Blokovaní

24. júl 2009, 06:00

V lete je akútnych ochorení krčnej chrbtice najviac. Sú veľmi bolestivé, ale niektorým sa dá vyhnúť

Sedíte celý deň s hlavou predklonenou k počítaču a na plecia vám fúka klimatizácia? Ak vás k tomu každú chvíľu šéf vystresuje tak, že cítite, ako vám tuhne šija, stačí prudší pohyb pod stôl po spadnutú spinku a je to tu. Sekne vás. Bolesť ako hrom, krk sa zablokuje v neprirodzenej polohe a každý mikropohyb hlavou sa stane čistým utrpením.
„Problém nie je v chrbtici, spôsobia ho svaly,“ vysvetľuje neurologička Iveta Valachovičová z Neurologického a rehabilitačného centra Promedis. „Uzamknú sa v polohe, ktorá zaručí, že neprimeraný pohyb nepoškodí medzistavcové platničky alebo vystupujúce miechové korene. Bolesť je alarm tela, výstraha, že toto mu nesmiete robiť!

Prázdninoví pacienti:

V teplých dňoch vás sekne, ani sa nenazdáte. Stačí, ak si sadnete priamo do studeného prúdu vzduchu, ktorý fúka z klimatizácie v kancelárii či v aute. „Dbajte, aby rozdiel medzi teplotou vonku a v klimatizovanej miestnosti nebol väčší ako päť, maximálne sedem stupňov Celzia. S väčším rozdielom sa svalový aparát, ktorý je oporou chrbtice, ťažko vyrovnáva,“ radí doktorka. Keď sú horúčavy spojené  s vysokou vlhkosťou vzduchu, teplota vystúpi pocitovo až o päť stupňov, keď je vonku 30 stupňov, treba sa správať, akoby bolo tridsaťpäť a upraviť si podľa tejto hodnoty klimatizáciu. „V aute nech fúka na sklo, a nie priamo na tvár, krk, šiju či plecia. Inak vám hrozí nielen seknutie, ale aj obrna tvárového nervu, čo je veľmi nepríjemné.“
Neurologičku už prax naučila, že najviac pacientov prichádza s akútnymi bolesťami krčnej chrbtice práve v lete. Mnohí si však zvolia prázdninové mesiace aj na to, aby si dali do poriadku chronické stavy.

Krehká:

Na krku nedokážeme tak intenzívne posilňovať svalstvo ako napríklad v driekovej časti. Tu chránime chrbticu z dvoch strán, keď si spevníme aj brušné svaly. Krčná však musí uniesť aj hmotnosť hlavy a podieľať sa na udržiavaní rovnováhy.
Mnohí dobre vieme, ako to ráno bolí, keď v noci ležíme na zlom vankúši. „Aj keď sú prvé chvíle po zablokovaní krku veľmi bolestivé, problémy odznejú väčšinou spontánne. Stačí zostať deň-dva v pokoji, veľmi sa nehýbať, užiť voľnopredajný liek od bolesti a na uvoľnenie svalstva. Ak však bolesť nepoľaví do štyridsaťosem hodín, treba vyhľadať lekára,“ hovorí doktorka Valachovičová. „Nebezpečné je, keď sa takéto situácie opakujú často, svaly vyčerpajú svoje adaptačné mechanizmy a vtedy sa môžu poškodiť aj medzistavcové platničky.“
Zablokovaná krčná chrbtica sa vám môže pomstiť aj bolesťou, ktorá vyžaruje napríklad do záhlavia, do ucha, tváre, ramena, šíri sa po celej dĺžke hornej končatiny. Ak to trvá dlhšie a vysunutá platnička začne tlačiť na nervový koreň, pridá sa aj mravčenie a tŕpnutie či úplná slabosť v rukách. Vtedy v nich jednoducho nič neudržíte.
Ak bolesť vyžaruje až do končatín, býva to signál, že to už nie je len záležitosť svalových štruktúr, ale môže byť poškodená aj medzistavcová platnička.
Bolesť hlavy, ktorú spúšťajú stuhnuté svaly šije a blok v chrbtici, si mnohí mýlia s migrénou. „Záchvaty smerujú do stredu hlavy, tlačia na čelo a za očami na spánkoch. Nestupňujú sa do maxima ako pri migréne, ale trvajú dlhšie, aj tri dni. Tabletky iba utlmia bolesť, neriešia príčinu. Pridať sa môže pískanie v ušiach, ostrá, bodavá bolesť v šiji, závraty a pocit nevoľnosti až na vracanie.  Tieto príznaky má na svedomí zväčša blokáda prvých dvoch krčných stavcov, ktoré sú špecifické tým, že sa spájajú s lebkou. Vzniká to náhle, ale po správnej liečbe a rehabilitácii sa pacientovi rýchlo uľaví,“ hovorí doktorka Valachovičová.

