlúv.

Navyše, Dvořák v kresle riaditeľa ČT dosluhuje a blíži sa nová voľba, Dvořák by pritom rád vo funkcii zotrval. Riaditeľa volí Rada ČT. MF Dnes upozorňuje, že viacerí členovia Rady ČT mali v rámci svojho pracovného života niečo spoločné s ČSSD, ČT popiera súvislosť s aktuálnym politickými dianím.


Petr Dvořák: Súčasný riaditeľ ČT.
Foto: TASR

 „Peniaze koncesionárov by na najímanie externých PR agentúr slúžiť nemali. ČT na to má dostatočný vlastný aparát. Je jej právo, aby využívala ten,“ uviedol pre iDnes niekdajší šéf Rady ČT a dramatik Milan Uhde.

Zamotané

MF Dnes rozobrala zákazku ČT na drobné. Z vestníka verejného obstarávania vyplýva, že Růžičkova agentúra Bison & Rose sa v dobe, keď on pôsobí ako poradca ministra vnútra, do štátnych zákaziek nehrnie. Od mája 2013 žiadnu nezískala, až doteraz.

Jeden z partnerov agentúry Vladimír Bystrov odmietol vplyv Růžičky na ich úspech, práve naopak. „Ak by však fakt, ktorý uvádzate, mal mať na naše šance vo výberovom konaní nejaký vplyv, potom sa obávame, že skôr negatívny, pretože by sa ČT mohla obávať prípadného spochybňovanie jej výberu,“ povedal Bystrov pre iDnes.

Agentúra Bison & Rose poskytovala PR služby pre ČT už v roku 2012 a jej meno rezonovalo v kauze, keď časť redaktorov pred tromi rokmi obvinila manažment z ovplyvňovania vysielania. Televízia aj agentúra obvinenie odmietli.

Podľa hovorkyne Alžbety Plívovej ČT avizovala zámer vypísať zákazku na PR služby v septembri 2015. Teda v čase, keď súčasný návrh novely zákona, ktorý by poslancom odoprel právomoc voliť Radu ČT, proti ktorému je aj vedenie televízie, ešte nebol na svete. Hana Marvanová, ktorá zákon pomáhala pripraviť však oponuje. Návrh bol podľa jej slove napísaný už na jeseň 2014 a ČT si ešte skôr, v roku 2012, najala agentúru PAN Solutions na monitorovanie prípravy legislatívy týkajúcej sa televízie.

Jej sesterská agentúra AMI Communications je ďalšou víťaznou spoločnosťou. Okrem iných za ňou stojí exposlankyňa ODS Jana Marco a riaditeľ ČT Petr Dvořák si agentúru v minulosti súkromne najal s cieľom lobingu za jeho zvolenie práve na pozíciu šéfa verejnoprávnej televízie.

AMI popiera, že by sa teraz do práce pre ČT sesterská lobingová spoločnosť zapojila. „Nie. Predmetom výberového konania boli len PR služby,“ konštatoval pre iDnes Pavel Novák z AMI Communications. Agentúra uspela na druhý pokus, keďže ČT vlani v júni súťaž zrušila. Dôvod? Nízky počet uchádzačov, ktorí podľa hovorkyne ČT neumožňoval uzavretie rámcovej zmluvy.

Čo sa týka pozmeňovacieho návrhu poslanca Birku (ČSSD), ktorý podal vlani v júni a ktorý by ČT zbavil povinnosti zverejňovať svoje kontrakty v registri zmlúv, resp. ich začierňovanie ako obchodného tajomstva, Birke súvislosť so zákazkou ČT odmietol a dodal, že o tom, ktoré agentúry tender vyhrali, ani nevedel.

Autor: kor
Poslať e-mailom

Plus7dní pre iPad
Myšlienka týždňa

„Netvárme sa tu, že korupcia na najvyšších miestach nie je, ona tam je.“
Generálny prokurátor Jaromír Čižnár reagoval na slová Roberta Kaliňáka, ktorý vyhlásil, že korupcia na najvyšších miestach nie je.

Hodnotenie: 4/5

Anketa

Bolo obvinenie vznesené voči podnikateľovi Ladislavovi Bašternákovi len divadlom pre občana?

ÁNO 90%
NIE 10%
Celkový počet hlasujúcich: 519
 
 

Plus 7 dní

Plus 7 dní
Denník PLUS7DNÍ Báječná žena Šarm EMMA
Pekné bývanie Zdravie Záhradkár Dobré jedlo Poľovníctvo a rybárstvo