Kilogramy navyše neradno podceňovať

Predstavujú nielen estetický, ale predovšetkým závažný zdravotný a sociálny problém. Čo s tým?

25. augusta 2017 |

Nadváhou a obezitou trpia vo svete milióny ľudí - dospelých, dospievajúcich aj detí. Napriek intenzívnej osvete ich počet naďalej stúpa. Priaznivá situácia nie je ani na Slovensku, podľa štatistických údajov viac ako tretina populácie by mala schudnúť.

BMI

To, či máte proporcie v norme, alebo by ste mali dvere chladničky otvárať čo najmenej, vám prezradí index telesnej hmotnosti. Takzvaný Boddy Mas Index, BMI, si vypočítate tak, že hmotnosť v kilogramoch vydelíte výškou v metroch, umocnenou na druhú. Ak vážite napríklad 90 kilogramov a meriate 1,85 metra, váš BMI bude približne 24. Normálne hodnoty sú od 20 do 25. Index nad 25 signalizuje nadváhu, vyšší ako 30 znamená obezitu a nad 40 extrémnu obezitu. Treba však dodať, že takto zistené údaje sú len orientačné a často neplatia u detí, starších ľudí či športovcov. Telesnú hmotnosť presnejšie zistí lekár, ktorý zohľadní aj typ postavy, objem svalstva i ďalšie parametre. Do úvahy navyše treba vziať i vek a pohlavie človeka.

CIVILIZAČNÉ CHOROBY

Tučnota sa spája najmä s vysokým krvným tlakom a inými srdcovocievnymi ochoreniami, cukrovkou, postihnutím pohybového aparátu a inými metabolickými poruchami. Liečba pacientov pritom stojí štát obrovské peniaze. A ako vlastne vzniká obezita? Hlavným dôvodom je nevyrovnaná energetická bilancia. Príjem potravy prevyšuje energetický výdaj, prebytočné kalórie sa ukladajú vo forme tuku v podkoží a v okolí vnútorných orgánov. Platí to pre mužov aj ženy a, žiaľ, čoraz viac pribúda aj obéznych detí. U mužov sa vyskytuje androidný, inak povedané jabĺčkový typ obezity, keď sa tuk sústreďuje okolo pása. Obaľuje aj vnútorné orgány, teda obličky, pečeň, žalúdok, črevá i srdce. U žien prevláda gynoidný, hruškovitý typ, pričom tuk sa zhromažďuje hlavne v oblasti stehien a zadku.

AUTOM AŽ K POSEDU

Profesionálni poľovníci sa denne pohybujú v revíri, väčšinu z nich preto obezita neohrozuje do takej miery ako ostatných. Vďaka aktívnemu pohybu na čerstvom vzduchu vydávajú pomerne veľa energie. Iná situácia môže byť u mestských poľovníkov či podnikateľov, ktorí sa napríklad raz do týždňa, zväčša cez víkend, odvezú autom až k posedu. Vyčkávanie na zver si pritom spríjemňujú konzumáciou výdatných pokrmov.

PRAVIDELNÝ REŽIM

Dôležité sú, samozrejme, aj stravovacie návyky. Ak ste celý deň v revíri a máte pri sebe len kúsok slaniny či klobásu s chlebom, večer si potrebujete utíšiť hlad a pravdepodobne sa poriadne napcháte. Keď to robievate pravidelne, onedlho vám pribudne na páse typická „pneumatika“. Takýto stav vedie k rozvinutiu spomenutých civilizačných ochorení, vrátane obezity. Odborníci odporúčajú mužom, aby si udržiavali obvod pása do 94 centimetrov a ženám do 80 centimetrov. Sú však tieto čísla skutočne objektívne? Pokiaľ šťúply človek s nimi nemusí mať problém, u zdatnejších ľudí môžu byť otázne. Podľa lekárov má napríklad . Ideálna hmotnosť však závisí aj od podielu svalstva.

BRUŠNÝ TUK

Vráťme sa však k uvedenej „pneumatike“. Prečo je práve brušný tuk nebezpečný? Jednak preto, že obaľuje vnútorné orgány, čím ich stláča a obmedzuje vo výkone. Zároveň zvyšuje hladinu mastných kyselín a takzvaného zlého cholesterolu v krvi. Ide o rizikové faktory, ktoré spôsobujú kôrnatenie cievnych stien a ďalšie komplikácie. Ak si často doprajete napríklad jágerek, prijímate aj veľa cholesterolu. Mäso z diviny je charakteristické nižším obsahom tuku ako tradičné mäsá z domácich zvierat, napriek tomu jeho častá konzumácia prináša určité riziko. Obsahuje totiž veľa purínov, ktoré zvyšujú hladinu kyseliny močovej a vedú ku vzniku dny (ľudovo lámka, pakostnica či podagra).