Permanentný stres:

Zablokovanú chrbticu dobre uvoľňuje aj suché teplo. Vhodné je fúkanie teplého vzduchu fénom. Nekúpte sa v teplej vode, lepšia je sprcha, netreba ísť ani do sauny a aspoň päť dní vynechajte návštevu fitka alebo iné športové aktivity. Najlepší je pokoj.
A nielen fyzický. Zablokovanie chrbtice úzko súvisí s dlhodobým stresom. Alternatívna medicína dokonca pripisuje blokádu potláčaným emóciám, ktoré si nechceme priznať, a odporúča okrem uvoľňujúcich masáží aj detoxikačné kúry, hlavne pečene. Uvoľneného človeka poznať na prvý pohľad, chrbát drží vystretý, šija mu netuhne. V strese spustíme plecia a nedbáme o správne držanie tela, hlavu držíme predsunutú. Pri chôdzi tak preťažujeme driekovú a krčnú chrbticu, čo začína vytvárať svalovú nerovnováhu. Bolesť, ktorá príde, k dobrej nálade nijako neprispeje, sme podráždení a hnevliví. 
Golier len na chvíľu: „Podporný golier sa dáva na krk pri akútnom zablokovaní, napríklad pri spomínanom ofúknutí studeným vzduchom. Podopiera hlavu, aby sme ju nedržali iba v jednej, úľavovej polohe. Užitočný je aj po úraze, napríklad po náraze v aute, keď hlava letí prudko dopredu a potom späť. Pri chronických stavoch, keď je bolesť výrazná, pomôže golier do chvíle, kým sa nájde liečba a príznaky sa utlmia. Je to dobrá fixácia, ale nesmie sa nosiť dlho, dva-tri dni, potom už len na hodinku-dve. Inak nám zlenivejú aj tie svaly, ktoré boli predtým v poriadku.

K neurológovi:

„Keď si dva dni fúkate boľavé miesto fénom, omotáte ho teplým šálom, jemne masírujete, oddychujete a bolesť nepoľavuje, treba vyhľadať neurológa,“ pripomína doktorka. Okrem tabletiek na uvoľnenie svalového napätia, od bolesti aj s protizápalovým účinkom vám pomôže injekciami, infúziami, obstrekmi. Blokádu môže odstrániť aj jemným  naprávaním chrbtice, ale zverte sa len skutočným odborníkom.  
Nasleduje rehabilitačná liečba, ultrazvuk, elektroliečba či laser. Povrchové svaly bývajú stuhnuté, bolestivé, uvoľnia ich masáže a pacient sa naučí vhodné cviky na hlboké svaly. Tie fixujú chrbticu a ovplyvňujú, do akej miery je pružná.
Aké športy sú vhodné?: „Každý šport je dobrý, ak ho robíme rekreačne,“ odporúča doktorka. „Problémy máme, pretože sa málo hýbeme. Basketbal, tenis, futbal či golf hrajte s partiou podľa ľubovôle, aj keď vás už tri či päťkrát seklo v krku. Iba pri akútnom zablokovaní si dajte pauzu.“
Vhodné je však naučiť sa jednoduché cviky, ktoré sú dobré ako prevencia, a cvičiť ich stále. Výborné je aj plávanie, len dávajte pozor, aby ste celý čas nedržali hlavu vysoko nad vodou. Radšej vyskúšajte iný štýl.

Dobré rady:

„Pri počítači občas pokrúťte hlavou, uvoľnite si šiju, ženy by aspoň raz za deň mali vymeniť topánky, s rôznou výškou opätku. Každú chvíľu sa postavte, prejdite a seďte čo najvzpriamenejšie. Za písacím stolom neseďte vždy rovnako, po čase si ho otočte opačne, preložte si telefón na opačnú stranu stola, zmeňte svoju zafixovanú pozíciu,“ odporúča neurologička Iveta Valachovičová.    

Autor: DADA VÝŽINKÁROVÁ
Poslať e-mailom

Musíte si prečítať !

plus 7 dni

PLUS 7 DNÍ 32/2013

 Z domova

Chránený

Košický park pri byte, v ktorom býva Pavol Paška, po novom o desiatej večer zamykajú. Oneskorenci, ktorých vymknú, musia preliezať cez takmer trojmetrový plot.

Žiadne hlavičky

V Trenčíne majú už tri roky kúpalisko za milióny eur. Pozor však na skákanie, nie je v ňom voda. Dokončili ho pritom ešte na jeseň 2010, zhodou okolností iba niekoľko týždňov pred komunálnymi voľbami.

 Zo zahraničia

Počarované ostrovy

Ostrovy tvoria kužele mladých sopiek, niektoré z nich sú podnes činné. Majú suchú klímu a lávové skaly im dávajú čiernu farbu. Galapágy sú jeden z posledných rajov na tejto planéte, a predsa si o nich piráti mysleli, že tam vládnu tajomné sily.

Tajní proti verejným

Vyšetrovanie vraždy majora KGB.

 Ľudia

Chceli ju mnohí

Druhá manželka britského korunného princa Camilla by v súťaži krásy asi nepostúpila do finále, no v mladosti mala veľa nápadníkov. Keď nemecký princ i ďalší videli Charlesov záujem, radšej vycúvali.

 
Plus7dní pre iPad
Myšlienka týždňa

„Pavol Hrušovský nebol zlý výber.“ Predseda KDH Ján Figeľ o ich kandidátovi na prezidenta, ktorý získal 3,3 percenta hlasov.

Hodnotenie: 4/5

Anketa

Ste spokojní s výsledkami prezidentských volieb?

Áno 62%
Nie 27%
Je mi to jedno 11%
Celkový počet hlasujúcich: 2372
 
 

Plus 7 dní

Plus 7 dní
Denník PLUS7DNÍ Báječná žena Šarm EMMA Pekné bývanie
Zdravie Záhradkár Dobré jedlo Brejk Zázračný svet Poľovníctvo a rybárstvo
Včielka Zornička Bobík Ohník