REAKČNÝ ČAS

Ako sme spomenuli, obézny človek neraz trpí metabolickými a srdcovo-cievnymi ochoreniami, ktoré ho limitujú aj vo výkonnosti. Pri pochôdzkach lesom, ale najmä na spoločných poľovačkách len s ťažkosťami prekonáva niekoľko stometrové vzdialenosti v hornatom teréne. Zvýšená hmotnosť zaťažuje kĺby aj chrbticu. Takýto ľudia sa rýchlo spotia a keď v zime vyčkávajú hodinu či dlhšie na zver, často sa podchladia. Ich reakčný čas sa zároveň predlžuje, môžu ťažko dýchať, trpieť závratmi či trasením rúk. V poľovníctve je pritom dôležité, aby človek reagoval rýchlo, cielene a správne.

PREVENCIA

Podobným problémom možno predísť len udržiavaním si primeranej hmotnosti. Výživa má byť pestrá, vyvážená, s optimálnym zastúpením základných živín, najmä bielkovín, tukov a sacharidov, ale aj podporných látok, ako sú vitamíny, minerálne prvky a ďalšie biologicky aktívne komponenty. Jedzte len čerstvé a vhodne spracované potraviny! Poľovníkov je zrejme zbytočné odhovárať od takých pochúťok, ako sú guláš, klobásky, jaterničky, krvavničky či jágerek. Málokoho asi odradí aj fakt, že vyprážané, pečené, údené alebo grilované mäso prijímané často a v nadmerných dávkach konzumentovi škodí. K rizikám pri takomto dlhoročnom stravovaní patrí napríklad rakovina hrubého čreva.

TEKUTINY

Vo výžive zohráva významnú úlohu aj dostatočný príjem tekutín. Všetky fyziologické procesy v organizme totiž prebiehajú vo vode. U starších osôb, ale často už aj u strednej generácie býva pocit smädu utlmený. Človek by mal denne v závislosti od fyzickej aktivity vypiť dva až tri decilitre tekutín na desať kilogramov telesnej hmotnosti, najlepšie vo forme čistej vody, ako aj čajov, ovocných štiav, minerálok a polievok. Pozor však na alkohol! Nemá žiadnu výživnú hodnotu, obsahuje len „hluché“ kalórie. V nadmernom množstve škodí, zaťažuje predovšetkým pečeň.

FRANCÚZSKY PARADOX

Na druhej strane sa v posledných rokoch hovorí o takzvanom francúzskom paradoxe. Lekári skúmali, prečo Francúzov napriek ich gurmánstvu zriedkavejšie postihujú kardiovaskulárne ochorenia, ako iné európske národy. A došli k záveru, že za to vďačia červenému vínu, ktoré obsahuje flavonoidy, antioxidanty prispievajúce k dlhovekosti. Potrebné je však dodať, že svoju úlohu tu zohráva aj stredomorský typ výživy, zameraný hlavne na konzumáciu čerstvej zeleniny a rybieho mäsa, ktoré je zdrojom zdraviu prospešných omega 3-mastných kyselín. A takisto dôležitý je pohyb, ktorý odbúrava nadbytočné množstvo energie.

BEZ STRESOV

Mnohí ľudia si záťažové situácie kompenzujú zvýšenou konzumáciou jedla. To, samozrejme, vedie k nárastu telesnej hmotnosti. V takomto prípade pomôže len správne si zorganizovať pracovné povinnosti, obrniť sa proti stresom a vyčleniť si čas pre seba a vlastné koníčky. Kto však trpí extrémnou obezitou, mal by navštíviť lekára. Príčinou môže byť hormonálne ochorenie, najmä porucha štítnej žľazy. Ak ju potvrdí endokrinologické vyšetrenie, odborník pacientovi podľa výsledkov odporučí diétu a nasadí vhodnú liečbu.

DESATORO STRAVOVANIA

Ak si chcete udržať primeranú formu a líniu, vyskúšajte tieto odporúčania:

* Jedzte pravidelne, stravu si rozdeľte do piatich denných dávok.

* Príjem energie má zodpovedať energetickému výdaju.

* Doprajte si pestrú stravu, ktorá pokryje potrebu všetkých živín.

* Názory na živočíšne aj rastlinné tuky sa menia, ich konzumáciu sa však snažte obmedziť.

* Jedzte dostatok vlákniny, ktorá sa nachádza v obilninách, ovocí, zelenine a strukovinách.

* V jedálničku minimalizujte sladkosti a sladené nápoje.

* Konzumáciu alkoholu celkom vylúčte, alebo primerane redukujte.

* Kuchynskú soľ dávkujte v rozumnom množstve.

* Vyprážané, pečené a fritované pokrmy nahraďte vareným a duseným variantom.

* Držte sa osvedčeného pravidla: Všetko s mierou!

25. augusta 2017 Autor: Mária Inštitorisová

Galéria k článku